1 822 626 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Polestar 2 är klart snålare än C30, men det kan bero på vilken version som testats, det är ändå samma motorer och batteri med lite mer slimmad kaross. Den uppdaterade 2024 PS2 LR SM fick 22% längre räckvidd så är väl uppe i räckviddstoppen nu precis efter i4 och M3 LRP Pickadollen skrev:Jag vet inte om detta inlägg är värt något men jag delar ändå: pratade med en säljare (på ett svetsföretag) som har en C40 som han kört i 7000 mil. Jag är själv intresserad av en sådan (som tjänstebil). På frågan om han körde lagligt så svarade han "plus moms" - så inte helt enligt hastighetsbegränsningen med andra ord. Han fick ut 38 mil på en laddning nu på sommaren och 20 % mindre på vintern (således ca 30 mil). Han kör mycket mellan Göteborg och Karlskoga via E20 - och det fungerade mycket bra enligt honom med laddningen den sträckan. Han har den tidigare modellen av C40 - med nuvarande modell borde man få ut 6-8 mil till enligt min kompis som jobbar på Volvo Cars.
Så klart en omställning då det blir ett stopp på ca 40 minuter för att ladda (i varje riktning). Men han sa att under tiden kan han passa på att svara på mail - som han annars fick göra när han kom hem/till hotellet. Så för honom gjorde det inget med laddstoppet.
Personligen hade jag inte tänkt på laddstoppet som ett sätt att utnyttja tiden - jag såg det bara som ett nödvändigt ont.
Jag såg ett ovetenskapligt test på Youtube av Volvo_Kristian - där de jämförde C40 med Polestar 2 och BMW i4. Klart effektivast var i4 med ca 1,4 kWh/mil, tvåa var C40 med ca 1,6 kWh/mil och trea var Polestar 2 med ca 1,68 kWh/mil (ta siffrorna med en nypa salt - för jag minns inte exakt - men det var i den häraden). Detta var på våren/hösten - det var nog ca +10°C om jag minns rätt.
Min kompis skaffade en Ioniq 5 i våras och när det var kallt (-5 till +5) så låg han på 2,1-2, 2 kwh/mil. Har inte kollat nu när det är varmare vad den ligger på i förbrukning dock.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Varför skulle man stanna och ladda 40 minuter på en reda på under 30 mil med en bil som tar sig 30 mil?P Pickadollen skrev:
Jag förstår att du kanske inte har samma resmönster som i exemplet, men för att behöva ladda så länge pratar vi om en resa på över 50 mil.
Reser man så långt (25+ mil) är man rimligen på målet så länge att man kan destinationsladda där.
Göteborg - Karlskoga är väl 25 mil ungefär?P Pickadollen skrev:Han kör mycket mellan Göteborg och Karlskoga via E20 - och det fungerade mycket bra enligt honom med laddningen den sträckan.
Så klart en omställning då det blir ett stopp på ca 40 minuter för att ladda (i varje riktning). Men han sa att under tiden kan han passa på att svara på mail - som han annars fick göra när han kom hem/till hotellet. Så för honom gjorde det inget med laddstoppet.
Personligen hade jag inte tänkt på laddstoppet som ett sätt att utnyttja tiden - jag såg det bara som ett nödvändigt ont.
Om det krävs 40 minuters laddning på vägen måste det vara en väldigt omodern elbil med litet batteri och långsam laddning.
Startar jag med fullt batteri och sedan laddar en gång i 40 minuter kommer jag ca 75 mil under normala sommarförhållanden. (Utan moms på hastigheten). Alltså 3 gånger så långt som avståndet mellan Göteborg och Karlskoga.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Hur långt man kommer beror ju på hur stort batteri man stoppar i och hur effektiv drivlinan är. Även om de har en batterikemi på gång som är väldigt bra så skulle nog fler köpa modellen som kommer 60 mil än den som kommer 120 mil eftersom den kommer att vara billigare.Stefan N skrev:
Hur många gånger har inte dom kommit med nyheter som inte varit någonting.Stefan N skrev:
2027 har säkert de nuvarande biltillverkarna hittat på nått de med.
Då kanske jag köper en sådan begagnad om 10 år för ett rimligt pris. Schysst med flugskitlacken så man aldrig behöver tvätta den. Eller kanske inte, Toyota har förmodligen inte brytt sig om rostskyddet som vanligt ....😁
Skogsägare
· 23 234 inlägg
Det är lite som Teslas självkörande bilar va? Alltid fyra–fem år bort.Stefan N skrev:
Med det sagt ska det bli intressant att se om/hur de klarar sig. För de har ju en del muskler och bilföretag dör lååångsamt.
Ingen aning - han kanske menade att han gjorde det en väg endast (jag kan ha missförstått). Huruvida det står till med laddningen på destinationen kan jag inte svara på när det gällde det jag delade (frågade aldrig)..Nötegårdsgubben skrev:
Varför skulle man stanna och ladda 40 minuter på en reda på under 30 mil med en bil som tar sig 30 mil?
Jag förstår att du kanske inte har samma resmönster som i exemplet, men för att behöva ladda så länge pratar vi om en resa på över 50 mil.
Reser man så långt (25+ mil) är man rimligen på målet så länge att man kan destinationsladda där.
Ja, det är ca 25 mil. Han kanske menade att han gjorde det en väg endast (jag kan ha missförstått). Kommer han 38 mil - som han påstod så stämmer det ju att han i så fall laddar en gång per ToR-resa 🤷♂️Nicke Nyfiken skrev:
Göteborg - Karlskoga är väl 25 mil ungefär?
Om det krävs 40 minuters laddning på vägen måste det vara en väldigt omodern elbil med litet batteri och långsam laddning.
Startar jag med fullt batteri och sedan laddar en gång i 40 minuter kommer jag ca 75 mil under normala sommarförhållanden. (Utan moms på hastigheten). Alltså 3 gånger så långt som avståndet mellan Göteborg och Karlskoga.
Skogsägare
· 23 234 inlägg
Helt ok att du inte kan svara för någon annan. Bra att ta med sig i tanken är i alla fall att det inte finns någon poäng med att komma fram med massa dyr snabbladdarel i batteriet, utan målet är att ladda så mycket man kan hemma när bilen ändå står stilla.
På vintern behöver jag exempelvis ladda för att ta mig till/från landet. Men jag behöver kanske fem mils extra räckvidd. Det blir inte många minuter på en supersnabbladdare. Strängt taget så få att jag gärna väljer en lite långsammare laddare för att själv hinna lätta på trycket eller handla något eller vad man nu har för behov när man ändå stannar.
Ska man riktigt långt är det en annan sak, men långa mejlskrivarpauser är det nog få som får regelbundet.
På vintern behöver jag exempelvis ladda för att ta mig till/från landet. Men jag behöver kanske fem mils extra räckvidd. Det blir inte många minuter på en supersnabbladdare. Strängt taget så få att jag gärna väljer en lite långsammare laddare för att själv hinna lätta på trycket eller handla något eller vad man nu har för behov när man ändå stannar.
Ska man riktigt långt är det en annan sak, men långa mejlskrivarpauser är det nog få som får regelbundet.
Jo men då fattas det bara 12 mil för att klara ToR. Det kan omöjligt ta 40 minuter att ladda.P Pickadollen skrev:
På 40 minuters laddning kommer jag nästan 35 mil. 12 mils laddning tar 6 minuter vid låg SoC. Lägger man på en god marginal så tar det max 10 minuter.