1 821 804 läst ·
27 231 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Mobilen (och elbilen) slutar ladda när batteriet är fullt. Laddaren sitter i telefonen, själva prylen man kopplar in med en sladd (som alla kallar "laddare") är bara ett lite mer avancerat nätaggregat där spänningen kan varieras mellan 5 och 20 Volt om telefonen begär det.kisumisu skrev:
Ska vi inte hålla litium batterier mellan 15-80% och inte i konstant laddning?
Min gamla lur hade inte ens nån inställning där man kunde stoppa laddning när den nådde en viss punkt. Därmed alltid 100% och i konstant ladd flera timmar.
Men det kanske är bara en urban legend den där 80%. Vissa säger ju det. Vissa säger så även om snabbladd.
Jag vet ej, min hybridbils batteri verkar inte ha tagit nån skada att laddas till 100%.
Så ja de här gäller givetvis även elbilar så vi håller oss ändå i ämnet 😉
Däremot tog min gamla mobils batteri skada. Men det är i för sig orättvist jämföra det med bilen. Mobilen laddas ju konstant medans bilen laddas inte alls dagligen.
Så att batteriet skulle laddas konstant eller överladdas på något sätt för att man låter sladden sitta i flera timmar stämmer inte.
Men ja, det är bättre för batteriet att sluta ladda redan vid 80% om man har den möjligheten.
Jo du har rätt om det. Lite som en laddbox 😉 även om det i folkmun pratas om laddare.useless skrev:
Mobilen (och elbilen) slutar ladda när batteriet är fullt. Laddaren sitter i telefonen, själva prylen man kopplar in med en sladd (som alla kallar "laddare") är bara ett lite mer avancerat nätaggregat där spänningen kan varieras mellan 5 och 20 Volt om telefonen begär det.
Så att batteriet skulle laddas konstant eller överladdas på något sätt för att man låter sladden sitta i flera timmar stämmer inte.
Men ja, det är bättre för batteriet att sluta ladda redan vid 80% om man har den möjligheten.
Sen är väl själva laddarna av olika kvaliteer alltså som sitter i mobiler och bilar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Kul för dem som campar, skönt för dem som drabbas av orkaner, resten är ju bara trams och/eller riggat.
Jag är alltså inte emot V2L som så, jag förstår bara alla de biltillverkare som inte ser värdet i det och därför inte lägger pengar på det. För det är ju sannolikt inte gratis, oavsett om det bakas in i bilpriset eller är tillval.
Jag är alltså inte emot V2L som så, jag förstår bara alla de biltillverkare som inte ser värdet i det och därför inte lägger pengar på det. För det är ju sannolikt inte gratis, oavsett om det bakas in i bilpriset eller är tillval.
Tror säkert att det fungerat, var bara ett exempel utifrån att jag visste storlek på paketen vi skickade in men hade sedan några dm kvar i längd.😉 Men en inte ovanlig användande av bil utifrån vårt behov.S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 016 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 016 inlägg
Det är en ytterst liten kostnad. Invertern finns ju redan (den används för att driva värmepumpen). Ett relä en bit sladd och en kontakt är väl allt som behövsNötegårdsgubben skrev:
Kul för dem som campar, skönt för dem som drabbas av orkaner, resten är ju bara trams och/eller riggat.
Jag är alltså inte emot V2L som så, jag förstår bara alla de biltillverkare som inte ser värdet i det och därför inte lägger pengar på det. För det är ju sannolikt inte gratis, oavsett om det bakas in i bilpriset eller är tillval.
Som jag noterade var det ett exempel när man väljer bil oberoende av drivmedel och det är det helt individuellt. Jag tittade på en Hyundai Ioniq 5 och utifrån bilderna kommer inte en sådan att fungera, däremot en ID7 börjar kunna bli intressant, men inte tillräckligt för att idag motivera ett byte.S sinuslinus skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Man skulle kunna tycka att Skoda bör trycka ut en el-Superb ungefär som ID7 Tourer fast några cm längre bagage som det brukar varaA AndersS skrev:
Är ID7 GTX samma en tourer men med awd? Tyvärr klarar den inte dragvikten, men det börjar närma sig i funktion nu för elbil och vad jag tycker det får kosta.😉Rabbithole skrev:





