D
kisumisu kisumisu skrev:
O polisen får tillgång till körhistorik...
O det här gäller osvsett drivmedel! Då alla bilar har idag en dator!
Men det brukar ju heta "den som har rent mjöl i påsen har ju inget att dölja".
Absolut och så är det ju redan, vid olycka kan du räkna med att försäkringsbolag och polis kommer att tömma bilen på bevis, loggarna innehåller redan idag mer än vad folk anar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
kisumisu
D djac skrev:
Absolut och så är det ju redan, vid olycka kan du räkna med att försäkringsbolag och polis kommer att tömma bilen på bevis, loggarna innehåller redan idag mer än vad folk anar.
Precis.

Toyota försökte ju redan med det.
Denna gång lyckades dom inte.

Men ju mer positivare folk blir mot övervakning ju mer tillåtet kommer det bli!

Märks ju redan med kameraövervakning förut krävdes tillstånd och tunga skäl medans idag är det hur tillåtet som helst!

Här är dessutom Sverige unikt som land.
En sak som jag dock skulle själv hoppas på är att dashcams tillåts på annat sätt än idag. Är så många idioter ute på vägarna.
 
kisumisu kisumisu skrev:
En sak som jag dock skulle själv hoppas på är att dashcams tillåts på annat sätt än idag.
Vilka begränsningar (förbud) anser du hindrar din önskade användning? Jag har uppfattningen att det är ganska fritt fram.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Där har den fjärrstyrt centrallås, elhissar fram och manuell ac.
Sådan lyxutrustning som bara kommer att krångla - sade man på 70-talet. För att inte tala om bränsleinsprutning, det var bara att sälja huset för att kunna betala om den skulle krångla.

Min poäng? Utvecklingen går framåt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet. Bilens måste lyftas av en kvalificerad fackman.
De fackmän jag anlitar för hjulbyten använder en vanlig manuell hydraulisk domkraft. Vad borde de istället använda om man kommer dit med en Renault?
 
Redigerat:
@
A Anders_Nilsson skrev:
Batteriet kan tydligen knäckas om man bara sätter an domkraften på en punkt. Krävs helbilslyft. Men jag kan ha fel.
Tack. Har kört en bil i fem år. Nu förstår jag äntligen varför jag måste byta batteripack två gånger per år 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De fackmän jag anlitar för hjulbyten använder en vanlig manuell hydraulisk domkraft. Vad borde de istället använda om man kommer dit med en Rennault?
Sniglar och bordeaux.
 
  • Haha
  • Arg
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Raljansen fortsätter. Elbilsägare måste vara ett känsligt släkte. Troligen är de allihop lattedrickande hipsters som är sura över att de inte får ragg när de visar Teslanyckeln i sin profilbild på datingappen. Hoppas någon får högt blodtryck nu.

I alla fall, angående lyxutrustning så finns det avancerad teknik som ger en klar fördel. T ex bränsleinsprutning och fjärrstyrt centrallås. Men elektriskt manövrerade stolar är tveksamt om det bara är en person som kör bilen. Elektriskt manövrerade luckor likaså. Jag är inte emot teknisk utveckling men jag vill kunna avstå sådant som driver kostnad och som jag inte använder. Elöppnad baklucka är ett exempel på teknik som ofta fallerar och där nya kolvar kostar skjortan.

Sedan vad gäller hjulbyte så visar det sig alltså att Renault har en lite sp3ciell syn på att lyfta bilen.

Angående uppkoppling håller jag med om att biltillverkarna inte skall hållas ansvariga för beslut om att stänga ner 2G. Men å andra sidanhar det varit känt länge att 2G kommer att stängas ner. Ett alternativ kunde ju vara att man slopar kravet på eCall på äldre bilar eller att man accepterar koppling via Bluetooth till förarens telefon.

Man hade även kunnat utveckla en standardprofil för USB-anslutna mobila modem så att ägaren kunde plugga in ett sådant till bilens infotainmnetanläggning. Standardprofiler finns för en mängd olika enheter som tangentbord och möss. En profil för modem skulle lösa problemet och inte direkt kosta något.
 
D
A Anders_Nilsson skrev:
Raljansen fortsätter. Elbilsägare måste vara ett känsligt släkte. Troligen är de allihop lattedrickande hipsters som är sura över att de inte får ragg när de visar Teslanyckeln i sin profilbild på datingappen. Hoppas någon får högt blodtryck nu.

I alla fall, angående lyxutrustning så finns det avancerad teknik som ger en klar fördel. T ex bränsleinsprutning och fjärrstyrt centrallås. Men elektriskt manövrerade stolar är tveksamt om det bara är en person som kör bilen. Elektriskt manövrerade luckor likaså. Jag är inte emot teknisk utveckling men jag vill kunna avstå sådant som driver kostnad och som jag inte använder. Elöppnad baklucka är ett exempel på teknik som ofta fallerar och där nya kolvar kostar skjortan.

Sedan vad gäller hjulbyte så visar det sig alltså att Renault har en lite sp3ciell syn på att lyfta bilen.

Angående uppkoppling håller jag med om att biltillverkarna inte skall hållas ansvariga för beslut om att stänga ner 2G. Men å andra sidanhar det varit känt länge att 2G kommer att stängas ner. Ett alternativ kunde ju vara att man slopar kravet på eCall på äldre bilar eller att man accepterar koppling via Bluetooth till förarens telefon.

Man hade även kunnat utveckla en standardprofil för USB-anslutna mobila modem så att ägaren kunde plugga in ett sådant till bilens infotainmnetanläggning. Standardprofiler finns för en mängd olika enheter som tangentbord och möss. En profil för modem skulle lösa problemet och inte direkt kosta något.
Det här är väl ett bredare dilemma än bara bilar, mobiltelefoner utan funktioner blir allt sällsyntare och det är väl svårt att köpa en vanlig skivspelare idag.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Men elektriskt manövrerade stolar är tveksamt om det bara är en person som kör bilen.
Är de bättre om man är två? När man ska sätta sig i bilen och trycker på sin inställning går stolen ner på det som frugan tyckte var en ideal plats att lägga det nya porslinet på...
 
D djac skrev:
det är väl svårt att köpa en vanlig skivspelare idag.
Är det? Kollad den första handlare jag kom att tänka på, HiFi Klubben, och de hade 19 modeller i varierande prisklasser.

Power hade kanske 10-20 modeller, NetOnNet tre och Elgiganten långt över tio modeller.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Är de bättre om man är två?
Jag tycker i alla fall att den finessen (eljusterbar förarstol) fungerar väldigt bra. Skönt för oss båda att stolen alltid har de inställningar man önskar.
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Är de bättre om man är två? När man ska sätta sig i bilen och trycker på sin inställning går stolen ner på det som frugan tyckte var en ideal plats att lägga det nya porslinet på...
Skiljer det 2 dm i längd och båda kör bilen är det oftare man behöver ställa om stolen än man lägger porslin under stolen, lite svinn får man leva med.😇Men visst vill man dra det till ytterlighet vad som kan hända...
Självklart specar man vad som är "måste" om man köper en ny bil och sedan är det bara att acceptera övriga funktioner som kommer med, speciellt om man väljer paketering.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Är de bättre om man är två? När man ska sätta sig i bilen och trycker på sin inställning går stolen ner på det som frugan tyckte var en ideal plats att lägga det nya porslinet på...
Jag glömde nämna att skall elektriskt manövrerade stolar vara verkligt användbart skall det även finnas minnesfunktion. Behöver inte vara så att bilen automatiskt ställer in position kopplat till nyckel men minne är användbart. Det är först om mer än en person kör bilen det blir användbart, annars ändrar man inte på stolens position.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är det? Kollad den första handlare jag kom att tänka på, HiFi Klubben, och de hade 19 modeller i varierande prisklasser.

Power hade kanske 10-20 modeller, NetOnNet tre och Elgiganten långt över tio modeller.
Ni har nog båda rätt. Det finns gott om nya skivspelare att köpa idag men det är inget man hittar på Elgiganten direkt utan man måste uppsöka specialbutiker. På så sätt är det svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.