tveksamt tveksamt skrev:
Du glömde att den inte får kosta mer än en fossilbil och ha exakt samma storlek som din nuvarande bil så du kan packa campingutrustningen på exakt samma sätt som nu..
Japp, den får inte kosta mer för jag har inte fått löneförhöjning. Varför skulle elbilen kosta mer?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, den får inte kosta mer för jag har inte fått löneförhöjning. Varför skulle elbilen kosta mer?
En anledning är att du kan se elbilens batteri som förbetald bensin (minus kostnaden att ladda då). Det är värt någonting. Men det är psykologiskt jobbigt att betala här och nu och inte lite i taget kommande år.
 
  • Gilla
ErOg och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, den får inte kosta mer för jag har inte fått löneförhöjning. Varför skulle elbilen kosta mer?
Tillverkarna försöker få betalt för utvecklingskostnaden men det går ganska trögt med den saken då mycket av deras produkter fortfarande mer liknar prototyper än mogna produkter.
 
P Pin skrev:
En anledning är att du kan se elbilens batteri som förbetald bensin (minus kostnaden att ladda då). Det är värt någonting. Men det är psykologiskt jobbigt att betala här och nu och inte lite i taget kommande år.
På vilket sätt är det förbetalda bensin? Alla kalkyler jag sett om hur billig elbilen är i drift baserar sig på folk i villa som kan ladda hemma. Vänta tills effekttariffena slår.

Laddar man på stan för 4-5 kr per kWh kommer kalkylen i ett annat läge. Sedan är ofta försäkring högre och det är ibland inte möjligt att byta hjul själv på grund av vikten.

Jag väntar fortfarande på elbilen för 200k. Vi farväl se om VW ID2 eller Tesla Model 2 kommer ut på marknaden.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi går tillbaka till trådens tänkta innehåll istället.

De som funderar på att vänta med att köpa elbilar till dess att de nya kinesiska batterierna som ladda 75-80% på fem minuter kommer, det är lika bra att ni slutar hoppas redan nu. Det kommer inte att finnas laddstationer som kan ladda dem då effekttarifferna för dessa blir så sjukt höga. Laddstationer har redan idag problem med att de måste ta väldigt mycket betalt för elen för att täcka kostnaderna och det blir ju inte bättre med ännu högre laddströmmar. Det kommer helt enkelt inte att låna sig att erbjuda så snabb laddning. Men det är klart att batterierna säkert kommer att få en nisch i exempelvis lastbilar och andra arbetsfordon där tid är väldigt mycket pengar.
Synen på detta kommer ändras i takt med elektrifieringen, de dåligt skötta kassakorna till elnät vi har är idag det största hindret för Europas utveckling, vid har gott om el, vi kan enkelt få mer men vi saknar förmågan att distribuera elen. Detta kommer såklart lösas och vi kommer få ändamålsenligt eldistribution.
 
A Anders_Nilsson skrev:
På vilket sätt är det förbetalda bensin? Alla kalkyler jag sett om hur billig elbilen är i drift baserar sig på folk i villa som kan ladda hemma. Vänta tills effekttariffena slår.

Laddar man på stan för 4-5 kr per kWh kommer kalkylen i ett annat läge. Sedan är ofta försäkring högre och det är ibland inte möjligt att byta hjul själv på grund av vikten.

Jag väntar fortfarande på elbilen för 200k. Vi farväl se om VW ID2 eller Tesla Model 2 kommer ut på marknaden.
Om du laddar hemma.

Om du laddar på natten och bara så mycket du kör till jobbet nästa dag bör det inte slå på effekttariffen.

Försäkringen är motsvarande liknande bensin/diesel. Jämför du elbil med 350 hk med bensinbil med 150 hk är elbilen dyrare.

Samma med inköpspriset om du jämför med bensinbil med samma hk och samma utrustning skiljer det sig inte så mycket.

Så det beror ju på hur du jämför. Vill du ha 150 hk blir elbilen onödigt dyr. Vill du ha 500 hk inte så dyr.
 
D
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, den får inte kosta mer för jag har inte fått löneförhöjning. Varför skulle elbilen kosta mer?
Ja, varför finns det olika priser, allt borde kosta samma, det vore det bästa!
 
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mycket raljans här i tråden märker jag. Men jag har satt fingret på den ömma punkten, utan onödig lyxutrustning och överdrivna prestanda får tillverkarna inte ihop affären med elbilar. Så jag fortsätter vänta på min Volvo V70 i arbetarmodell för ett rimligt pris. Vi är många som bara vill ha transport.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Mycket raljans här i tråden märker jag. Men jag har satt fingret på den ömma punkten, utan onödig lyxutrustning och överdrivna prestanda får tillverkarna inte ihop affären med elbilar. Så jag fortsätter vänta på min Volvo V70 i arbetarmodell för ett rimligt pris. Vi är många som bara vill ha transport.
Så är det, prestanda kostar väldigt lite extra i en elbil så det är nästan försumbart. Och alla vill ha lyx. Men det kostar inte så mycket heller. Nästan alla nya bilar har alla moderniteter man kan önska. Sen finns det knappt nya bensinare för 200' så man ska väl inte ha för höga förväntningar att det kommer vara många elbilar under 300'

Nu ska Tesla lansera Model 2, Q eller va den ska heta i slutet av Q2 2025. Vi får se, men jag gissar på ~60kWh batteri och ~300-350':- den ska vara en lite bättre deal än MG4 bara.

Ladda på natten med lite lägre effekt så klarar man sig nog undan att öka på effekttaxan, och då blir det billigare bränsle så man kan ha samma TCO på en elbil som en lite billigare bensinare, gränsen flyttas ju beroende på hur man kör
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Mycket raljans här i tråden märker jag.
Det blir väl lätt så när förväntningarna är orealistiska.
A Anders_Nilsson skrev:
Så jag fortsätter vänta på min Volvo V70 i arbetarmodell för ett rimligt pris. Vi är många som bara vill ha transport.
Nu har ju inte V70 sålts ny på närmare tio år, men om vi jämför med V60, så kostar den från 540.000 kr ny. Prisskillnaden, i synnerhet om man försöker räkna ut pris/km och inte bara jämför med inköpspris, mot en ny elbil är inte så stor som man kanske tror. Det går helt enkelt inte att hitta en tre år gammal V60 för 200 tkr heller.

Som sagt, skriver man en orealistisk kravlista och förväntar sig att bli tagen på allvar så har man lite uppförsbacke. Därmed inte sagt att det är en oviktig fråga att diskutera, men då får båda parter gå in med ett ärligt uppsåt om det ska bli bra.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det blir väl lätt så när förväntningarna är orealistiska.

Nu har ju inte V70 sålts ny på närmare tio år, men om vi jämför med V60, så kostar den från 540.000 kr ny. Prisskillnaden, i synnerhet om man försöker räkna ut pris/km och inte bara jämför med inköpspris, mot en ny elbil är inte så stor som man kanske tror. Det går helt enkelt inte att hitta en tre år gammal V60 för 200 tkr heller.

Som sagt, skriver man en orealistisk kravlista och förväntar sig att bli tagen på allvar så har man lite uppförsbacke. Därmed inte sagt att det är en oviktig fråga att diskutera, men då får båda parter gå in med ett ärligt uppsåt om det ska bli bra.
Bättre att jämföra med en Skoda Octavia? Den kostar från 340' ny.

Kia Ceed SW finns för 250' ny, det är rätt bra pris?
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Mycket raljans här i tråden märker jag. Men jag har satt fingret på den ömma punkten, utan onödig lyxutrustning och överdrivna prestanda får tillverkarna inte ihop affären med elbilar. Så jag fortsätter vänta på min Volvo V70 i arbetarmodell för ett rimligt pris. Vi är många som bara vill ha transport.
Det stämmer som iaktagelse men ger ingen förklaring.

Elbilarna har kallats "bilindustrins demokratisering", det har öppnar för nya tillverkare att snabbt etablera sig, elbilarna är mycket lättare att bygga, man slipper långa utvecklingstider, tex av drivlina, som kom med de gamla bilarna.

De gamla bilmärkena hade dels mycket investerat i gammal fossilteknik pga gubbvälde och att de har getts fel signaler av de styrande, så de har fortsatt alldeles för länga att slänga goda pengar efter dåliga och nu tillverkar de nya bilar med gammal teknik, det gör tillverkningen alldeles för dyr och produkterna alldeles för omoderna.

De "nya" biltillverkarna har hoppat över många steg och kan därför tillverka moderna bilar till lägre kostnader, detta syns allra mest i Kina, där många nya biltillverkare har etablerats, varav en del redan hunnit lägga ner. De kinesiska bilarna har dessutom mycket mer av "lyxutrustning" än vad vi ser här men är trots detta avsevärt billigare att tillverka.

Det vi och aktieägare betalar för är helt enkelt de gamla biltillverkarnas senfärdighet och dåliga investeringar.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Bättre att jämföra med en Skoda Octavia? Den kostar från 340' ny.

Kia Ceed SW finns för 250' ny, det är rätt bra pris?
Det kanske vore bättre, men nu skrev ju @Anders_Nilsson att han körde en V70, så då tog jag vad jag trodde var en så lik bil som möjligt från samma tillverkare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kanske vore bättre, men nu skrev ju @Anders_Nilsson att han körde en V70, så då tog jag vad jag trodde var en så lik bil som möjligt från samma tillverkare.
Nej jag kör Toyota Aygo som pendlarbil. Skulle dock vilja ha en V70 men den drar för mycket bensin. Och en elvariant skulle bli för dyr.

Min Aygo drar 0.4-0.45 och har en räckvidd på 75 mil med sin 35-literstank. Den går att köpa ny från 194 tusen med manuell transmission. Där har den fjärrstyrt centrallås, elhissar fram och manuell ac. För elva tusen till får du 17 tums fälgar, automatisk ac och LED-ljus. Alla data från Toyotas hemsida.

Var finns elvarianten?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nej jag kör Toyota Aygo som pendlarbil. Skulle dock vilja ha en V70
Ah, mittåt. Jag läste slarvigt. Det stod ju mycket riktigt att du väntade på, inte i en V70.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.