P pennybridge skrev:
Det är väl som många andra val i livet.
Smaken är som baken. För mig finns inget bättre val än P4 LRDM med Performance och allt lull lull. Underbar bil och pengar är inga problem i just detta valet för min del.

Åker inte skidor btw :)
Det borde ändå inte sälja så bra som det gör...
 
K karlmb skrev:
Det borde ändå inte sälja så bra som det gör...
Nej men det är nog kanske pga avsaknaden av vettiga sedaner och kombibilar. Suv är nästan det enda alternativet... Eller nu börjar det ju komma mer vanliga bilar men till lite väl hög kostnad
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
P pennybridge skrev:
Nej men det är nog kanske pga avsaknaden av vettiga sedaner och kombibilar. Suv är nästan det enda alternativet... Eller nu börjar det ju komma mer vanliga bilar men till lite väl hög kostnad
Kombins popularitet verkar vara en lokal företeelse, antar att det påverkar utbudet. Jag vill tex absolut inte ha en kombi, gärna skåpbil om jag hade behövt men ingen kombi tack.
 
P pennybridge skrev:
Håller med. Min Polestar 4 ska ju vara en SUV men jag tycker själv att den är mer som en sedan med lite högre insteg. Visst jag märker att jag sitter i samma höjd som folk jag möter i XC90 som definitivt är en SUV. Men det är lite urmjölkat med SUV.
Jo, SUV är mycket av en marknadsföringsterm. Model Y är tex inte i närheten av en suv, snarare en MPV. Det folk i gemen verkar lija är att sitta högt, kom i och ur lätt och lasta hyfsat. Men man vill inte ha en familjebuss....
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Kombi är stort i Sverige men inte utomlands. Sedaner har svårt i de övre segmenten om det inte är starka varumärken (MB, BMW…) och små sedaner är väl heller inte attraktiva idag då en kort bil bör optimeras bättre med avseende på bagageutrymmet.

I andra länder är det halvstora sedanerna och SUV eller pickup.

Jag har själv tröttnat på att klättra ner i bilen.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Nej men det är nog kanske pga avsaknaden av vettiga sedaner och kombibilar. Suv är nästan det enda alternativet... Eller nu börjar det ju komma mer vanliga bilar men till lite väl hög kostnad
Volvo lägger ner sedaner... sjukt mode.
 
P Pin skrev:
Kombi är stort i Sverige men inte utomlands. Sedaner har svårt i de övre segmenten om det inte är starka varumärken (MB, BMW…) och små sedaner är väl heller inte attraktiva idag då en kort bil bör optimeras bättre med avseende på bagageutrymmet.

I andra länder är det halvstora sedanerna och SUV eller pickup.

Jag har själv tröttnat på att klättra ner i bilen.
Därför alla köper crossovers, småbilar som ser ut som SUV men bara har lite höjd sittposition
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför välja en högre, tyngre och dyrare bil som dessutom förbrukar 10-20% extra, har svindyra däck men ändå sämre väghållning? "-Bra att ha till fjällen..." ?
Det är väl ganska vanligt att valet av bil styrs av annat än det rationella. Inte minst när det gäller storlek och motoreffekt. När det gäller just en elbil så innebär ju en ökad höjd fördelen att batterierna får plats. Och med lite tur får även baksätespassagerarnas fötter plats.
 
Använder både bilens utrymme och dragkrok frekvent. Var nyss och lastade in två 100*190cm paket i bilen, bara att fälla baksätena och hiva in. Kanske bortskämd, men vill inte ge avkall på den flexibiliteten.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Använder både bilens utrymme och dragkrok frekvent. Var nyss och lastade in två 100*190cm paket i bilen, bara att fälla baksätena och hiva in. Kanske bortskämd, men vill inte ge avkall på den flexibiliteten.
Rejält rymligt! Vad är det för bil?

Hade nog funkat i en ID7 också,bagaget är precis 100cm brett
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Rejält rymligt! Vad är det för bil?

Hade nog funkat i en ID7 också,bagaget är precis 100cm brett
Volvo V90CC
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kombi är stort i Sverige men inte utomlands.
Jag tänker att det har med vädret att göra? I andra länder är väl kanske bilar med flak vanligare när man vill ha lite extra utrymme? Men det är inte så mysigt i Sverige vintertid.
 
N Nerre skrev:
Jag tänker att det har med vädret att göra? I andra länder är väl kanske bilar med flak vanligare när man vill ha lite extra utrymme? Men det är inte så mysigt i Sverige vintertid.
Ja jobbigt att skotta snön från flaket och regnar det blir lasten våt

Känner mexikaner i Sverige som tycker kombi ser ut som likbil och inte fattar varför pickup är ovanligt här
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Jag tänker att det har med vädret att göra? I andra länder är väl kanske bilar med flak vanligare när man vill ha lite extra utrymme? Men det är inte så mysigt i Sverige vintertid.
Det är nog kulturellt, vi är väldigt praktiska och "fotriktiga", inte bara modell utan generellt i bilval är vi nog mer tråkigt praktiska, i många andra länder har bilen ett större symbolvärde och man värderar utseende och signaler mer.

Själv vill jag inte ha en kombi eftersom jag inte är intresserad av att lasta i bilen, jag använder hellre släp då och att ha last i kupéutrymmet går helt bort, äter heller inte i bilen.
 
Släp är segt om man ska köra långa sträckor motorväg och behöva ligga och harva i 80 (men ok, tillhör man de som blåser på i 130 med släp är det kanske inget problem). Visst, ska man göra hem grejer från byggvaruhuset så är släp jättebra, inte lika bra när man ska åka till landet och fullt med packning och mat och dryck med sig.

Och bara för att förtydliga, jag har alltså ett flertal gånger blivit omkörd av bil med släp när jag legat i 120 på motorvägen mellan Uppsala och Mehedeby (där det är 120).
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.