kisumisu
A Argastesnickaren skrev:
Tekniken fungerar med bilarna BYD, XPeng, KIA EV6, KIA e-Niro 2023, Hyundai Ioniq samt har för mig MG på iallafall vissa modeller.
Jodå och Hyundai stortsett samma märke.

Sen säljs väl dessa kinabilar BYD mm knappt i Sverige.

Därför jag skrev Kia ensamma.
Annars är det ju VW, Volvo, Renault och Tesla som tycks ha marknaden.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Efterfrågan på elbilar har ju sjunkit.
Det kanske den har, men försäljningen och marknadsandelen har ökat globalt, med tillfälliga svackor när länder tagit bort olika avdrag och andra skattefördelar som supermiljöbilspremien.
 
A Avemo skrev:
Det är väl ganska vanligt att valet av bil styrs av annat än det rationella. Inte minst när det gäller storlek och motoreffekt. När det gäller just en elbil så innebär ju en ökad höjd fördelen att batterierna får plats. Och med lite tur får även baksätespassagerarnas fötter plats.
Facit, Tesla S80 (model2?), är ju ingen SUV och den är över 10 år gammal. Man får alltså plats med mkt batterier i en sedan.
 
K karlmb skrev:
Facit, Tesla S80 (model2?), är ju ingen SUV och den är över 10 år gammal. Man får alltså plats med mkt batterier i en sedan.
Det finns undantag. Tesla modell S är ju ganska stor. Tittar man på model 3 är den också en sedan som har plats för batterier. Men mer tveksamt är om baksätespassagerarnas fötter får plats.
 
S
kisumisu kisumisu skrev:
Jodå och Hyundai stortsett samma märke.

Sen säljs väl dessa kinabilar BYD mm knappt i Sverige.

Därför jag skrev Kia ensamma.
Annars är det ju VW, Volvo, Renault och Tesla som tycks ha marknaden.
Hyundai Inster, Ioniq 5 och Ioniq 6.
Kia EV3, EV6 och EV9 och nya Niro.

Förutom de kinesiska märkena. Varför inga europeiska märken har V2L fattar jag inte.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag ser löjligt liten nytta med V2L. Jag kan förstå en liten, liten nytta i Sverige med vår allemansrätt, men var i resten av världen har man någon praktisk nytta av att kunna driva en kaffebryggare eller riskokare från bilen?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser löjligt liten nytta med V2L. Jag kan förstå en liten, liten nytta i Sverige med vår allemansrätt, men var i resten av världen har man någon praktisk nytta av att kunna driva en kaffebryggare eller riskokare från bilen?
Många i Usa har använt det när elnätet slagits ut efter orkanen i höstas.
Norrmännen driver elverktyg vid sina ”hytter”.
Man kan driva en kylbox vid camping/ parkering och använda induktionsplatta för matlagning.
Man kan koppla in kyl och frys vid strömavbrott.

Man kan ladda batterier och dator vid fältarbete.

Man kan ladda andra elbilar som har slut på batteri.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår vad man kan göra, jag ifrågasätter bara nyttan.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Argastesnickaren skrev:
Tekniken fungerar med bilarna BYD, XPeng, KIA EV6, KIA e-Niro 2023, Hyundai Ioniq samt har för mig MG på iallafall vissa modeller.
Och tänk ...
En del tror att tysk bilindustri går dåligt för att de har dyr el ...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår vad man kan göra, jag ifrågasätter bara nyttan.
Mycket nytta.

Har själv laddat laddhybrid (även om man tappar lite på vägen så blir det fortfarande billigare än bensin), använt på en stuga utan el, även laddat en laptop...det senare går visserligen med en inverter till 12v. Men smidigare göra det via ett eluttag som redan finns i bilen och lite smartare ha en "inbyggd inverter" i bilen som belastar de stora batteriet än stackars 12v batteriet.

Sedan hade jag lite nytta av det här när vi hade ett strömavbrott.

Tänk om man hade det här i ID Buzz och liknande större "camping" bilar.
Kunna driva induktion platta, micro, kyl/frys mm och utan att behöva belasta 12v batteriet.

Tex ID Buzz är häftig bil annars plus bra storleksmässigt.
 
Redigerat:
kisumisu
S sinuslinus skrev:
Förutom de kinesiska märkena. Varför inga europeiska märken har V2L fattar jag inte.
Dom är väl rädda för Elsäkerhetsverket och liknande. Är ju samma med "mormorsladdare" är väl stortsett bara Kia som inkluderar det med alla elbilar?

https://youtu.be/yO5fJ8z66Z8?si=q1rTf9s4YP0pwDM7
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Mycket nytta.
Det låter ärligt talat inte så i mina öron, men vi värderar säkert nytta olika.
kisumisu kisumisu skrev:
Har själv laddat laddhybrid (även om man tappar lite på vägen så blir det fortfarande billigare än bensin)
Det här lägger jag i kategorin löst problem som inte borde finnas. Laddhybrider är en meningslöshet i sig. Att ha försett en sådan med el där ingen annan laddmöjlighet finns ger jag inte jättemycket för.
kisumisu kisumisu skrev:
använt på en stuga utan el
Det här låter som ett randfall likt camping i svensk natur; hur många off grid-stugor med körbar väg fram till finns det ens i västvärlden (vilket är där man har råd med elbilar).
kisumisu kisumisu skrev:
även laddat en laptop...det senare går visserligen med en inverter till 12v. Men smidigare göra det via ett eluttag som redan finns i bilen och lite smartare ha en "inbyggd inverter" i bilen som belastar de stora batteriet än stackars 12v batteriet.
USB C–USB C? Ser inte nyttan med att gå via växelström.
kisumisu kisumisu skrev:
Sedan hade jag lite nytta av det här när vi hade ett strömavbrott.
Det är ju trevligt, och kanske framdeles bra för dem på iberiska halvön. För egen del är strömavbrotten lätträknade, trots att jag har en stuga i skogen.
kisumisu kisumisu skrev:
Tänk om man hade det här i ID Buzz och liknande större "camping" bilar.
Kunna driva induktion platta, micro, kyl/frys mm och utan att behöva belasta 12v batteriet.
Ja, jag kan förstå nyttan i husbilar, även om man i många länder inte får ställa upp dessa var som helst. Men det är en utpräglad nischmarknad.
 
  • Haha
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
USB C–USB C? Ser inte nyttan med att gå via växelström.
Allt har inte USB-C.

Vissa datorer verkar tom kräva sin egen nätdel som går på 230v.
Åtminstone bilens uttag och en 100w mobilladdare är i alla fall inte kapabla ladda något.

Har själv båda typerna av datorer.
Alltså en utan USB-C gammal Thinkpad
En annan (en HP Elite) som har USB-C. Men bara datorns egna nätdel klarar av leverera ström till datorn.

Men nu kommer väl nåt i stilen att datorer behövs inte vi har ju Iphone och Icloud 😂

Jaja vi har alla olika behov.
Som redan sagts jag själv har inget behov av tex elektroniska luckor i en bil. Medans du kanske uppskattar och tycker det är en nödvändighet.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Allt har inte USB-C.

Vissa datorer verkar tom kräva sin egen nätdel som går på 230v.
Åtminstone bilens uttag och en 100w mobilladdare är i alla fall inte kapabla ladda något.

Har själv båda typerna av datorer.
Alltså en utan USB-C gammal Thinkpad
En annan (en HP Elite) som har USB-C. Men bara datorns egna nätdel klarar av leverera ström till datorn.

Men nu kommer väl nåt i stilen att datorer behövs inte vi har ju Iphone och Icloud 😂

Jaja vi har alla olika behov.
Som redan sagts jag själv har inget behov av tex elektroniska luckor i en bil. Medans du kanske uppskattar och tycker det är en nödvändighet.
Äldre datorer är ju så, och en del nya är lite kinkiga vilka USB-C laddare dom accepterar. Har en Lenovo nu som jag hatar av den anledningen och saknar min tidigare Dell..
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fairlane
Rabbithole Rabbithole skrev:
Äldre datorer är ju så, och en del nya är lite kinkiga vilka USB-C laddare dom accepterar. Har en Lenovo nu som jag hatar av den anledningen och saknar min tidigare Dell..
Märkligt. Jag har en Lenovo ThinkPad som är 7+ år och den körde jag med en mängd olika USB-C-laddare. Jag har en ny också och ett antal däremellan som jag lånat eller hjälpt till med. Ingen har haft problem med någon USB-C-laddare som gett tillräckligt med effekt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.