1 820 952 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Ja 846kw sen denna https://etn.se/index.php/nyheter/72057-kad.htmlRabbithole skrev:
16:9 på TVn är ju dock inte ens nära bions 2,35:1, så jag tror inte vi kan skylla på bion. Däremot så minskade behovet att klippa om filmerna kraftigt när de skulle anpassas för TV. Med 16:9 så slutade man exempelvis nästan helt att klippa mellan skådisarnas ansikten när de egentligen båda var i bild samtidigt.kisumisu skrev:
Om vi går tillbaka till trådens tänkta innehåll istället.
De som funderar på att vänta med att köpa elbilar till dess att de nya kinesiska batterierna som ladda 75-80% på fem minuter kommer, det är lika bra att ni slutar hoppas redan nu. Det kommer inte att finnas laddstationer som kan ladda dem då effekttarifferna för dessa blir så sjukt höga. Laddstationer har redan idag problem med att de måste ta väldigt mycket betalt för elen för att täcka kostnaderna och det blir ju inte bättre med ännu högre laddströmmar. Det kommer helt enkelt inte att låna sig att erbjuda så snabb laddning. Men det är klart att batterierna säkert kommer att få en nisch i exempelvis lastbilar och andra arbetsfordon där tid är väldigt mycket pengar.
De som funderar på att vänta med att köpa elbilar till dess att de nya kinesiska batterierna som ladda 75-80% på fem minuter kommer, det är lika bra att ni slutar hoppas redan nu. Det kommer inte att finnas laddstationer som kan ladda dem då effekttarifferna för dessa blir så sjukt höga. Laddstationer har redan idag problem med att de måste ta väldigt mycket betalt för elen för att täcka kostnaderna och det blir ju inte bättre med ännu högre laddströmmar. Det kommer helt enkelt inte att låna sig att erbjuda så snabb laddning. Men det är klart att batterierna säkert kommer att få en nisch i exempelvis lastbilar och andra arbetsfordon där tid är väldigt mycket pengar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det blir också vanligare med batteribuffrade laddare. Men jag tror ändå runt 300-400kW är var många kommer tycka det är tillräckligt brapacman42 skrev:
Om vi går tillbaka till trådens tänkta innehåll istället.
De som funderar på att vänta med att köpa elbilar till dess att de nya kinesiska batterierna som ladda 75-80% på fem minuter kommer, det är lika bra att ni slutar hoppas redan nu. Det kommer inte att finnas laddstationer som kan ladda dem då effekttarifferna för dessa blir så sjukt höga. Laddstationer har redan idag problem med att de måste ta väldigt mycket betalt för elen för att täcka kostnaderna och det blir ju inte bättre med ännu högre laddströmmar. Det kommer helt enkelt inte att låna sig att erbjuda så snabb laddning. Men det är klart att batterierna säkert kommer att få en nisch i exempelvis lastbilar och andra arbetsfordon där tid är väldigt mycket pengar.
Tur att det inte är det man väntar på då. Det jag väntar på är bara en 2-3 år gammal (så man slipper största värderaset) kombi till överkomligt inköpspris som klarar minst 30 mil vintertid.pacman42 skrev:
16:9 är mitt emellan 4:3 och 21:9, som en kompromiss för att kunna visa både film och tv med minimalt med svarta kanter.pacman42 skrev:
16:9 på TVn är ju dock inte ens nära bions 2,35:1, så jag tror inte vi kan skylla på bion. Däremot så minskade behovet att klippa om filmerna kraftigt när de skulle anpassas för TV. Med 16:9 så slutade man exempelvis nästan helt att klippa mellan skådisarnas ansikten när de egentligen båda var i bild samtidigt.
Du glömde att den inte får kosta mer än en fossilbil och ha exakt samma storlek som din nuvarande bil så du kan packa campingutrustningen på exakt samma sätt som nu..N Nerre skrev:
Är inte benämningarna på karosstyp ganska luddiga? För mig känns det som att en SUV av många anses lite finare och tillverkarna därför oavbrutet minskar kriterierna. Blir en kombi en SUV när karossen är en aning högre? Jag har svårt att skaka av mig uppfattningen att en SUV har hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Men om en kombi eller halvkombi som passar mina önskemål kallas för en SUV av tillverkaren ser jag det inte som en stor sak.
Jag har pratat med en som på fullt allvar tyckte att det var jättebra att ha en SUV i Stockholms innerstad för att man slapp skotta bort plogvallen utanför bilen innan man skulle åka. Om det är enda gången man behöver det är det ju logiskt att egenskaperna för terrängkörning inte tillåts försämra bilens övriga egenskaper för mycket. Men när inte ens fyrhjulsdriften och markfrigången är kvar är ju frågan vad man inkluderar i begreppet.ClasseClas skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Jag gillar engelsmännens Chelsea tractor för SUV:ar. Det är väl ett döende begrepp nu när nyhetens behag gått över, men man kan ju fråga sig vad som verkligen tilltalar folk så mycket med SUV:ar att de i det närmaste tog över en mogen marknad.
Jag tror att det höga insteget, att man kliver upp i en sådan snarare än ned i den är väldigt populärt, liksom att man upplever sig få en bättre överblick över trafiken.
Att elbilar blir lättare att bygga med den typen av chassi där man kan sno lite av SUV:ens markfrigång till batterierna och ändå få fördelarna jag nämnde med ganska små kompromisser i övrigt gör det lätt för bilbyggarna.
Jag tror att det höga insteget, att man kliver upp i en sådan snarare än ned i den är väldigt populärt, liksom att man upplever sig få en bättre överblick över trafiken.
Att elbilar blir lättare att bygga med den typen av chassi där man kan sno lite av SUV:ens markfrigång till batterierna och ändå få fördelarna jag nämnde med ganska små kompromisser i övrigt gör det lätt för bilbyggarna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Har du någon prisnivå nu som är överkomligt?N Nerre skrev:
MG5 finns ca 220' med 57kWh batteri blir räckvidden lite kort. Över det är det ID4 som är billigaste rymliga med ok räckvidd innan man ramlar upp på dyra 2024 modeller
I Melbourne kallades de på samma sätt Toorak tractor.Nötegårdsgubben skrev:
Jag gillar engelsmännens Chelsea tractor för SUV:ar. Det är väl ett döende begrepp nu när nyhetens behag gått över, men man kan ju fråga sig vad som verkligen tilltalar folk så mycket med SUV:ar att de i det närmaste tog över en mogen marknad.
Jag tror att det höga insteget, att man kliver upp i en sådan snarare än ned i den är väldigt populärt, liksom att man upplever sig få en bättre överblick över trafiken.
Att elbilar blir lättare att bygga med den typen av chassi där man kan sno lite av SUV:ens markfrigång till batterierna och ändå få fördelarna jag nämnde med ganska små kompromisser i övrigt gör det lätt för bilbyggarna.
