kisumisu kisumisu skrev:
Ska vi inte hålla litium batterier mellan 15-80% och inte i konstant laddning?

Min gamla lur hade inte ens nån inställning där man kunde stoppa laddning när den nådde en viss punkt. Därmed alltid 100% och i konstant ladd flera timmar.

Men det kanske är bara en urban legend den där 80%. Vissa säger ju det. Vissa säger så även om snabbladd.
Jag vet ej, min hybridbils batteri verkar inte ha tagit nån skada att laddas till 100%.

Så ja de här gäller givetvis även elbilar så vi håller oss ändå i ämnet 😉

Däremot tog min gamla mobils batteri skada. Men det är i för sig orättvist jämföra det med bilen. Mobilen laddas ju konstant medans bilen laddas inte alls dagligen.
Mobilen (och elbilen) slutar ladda när batteriet är fullt. Laddaren sitter i telefonen, själva prylen man kopplar in med en sladd (som alla kallar "laddare") är bara ett lite mer avancerat nätaggregat där spänningen kan varieras mellan 5 och 20 Volt om telefonen begär det.
Så att batteriet skulle laddas konstant eller överladdas på något sätt för att man låter sladden sitta i flera timmar stämmer inte.

Men ja, det är bättre för batteriet att sluta ladda redan vid 80% om man har den möjligheten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Mobilen (och elbilen) slutar ladda när batteriet är fullt. Laddaren sitter i telefonen, själva prylen man kopplar in med en sladd (som alla kallar "laddare") är bara ett lite mer avancerat nätaggregat där spänningen kan varieras mellan 5 och 20 Volt om telefonen begär det.
Så att batteriet skulle laddas konstant eller överladdas på något sätt för att man låter sladden sitta i flera timmar stämmer inte.

Men ja, det är bättre för batteriet att sluta ladda redan vid 80% om man har den möjligheten.
Jo du har rätt om det. Lite som en laddbox 😉 även om det i folkmun pratas om laddare.

Sen är väl själva laddarna av olika kvaliteer alltså som sitter i mobiler och bilar.
 
S sinuslinus skrev:
Vet inte vad Kia och Hyundai har på sina nya uppdaterade modeller med usb-c men i baksätet finns ju V2L med 3600 W.
Vilket de alltså illustrerar med en USB C/USB C-kabel med en jättestor adapter.

Ridå.
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilket de alltså illustrerar med en USB C/USB C-kabel med en jättestor adapter.

Ridå.
Marknadsföringsfolk.. 😉

Bilder från Facebook;:

Bil interiör ombyggd till mobil arbetsstation med dator, skärm och bord i baksätet, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En bil laddar en husvagn på en campingplats; ett grönt tält och husvagnar syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man häller betong på stenlagd uppfart bredvid häck; elbil och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brother-skrivare i bagageutrymmet på en Hyundai Ioniq 5 tillsammans med plastlåda och kartonger, fotograferat i solen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elbil laddad med gul kabel under ett strömavbrott efter en orkan, omgiven av palmer och ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats i bil: laptop, skärm, kaffemugg och kartonger, parkerad i ett grönt fält med öppna dörrar, natur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Kul för dem som campar, skönt för dem som drabbas av orkaner, resten är ju bara trams och/eller riggat.

Jag är alltså inte emot V2L som så, jag förstår bara alla de biltillverkare som inte ser värdet i det och därför inte lägger pengar på det. För det är ju sannolikt inte gratis, oavsett om det bakas in i bilpriset eller är tillval.
 
  • Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
G
Måste vara mycket smidigare att koppla in bilhammaren till bilen än fasta nätet man arbetar på garage uppfarten 😂
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Måste vara mycket smidigare att koppla in bilhammaren till bilen än fasta nätet man arbetar på garage uppfarten 😂
Hörs på namnet: bilhammare!
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
G Greger_08 skrev:
Måste vara mycket smidigare att koppla in bilhammaren till bilen än fasta nätet man arbetar på garage uppfarten 😂
Beror väl på om husägaren tillåter det eller om elberäkningarna blir fel siffror på 😂

Som det skrevs på en annan tråd om när det gällde elbilsladdning.
 
S
A AndersS skrev:
Volvo V90CC
Hade funkat i Ioniq5 också. Mätte idag och det är typ 105 cm mellan hjulhusen och längden är okej.
 
S sinuslinus skrev:
Hade funkat i Ioniq5 också. Mätte idag och det är typ 105 cm mellan hjulhusen och längden är okej.
Tror säkert att det fungerat, var bara ett exempel utifrån att jag visste storlek på paketen vi skickade in men hade sedan några dm kvar i längd.😉 Men en inte ovanlig användande av bil utifrån vårt behov.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
A AndersS skrev:
Tror säkert att det fungerat, var bara ett exempel utifrån att jag visste storlek på paketen vi skickade in men hade sedan några dm kvar i längd.😉 Men en inte ovanlig användande av bil utifrån vårt behov.
Hade nog inte funkar i våe gamla Passat. Den är för smal.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul för dem som campar, skönt för dem som drabbas av orkaner, resten är ju bara trams och/eller riggat.

Jag är alltså inte emot V2L som så, jag förstår bara alla de biltillverkare som inte ser värdet i det och därför inte lägger pengar på det. För det är ju sannolikt inte gratis, oavsett om det bakas in i bilpriset eller är tillval.
Det är en ytterst liten kostnad. Invertern finns ju redan (den används för att driva värmepumpen). Ett relä en bit sladd och en kontakt är väl allt som behövs
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hade nog inte funkar i våe gamla Passat. Den är för smal.
Som jag noterade var det ett exempel när man väljer bil oberoende av drivmedel och det är det helt individuellt. Jag tittade på en Hyundai Ioniq 5 och utifrån bilderna kommer inte en sådan att fungera, däremot en ID7 börjar kunna bli intressant, men inte tillräckligt för att idag motivera ett byte.
 
A AndersS skrev:
Som jag noterade var det ett exempel när man väljer bil oberoende av drivmedel och det är det helt individuellt. Jag tittade på en Hyundai Ioniq 5 och utifrån bilderna kommer inte en sådan att fungera, däremot en ID7 börjar kunna bli intressant, men inte tillräckligt för att idag motivera ett byte.
Man skulle kunna tycka att Skoda bör trycka ut en el-Superb ungefär som ID7 Tourer fast några cm längre bagage som det brukar vara
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Man skulle kunna tycka att Skoda bör trycka ut en el-Superb ungefär som ID7 Tourer fast några cm längre bagage som det brukar vara
Är ID7 GTX samma en tourer men med awd? Tyvärr klarar den inte dragvikten, men det börjar närma sig i funktion nu för elbil och vad jag tycker det får kosta.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.