A Anders_Nilsson skrev:
Nej jag kör Toyota Aygo som pendlarbil. Skulle dock vilja ha en V70 men den drar för mycket bensin. Och en elvariant skulle bli för dyr.

Min Aygo drar 0.4-0.45 och har en räckvidd på 75 mil med sin 35-literstank. Den går att köpa ny från 194 tusen med manuell transmission. Där har den fjärrstyrt centrallås, elhissar fram och manuell ac. För elva tusen till får du 17 tums fälgar, automatisk ac och LED-ljus. Alla data från Toyotas hemsida.

Var finns elvarianten?
eC3 är väl närmast Aygon idag, och 44kWh för 297'. Mycket billigare än så ser vi nog inte i Sverige på ett tag, även om det finns billigare modeller i t.ex. Kina
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Så är det, prestanda kostar väldigt lite extra i en elbil så det är nästan försumbart. Och alla vill ha lyx. Men det kostar inte så mycket heller. Nästan alla nya bilar har alla moderniteter man kan önska. Sen finns det knappt nya bensinare för 200' så man ska väl inte ha för höga förväntningar att det kommer vara många elbilar under 300'

Nu ska Tesla lansera Model 2, Q eller va den ska heta i slutet av Q2 2025. Vi får se, men jag gissar på ~60kWh batteri och ~300-350':- den ska vara en lite bättre deal än MG4 bara.

Ladda på natten med lite lägre effekt så klarar man sig nog undan att öka på effekttaxan, och då blir det billigare bränsle så man kan ha samma TCO på en elbil som en lite billigare bensinare, gränsen flyttas ju beroende på hur man kör
Vad menar du med lyx? Och vad är det alla vill ha?
Jag är höginkomsttagare tror jag och jag är totalt ointresserad av lyxig utrustning.

Men om du med lyx menar bra ljudisolering, bra fjädringskomfort, bra rostskydd, riktigt bra förarergonomi, bra stolar, bra säkerhet, bra köregenskaper etc så visst.
Men det är saker som kostar resurser om du ska ha allt det. Billigare bilar saknar detta om du frågar mig.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej jag kör Toyota Aygo som pendlarbil. Skulle dock vilja ha en V70 men den drar för mycket bensin. Och en elvariant skulle bli för dyr.

Min Aygo drar 0.4-0.45 och har en räckvidd på 75 mil med sin 35-literstank. Den går att köpa ny från 194 tusen med manuell transmission. Där har den fjärrstyrt centrallås, elhissar fram och manuell ac. För elva tusen till får du 17 tums fälgar, automatisk ac och LED-ljus. Alla data från Toyotas hemsida.

Var finns elvarianten?
Kanske Citroën e C3. Den kostar 100 000 mer i inköp. Det finns troligen både för och nackdelar om man jämför den med en Aygo. Jag vet inte, ingen av dessa bilar passar mig just nu. Hade vi behov av två bilar i familjen skulle jag definitivt titta på en liten enkel elbil.
 
A Anders_Nilsson skrev:
På vilket sätt är det förbetalda bensin? Alla kalkyler jag sett om hur billig elbilen är i drift baserar sig på folk i villa som kan ladda hemma. Vänta tills effekttariffena slår.

Laddar man på stan för 4-5 kr per kWh kommer kalkylen i ett annat läge. Sedan är ofta försäkring högre och det är ibland inte möjligt att byta hjul själv på grund av vikten.
Att ladda elbilen till vardags på snabbladdare är som att köpa bensin i dunk till bilen. Bensinbilen blir jättedyr om man tankar med alkylatbensin i dunk. Det är inte en rationell användning.

Det är som att envisas med att åka kollektivt på ett ställe där det går en enda buss om dagen. Man lägger krokben för sig själv.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kanske Citroën e C3. Den kostar 100 000 mer i inköp. Det finns troligen både för och nackdelar om man jämför den med en Aygo. Jag vet inte, ingen av dessa bilar passar mig just nu. Hade vi behov av två bilar i familjen skulle jag definitivt titta på en liten enkel elbil.
Ok, den ser faktiskt intressant ut. Finns dessutom Aircross för 50 tusen till. Är det någon som vet om dessa stöder 4G? Går ju festbord att idag köpa en bil som inte stöder 4G/5G. Aygo stöder inte heller 4G/5G så den går också fet ort som ny tills de fixat detta. Oavsett vad som händer med kravet på egal vid besiktning kräver jag idag av en ny bil att onlinetjänster skall fungera.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, den ser faktiskt intressant ut. Finns dessutom Aircross för 50 tusen till. Är det någon som vet om dessa stöder 4G? Går ju festbord att idag köpa en bil som inte stöder 4G/5G. Aygo stöder inte heller 4G/5G så den går också fet ort som ny tills de fixat detta. Oavsett vad som händer med kravet på egal vid besiktning kräver jag idag av en ny bil att onlinetjänster skall fungera.
Finns det verkligen nya bilar som inte stödjer 4G eller 5G, förstår det som flera biltillverkare har haft det ett bra tag.
 
Vissa tillverkare som t ex Mercedes har en helt orimlig prissättning på reservdelar. Vi har nyligen läst om ett exempel där dom skulle ha 510 kSEK för ett batteri som reservdel till en 8 år gammal bil. Tillverkare som beter sig så kommer att ta död på sig själva både tror och hoppas jag.

Jag kommer att hålla liv i mina bensinbilar så länge som det inte går att köpa en rimligt prissatt bil med rimligt prissatta reservdelar samt ett batteri som inte har felmoden självantändning som dagens Li-Ion batterier har. "Solid-State" batterier tros komma att uppfylla kravet på att inte självantända. Toyota har nu länge sagt att "solid state" batterier kommer om några år. Jag väntar fortfarande.

Det finns exempel där vatteninträngning i batterilådan har skadat batterier. Det blir inte kul när batteribilarna rostar hål undertill och saltvatten når batteriet. Vatten är en orsak till att Li-Ion batterier brinner. Det finns massor av exempel på det från de stora orkanerna i södra delarna av USA. Så dåligt rostskyddade som många bilar är så är det inte frågan om batterier kommer att brinna av orsaken vatteninträngning utan bara hur lång tid det kommer att ta. Kanske blir det skroten av orsaken orimligt dyra reservdelar innan problemen med vattenorsakade batteribränder blir vanliga.

En annan stor risk för batteribränder är mekansikt våld som t ex vid en krock. Det finns mycket att läsa om det också. I november 2024 körde en Tesla Model S in i ett träd i Wisconsin varpå bilen omedelbart fattade eld och fem personer innebrändes. Samma månad krockade en Tesla Cybertruck med ett träd i Kalifornien, där dog tre personer och en skadades svårt. Där misstänks det mindre 48 volt Li-Ion batteriet ha orsakat branden.

I filmen om dessa två dödliga olyckor tar Patrick Durham död på myten att det är vanligt att bensinbilar brinner när de krockar. Under 18 år som brandman med massor av utryckningar till bilolyckor så kan han räkna fallen där krachade bensinbilar har fattat eld på ena handens fingrar säger han. Kör man tillräckligt fort när det tar tvärstopp så har det såklart ingen betydelse vad man färdas i men vid normala hastigheter så är oddsen bättre att överleva en krock med en bensin eller dieseldriven bil.

Jag minns för länge sedan när de större motorcyklarna passerade 100 hk. Då var det massor av diskussioner om hur farliga dessa var och vissa ville begränsa hur mycket effekt en MC-motor fick ha. Det blev som tur var inget av med det.

Idag är det lika lätt att gasa på sig med en batteribil som med en MC men det finns ingen diskussion om lämpligheten i att låta unga oerfarna förare köra bilar som accelererar som en tung MC. Jag förespråkar inte förbud men man kanske ska ha körkortet några år innan man får köra fordon som är väldigt accelerationssnabba. Eller så begränsas problemet av nivån på försäkringen såsom det delvis fungerar med vissa MC?
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Alla kalkyler jag sett om hur billig elbilen är i drift baserar sig på folk i villa som kan ladda hemma. Vänta tills effekttariffena slår.
Det är knappt någon natt som jag behöver ladda mer än att jag kan sänka till 10A och ändå få allt jag behöver under 4 timmar.
Jag skulle kunna sänka till 6A och ladda 7 timmar istället, och ändå lyckas ladda under relativt billiga timmar.

Men du har dock rätt i att elbilen är rätt knölig om man inte bor i villa/radhus eller annat liknande som gör att man kan ladda under natten med egen billig el.
Ja kanske inte väldigt knöligt egentligen, men laddningen blir åtminstone bra mycket dyrare.
 
  • Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
S
Rabbithole Rabbithole skrev:
eC3 är väl närmast Aygon idag, och 44kWh för 297'. Mycket billigare än så ser vi nog inte i Sverige på ett tag, även om det finns billigare modeller i t.ex. Kina
Hyundai Inster. 299000kr.
Då får man en smartare bil än eC3 också med V2L och skjutbart baksäte och sånt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
det är ibland inte möjligt att byta hjul själv på grund av vikten.
Varför går det inte att göra själv? Givetvis behöver man en tillräckligt kraftig domkraft men finns det andra hinder också?
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du glömde att den inte får kosta mer än en fossilbil och ha exakt samma storlek som din nuvarande bil så du kan packa campingutrustningen på exakt samma sätt som nu..
Du menar att "överkomligt inköpspris" inte indikerar att priset är relevant?

Eftersom jag kör mindre än 800 mil om året så är det liksom inga stora summor jag skulle spara in på att gå över till el, och jag pendlar inte med bilen så hemmaladdning är ingen direkt fördel för mig. Så det enda är ju då för att bli lite miljövänligare, och jag är ju inte så sugen på att betala mer bara för att bli miljövänligare.

Lastutrymmet behöver antagligen inte ha exakt samma mått, men det får inte vara för stora skillnader. Är det t.ex. för lågt under insynsskyddet får jag inte in mina två klappboxar på höjden, och då blir det jobbigt. Jag har lite det problemet med Octavian redan, govlet i lastutrymmet har två nivåer och är det på den övre nivån funkar det inte, jag måste "släppa ner" det på den lägre nivån för att kunna få in två klappboxar på höjden under insynsskyddet. Jag har t.o.m. bilder på det. Den första är hur det funkar, den andra är med golvet i högre nivå (där jag tänkte att det skulle funka att packa vissa saker under golvet, men då gick alltså inte klappboxarna in ordentligt).
 
  • Rött klappboxar staplade i ett bilens bagageutrymme under insynsskyddet, passar precis i höjd med golvet på lägre nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda klappboxar staplade i bilens bagageutrymme med insynsskydd ovanför, golvet inställt på högre nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rabbithole Rabbithole skrev:
Bättre att jämföra med en Skoda Octavia? Den kostar från 340' ny.
Nybilspriser är helt ointressant för mig. Jag är inte så rik att jag köper ny bil, det är för hög värdeminskning de första åren. Jag köper hellre en 2-3 år gammal bil och har kvar den i kanske 10 år (jag gillar inte att byta bil när jag precis vant mig vid den jag har).
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane
En sak man bör kolla innan man slår till är lastvikten. Jag tittade själv på en Skoda Octavia laddhybrid tidigare, dvs inte en ren elbil, men lite på vägen, som många nog gör.
261 kg! Tre passagerare och så var det inget bagage.
 
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du menar att "överkomligt inköpspris" inte indikerar att priset är relevant?

Eftersom jag kör mindre än 800 mil om året så är det liksom inga stora summor jag skulle spara in på att gå över till el, och jag pendlar inte med bilen så hemmaladdning är ingen direkt fördel för mig. Så det enda är ju då för att bli lite miljövänligare, och jag är ju inte så sugen på att betala mer bara för att bli miljövänligare.

Lastutrymmet behöver antagligen inte ha exakt samma mått, men det får inte vara för stora skillnader. Är det t.ex. för lågt under insynsskyddet får jag inte in mina två klappboxar på höjden, och då blir det jobbigt. Jag har lite det problemet med Octavian redan, govlet i lastutrymmet har två nivåer och är det på den övre nivån funkar det inte, jag måste "släppa ner" det på den lägre nivån för att kunna få in två klappboxar på höjden under insynsskyddet. Jag har t.o.m. bilder på det. Den första är hur det funkar, den andra är med golvet i högre nivå (där jag tänkte att det skulle funka att packa vissa saker under golvet, men då gick alltså inte klappboxarna in ordentligt).
Låter ju som att du just nu har ett jättedåligt lastutrymme för dina behov. Varför inte byta bil?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P Pin skrev:
Försäkringen är motsvarande liknande bensin/diesel. Jämför du elbil med 350 hk med bensinbil med 150 hk är elbilen dyrare.

Samma med inköpspriset om du jämför med bensinbil med samma hk och samma utrustning skiljer det sig inte så mycket.

Så det beror ju på hur du jämför. Vill du ha 150 hk blir elbilen onödigt dyr. Vill du ha 500 hk inte så dyr.
Jag har 401hk nu och betalar ~9.500kr/år för helförsäkring. Kollat några Tesla model X 100D/long range 2020->(och även äldre) som listas från 465hk eller nått liknande, där ligger de på 26.000kr +(har bara kollat nätpriser och ej ringt runt för det verkar vara flera bolag som inte vill ge pris på elbil över internet av någon anledning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.