Tokslut Tokslut skrev:
Urk, försäkringar börjar bli lite väl dyra kan jag tycka! Men är ju på väg att bli gubbe nu när man trillat över 50, så kanske är mer det än nått annat 🤷‍♂️
Ja det är så dyrt så jag funderar på att bara ha trafik. Många bolag vill ha 25 - 30 tusen 😮. Det är en 11 år gammal bil och försäkringen täcker inte längre maskinskada…
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vad är det som du är med på? Vilka är "vissa tillverkare" som skriver att man inte får lyfta bilen med domkraft? Jag hoppas att det inte är sant! Är det sant så ska "vissa tillverkare" bojkottas!
Det var en tråd i höstas där det diskuterades däckbyte på elbilar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-vi-byter-daeck-pa-elbil.534758/post-5992229

Då hittade jag följande text i Renaults instruktioner. Men jag hittar den inte längre. Så de kanske har ångrat sig.

VARNING
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Bilens måste lyftas av en kvalificerad fackman.
Risk för allvarliga skador
Risk för skador på bilen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Låter ju som att du just nu har ett jättedåligt lastutrymme för dina behov. Varför inte byta bil?
Till vad? En skåpbil? Det är ju på campingsemestern jag behöver lastutrymmet, köra runt i en onödigt stor bil resten av året känns inte så smart.

I mina ögon är en bil alltid en kompromiss, inköpspris, storlek, drivmedel, skatt, försäkring, bränsleförbrukning etc.
 
P Pin skrev:
Ja det är så dyrt så jag funderar på att bara ha trafik. Många bolag vill ha 25 - 30 tusen 😮. Det är en 11 år gammal bil och försäkringen täcker inte längre maskinskada…
Vad har ni för bilar? Jag betalar 6300 om året för helförsäkring... Och 448 om året i skatt.
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Till vad? En skåpbil? Det är ju på campingsemestern jag behöver lastutrymmet, köra runt i en onödigt stor bil resten av året känns inte så smart.

I mina ögon är en bil alltid en kompromiss, inköpspris, storlek, drivmedel, skatt, försäkring, bränsleförbrukning etc.
Ja men det var ju du som inte körde omkring med bilen, den användes väl nästan bara till sommarens långresa?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vad har ni för bilar? Jag betalar 6300 om året för helförsäkring... Och 448 om året i skatt.
BMW 740
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja men det var ju du som inte körde omkring med bilen, den användes väl nästan bara till sommarens långresa?
Långresor och sommarens campingsemester. Inte samma sak. Långresor till släkt och landställe 20 mil bort, då är den inte riktigt lika fullastad som på sommarens campingsemester. Det är för campingsemestern som lastutrymmet främst behövs.

Men sen i och med att vi har bilen används den ju t.ex. för att besöka mina föräldrar varannan helg och när vi storhandlar. Men den kör väldigt sällan på vardagar, det är helger och semester främst. Som jag skrev står den ofta i garaget 2 veckor i sträck. Nån enstaka gång i månaden tar vi bilen till jobbet en vardag och storhandlar på vägen hem.
 
A Avemo skrev:
Det var en tråd i höstas där det diskuterades däckbyte på elbilar.
[länk]

Då hittade jag följande text i Renaults instruktioner. Men jag hittar den inte längre. Så de kanske har ångrat sig.

VARNING
Att använda en manuell eller hydraulisk domkraft för att lyfta bilen (för reparationer, hjulbyte, åtkomst till bilens undersida) är strängt förbjudet.
Bilens måste lyftas av en kvalificerad fackman.
Risk för allvarliga skador
Risk för skador på bilen.
Vilket svammel. Inte värt att kommentera. Hoppas att Renault har kommit på bättre tankar.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Mycket raljans här i tråden märker jag. Men jag har satt fingret på den ömma punkten, utan onödig lyxutrustning och överdrivna prestanda får tillverkarna inte ihop affären med elbilar. Så jag fortsätter vänta på min Volvo V70 i arbetarmodell för ett rimligt pris. Vi är många som bara vill ha transport.
Håller med dig!

Onödigt lyx som även får problem vintertid!

Sen finns det ju såklart finesser som de flesta elbilar saknar som man verkligen kan ha nytta av och det är bla V2L.

Själv märkte jag på just onödig lyx eldriven bensinlucka i bensinbilen! Gissa vad som hände vintertid jo den frös och displayen sade "luckan kan ej öppnas".

Många väldigt många elbilar har också eldriven lucka!

Jag själv köpte en Kia Niro. Finns mycket onödigt i den med, men den har V2L och helt manuella luckor laddlucka som bagagelucka, ingen elektronik där inte 👌

Den bilen kan man också få för hyffsad pris och service på bilen är heller inte så farligt 4500kr/2år eller 30 000km.

Är man intresserad av V2L tekniken måste man dock köpa årsmodell 2023+
Billig service årsmodell 2022+ (de äldre modellerna kostar mer serva).
 
kisumisu kisumisu skrev:
Själv märkte jag på just onödig lyx eldriven bensinlucka i bensinbilen! Gissa vad som hände vintertid jo den frös och displayen sade "luckan kan ej öppnas".
Ja, det där är ett otyg. Varför sätta en låsbar lucka över tanklocket eller ännu dummare laddkontakten? Låset fryser eller kärvar. Förr satt låset i själva tanklocket, innanför luckan.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, det där är ett otyg. Varför sätta en låsbar lucka över tanklocket eller ännu dummare laddkontakten? Låset fryser eller kärvar. Förr satt låset i själva tanklocket, innanför luckan.
Precis och det här problemet måste nog vara större än bara begränsat till Norrland.

Men ingen pratar om det här.
Nåt jag brukar ta upp med människor som undrar hur en elbil fungerar i kylan. Att jag åtminstone kommer åt laddluckan tillskillnad mot bensinluckan där man var tvungen köra med hårtork för att få mekanismen öppna luckan 😂

Hade dock inga större problem med äldre fossilbilar. Men nu pratar vi ju om nya och moderna bilar som "skall ha allt" oavsett om de drivs med el, bensin, diesel....😡
 
D
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har 401hk nu och betalar ~9.500kr/år för helförsäkring. Kollat några Tesla model X 100D/long range 2020->(och även äldre) som listas från 465hk eller nått liknande, där ligger de på 26.000kr +(har bara kollat nätpriser och ej ringt runt för det verkar vara flera bolag som inte vill ge pris på elbil över internet av någon anledning)
Tesla ligger högt i försäkringspremie, tror det gäller märket snarare än drivmedlet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
Jag tycker att köparna borde sätta ner alla sina fötter och kräva bilar utan krav på uppkoppling. Jag tycker att det är ofattbart korkat att göra en bil beroende av teknik som biltillverkaren inte har någon som helst möjlighet att kontrollera tillgängligheten av.
Jag ser ännu mer av detta i spåkulan, exempelvis dagens hastighetsvarning kommer säkert att flyta över i en hastighetsbegränsning.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
D djac skrev:
Jag ser ännu mer av detta i spåkulan, exempelvis dagens hastighetsvarning kommer säkert att flyta över i en hastighetsbegränsning.
O polisen får tillgång till körhistorik...
O det här gäller osvsett drivmedel! Då alla bilar har idag en dator!
Men det brukar ju heta "den som har rent mjöl i påsen har ju inget att dölja".

Så storebror kommer nog tvärtom tillåta och kanske tom kräva liknande till äldre bilar. Är ju inte nån raketforskning med gps puckar som även finns i äldre bilar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.