kisumisu kisumisu skrev:
Allt har inte USB-C.
Nej, å visst kan det finnas nytta med en viss bakåtkompatibilitet, men pratar vi nytta är det ändå normalfall vi får utgå från.
kisumisu kisumisu skrev:
Vissa datorer verkar tom kräva sin egen nätdel som går på 230v.
Åtminstone bilens uttag och en 100w mobilladdare är i alla fall inte kapabla ladda något.
Det var länge sedan jag såg en ny dator som inte gick att ladda med valfri USB C-kabel. Låter mer som om datorernas förmåga att uppfylla standarden brister här än något annat.

Å andra sidan måste förstås även bilens uttag ge tillräcklig effekt. Därom är vi eniga.
kisumisu kisumisu skrev:
Har själv båda typerna av datorer.
Alltså en utan USB-C gammal Thinkpad
En annan (en HP Elite) som har USB-C. Men bara datorns egna nätdel klarar av leverera ström till datorn.
Jag har också en gammal häck till dator utöver jobbdatorn. Men att en sådan skulle vara dimensionerande för hur bilar byggs förväntar jag mig inte.
kisumisu kisumisu skrev:
Men nu kommer väl nåt i stilen att datorer behövs inte vi har ju Iphone och Icloud
Varför känner du dig nödgad att hitta på argument åt mig? Jag har så jag klarar mig.

Om något skulle jag säga att nyttan med att kunna driva elektronik från utsidan av bilen är högst överskattad. Jag har mer förståelse för dem som vill ha ett schukouttag inne i bilen, även om jag tror att även de planerar för historien snarare än framtiden.

Själv skulle jag nog mer värdesätta om man kunde hålla spänningen på USB-uttagen igång även utan att ha bilen igång i övrigt; lite som jag föreställer mig att camping mode fungerar.
kisumisu kisumisu skrev:
Jaja vi har alla olika behov.
Som redan sagts jag själv har inget behov av tex elektroniska luckor i en bil. Medans du kanske uppskattar och tycker det är en nödvändighet.
Visst har vi olika behov, och jag är inte för att allt ska vars lika för alla, utan jag tror på framsteg genom innovativ konkurrens.

Det är bara det att jag tror att V2L är en lösning som letar efter problem, snarare än något som i någon märkbar omfattning efterfrågas.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har mer förståelse för dem som vill ha ett schukouttag inne i bilen, även om jag tror att även de planerar för historien snarare än framtiden.

Själv skulle jag nog mer värdesätta om man kunde hålla spänningen på USB-uttagen igång även utan att ha bilen igång i övrigt; lite som jag föreställer mig att camping mode fungerar.
Har haft 115v (max150W) uttag i flera av mina jänkare som många laddare skulle kunna pluggas i med konverter som ligger i bilen, oanvänd :D

Och senaste bilen flyttar man bara säkringen ett hack för att aktivera baksätets USB uttag till "aways hot"

En hand pekar på säkringar i en säkringsbox i en bil, med olika färger och amperevärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Å andra sidan måste förstås även bilens uttag ge tillräcklig effekt. Därom är vi eniga.

Varför känner du dig nödgad att hitta på argument åt mig? Jag har så jag klarar mig.



Själv skulle jag nog mer värdesätta om man kunde hålla spänningen på USB-uttagen igång även utan att ha bilen igång i övrigt; lite som jag föreställer mig att camping mode fungerar.

Visst har vi olika behov, och jag är inte för att allt ska vars lika för alla, utan jag tror på framsteg genom innovativ konkurrens.

Det är bara det att jag tror att V2L är en lösning som letar efter problem, snarare än något som i någon märkbar omfattning efterfrågas.
Precis är ju dålig effekt på vissa usb-c
Sedan håller jag med att datortillverkare och för den delen även mobiltillverkare. Hittar på egna standarder!

Som tex min Oneplus. Riktigt nöjd med mobilen i sig och den laddaren man fick med. Men det är ju bara med den som mobilen snabbladdar 😡 numera inkluderas inte ens laddarna!

Detsamma har jag hört även andra tillverkare kör med! Säkert även HP i sina datorer.

O ja det där icke ström i uttag när bilen står parkerad är en mycket dålig grej som jag först upptäckte i min 20år gamla fossil Volvo.
Här har VW company inklusive Skoda tänkt klokare (i alla fall gamla modeller).
Nu pratar jag om cigarettändaruttaget vilket också egentligen tillhör forntiden. Men används likväl tom i nya prylar då allt inte gått till usb-c än.

Var skönt i folkan och skodan när man hade kylväska med och kunde ha den igång fast bilen stod parkerad. Med Volvon gick det inte sen!
Likadant skit i Kian.

En annan sak jag irriterar mig på är när rattvärme o stolvärme ska stängas av i Kian.

Måste testa Campingmode fanns nån inställning om de löser strömproblemen. För den delen så stängs även 230v uttaget som är inne i bilen om bilen stängs. Uttaget via type2 där ute fungerar dock enbart när bilen är stängd.

De med Iphone var nu inte riktat mot dig egentligen. Men lite ironi på hur de ser ut i vissa trådar och åsikter. Att allt ungefär löser Apple eller Google och nåt abbonemang 🤔
 
Redigerat:
kisumisu
Tokslut Tokslut skrev:
Har haft 115v (max150W) uttag i flera av mina jänkare som många laddare skulle kunna pluggas i med konverter som ligger i bilen, oanvänd :D

Och senaste bilen flyttar man bara säkringen ett hack för att aktivera baksätets USB uttag till "aways hot"

[bild]
Intressant!

Undra om det är så även i andra bilar?
Själv skulle jag vara intresserad att även få in 12v uttaget always hot.

I Volvon gjorde jag hemmapul för att få ett sådant. Var enkelt då batteriet på V70 är i bagageutrymmet! Hade även en inverter 12v->230v.
Men som sagt hemmapul och det ska man absolut inte göra om man inte vet vad man gör. Höll på och bränna ner ett garage en gång när "nån" hade kopplat in extraljus i en bil. Relän hade fått nån kortis och kablarna hade börjat smälta.

Så ja fast det är 12v så kan det ändå vara farligt.

Sen är nästa grej att man lär nog bränna alla garantier om man börja modda en ny bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt. Jag har en Lenovo ThinkPad som är 7+ år och den körde jag med en mängd olika USB-C-laddare. Jag har en ny också och ett antal däremellan som jag lånat eller hjälpt till med. Ingen har haft problem med någon USB-C-laddare som gett tillräckligt med effekt.
Ja, det är sjukt konstigt, och kan inte utesluta defekt dator. Det är en helt ny Yoga i9 Pro med RTX4060 kort. Har den kopplad nu mot en Thinkpad docka och den tar inte emot laddning. På kontoret funkar bara en modell av dockorna för laddning till denna (funkar på alla andra 14" datorer) och även min portable laddare så det är något med usb-c portarna eller mjukvaruprotokoll på min dator. Gamla Lenovo laddporten funkar som vanligt. Men kass 2025 kan man tycka..

En grej on topic för bilarna.. en del har 100w USB-C uttag så den kan ladda laptop :) Någon som vet vilka mer än Tesla som har detta?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S
Rabbithole Rabbithole skrev:
En grej on topic för bilarna.. en del har 100w USB-C uttag så den kan ladda laptop :) Någon som vet vilka mer än Tesla som har detta?
Vet inte vad Kia och Hyundai har på sina nya uppdaterade modeller med usb-c men i baksätet finns ju V2L med 3600 W.
 
  • Baksätet på en bil med en bärbar dator inkopplad i ett eluttag bredvid sätet, visar V2L-teknologi för laddning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Rabbithole
  • Laddar…
kisumisu
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, det är sjukt konstigt, och kan inte utesluta defekt dator. Det är en helt ny Yoga i9 Pro med RTX4060 kort. Har den kopplad nu mot en Thinkpad docka och den tar inte emot laddning. På kontoret funkar bara en modell av dockorna för laddning till denna (funkar på alla andra 14" datorer) och även min portable laddare så det är något med usb-c portarna eller mjukvaruprotokoll på min dator. Gamla Lenovo laddporten funkar som vanligt. Men kass 2025 kan man tycka..

En grej on topic för bilarna.. en del har 100w USB-C uttag så den kan ladda laptop :) Någon som vet vilka mer än Tesla som har detta?
Helt sjukt ja!

När det gäller min oneplus mobil så har dom dragit en extra kabel inne i kabeln som datakommunicerar med själva laddaren. Därmed funkar ingen annan noname laddpuck eller Oneplus pucken i andra märken.

Men allt för att få sälja sina sladdar för dyra pengar (en röd kabel kostar flera hundra medans en gul kabel från Ikea kostar 20kr) och kringå EU regler om USB-C standard. Oneplus själva hävdar det är säkerhet.

Men varför inte då införa en standard på säkerhet likt typ2 i elbilar? Som funkar på samma sätt med "datasignal kabel" inne i kabel trådarna. Men man vill ju utesluta konkurrens. TUR det inte har blivit så i elbilar (än) så vi slipper betala massa extra för märkeskabel.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Helt sjukt ja!

När det gäller min oneplus mobil så har dom dragit en extra kabel inne i kabeln som datakommunicerar med själva laddaren. Därmed funkar ingen annan noname laddpuck eller Oneplus pucken i andra märken.

Men allt för att få sälja sina sladdar för dyra pengar (en röd kabel kostar flera hundra medans en gul kabel från Ikea kostar 20kr) och kringå EU regler om USB-C standard. Oneplus själva hävdar det är säkerhet.

Men varför inte då införa en standard på säkerhet likt typ2 i elbilar? Som funkar på samma sätt med "datasignal kabel" inne i kabel trådarna. Men man vill ju utesluta konkurrens. TUR det inte har blivit så i elbilar (än) så vi slipper betala massa extra för märkeskabel.
Bara att bojkotta det märket när dom tramsar så, precis som apple
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
Rabbithole Rabbithole skrev:
Bara att bojkotta det märket när dom tramsar så, precis som apple
Absolut, men svårt efteråt. Ännu svårare när alla affärer säljer samma skit men i olika förpackningar och namn (märken).
Det som tur att i alla fall normalladdning fungerar med allt. Det i sig är också helt ok i snabbhet om man nu jämför med microusb.

Sen verkar mer eller mindre alla tillverkare härma Apple. Inbyggda batterier, inga minnesplatser man har ju "molnlagring" etc etc.... Må hända att jag är grinig Boomer nu. Men dagens unga som är uppvuxna med skiten ifrågasätter inte ens det.

Sen att bilar börjar också bli såhär är jobbigt! Här är det tur vi har kinaaffärer som sätter lite press. Men de här vill man ju också stoppa med massa tullar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
När det gäller min oneplus mobil så har dom dragit en extra kabel inne i kabeln som datakommunicerar med själva laddaren. Därmed funkar ingen annan noname laddpuck eller Oneplus pucken i andra märken.
Är de något nytt de började med. Jag hade tidigare en OnePlus 6, som jag har lämnat vidare till nästa brukare. Så sent som igår laddade vi snabbt med en annan laddare och oftast laddas den med USB-C från datorladdaren.
 
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Är de något nytt de började med. Jag hade tidigare en OnePlus 6, som jag har lämnat vidare till nästa brukare. Så sent som igår laddade vi snabbt med en annan laddare och oftast laddas den med USB-C från datorladdaren.
Nej, vi har flera Oneplus. Riktigt bra mobil annars.

Jag har en NORD3. Frugan en Nord2.
Deras laddare är helt kombatibla med varandra. Sen fick jag en gammal T7 till en av mina barn.
Köpte även en light modell (mindre lagring) Nord 3 då jag fick den till ett bra pris (utgående modell) till en av mina barn.

Min 100w laddare laddar ju inte med det gamla och de gamla laddar min mobil med 60w. Men skulle jag ha en noname puck (testat med Samsung) så laddas mobilen med "standard snabbladdning". Vet ej hur många watt det ger och ör ju även de snabbt men inte så att telefonen laddas på 15-20min som med det som följde med. I bilens usb-c tar det också ca 1-2 timmar få fullt. Ett i-lands problem kanske men skillnad är det ändå!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nej, vi har flera Oneplus. Riktigt bra mobil annars.

Jag har en NORD3. Frugan en Nord2.
Deras laddare är helt kombatibla med varandra. Sen fick jag en gammal T7 till en av mina barn.

Min 100w laddare laddar ju inte med det gamla och de gamla laddar min mobil med 60w. Men skulle jag ha en noname puck (testat med Samsung) så laddas mobilen med "standard snabbladdning". Vet ej hur många watt det ger och ör ju även de snabbt men inte så att telefonen laddas på 15-20min som med det som följde med. I bilens usb-c tar det också ca 1-2 timmar få fullt. Ett i-lands problem kanske men skillnad är det ändå!
Det är bättre för batteriet att inte ladda med maximal effekt varje gång...
 
kisumisu
useless useless skrev:
Det är bättre för batteriet att inte ladda med maximal effekt varje gång...
Det är det nog.

Kanske bra då de laddas sakta i bilen. Blir ofta jag laddar luren där eller på jobbet med deras "snabbladdare".

Men skönt är det med snabbladdning ibland. Var nog inte så bra heller köra nattladdning som man gjorde med gamla luren som hade micro usb.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Var nog inte så bra heller köra nattladdning som man gjorde med gamla luren som hade micro usb.
Varför inte?
 
kisumisu
useless useless skrev:
Varför inte?
Ska vi inte hålla litium batterier mellan 15-80% och inte i konstant laddning?

Min gamla lur hade inte ens nån inställning där man kunde stoppa laddning när den nådde en viss punkt. Därmed alltid 100% och i konstant ladd flera timmar.

Men det kanske är bara en urban legend den där 80%. Vissa säger ju det. Vissa säger så även om snabbladd.
Jag vet ej, min hybridbils batteri verkar inte ha tagit nån skada att laddas till 100%.

Så ja de här gäller givetvis även elbilar så vi håller oss ändå i ämnet 😉

Däremot tog min gamla mobils batteri skada. Men det är i för sig orättvist jämföra det med bilen. Mobilen laddas ju konstant medans bilen laddas inte alls dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.