1 822 294 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Va det något fel på den förutom räckvidd?S SirKnasen skrev:Sant, och det kanske det gav också. Dock inte tillräcklig räckvidd för att vi skulle känna oss bekväma att chansa och med så få Ionity laddplatser där vi hade abonnemang.
Jag vill ha en elbil men en XC40 var helt klart inget för mig med sin alldeles för korta räckvidd.
Och så kanske man inte ska ha så mycket räckviddsångest som vi hade? Säger bilen att vi ska klara oss hem med 2% batteri kvar så kommer vi göra det. Sluta vara en sån fegis? 🙂
På vägen upp har jag för mig vi skulle ha 6% batteri kvar om vi inte laddade någon stans på vägen och vi fick räckviddsångest för det med.
Vilken variant? Den finns med två batteristorlekar och två eller fyrhjulsdriven. Sen va de tidigaste ytterligare törstigare
För MY2024 XC40, C40 och Polestar 2 är det nya motorer i och större batteri så long range single motor får ca 22% längre räckvidd. (Och snabbare laddning) fortfarande dåligt luftmotstånd dock.
MY2024 XC40 Single motor extended range:
Laddning DC 150kW, AC 11kW
WLTP 571km
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det är samma på övriga solid state batterier, ungefär. Quantumscape har en produktionslina på G så får vi se vilka som blir först ut.T TommyC skrev:Toyota har också forskat i solid state-batterier ett tag. De har tidigare gått ut med att de siktar på att kunna producera batterierna till 2026 och massproducera vid 2027/2028. Nu menar Toyota att de har hittat lösningen till att kunna göra detta.
Den japanska biltillverkaren säger att de kan skapa ett solid state-batteri med 1 200 km i räckvidd som kan ladda på 10 minuter. Deras upptäckt ska även kunna halvera vikten, storleken och priset på batteriet.
De förväntar sig börja tillverkningen för användning i elbilar från och med 2027.
Texten ovan är delcitat från [länk]
Det låter för bra för att vara sant, om 5 år vet vi. Tills vidare håller jag liv i bensinbilarna så långt det är möjligt.
Quantumscape har rapporterat
1l/kWh
380-500kWh/kg
Teslas batteripack ligger på ca 260Wh/kg.
Blir väl i praktiken inte så stor skillnad, lite kortare och stressigare laddstopp vid långresa bara. Lättare bilar men tveksamt om det gör någon praktisk skillnad. Stora batterier finns ju redan idag
Fast det finns ju andra, billigare bilar som har ”lagom” stora batterier och som laddar riktigt snabbt. T ex Ioniq5 och EV6. Men även Tesla Model 3 och Y laddar ju rejält snabbt.G OMathson skrev:
Se lista med laddhastigheter här t ex:
https://alltomelbil.se/test-genomsn...land-blir-det-battre-att-ladda-kort-och-ofta/
Sedan så har jag vid några tillfällen stått och laddat bredvid en Porsche Taycan, och den laddar nästan löjligt snabbt. Fast den är ju inte direkt billig.
Verkar kunna få möjligheten till förmånsbil och då verkar ju en Tesla model Y vara ett trevligt alternativ
Den skulle få dra 1600 kg vilket funkar bra för mig. Har tillräckligt med utrymme inuti.
vad jag förstår skulle kostnaden för mig bara bli förmånsbvärdet på bilen per månad och då blir det i realiteten 50'% av det värdet som man betalar ?
kommer fäörmånsvärdet vara samma under de 3 åren man har förmånsbilen eller kan det ändras av exempelvis ändringar i ränta?
Den skulle få dra 1600 kg vilket funkar bra för mig. Har tillräckligt med utrymme inuti.
vad jag förstår skulle kostnaden för mig bara bli förmånsbvärdet på bilen per månad och då blir det i realiteten 50'% av det värdet som man betalar ?
kommer fäörmånsvärdet vara samma under de 3 åren man har förmånsbilen eller kan det ändras av exempelvis ändringar i ränta?
Har inte varit med om att ränta påverkat kostnaden själv, men däremot kan skattereglerna ändras. Dvs nån miljöbonus kan försvinna och så blir det en 700:- dyrare / månad plötsligt.F Fredrik_THE skrev:
Men du får nog läsa på i erat avtal för att veta mer precis.
då är det ju lurigt om staten ändrar skattesubvensionerna som finns för elbilars förmånsvärde. Då blir det ju betydligt högre förmånsvärde.
Körde nyligen en Enyaq iV 80x fram och tillbaka till Linköping från Stockholm med gallersläp (ca 250-300kg last. Den drog då ca 32kWh/100km. Ca 50% mer än vanligt när jag kör långa sträckor, körde förvisso närmare 100km/h än 80km/h, så går säkert att få ner förbrukningen något.Johannes Carlsson skrev:
Min slutsats är iaf att elbilar fortfarande är lite för opraktiska som dragbilar på längre sträckor pga antalet laddstopp man måste göra. Men kan man tajma snabbladdare bra så går det.
Ja, jag tror det är fel tanke att ta en förmånsbil för att lura systemet, det heter ju förmånsbil och själva grundtanken är att förmåner som kommer med en anställning beskattas, vad värdet är av själva förmånen kan ju förändras beroende på omständigheter men att denna beskattas är konstant.engs skrev:
Vill man försäkra sig om att veta sin kostnad, så mycket det nu går, så är det nog bäst att köpa en bil kontant.
Det var länge sedan man kunde "lura" systemet och köra företagets bil billigt eller t.o.m. gratis.D djac skrev:
Därmed inte fel att utnyttja de politiska styrmedel som i perioder gjort det billigt att köra vissa förmånsbilar. Det är ju själva syftet. Att det inte varar för evigt är ett dåligt argument för att avstå. Förmånsbilar är trots allt vanligtvis ganska kortlivade engagemang.
Faktiskt inte, tydligen har flera motorstarka elbilar med framhjulsdrift den lite obehagliga egenskapen att ratten känns lite ” lös” vid kraftiga accelerationer, något man även har upplevt på sportiga bensinbilar (golf gti 16v) innan de fick antispinn och antisladd. På elbilarna kan vridet från stillastående vara mer än dylika system lyckas hantera, jag vill mena att detta är den huvudsakliga anledningen. Det är ju inte kostnadsbesparande att ändra från fram till bakhjulsdrift på Polestar när de gör en facelift…P Pin skrev:
Vi har en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven elbil. Tycker faktiskt den bakhjulsdrivna bilen är stadigare än den framhjulsdrivna, ungefär som exemplet ovan.E En glad amatör skrev:Faktiskt inte, tydligen har flera motorstarka elbilar med framhjulsdrift den lite obehagliga egenskapen att ratten känns lite ” lös” vid kraftiga accelerationer, något man även har upplevt på sportiga bensinbilar (golf gti 16v) innan de fick antispinn och antisladd. På elbilarna kan vridet från stillastående vara mer än dylika system lyckas hantera, jag vill mena att detta är den huvudsakliga anledningen. Det är ju inte kostnadsbesparande att ändra från fram till bakhjulsdrift på Polestar när de gör en facelift…
Fr a så upplever jag inga som helst problem med en bakhjulsdriven bil.
Vi har tidigare haft fyrhjulsdrivna bilar, vilket förstås är ännu bättre. Men kan inte Ens med bästa vilja motivera merkostnaden för bättre väggrepp de 2-3 dagar/år som det hade varit bra.
För oss som tog körkort när framhjulsdrift var något som japanska småbilar och Saab använde sig av blir det ett kärt återseende med bakhjulsdrivna bilar. Min första bil var en BMW 2002 som följdes av en Volvo 242 GT. Dom funkade också i den lappländska vintern men visst var det slirigt ibland. 😄