1 821 699 läst ·
27 228 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Absolut och så är det ju redan, vid olycka kan du räkna med att försäkringsbolag och polis kommer att tömma bilen på bevis, loggarna innehåller redan idag mer än vad folk anar.kisumisu skrev:
Precis.D djac skrev:
Toyota försökte ju redan med det.
Denna gång lyckades dom inte.
Men ju mer positivare folk blir mot övervakning ju mer tillåtet kommer det bli!
Märks ju redan med kameraövervakning förut krävdes tillstånd och tunga skäl medans idag är det hur tillåtet som helst!
Här är dessutom Sverige unikt som land.
En sak som jag dock skulle själv hoppas på är att dashcams tillåts på annat sätt än idag. Är så många idioter ute på vägarna.
Sådan lyxutrustning som bara kommer att krångla - sade man på 70-talet. För att inte tala om bränsleinsprutning, det var bara att sälja huset för att kunna betala om den skulle krångla.A Anders_Nilsson skrev:
Min poäng? Utvecklingen går framåt.
De fackmän jag anlitar för hjulbyten använder en vanlig manuell hydraulisk domkraft. Vad borde de istället använda om man kommer dit med en Renault?A Avemo skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 223 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Raljansen fortsätter. Elbilsägare måste vara ett känsligt släkte. Troligen är de allihop lattedrickande hipsters som är sura över att de inte får ragg när de visar Teslanyckeln i sin profilbild på datingappen. Hoppas någon får högt blodtryck nu.
I alla fall, angående lyxutrustning så finns det avancerad teknik som ger en klar fördel. T ex bränsleinsprutning och fjärrstyrt centrallås. Men elektriskt manövrerade stolar är tveksamt om det bara är en person som kör bilen. Elektriskt manövrerade luckor likaså. Jag är inte emot teknisk utveckling men jag vill kunna avstå sådant som driver kostnad och som jag inte använder. Elöppnad baklucka är ett exempel på teknik som ofta fallerar och där nya kolvar kostar skjortan.
Sedan vad gäller hjulbyte så visar det sig alltså att Renault har en lite sp3ciell syn på att lyfta bilen.
Angående uppkoppling håller jag med om att biltillverkarna inte skall hållas ansvariga för beslut om att stänga ner 2G. Men å andra sidanhar det varit känt länge att 2G kommer att stängas ner. Ett alternativ kunde ju vara att man slopar kravet på eCall på äldre bilar eller att man accepterar koppling via Bluetooth till förarens telefon.
Man hade även kunnat utveckla en standardprofil för USB-anslutna mobila modem så att ägaren kunde plugga in ett sådant till bilens infotainmnetanläggning. Standardprofiler finns för en mängd olika enheter som tangentbord och möss. En profil för modem skulle lösa problemet och inte direkt kosta något.
I alla fall, angående lyxutrustning så finns det avancerad teknik som ger en klar fördel. T ex bränsleinsprutning och fjärrstyrt centrallås. Men elektriskt manövrerade stolar är tveksamt om det bara är en person som kör bilen. Elektriskt manövrerade luckor likaså. Jag är inte emot teknisk utveckling men jag vill kunna avstå sådant som driver kostnad och som jag inte använder. Elöppnad baklucka är ett exempel på teknik som ofta fallerar och där nya kolvar kostar skjortan.
Sedan vad gäller hjulbyte så visar det sig alltså att Renault har en lite sp3ciell syn på att lyfta bilen.
Angående uppkoppling håller jag med om att biltillverkarna inte skall hållas ansvariga för beslut om att stänga ner 2G. Men å andra sidanhar det varit känt länge att 2G kommer att stängas ner. Ett alternativ kunde ju vara att man slopar kravet på eCall på äldre bilar eller att man accepterar koppling via Bluetooth till förarens telefon.
Man hade även kunnat utveckla en standardprofil för USB-anslutna mobila modem så att ägaren kunde plugga in ett sådant till bilens infotainmnetanläggning. Standardprofiler finns för en mängd olika enheter som tangentbord och möss. En profil för modem skulle lösa problemet och inte direkt kosta något.
Det här är väl ett bredare dilemma än bara bilar, mobiltelefoner utan funktioner blir allt sällsyntare och det är väl svårt att köpa en vanlig skivspelare idag.A Anders_Nilsson skrev:Raljansen fortsätter. Elbilsägare måste vara ett känsligt släkte. Troligen är de allihop lattedrickande hipsters som är sura över att de inte får ragg när de visar Teslanyckeln i sin profilbild på datingappen. Hoppas någon får högt blodtryck nu.
I alla fall, angående lyxutrustning så finns det avancerad teknik som ger en klar fördel. T ex bränsleinsprutning och fjärrstyrt centrallås. Men elektriskt manövrerade stolar är tveksamt om det bara är en person som kör bilen. Elektriskt manövrerade luckor likaså. Jag är inte emot teknisk utveckling men jag vill kunna avstå sådant som driver kostnad och som jag inte använder. Elöppnad baklucka är ett exempel på teknik som ofta fallerar och där nya kolvar kostar skjortan.
Sedan vad gäller hjulbyte så visar det sig alltså att Renault har en lite sp3ciell syn på att lyfta bilen.
Angående uppkoppling håller jag med om att biltillverkarna inte skall hållas ansvariga för beslut om att stänga ner 2G. Men å andra sidanhar det varit känt länge att 2G kommer att stängas ner. Ett alternativ kunde ju vara att man slopar kravet på eCall på äldre bilar eller att man accepterar koppling via Bluetooth till förarens telefon.
Man hade även kunnat utveckla en standardprofil för USB-anslutna mobila modem så att ägaren kunde plugga in ett sådant till bilens infotainmnetanläggning. Standardprofiler finns för en mängd olika enheter som tangentbord och möss. En profil för modem skulle lösa problemet och inte direkt kosta något.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Skiljer det 2 dm i längd och båda kör bilen är det oftare man behöver ställa om stolen än man lägger porslin under stolen, lite svinn får man leva med.😇Men visst vill man dra det till ytterlighet vad som kan hända...H HenrikHuslöse skrev:
Självklart specar man vad som är "måste" om man köper en ny bil och sedan är det bara att acceptera övriga funktioner som kommer med, speciellt om man väljer paketering.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag glömde nämna att skall elektriskt manövrerade stolar vara verkligt användbart skall det även finnas minnesfunktion. Behöver inte vara så att bilen automatiskt ställer in position kopplat till nyckel men minne är användbart. Det är först om mer än en person kör bilen det blir användbart, annars ändrar man inte på stolens position.H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ni har nog båda rätt. Det finns gott om nya skivspelare att köpa idag men det är inget man hittar på Elgiganten direkt utan man måste uppsöka specialbutiker. På så sätt är det svårt.Alfredo skrev: