S
useless useless skrev:
Jag läste nyligen om någon japansk elbil som både hade motorljud och simulerade växlingar om man slog på sportläget.
Koreansk finns. Japansk vet jag inte.

Hyundai Ioniq 5/6 N. Men det finns en poäng med det även om det låter plojjigt. För drifting och banrace så är det lättare att köra med olika växlar även om de är simulerade.

S sinuslinus skrev:
Koreansk finns. Japansk vet jag inte.

Hyundai Ioniq 5/6 N. Men det finns en poäng med det även om det låter plojjigt. För drifting och banrace så är det lättare att köra med olika växlar även om de är simulerade.

[media]
Det enda jag ibland saknar med elbil är (svagt!) motorljud för konstant farthållning när jag kör utan farthållare.

Det är så klart trevligt på andra sätt att det är tyst men att hålla konstant 40 eller 60 är jag tydligt sämre på jämfört med förbränningsmotorbil.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Personligen hatar jag när bilen inte sänker farten när jag släpper gaspedalen. Jag släpper ju gaspedalen av en anledning...
Då har du aldrig kört bil med frhjul.😉

Ja jag har ju inte köpt en Performance-modell med 534 hästar för att köra i "eco".

Men det betyder inte att det är fullgasacceleration vid varje ljussignal. Jag använder också bilen som praktiskt transportmedel. Men står jag till exempel vid en kraftigt trafikerad rondell så vill jag att bilen accelererar när jag trycker lite på gaspedalen när det blir en lucka. Inte att bilen börjar accelerera när luckan har passerat.
Hej!
Har börjat kolla elbilar antagligen både första o sista med tanke på min ålder. Jag kör BMW X3 3.0 just nu.
Följde med mina söner för provkörning av Tesla Model 3, Y och Performance. Jag gillar egentligen inte Teslas stolar o "billiga" inredning men jag blev sjukt imponerad av den snabba "gas"responsen och dom fina kamerorna för runtomsikt.
Jag körde som vanligt och märkte inte kraftig inbromsning när jag släppte "gas"pedalen. Kan den ha varit inställd på svag regenering?
Kan väl säga att trots att jag är äldre uppskattar jag mycket att man snabbt kan komma in i en lucka i en cirkulationsplats eller vid utfart efter stopp. Det är också guld värt när man är lite styv i nacken att ha tydliga kameror som hjälper till.
Tittar på begagnat 2023-2024 Volvo XC40, BMW iX1 och Tesla MY.

Nicke Nyfiken
A AndersS skrev:
Jodå.
Körde en kompis SAAB 96 i ungdomens dagar. Kan inte påstå att det var någon angenäm upplevelse.

Nicke Nyfiken
N Nils45 skrev:
Hej!
Har börjat kolla elbilar antagligen både första o sista med tanke på min ålder. Jag kör BMW X3 3.0 just nu.
Följde med mina söner för provkörning av Tesla Model 3, Y och Performance. Jag gillar egentligen inte Teslas stolar o "billiga" inredning men jag blev sjukt imponerad av den snabba "gas"responsen och dom fina kamerorna för runtomsikt.
Jag körde som vanligt och märkte inte kraftig inbromsning när jag släppte "gas"pedalen. Kan den ha varit inställd på svag regenering?
Kan väl säga att trots att jag är äldre uppskattar jag mycket att man snabbt kan komma in i en lucka i en cirkulationsplats eller vid utfart efter stopp. Det är också guld värt när man är lite styv i nacken att ha tydliga kameror som hjälper till.
Tittar på begagnat 2023-2024 Volvo XC40, BMW iX1 och Tesla MY.
Antar att du var på Tesla och provkörde en bil av senaste årsmodell, och på dessa går det inte att ändra regenereringen.
Däremot om batteriet är fulladdat eller nästan fulladdat så är regenereringen betydligt svagare eftersom batteriet inte kan ta emot så hög effekt. Samma sak händer om batteriet är kallt. Men då ska hela batteripaket var kallare än ca +5°.

På äldre Teslor går det att ställa in om man vill ha hög eller låg regenerering.

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
Tror inte det har någonting med ålder att göra. Snarare attityd och möjligtvis kordinationsförmåga.
Jag är 50+ och det tog ungefär en dag att anpassa sig fullt ut till Model Ys OPD (one pedal driving). I framtiden kommer jag aldrig att köpa en bil utan äkta OPD.

Jag har en Performance och kör alltid i sport-mode. Ingen har blivit illamående eller klagat. Tvärtom är det många som kommenterat hur mjukt bilen accelererar och bromsar när de åkt med inne i stan.

Lånade ut bilen till en kollega som är 62 år och aldrig kört elbil tidigare. När han lämnade tillbaka den efter en dag så kommenterade han spontant hur otroligt smidigt han tyckte OPD var. Han tyckte bara det tog några timmar för att vänja sig och sedan uppskatta funktionen.

Men jag tycker det ska vara valbart om man vill ha OPD och i vilken omfattning, vilket det inte är på Tesla.

EX60 har flera olika inställningar för OPD. Volvo har fattat att valbarhet bland funktionerna är vägen att gå. Tesla gör precis tvärtom. De blir färre och färre valbara funktioner i deras bilar.
För mig tog det en minut att komma överens med gaspedalen i en Tesla, helt underbar funktion.

Antar att du var på Tesla och provkörde en bil av senaste årsmodell, och på dessa går det inte att ändra regenereringen.
Däremot om batteriet är fulladdat eller nästan fulladdat så är regenereringen betydligt svagare eftersom batteriet inte kan ta emot så hög effekt. Samma sak händer om batteriet är kallt. Men då ska hela batteripaket var kallare än ca +5°.

På äldre Teslor går det att ställa in om man vill ha hög eller låg regenerering.
Då var kanske demobilarns fullladdade. Från vilken årsmodell slopades inställningen.

Nicke Nyfiken
N Nils45 skrev:
Då var kanske demobilarns fullladdade. Från vilken årsmodell slopades inställningen.
Kring 2021. Tidpunkten varierar lite med modell och version.

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
Man vill ändå ha så ny som möjligt

Jag stör mig på lagget i accelerationen på Volvo EX40/EC40 annars är det en trevlig vanlig bil.

Vår EQA har mycket mer direkt regen, den startar alltid i D, sen kan man med paddlarna välja D+ för mer eller D- för att frirulla.

På Teslan kan man välja creep/frirulla/stop när den går långsamt, men inte justera styrkan på regen.

Jag villar inte riktigt Teslans adaptiva regen, där tycker jag Mercedesen är mer konsekvent och direkt så vill man köra aktivt med mer på/av så är Mercedesen bättre än Teslan. Men det är nog lättare att köra ryckfritt i Teslan med lite intrimning av pedalrörelsen jämfört med fossilbilarna

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Man vill ändå ha så ny som möjligt

Jag stör mig på lagget i accelerationen på Volvo EX40/EC40 annars är det en trevlig vanlig bil.

Vår EQA har mycket mer direkt regen, den startar alltid i D, sen kan man med paddlarna välja D+ för mer eller D- för att frirulla.

På Teslan kan man välja creep/frirulla/stop när den går långsamt, men inte justera styrkan på regen.

Jag villar inte riktigt Teslans adaptiva regen, där tycker jag Mercedesen är mer konsekvent och direkt så vill man köra aktivt med mer på/av så är Mercedesen bättre än Teslan. Men det är nog lättare att köra ryckfritt i Teslan med lite intrimning av pedalrörelsen jämfört med fossilbilarna
Är det nytt att den är adaptiv på Teslan? Var ett par år sedan jag körde en och har aldrig tänkt på att den var adaptiv.

redarn redarn skrev:
Är det nytt att den är adaptiv på Teslan? Var ett par år sedan jag körde en och har aldrig tänkt på att den var adaptiv.
Vet inte, men den har olika kraft beroende på hur man kör. T.ex. om jag accelererar kraftigt frirullar den lite innan den sakta, mjukt börjar motorbromsa

Ibland på småvägar tror bilen att man kör utanför körfältet, detta går inte att stänga av tyvärr

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
redarn redarn skrev:
Nej Tesla har ingen adaptiv regen och har aldrig haft.

A AndersS skrev:
Jag älskar frihjul!

pacman42 pacman42 skrev:
Jag älskar frihjul!
Åkte bara Saab V4 som rallybil, men körde med frihjul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.