S SirKnasen skrev:
Sant, och det kanske det gav också. Dock inte tillräcklig räckvidd för att vi skulle känna oss bekväma att chansa och med så få Ionity laddplatser där vi hade abonnemang.

Jag vill ha en elbil men en XC40 var helt klart inget för mig med sin alldeles för korta räckvidd.
Och så kanske man inte ska ha så mycket räckviddsångest som vi hade? Säger bilen att vi ska klara oss hem med 2% batteri kvar så kommer vi göra det. Sluta vara en sån fegis? 🙂
På vägen upp har jag för mig vi skulle ha 6% batteri kvar om vi inte laddade någon stans på vägen och vi fick räckviddsångest för det med.
Och så det där ”tvånget” att bara ladda på Ionity för att man råkar ha ett avtal som ger lite billigare ström.
Det bör man också skippa.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och så det där ”tvånget” att bara ladda på Ionity för att man råkar ha ett avtal som ger lite billigare ström.
Det bör man också skippa.
Tvång och tvång... nu fanns ju abonnemanget och för smidighetens skull nyttjade vi det då det ändå inte såg ut att kunna gå att köra hela vägen på en laddning.
Vad hade rekommenderas? Chansat och kört in i det längsta och vid några få % laddning kvar huggit första bästa laddplats och hoppats det gått snabbt och smidigt att ladda ner appar och regga sig för att ladda?

Jag har uppenbart mycket att lära inför kommande elbilsköp. En sak är dock klar. Jag villhöver en modell med betydligt längre räckvidd.

S SirKnasen skrev:
Tvång och tvång... nu fanns ju abonnemanget och för smidighetens skull nyttjade vi det då det ändå inte såg ut att kunna gå att köra hela vägen på en laddning.
Vad hade rekommenderas? Chansat och kört in i det längsta och vid några få % laddning kvar huggit första bästa laddplats och hoppats det gått snabbt och smidigt att ladda ner appar och regga sig för att ladda?

Jag har uppenbart mycket att lära inför kommande elbilsköp. En sak är dock klar. Jag villhöver en modell med betydligt längre räckvidd.
Ett jättebra verktyg är att simulera resan i https://abetterrouteplanner.com/

Du kan testa med olika bilmodeller där.

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:

Alt välja en annan laddstation som inte framkallar ångest

W witten skrev:
Men för en arbetsresa som du gjorde tycker jag att man ska ha en long range-bil.
Jag sitter hellre och rullar tummarna i väntan på laddning i tjänsten än på min dyrbara fritid.

S SirKnasen skrev:

onekligen är XC40 med sin kylskåpsform inte speciellt optimal för längre turer i hög fart. Men den får en rejäl uppdatering till MY 2024.
Så det lär bli en betydligt bättre elbil än vad det är i dag.

G
J jocke31 skrev:
En till elbilsrapport:

[bild]
Det tråkiga är att denna bil kostar väl ca 900 000kr, eller Mb EQS som nämndes tidigare, 1,4miljoner eller mer.
Klart det funkar för dom pengarna.
Funkar säkert ännu bättre med Tesla mod X eller S long range och de är inte så billiga heller.

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Som de flesta elbilsägare så laddar vi båda våra elbilar till 95% hemma. Vi brukar använda Mach-e:n på långresor då den är bekvämare och har större batteri (70 kWh). När det gäller snabbladdare så blir det oftast Ionity då det är det nätverk som funkar med Plug&Charge. Skönt att slippa bråka med appar, kort eller taggar. Det gör att det blir lagom med laddstopp efter 2,5-3 timmar eller ungefär var 30:nde mil eller så, eftersom man ogärna laddar mer än 80% på snabbladdarna.

Gällande destinationsladdare så beror det ju på vilken laddare som finns på orten. Här behöver man dessvärre fortfarande vara lite förberedd med diverse appar/kort/taggar tillhands i bilen.

Vi har åkt en liten Sverigeresa med elbil de senaste åren, kanske 200-300 mil och kommer göra detsamma i sommar. Har aldrig upplevt några problem med detta hittills. Och det är skönt att slippa tänka på drivmedelskostnaden jämfört med en fossilbil. Måhända så blir det någon extra paus, men det tycker vi bara är skönt för att komma ned i varv. F ö så hade vi ändå pausat efter 25-30 mil även med en fossilbil.
Målet när vi åker på semester är ändå inte att bränna så många mil som möjligt per dag.

F ö så vägrar jag att ”snålköra” för att komma längre på en laddning. Vägrar t ex att köra i 90 på 120-väg. Då föredrar jag faktiskt att köra som vanligt och stanna när det behövs.

Om jag hade kört mycket i tjänsten så hade jag kanske skaffat en Long Range-bil, men någon/några få långresor per år kan inte motivera en extrakostnad på 1000-2000 kr/mån.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S SirKnasen skrev:
Universums långsammaste 22kW laddare så vid arbetspassets slut hade vi bara kommit upp i 80% laddning.
Det var säkert inget fel på laddboxen.
Med en XC40 kan man inte få mer än 11 kW, eftersom det är bilens ombordladdare som är den begränsande faktorn.

K
Jag hade klarat mig bra på en bil som gick (garanterat) 8-9 mil på en laddning. Mitt problem är fortfarande att de kostar otroligt mycket utan något direkt mervärde.

För 30 000 kr får man en hyfsat modern och bekväm bensinbil. Vad får man för elbil för ens 3-4x de pengarna?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
G
K Kallebo skrev:
Jag hade klarat mig bra på en bil som gick (garanterat) 8-9 mil på en laddning. Mitt problem är fortfarande att de kostar otroligt mycket utan något direkt mervärde.

För 30 000 kr får man en hyfsat modern och bekväm bensinbil. Vad får man för elbil för ens 3-4x de pengarna?
En liten Renault Zoe med några tusen mil och batterihyra.

Majgårdarna
K Kallebo skrev:

Ingen.
Kör vidare på bensin.

D djac skrev:
Tesla (som alla företag) tar så mycket de kan, med hänsyn taget till överordnade strategier, de har en fördel med lägre tillverkningskostnader än de andra och hur de väljer att spela detta bestäms sannolikt inte utifrån Sveriges fluktuerande elbilsbonussystem.
Det är klart de gör.

Priserna höjdes med samma siffra som elbilsbonusen var på när den kom samtidigt sänkte man priserna med lika mycket när den togs bort.

Coincident, I think not.

Toyota har också forskat i solid state-batterier ett tag. De har tidigare gått ut med att de siktar på att kunna producera batterierna till 2026 och massproducera vid 2027/2028. Nu menar Toyota att de har hittat lösningen till att kunna göra detta.

Den japanska biltillverkaren säger att de kan skapa ett solid state-batteri med 1 200 km i räckvidd som kan ladda på 10 minuter. Deras upptäckt ska även kunna halvera vikten, storleken och priset på batteriet.

De förväntar sig börja tillverkningen för användning i elbilar från och med 2027.

Texten ovan är delcitat från https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-utvecklar-batterie-som-kan-ga-1-200-km
Det låter för bra för att vara sant, om 5 år vet vi. Tills vidare håller jag liv i bensinbilarna så långt det är möjligt.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
D
J Jonasdzm skrev:
Det är klart de gör.

Priserna höjdes med samma siffra som elbilsbonusen var på när den kom samtidigt sänkte man priserna med lika mycket när den togs bort.

Coincident, I think not.
De sänkte priserna i hela världen baserat på Sveriges bonusar tänker du, det kan vi såklart med säkerhet avfärda, dessutom har prisjusteringarna fortsatt efter detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.