Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jo men då fattas det bara 12 mil för att klara ToR. Det kan omöjligt ta 40 minuter att ladda.

På 40 minuters laddning kommer jag nästan 35 mil. 12 mils laddning tar 6 minuter vid låg SoC. Lägger man på en god marginal så tar det max 10 minuter.
Jag ser vad du skriver - men jag återberättar vad han sa (inget annat).

Nicke Nyfiken
P Pickadollen skrev:
Jag ser vad du skriver - men jag återberättar vad han sa (inget annat).
Ja jag förstår det. Jag får bara inte ihop det han har sagt. Det låter som att elbil skulle vara mycket mer omständigt och jobbigt än vad det är.

Det är därför jag skriver hur det hade funkat med min bil, så du inte bygger din uppfattning på bara en berättelse.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska man riktigt långt är det en annan sak, men långa mejlskrivarpauser är det nog få som får regelbundet.
Byggahuspaus?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jo men då fattas det bara 12 mil för att klara ToR. Det kan omöjligt ta 40 minuter att ladda.

På 40 minuters laddning kommer jag nästan 35 mil. 12 mils laddning tar 6 minuter vid låg SoC. Lägger man på en god marginal så tar det max 10 minuter.
Det var ju tjänsteresa, så företaget betalar säkert den dyra fulladdningen på snabbladdaren. Bättre för privatekonomin att komma hem med nästan fullt batteri..

Nissens
useless useless skrev:
Det var ju tjänsteresa, så företaget betalar säkert den dyra fulladdningen på snabbladdaren. Bättre för privatekonomin att komma hem med nästan fullt batteri..
Vad jag vet betalas tjänsteresa med bil med ersättning per körd mil, inte efter vad/var du tankat…

Ja jag förstår det. Jag får bara inte ihop det han har sagt. Det låter som att elbil skulle vara mycket mer omständigt och jobbigt än vad det är.

Det är därför jag skriver hur det hade funkat med min bil, så du inte bygger din uppfattning på bara en berättelse.
Tack för omtanken! Jag behöver inte övertygas om att det inte är omständligt 😃. Jag har helt klart för mig för- och nackdelar. Känns som att det enda alternativet är att ta en elbil nästa gång!

Ny bild på ID.7.
Ett svart elbil, antagligen Volkswagen, vid trafikljus bredvid företagskyltat lastfordon i urban miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
En till elbilsrapport:

Inlägg på sociala medier om resa genom Europa med elbil, kommentar om laddning och svärfars åsikt, med bild på himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Åkte elbil (Volvo XC40) Norrköping-Gävle ToR för ett jobb.
Trevlig bil men blev väl inte superimponerad direkt.
Laddstopp på Ionity i Södertälje i 15min.
I Gävle hittade vi en laddplats i parkeringshuset.
Efter 20min krånglande med att ladda ner en app och regga ett konto fick vi igång laddningen.
Universums långsammaste 22kW laddare så vid arbetspassets slut hade vi bara kommit upp i 80% laddning.
Laddstopp igen på hemvägen på Ionity Södertälje då vi bara skulle ha 2% laddning kvar vid ankomst hemma om vi struntat i att ladda. Synd att chansa. Självklart kö, ca 10min. Ladda i 15min och så iväg igen.

Så jag ställer väl mig till skaran av fossilgubbar. Ett tag till iallafall tills det går att köpa vettigt prissatta elbilar som ledigt kommer 60mil på en laddning för jag har då varken tid ork eller lust med alla dessa laddstopp när man ska lite längre än till affären på hörnet. Nä, jag pausar vanligtvis inte på en så kort resa som 35mil.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Åkte elbil (Volvo XC40) Norrköping-Gävle ToR för ett jobb.
Trevlig bil men blev väl inte superimponerad direkt.
Laddstopp på Ionity i Södertälje i 15min.
I Gävle hittade vi en laddplats i parkeringshuset.
Efter 20min krånglande med att ladda ner en app och regga ett konto fick vi igång laddningen.
Universums långsammaste 22kW laddare så vid arbetspassets slut hade vi bara kommit upp i 80% laddning.
Laddstopp igen på hemvägen på Ionity Södertälje då vi bara skulle ha 2% laddning kvar vid ankomst hemma om vi struntat i att ladda. Synd att chansa. Självklart kö, ca 10min. Ladda i 15min och så iväg igen.

Så jag ställer väl mig till skaran av fossilgubbar. Ett tag till iallafall tills det går att köpa vettigt prissatta elbilar som ledigt kommer 60mil på en laddning för jag har då varken tid ork eller lust med alla dessa laddstopp när man ska lite längre än till affären på hörnet. Nä, jag pausar vanligtvis inte på en så kort resa som 35mil.
Låter som dålig planering att stanna och snabbladda efter 13mil

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
P para skrev:
Låter som dålig planering att stanna och snabbladda efter 13mil
Ja med facit i hand hade det på håret gått att komma hela vägen till Gävle utan laddstopp.
Men då Google maps rapporterade köer genom Stockholm slog räckviddsångesten till och ett snabbstop på Ionity i Södertälje eller Uppsala kändes nödvändigt. Vi tog Södertälje.

Köer ger väl normalt längre räckvidd

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Köer ger väl normalt längre räckvidd
Sant, och det kanske det gav också. Dock inte tillräcklig räckvidd för att vi skulle känna oss bekväma att chansa och med så få Ionity laddplatser där vi hade abonnemang.

Jag vill ha en elbil men en XC40 var helt klart inget för mig med sin alldeles för korta räckvidd.
Och så kanske man inte ska ha så mycket räckviddsångest som vi hade? Säger bilen att vi ska klara oss hem med 2% batteri kvar så kommer vi göra det. Sluta vara en sån fegis? 🙂
På vägen upp har jag för mig vi skulle ha 6% batteri kvar om vi inte laddade någon stans på vägen och vi fick räckviddsångest för det med.

Ja man börjar läsa om fler och fler som får lite dåliga resupplevelser pga man har testat en bil med ganska litet batteri. Resan behöver val i sig inte vara dålig men förväntingarna stämmer inte överens med vad man får av just den bilen.

Har man medvetet köpt en bil med mindre batteri och är beredd att göra uppoffringar på långresa tror jag man finner sig i det också.

Men för en arbetsresa som du gjorde tycker jag att man ska ha en long range-bil.

Sen verkar ju många dumpa Ionity till förmån för Tesla Superchargers. Kan också vara något att reflektera över.

Däremot tycker jag du gjorde rätt som inte chansade på 2%. Det är en för liten marginal tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.