P Pin skrev:
BMW 740
Konstigt den är dyr att försäkra...
 
K karlmb skrev:
Konstigt den är dyr att försäkra...
Tja väldigt gubbig bil som är för dyr för attrahera ungdomar som vill busköra och de vill nog ha en 3-serie ändå dom är sportigare. Den delar det mesta av allt från motor till teknik med alla andra modeller så det är inga särlösningar där det saknas reservdelar eller kompetens om något ska repareras på försäkringen. Visst, det var en dyr bil när den var ny men som begagnad värd som vilken familjebil som helst.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
[bild]

😅

[länk]
Det finns fler exempel. En större bilhandlare annonserade nyligen en handfull i7 för drygt 1 MSEK per styck, med nypris runt 2 MSEK. Nu var dessa tjänste/demobilar så de har ju inte själva betalat listpriset direkt. Det gör nog ingen kund heller. Min hade bara tappat 600 000 på 4 år, så för mig som beg köpare var det en inte för dålig affär. Vid den tidpunkten kostade motsvarande år/mil Tesla S det dubbla annars hade det varit ett alternativ.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Raljansen fortsätter. Elbilsägare måste vara ett känsligt släkte. Troligen är de allihop lattedrickande hipsters som är sura över att de inte får ragg när de visar Teslanyckeln i sin profilbild på datingappen. Hoppas någon får högt blodtryck nu.

I alla fall, angående lyxutrustning så finns det avancerad teknik som ger en klar fördel. T ex bränsleinsprutning och fjärrstyrt centrallås. Men elektriskt manövrerade stolar är tveksamt om det bara är en person som kör bilen. Elektriskt manövrerade luckor likaså. Jag är inte emot teknisk utveckling men jag vill kunna avstå sådant som driver kostnad och som jag inte använder. Elöppnad baklucka är ett exempel på teknik som ofta fallerar och där nya kolvar kostar skjortan.

Sedan vad gäller hjulbyte så visar det sig alltså att Renault har en lite sp3ciell syn på att lyfta bilen.

Angående uppkoppling håller jag med om att biltillverkarna inte skall hållas ansvariga för beslut om att stänga ner 2G. Men å andra sidanhar det varit känt länge att 2G kommer att stängas ner. Ett alternativ kunde ju vara att man slopar kravet på eCall på äldre bilar eller att man accepterar koppling via Bluetooth till förarens telefon.

Man hade även kunnat utveckla en standardprofil för USB-anslutna mobila modem så att ägaren kunde plugga in ett sådant till bilens infotainmnetanläggning. Standardprofiler finns för en mängd olika enheter som tangentbord och möss. En profil för modem skulle lösa problemet och inte direkt kosta något.
Man får väl ha lite koll på vad olika komponenter kostar om man nu ska selektivt avstå något. En extra usb-port kan mycket väl bli dyrare än ett inbyggt modem, men skönt att man kan stänga av uppkoppling när man känner för det.
En elektrisk solenoid till en lucka är ofta billigare än en vajerlösning, enkelt är räkna 50% av kostnaden för antal detaljer och resten för vikten så kan man göra en enkel kostnadsbedömning mellan olika system.
 
P Pin skrev:
Tja väldigt gubbig bil som är för dyr för attrahera ungdomar som vill busköra och de vill nog ha en 3-serie ändå dom är sportigare. Den delar det mesta av allt från motor till teknik med alla andra modeller så det är inga särlösningar där det saknas reservdelar eller kompetens om något ska repareras på försäkringen. Visst, det var en dyr bil när den var ny men som begagnad värd som vilken familjebil som helst.
Med såna får man leta rätt försäkringsbolag. Är den importerad kanske?
 
K karlmb skrev:
Med såna får man leta rätt försäkringsbolag. Är den importerad kanske?
Nej. Svensksåld och köpt begagnad via BMW handlare och pedantskött. Tidigare ägare ännu gubbigare än jag.

Ja man måste jämföra försäkringarna.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Man får väl ha lite koll på vad olika komponenter kostar om man nu ska selektivt avstå något. En extra usb-port kan mycket väl bli dyrare än ett inbyggt modem, men skönt att man kan stänga av uppkoppling när man känner för det.
En elektrisk solenoid till en lucka är ofta billigare än en vajerlösning, enkelt är räkna 50% av kostnaden för antal detaljer och resten för vikten så kan man göra en enkel kostnadsbedömning mellan olika system.
Extra USB-port kostar några kronor, behöver man en hub kostar den en hundring eller två. Du får inga modem för de pengarna. Och som sagt, USB har man för att framtidssäkra bilarna tills dess EU infört en standard för hur modem skall se ut. Men det gör ju också att BT-ansluta ett modem.

En bowdenkabel är alltid billigare än en solenoid, kablagetillverkaren är inte gratis. Däremot kan det bli billigare att bara ha en lösning om take rate är lågt för en mekanisk lösning.
 
D
A AndersS skrev:
Artikel idag om bil som larmat om olycka via SOS, men när räddningstjänst kom till platsen fanns ingen olycka eller bilmodell på platsen. Fick en funderare hur det kommer att bli med äldre bilar och åldrande teknik/sensorer/glapp/etc.
Det får man nog kika på i det enskilda fallet, det kan ju vara så enkelt att någon tryckt på knappen, eller att det är ett fel. Med tanke på att det rings 1,3 miljoner felaktiga/onödiga samtal till 112 varje år så verkar människan i sig vara en stor felkälla.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är inte benämningarna på karosstyp ganska luddiga? För mig känns det som att en SUV av många anses lite finare och tillverkarna därför oavbrutet minskar kriterierna. Blir en kombi en SUV när karossen är en aning högre? Jag har svårt att skaka av mig uppfattningen att en SUV har hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Men om en kombi eller halvkombi som passar mina önskemål kallas för en SUV av tillverkaren ser jag det inte som en stor sak.
Håller med. Min Polestar 4 ska ju vara en SUV men jag tycker själv att den är mer som en sedan med lite högre insteg. Visst jag märker att jag sitter i samma höjd som folk jag möter i XC90 som definitivt är en SUV. Men det är lite urmjölkat med SUV.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Håller med. Min Polestar 4 ska ju vara en SUV men jag tycker själv att den är mer som en sedan med lite högre insteg. Visst jag märker att jag sitter i samma höjd som folk jag möter i XC90 som definitivt är en SUV. Men det är lite urmjölkat med SUV.
Varför välja en högre, tyngre och dyrare bil som dessutom förbrukar 10-20% extra, har svindyra däck men ändå sämre väghållning? "-Bra att ha till fjällen..." ?
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Varför välja en högre, tyngre och dyrare bil som dessutom förbrukar 10-20% extra, har svindyra däck men ändå sämre väghållning? "-Bra att ha till fjällen..." ?
Jag tror att det vanligaste är att man gillar att sitta lite högre, bättre överblick, gillar en mer upprätt sittställning, lättare att komma i och ur bilen. De flesta kör så lite och så avslappnat att de andra sakerna inte betyder något.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det får man nog kika på i det enskilda fallet, det kan ju vara så enkelt att någon tryckt på knappen, eller att det är ett fel. Med tanke på att det rings 1,3 miljoner felaktiga/onödiga samtal till 112 varje år så verkar människan i sig vara en stor felkälla.
Så är det och med ett ökande antal system som automatiskt larmar borde det statiska utfallet bli ytterligare ökad mängd felaktiga larm och ev. utryckningar som inte blir en tidningsartikel utifrån att de inte har något nyhetsvärde.😉Bara som notering utifrån tidningsartikel där räddningstjänsten fick göra en utryckning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför välja en högre, tyngre och dyrare bil som dessutom förbrukar 10-20% extra, har svindyra däck men ändå sämre väghållning? "-Bra att ha till fjällen..." ?
Det är väl som många andra val i livet.
Smaken är som baken. För mig finns inget bättre val än P4 LRDM med Performance och allt lull lull. Underbar bil och pengar är inga problem i just detta valet för min del.

Åker inte skidor btw :)
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Så är det och med ett ökande antal system som automatiskt larmar borde det statiska utfallet bli ytterligare ökad mängd felaktiga larm och ev. utryckningar som inte blir en tidningsartikel utifrån att de inte har något nyhetsvärde.😉Bara som notering utifrån tidningsartikel där räddningstjänsten fick göra en utryckning.
Ja men det jag tycker är intressant är en allmän observation gällande elektronik. Detta vet säkert hälften här men man kan köpa komponenter av skiftande kvalitet, denna varierar mycket men priset varierar lite, det märks nog mest på kondensatorer men detsamma gäller halvledare.

Alla har nog haft någon elektrisk apparat med "evig liv" och andra som lägger av efter några år, ofta är det någon komponent som gått varm. Tex gick Sun Microsystems pizzakartongformade datorer aldrig sönder medan på andra fick man byta nätdelar och fläktar titt som tätt.

Tillbaks till bilarna, emedan kretskort till komfortsystemen får bytas på några av bilarna så är det oerhört sällan elektroniken till ex ABS eller airbag lägger av, jag gissar att man väljer komponenter som kostar några ören extra där och får tillbaks evigt liv.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.