1 820 683 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jodå och Hyundai stortsett samma märke.A Argastesnickaren skrev:
Sen säljs väl dessa kinabilar BYD mm knappt i Sverige.
Därför jag skrev Kia ensamma.
Annars är det ju VW, Volvo, Renault och Tesla som tycks ha marknaden.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Facit, Tesla S80 (model2?), är ju ingen SUV och den är över 10 år gammal. Man får alltså plats med mkt batterier i en sedan.A Avemo skrev:
Det finns undantag. Tesla modell S är ju ganska stor. Tittar man på model 3 är den också en sedan som har plats för batterier. Men mer tveksamt är om baksätespassagerarnas fötter får plats.K karlmb skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Hyundai Inster, Ioniq 5 och Ioniq 6.kisumisu skrev:
Kia EV3, EV6 och EV9 och nya Niro.
Förutom de kinesiska märkena. Varför inga europeiska märken har V2L fattar jag inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag ser löjligt liten nytta med V2L. Jag kan förstå en liten, liten nytta i Sverige med vår allemansrätt, men var i resten av världen har man någon praktisk nytta av att kunna driva en kaffebryggare eller riskokare från bilen?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Många i Usa har använt det när elnätet slagits ut efter orkanen i höstas.Nötegårdsgubben skrev:
Norrmännen driver elverktyg vid sina ”hytter”.
Man kan driva en kylbox vid camping/ parkering och använda induktionsplatta för matlagning.
Man kan koppla in kyl och frys vid strömavbrott.
Man kan ladda batterier och dator vid fältarbete.
Man kan ladda andra elbilar som har slut på batteri.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag förstår vad man kan göra, jag ifrågasätter bara nyttan.
Mycket nytta.Nötegårdsgubben skrev:
Har själv laddat laddhybrid (även om man tappar lite på vägen så blir det fortfarande billigare än bensin), använt på en stuga utan el, även laddat en laptop...det senare går visserligen med en inverter till 12v. Men smidigare göra det via ett eluttag som redan finns i bilen och lite smartare ha en "inbyggd inverter" i bilen som belastar de stora batteriet än stackars 12v batteriet.
Sedan hade jag lite nytta av det här när vi hade ett strömavbrott.
Tänk om man hade det här i ID Buzz och liknande större "camping" bilar.
Kunna driva induktion platta, micro, kyl/frys mm och utan att behöva belasta 12v batteriet.
Tex ID Buzz är häftig bil annars plus bra storleksmässigt.
Redigerat:
Dom är väl rädda för Elsäkerhetsverket och liknande. Är ju samma med "mormorsladdare" är väl stortsett bara Kia som inkluderar det med alla elbilar?S sinuslinus skrev:
https://youtu.be/yO5fJ8z66Z8?si=q1rTf9s4YP0pwDM7
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det låter ärligt talat inte så i mina öron, men vi värderar säkert nytta olika.kisumisu skrev:
Det här lägger jag i kategorin löst problem som inte borde finnas. Laddhybrider är en meningslöshet i sig. Att ha försett en sådan med el där ingen annan laddmöjlighet finns ger jag inte jättemycket för.kisumisu skrev:
Det här låter som ett randfall likt camping i svensk natur; hur många off grid-stugor med körbar väg fram till finns det ens i västvärlden (vilket är där man har råd med elbilar).kisumisu skrev:
USB C–USB C? Ser inte nyttan med att gå via växelström.kisumisu skrev:
Det är ju trevligt, och kanske framdeles bra för dem på iberiska halvön. För egen del är strömavbrotten lätträknade, trots att jag har en stuga i skogen.kisumisu skrev:
Ja, jag kan förstå nyttan i husbilar, även om man i många länder inte får ställa upp dessa var som helst. Men det är en utpräglad nischmarknad.kisumisu skrev:
Allt har inte USB-C.Nötegårdsgubben skrev:
Vissa datorer verkar tom kräva sin egen nätdel som går på 230v.
Åtminstone bilens uttag och en 100w mobilladdare är i alla fall inte kapabla ladda något.
Har själv båda typerna av datorer.
Alltså en utan USB-C gammal Thinkpad
En annan (en HP Elite) som har USB-C. Men bara datorns egna nätdel klarar av leverera ström till datorn.
Men nu kommer väl nåt i stilen att datorer behövs inte vi har ju Iphone och Icloud 😂
Jaja vi har alla olika behov.
Som redan sagts jag själv har inget behov av tex elektroniska luckor i en bil. Medans du kanske uppskattar och tycker det är en nödvändighet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Äldre datorer är ju så, och en del nya är lite kinkiga vilka USB-C laddare dom accepterar. Har en Lenovo nu som jag hatar av den anledningen och saknar min tidigare Dell..kisumisu skrev:
Allt har inte USB-C.
Vissa datorer verkar tom kräva sin egen nätdel som går på 230v.
Åtminstone bilens uttag och en 100w mobilladdare är i alla fall inte kapabla ladda något.
Har själv båda typerna av datorer.
Alltså en utan USB-C gammal Thinkpad
En annan (en HP Elite) som har USB-C. Men bara datorns egna nätdel klarar av leverera ström till datorn.
Men nu kommer väl nåt i stilen att datorer behövs inte vi har ju Iphone och Icloud 😂
Jaja vi har alla olika behov.
Som redan sagts jag själv har inget behov av tex elektroniska luckor i en bil. Medans du kanske uppskattar och tycker det är en nödvändighet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Märkligt. Jag har en Lenovo ThinkPad som är 7+ år och den körde jag med en mängd olika USB-C-laddare. Jag har en ny också och ett antal däremellan som jag lånat eller hjälpt till med. Ingen har haft problem med någon USB-C-laddare som gett tillräckligt med effekt.Rabbithole skrev: