Tokslut Tokslut skrev:
SVT verkar tom. övegett widescreen formatet på deras nyhetsida, vem fan det är som tycker bildrörstvformatet (4:3) är ett bättre val vet jag dock inte 🤯
Typ alla som använt en modern 4:3 laptop vet att det är bättre 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Typ alla som använt en modern 4:3 laptop vet att det är bättre 😉
😂 säger du det så, min ligger instuvad och används någon gång år bara :P
 
kisumisu kisumisu skrev:
Haha komner ihåg när vissa på 90 talet tyckte så. Widescreen är ju som sagt inget nytt format. Kommer egentligen från Biografens tid.
16:9 på TVn är ju dock inte ens nära bions 2,35:1, så jag tror inte vi kan skylla på bion. Däremot så minskade behovet att klippa om filmerna kraftigt när de skulle anpassas för TV. Med 16:9 så slutade man exempelvis nästan helt att klippa mellan skådisarnas ansikten när de egentligen båda var i bild samtidigt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Om vi går tillbaka till trådens tänkta innehåll istället.

De som funderar på att vänta med att köpa elbilar till dess att de nya kinesiska batterierna som ladda 75-80% på fem minuter kommer, det är lika bra att ni slutar hoppas redan nu. Det kommer inte att finnas laddstationer som kan ladda dem då effekttarifferna för dessa blir så sjukt höga. Laddstationer har redan idag problem med att de måste ta väldigt mycket betalt för elen för att täcka kostnaderna och det blir ju inte bättre med ännu högre laddströmmar. Det kommer helt enkelt inte att låna sig att erbjuda så snabb laddning. Men det är klart att batterierna säkert kommer att få en nisch i exempelvis lastbilar och andra arbetsfordon där tid är väldigt mycket pengar.
 
  • Gilla
lutorm och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi går tillbaka till trådens tänkta innehåll istället.

De som funderar på att vänta med att köpa elbilar till dess att de nya kinesiska batterierna som ladda 75-80% på fem minuter kommer, det är lika bra att ni slutar hoppas redan nu. Det kommer inte att finnas laddstationer som kan ladda dem då effekttarifferna för dessa blir så sjukt höga. Laddstationer har redan idag problem med att de måste ta väldigt mycket betalt för elen för att täcka kostnaderna och det blir ju inte bättre med ännu högre laddströmmar. Det kommer helt enkelt inte att låna sig att erbjuda så snabb laddning. Men det är klart att batterierna säkert kommer att få en nisch i exempelvis lastbilar och andra arbetsfordon där tid är väldigt mycket pengar.
Det blir också vanligare med batteribuffrade laddare. Men jag tror ändå runt 300-400kW är var många kommer tycka det är tillräckligt bra
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De som funderar på att vänta med att köpa elbilar till dess att de nya kinesiska batterierna som ladda 75-80% på fem minuter kommer, det är lika bra att ni slutar hoppas redan nu.
Tur att det inte är det man väntar på då. Det jag väntar på är bara en 2-3 år gammal (så man slipper största värderaset) kombi till överkomligt inköpspris som klarar minst 30 mil vintertid.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
16:9 på TVn är ju dock inte ens nära bions 2,35:1, så jag tror inte vi kan skylla på bion. Däremot så minskade behovet att klippa om filmerna kraftigt när de skulle anpassas för TV. Med 16:9 så slutade man exempelvis nästan helt att klippa mellan skådisarnas ansikten när de egentligen båda var i bild samtidigt.
16:9 är mitt emellan 4:3 och 21:9, som en kompromiss för att kunna visa både film och tv med minimalt med svarta kanter.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Tur att det inte är det man väntar på då. Det jag väntar på är bara en 2-3 år gammal (så man slipper största värderaset) kombi till överkomligt inköpspris som klarar minst 30 mil vintertid.
Du glömde att den inte får kosta mer än en fossilbil och ha exakt samma storlek som din nuvarande bil så du kan packa campingutrustningen på exakt samma sätt som nu..
 
  • Gilla
ErOg och 5 till
  • Laddar…
Är inte benämningarna på karosstyp ganska luddiga? För mig känns det som att en SUV av många anses lite finare och tillverkarna därför oavbrutet minskar kriterierna. Blir en kombi en SUV när karossen är en aning högre? Jag har svårt att skaka av mig uppfattningen att en SUV har hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Men om en kombi eller halvkombi som passar mina önskemål kallas för en SUV av tillverkaren ser jag det inte som en stor sak.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
A Avemo skrev:
Jag har svårt att skaka av mig uppfattningen att en SUV har hög markfrigång och fyrhjulsdrift.
Jag har också den uppfattningen men tycks ha vattnats ur rejält med åren. Dessutom ska en SUV ha korta karossutstick från hjulen så att bilen inte slår i eller fastnar i branta backvinklar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har också den uppfattningen men tycks ha vattnats ur rejält med åren. Dessutom ska en SUV ha korta karossutstick från hjulen så att bilen inte slår i eller fastnar i branta backvinklar.
Jag har pratat med en som på fullt allvar tyckte att det var jättebra att ha en SUV i Stockholms innerstad för att man slapp skotta bort plogvallen utanför bilen innan man skulle åka. Om det är enda gången man behöver det är det ju logiskt att egenskaperna för terrängkörning inte tillåts försämra bilens övriga egenskaper för mycket. Men när inte ens fyrhjulsdriften och markfrigången är kvar är ju frågan vad man inkluderar i begreppet.
 
Jag gillar engelsmännens Chelsea tractor för SUV:ar. Det är väl ett döende begrepp nu när nyhetens behag gått över, men man kan ju fråga sig vad som verkligen tilltalar folk så mycket med SUV:ar att de i det närmaste tog över en mogen marknad.

Jag tror att det höga insteget, att man kliver upp i en sådan snarare än ned i den är väldigt populärt, liksom att man upplever sig få en bättre överblick över trafiken.

Att elbilar blir lättare att bygga med den typen av chassi där man kan sno lite av SUV:ens markfrigång till batterierna och ändå få fördelarna jag nämnde med ganska små kompromisser i övrigt gör det lätt för bilbyggarna.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Tur att det inte är det man väntar på då. Det jag väntar på är bara en 2-3 år gammal (så man slipper största värderaset) kombi till överkomligt inköpspris som klarar minst 30 mil vintertid.
Har du någon prisnivå nu som är överkomligt?

MG5 finns ca 220' med 57kWh batteri blir räckvidden lite kort. Över det är det ID4 som är billigaste rymliga med ok räckvidd innan man ramlar upp på dyra 2024 modeller
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gillar engelsmännens Chelsea tractor för SUV:ar. Det är väl ett döende begrepp nu när nyhetens behag gått över, men man kan ju fråga sig vad som verkligen tilltalar folk så mycket med SUV:ar att de i det närmaste tog över en mogen marknad.

Jag tror att det höga insteget, att man kliver upp i en sådan snarare än ned i den är väldigt populärt, liksom att man upplever sig få en bättre överblick över trafiken.

Att elbilar blir lättare att bygga med den typen av chassi där man kan sno lite av SUV:ens markfrigång till batterierna och ändå få fördelarna jag nämnde med ganska små kompromisser i övrigt gör det lätt för bilbyggarna.
I Melbourne kallades de på samma sätt Toorak tractor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.