N Nerre skrev:
Nybilspriser är helt ointressant för mig. Jag är inte så rik att jag köper ny bil, det är för hög värdeminskning de första åren. Jag köper hellre en 2-3 år gammal bil och har kvar den i kanske 10 år (jag gillar inte att byta bil när jag precis vant mig vid den jag har).
Det är väl mest för att jämföra vad ny mot ny kostar, så ser man hur mycket det skiljer och då kan spekulera i vad skillnaden kommer bli på 3 år gamla bilar t.ex. 2027.
Begagnade elbilar börjar komma ner i pris nu så jag tror vi kommer få en helt okej övergång till elbilar där de flesta har råd, eller får köra bensinare ett tag till
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, den ser faktiskt intressant ut. Finns dessutom Aircross för 50 tusen till. Är det någon som vet om dessa stöder 4G? Går ju festbord att idag köpa en bil som inte stöder 4G/5G. Aygo stöder inte heller 4G/5G så den går också fet ort som ny tills de fixat detta. Oavsett vad som händer med kravet på egal vid besiktning kräver jag idag av en ny bil att onlinetjänster skall fungera.
Fiat Grande Panda har kommit också och är också i närheten prismässigt men lite rymligare, den verkar också trevlig. Närbesläktad med Peugeot e2008 som finns begagnade under 200'
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad menar du med lyx? Och vad är det alla vill ha?
Jag är höginkomsttagare tror jag och jag är totalt ointresserad av lyxig utrustning.

Men om du med lyx menar bra ljudisolering, bra fjädringskomfort, bra rostskydd, riktigt bra förarergonomi, bra stolar, bra säkerhet, bra köregenskaper etc så visst.
Men det är saker som kostar resurser om du ska ha allt det. Billigare bilar saknar detta om du frågar mig.
Vill ha och vill ha.. tänkte typ på:
- adaptiv farthållare
- navigering
- blåtandstereo
- acc
- elfönsterhissar
- parkeringskamera/sensorer
- stolsvärme
- ventilerade stolar

Sköna stolar tycker jag nog är viktigast, det är lite blandat högt och lågt och samma med ljudnivå. Tysthet och bra stereo är väl signumen för premiumbilarna, men jag tycker också man kommer till en nivå där bilarna är tillräckligt bra så som Skoda Enyaq
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har 401hk nu och betalar ~9.500kr/år för helförsäkring. Kollat några Tesla model X 100D/long range 2020->(och även äldre) som listas från 465hk eller nått liknande, där ligger de på 26.000kr +(har bara kollat nätpriser och ej ringt runt för det verkar vara flera bolag som inte vill ge pris på elbil över internet av någon anledning)
Jag betalar ca 20000 för 320 hk diesel och får liknande priser på elbilar (aldrig orsakat skador, bor i villa i förort till Stockholm, närmare pensionär än ungdom)

Just Tesla X är nog extremexemplet med stark motor, högt pris och mycket teknik som kan krångla.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför går det inte att göra själv? Givetvis behöver man en tillräckligt kraftig domkraft men finns det andra hinder också?
Batteriet kan tydligen knäckas om man bara sätter an domkraften på en punkt. Krävs helbilslyft. Men jag kan ha fel.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag betalar ca 20000 för 320 hk diesel och får liknande priser på elbilar (aldrig orsakat skador, bor i villa i förort till Stockholm, närmare pensionär än ungdom)

Just Tesla X är nog extremexemplet med stark motor, högt pris och mycket teknik som kan krångla.
Urk, försäkringar börjar bli lite väl dyra kan jag tycka! Men är ju på väg att bli gubbe nu när man trillat över 50, så kanske är mer det än nått annat 🤷‍♂️
 
A Anders_Nilsson skrev:
Batteriet kan tydligen knäckas om man bara sätter an domkraften på en punkt. Krävs helbilslyft. Men jag kan ha fel.
Tesla vill väl ha lyftpuckar

Svarta lyftpuckar för Tesla, med röd och svart design, placerade på vit bakgrund.
 
@
A Anders_Nilsson skrev:
Batteriet kan tydligen knäckas om man bara sätter an domkraften på en punkt. Krävs helbilslyft. Men jag kan ha fel.
Ja....du har fel. 👍
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E En glad amatör skrev:
Finns det verkligen nya bilar som inte stödjer 4G eller 5G, förstår det som flera biltillverkare har haft det ett bra tag.
Japp. Aygo som jag nämnde nämner det uttryckligen i prislistan men det finns flera. Tyvärr. Det handlar om att spara varje krona. Men jag tycker EU borde sätta ner foten och kräva 4G på nya bilar.
 
Jag tycker att köparna borde sätta ner alla sina fötter och kräva bilar utan krav på uppkoppling. Jag tycker att det är ofattbart korkat att göra en bil beroende av teknik som biltillverkaren inte har någon som helst möjlighet att kontrollera tillgängligheten av.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Fairlane
Kravet på uppkoppling i bilar kommer väl inte från tillverkarna utan från myndigheterna? Tanken är att snabbare kunna få hjälp vid en olycka, vilket såklart är bra. Å andra sidan så vill vare sig försvaret eller polisen ha det på sina fordon, av uppenbara skäl.

Ja, jag känner väl också att det inte bör vara ett krav.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ja, politiker utan verklighetsförankring som aldrig har gjort en konsekvensanalys är ansvariga för de flesta av de ganska stora problem som våra samhällen i stora delar av Europa lider av.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Batteriet kan tydligen knäckas om man bara sätter an domkraften på en punkt. Krävs helbilslyft. Men jag kan ha fel.
Har du sett detta i skrift från en tillverkare? Jag är med på att man kan ha sönder saker genom att lyfta på fel ställe och att ett batteri då är en ovanligt dålig sak att ha sönder. Men nog måste man kunna lyfta på en punkt om det är rätt punkt. Att vissa tillverkare skriver att man inte får lyfta den med domkraft är jag med på. Men det är väl mest ett allmänt misstroende mot bilägare eller ett sätt att skaffa sig mer jobb.
 
T TommyC skrev:
Ja, politiker utan verklighetsförankring som aldrig har gjort en konsekvensanalys är ansvariga för de flesta av de ganska stora problem som våra samhällen i stora delar av Europa lider av.
Ja, men bilarna funkar även om man kopplar bort uppkopplingen.
Hade gärna haft en trygg bil som kan få vara som den är när man köper den länge. Tryggt utan OTA uppdateringar
 
A Avemo skrev:
Har du sett detta i skrift från en tillverkare? Jag är med på att man kan ha sönder saker genom att lyfta på fel ställe och att ett batteri då är en ovanligt dålig sak att ha sönder. Men nog måste man kunna lyfta på en punkt om det är rätt punkt. Att vissa tillverkare skriver att man inte får lyfta den med domkraft är jag med på. Men det är väl mest ett allmänt misstroende mot bilägare eller ett sätt att skaffa sig mer jobb.
Vad är det som du är med på? Vilka är "vissa tillverkare" som skriver att man inte får lyfta bilen med domkraft? Jag hoppas att det inte är sant! Är det sant så ska "vissa tillverkare" bojkottas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.