Eller så bor man som mig, omgivningen av 70 och 80 vägar så det spelar ingen roll med eller utan släp
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Släp är segt om man ska köra långa sträckor motorväg och behöva ligga och harva i 80 (men ok, tillhör man de som blåser på i 130 med släp är det kanske inget problem). Visst, ska man göra hem grejer från byggvaruhuset så är släp jättebra, inte lika bra när man ska åka till landet och fullt med packning och mat och dryck med sig.

Och bara för att förtydliga, jag har alltså ett flertal gånger blivit omkörd av bil med släp när jag legat i 120 på motorvägen mellan Uppsala och Mehedeby (där det är 120).
Själv gillar jag kombi, jag gillar att behålla bilen länge, där är vi lika. En sak som skiljer är väl att jag är mer öppen för att andra kan ha andra behov och önskemål än jag.

Själv kör jag en del med släp också och har faktiskt inget som helst problem att köra 20 eller för all del 40 mil med släp i 80 km/h, där jag skulle blivit ruggigt irriterad på att köra samma sträcka utan släp i den farten. I med farthållaren och acceptera läget.

Lite kul att du skriver 130 km/h med släp, när du är så extremt noga med att inte köra fortare än tillåtet, så du ligger hellre mil efter mil i högerfil under hastighetsbegränsningen, om någon ligger i mittfil och kör under tillåten hastighet. Det för inte jag.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Som sagt var, jag blir omkörd av bilar med släp när jag ligger på motorvägen... Jag säger inte att de gör rätt, tvärtom.
 
D
N Nerre skrev:
Släp är segt om man ska köra långa sträckor motorväg och behöva ligga och harva i 80 (men ok, tillhör man de som blåser på i 130 med släp är det kanske inget problem). Visst, ska man göra hem grejer från byggvaruhuset så är släp jättebra, inte lika bra när man ska åka till landet och fullt med packning och mat och dryck med sig.

Och bara för att förtydliga, jag har alltså ett flertal gånger blivit omkörd av bil med släp när jag legat i 120 på motorvägen mellan Uppsala och Mehedeby (där det är 120).
Jag kör inte långa sträckor med släp, är petig med mina bilar och de gånger jag ska transportera saker som inte går in i bagageluckan så är de förlorade minuterna inget att fundera över.

Har också med åren blivit så rationell att jag numera parkerar längre bort, tiden jag förlorar i att gå längre kan aldrig vinnas igen när jag får dörruppslag som ska fixas, dessutom får man ju några extra steg som kanske ger en lite extra tid på slutet..
 
Fairlane Fairlane skrev:
Själv gillar jag kombi, jag gillar att behålla bilen länge, där är vi lika. En sak som skiljer är väl att jag är mer öppen för att andra kan ha andra behov och önskemål än jag.
Samma här, bilarna får gå hyfsat många mil då de för mig ses "transportfordon". De senaste har handlats nya och faktiskt inte ens provkört, samt att den nuvarande bara fanns på bild och blev första leverans innan de fick in en demobil. Var och en får välja den bil man önskar, om man vill ha bil, samma gäller elbil eller inte. Visst har jag krav på komfort och funktioner, men det ska bara fungera däremot lär mig hur olika saker fungerar på bästa sätt, t.ex. förarassistans, och läser manual när bilen levererats.
Beslut om byte kommer snabbt, ett besök hos bilhandlaren och så är det beställt. Blir säkert så med elbilbytet också när rätt modell och till det pris jag tycker det är värt att betala.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
att ha last i kupéutrymmet går helt bort, äter heller inte i bilen.
Jag har väldigt, väldigt, svårt att se vad dessa saker har med varandra att göra. 🤔😮😱

Jag äter heller inte i bilen, lite godis möjligen undantagsvis, men lastar där jag behöver lasta för att få plats med det jag ska transportera. Så nu vet alla intresserade även mina bilmatvanor. 😂
 
Är ju bara att ha "rätt" skyddsmattor och så har jag en pressening för speciella tillfällen som täcker utrymmet med fällda baksäten, även uppåt sidorna.👍
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Är ju bara att ha "rätt" skyddsmattor och så har jag en pressening för speciella tillfällen som täcker utrymmet med fällda baksäten, även uppåt sidorna.👍
Alla får såklart göra precis på sitt sätt, mitt inlägg kom från varför jag inte väljer en kombi, har helt enkelt ingen användning för det och då är det bara nackdelar. I mina ögon är det bara det praktiska som kan motivera och tänker man inte utnyttja det så går de bort.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag äter heller inte i bilen, lite godis möjligen undantagsvis, men lastar där jag behöver lasta för att få plats med det jag ska transportera. Så nu vet alla intresserade även mina bilmatvanor. 😂
Gissar att du inte har småbarn heller? I de bilarna vi hade när ungarna var små har det både drällts mat, dryck och spytts, för att inte tala om leriga skor på sätena.

Det är svårt att få en 10 år gammal bil att se ut som ny om man verkligen använder den som bruksbil och inte som en finmöbel.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Gissar att du inte har småbarn heller? I de bilarna vi hade när ungarna var små har det både drällts mat, dryck och spytts, för att inte tala om leriga skor på sätena.

Det är svårt att få en 10 år gammal bil att se ut som ny om man verkligen använder den som bruksbil och inte som en finmöbel.
Just mat behöver ju inte barnen inte inta i bilen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Gissar att du inte har småbarn heller? I de bilarna vi hade när ungarna var små har det både drällts mat, dryck och spytts, för att inte tala om leriga skor på sätena.

Det är svårt att få en 10 år gammal bil att se ut som ny om man verkligen använder den som bruksbil och inte som en finmöbel.
Såklart har vi haft småbarn och jag tog mig igenom detta med ren bil också :)
 
Vi är rätt sugna på ID buzz lång. Saknar lite utrustning för vildcamping och att det borde var ett större batteri.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
trähandtag trähandtag skrev:
Vi är rätt sugna på ID buzz lång. Saknar lite utrustning för vildcamping och att det borde var ett större batterie.
Och V2L som Kia verkar vara ensamma om tyvärr.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Och V2L som Kia verkar vara ensamma om tyvärr.
Tekniken fungerar med bilarna BYD, XPeng, KIA EV6, KIA e-Niro 2023, Hyundai Ioniq samt har för mig MG på iallafall vissa modeller.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför välja en högre, tyngre och dyrare bil som dessutom förbrukar 10-20% extra, har svindyra däck men ändå sämre väghållning? "-Bra att ha till fjällen..." ?
En större SUV är väl nån blandning av kombi fast eventuellt kortare och högre, samt minibuss utan skjutdörr, som lanseras som sportig.
Vissa har ju extra säten bak så det får plats 7 passagerare.
Är det en PHEV så väger den en bit över 2 ton.

Vi har en sån fyrhjulsdriven StridsvagnUV på 2,2 ton.
Vi ville ju ha stort bagage.

Men nu är det dags för nästa generation elbil.
Efterfrågan på elbilar har ju sjunkit.
https://teknikensvarld.expressen.se...ik/geely-visar-forbranningsmotor-for-elbilar/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.