J
Hemingway Hemingway skrev:
Fast om det står bilar utan laddmöjlighet på laddplatserna så visar det väl att folk som kör elbil är som alla andra, finns alltid en kategori som vill ha närmaste parkeringen till dörren och inte bryr sig om den är skyltad för familj, släpvagn, handikapp eller vad det nu kan vara.

Jag står ofta långt ifrån dörren för att inte behöva stå bredvid dessa människor som jag upplever mer benägna att orsaka dörruppslag och andra parkeringsskador...
Det irriterar mig otroligt när folk som inte har barn ställer sig på familjeplatserna och nån mamma med tre små ungar får sträva med vagnen och ungarna i släptåg till en trång parkering längre bort med risk för att barnen blir påkörda på parkeringen. Varför är man så lat så man tar en parkering avsedd för att minska risker och förenkla för småbarnsföräldrar? Många gånger är det folk i kanske 25-30 eller 50-årsåldern. Vore det en tant eller farbror på 75 med lite rörelseproblem så skulle jag inte säga nåt, de har också ett behov. Men nån fullt frisk? Att ta en laddplats utan att ladda är väl inte riktigt lika illa, men man kan tänka sig att någon som faktiskt behöver ladda inte kan göra det.

Det är lite samma sak som när på tubbelbana/tåg en till synes fullt frisk person inte reser sig och låter någon gravid, handikappad eller äldre sätta sig, speciellt om denne satt sig på stolarna markerade för de med behov.
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 135652 och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men ska man som affär godhetssignalera är det säkert som amen i kyrkan att det blir så. Mycket bättre att vika mindre attraktiva platser för laddning.
Tror många butiker tänkte om där och lärde sig att de som behöver ladda inte har problem att gå några extra meter, då slipper man problem med folk som blockar laddplatserna.
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Här är folk så lata att de ställer sig på spärrfältet utanför entren..
De satte upp snabbladdare vid samma butik, då uppe till vänster på parkeringen.

Flygbild av en parkeringsplats med bilar och en byggnad nära Engabreksgatan. Snabbladdare finns högst upp till vänster på parkeringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag står ofta långt ifrån dörren för att inte behöva stå bredvid dessa människor som jag upplever mer benägna att orsaka dörruppslag och andra parkeringsskador...
Dessutom går det oftast snabbare att ta första bästa plats en bit från entren istället för att leta efter den som är närmast.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Dessutom går det oftast snabbare att ta första bästa plats en bit från entren istället för att leta efter den som är närmast.
Ah, jag har blivit så tråkigt rationell att jag tar platser långt bort, dels mindre risk för parkeringsskador och dels rör man sig lite extra. haha
 
  • Gilla
Anonymiserad 135652 och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]
De skriver 47 mils körning efter 5 minuter laddning. Om man tänker sig en förbrukning på 1,5 kWh per mil innebär det 70 kWh på 5 minuter. Ungefär 850 kW. Imponerande effekter.
 
A Avemo skrev:
De skriver 47 mils körning efter 5 minuter laddning. Om man tänker sig en förbrukning på 1,5 kWh per mil innebär det 70 kWh på 5 minuter. Ungefär 850 kW. Imponerande effekter.
Ja nytt laddnätverk behövs
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
[länk]
Meninglöst då det inte finns något laddnings nätverk med stöd för 1000volt.

Som att marknadsföra en TV med stöd för 16K.
 
T TH885 skrev:
Meninglöst då det inte finns något laddnings nätverk med stöd för 1000volt.

Som att marknadsföra en TV med stöd för 16K.
Det beror ju helt på hur lång tid man tror att utvecklingen tar, någon måste ju vara först ut med det som inte stöds av andra. Om ingen införde något som ännu inte har stöd hos "den andra parten" så skulle ingen utveckling alls ske.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
1000v laddare finns ju att köpa, så det är egentligen bara en fråga om laddbolagen vill investera i 1000v. Känns väl ändå rimligt för nästa generations snabbladdare
 
BigR
Nej
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Meninglöst då det inte finns något laddnings nätverk med stöd för 1000volt.

Som att marknadsföra en TV med stöd för 16K.
Kommer du ihåg saker som Radio,
TV, FärgTV, CC, VHS, CD, DVD mm. Massor av folk resonerade som du. Det finns inga sändningar, inga sändningar i färg, inget media mm. Hur gick det? Om ett antal år går även 1000volt laddare på skroten.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 4 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Kommer du ihåg saker som Radio,
TV, FärgTV, CC, VHS, CD, DVD mm. Massor av folk resonerade som du. Det finns inga sändningar, inga sändningar i färg, inget media mm. Hur gick det? Om ett antal år går även 1000volt laddare på skroten.
SVT verkar tom. övegett widescreen formatet på deras nyhetsida, vem fan det är som tycker bildrörstvformatet (4:3) är ett bättre val vet jag dock inte 🤯
 
kisumisu
Tokslut Tokslut skrev:
SVT verkar tom. övegett widescreen formatet på deras nyhetsida, vem fan det är som tycker bildrörstvformatet (4:3) är ett bättre val vet jag dock inte 🤯
Haha komner ihåg när vissa på 90 talet tyckte så. Widescreen är ju som sagt inget nytt format. Kommer egentligen från Biografens tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.