1 822 294 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Uppland
· 2 528 inlägg
Jag tror att jag har skrivit det tidigare i tråden: Det finns inga elbilar i den prisklassen. Men, vad får man för modern bensinbil för 30000 kr? "Hyfsat modern" borde betyda högst tio år, modellår 2013/2014. Jag hittar noll sådana på Blocket, inte ens småbilar. För en fungerande Volvo eller Volkswagen är man nere på bilar från 2008-2009, alltså nästan 15 år gamla bilar.K Kallebo skrev:
Det beror på vädret:Rkarlsson skrev:
mellan tummen och pekfingret och under förutsättning att du stationärt dvs står parkerad, följer solen, (öst på morgonen, syd på dagen och väst på em)
per dygn i semestertider. (2 kW maxeffekt, solorienterade paneler, stationärt, 12 timmars drift/dygn):
molnigt: 2.4 kWh / 12 km
växlande: 10 kWh/ 50 km
soligt: 24 kWh/ 120 km
(räknar med el-förbrukning, 2 kWh/10 km)
takmonterat och på väg är lite osäkrare eftersom panelerna förmodas vara orienterade mot zenit, dvs solhöjden får stor betydelse
Går väl att klämma in 1 kW på taket under färd. (5 m2)
under 100% sol:
5-9, solhöjd 5-30 grader: 2 kWh/10 km
9-16: solhöjd 30-70 grader: 5 kWh, 25 km
är det regn räcken väl elen då bara till att värma en kopp kaffe...
Det blir alltså att leta upp en laddstolpe som säljer el för 2:50 till 10 kr/ kWh om man inte hittar någon som bjuder på elen...
Redigerat:
Dessutom kan man köpa en elbil för 88 kkr om man nöjer sig med skåpbil från frankrike(Kangoo ZE 2012), en del rost på underredet, batteriet friköpt och lite slitet men de 80 km som efterfrågas levereras ändå i måttliga hastigheter.H HenrikHuslöse skrev:Jag tror att jag har skrivit det tidigare i tråden: Det finns inga elbilar i den prisklassen. Men, vad får man för modern bensinbil för 30000 kr? "Hyfsat modern" borde betyda högst tio år, modellår 2013/2014. Jag hittar noll sådana på Blocket, inte ens småbilar. För en fungerande Volvo eller Volkswagen är man nere på bilar från 2008-2009, alltså nästan 15 år gamla bilar.
slitaget ligger på SOH 75% och ligger kvar på samma nivå efter ett år och 15000 km...
(Det var något ljushuvud som påstod att batteriet skulle "kollapsa" vid SOH 75% för något år sedan: Uppenbarligen ute och cyklar i detta fall...)
Laddar numera på timpris när inte solpanelerna laddar, blir ungefär 3 kr milen med lite manuell anpassning till spotpriset...
Redigerat:
Elbilar har för mycket kraft - kör du tex. en Kia e-niro (som är framhjulsdriven) och trycker på - så kan den spinna lös på torr asfalt trots antispinn. Det händer inte med bakhjulsdrift. För övrigt tror jag att de flesta väljer 4x4 på sina elbilar. Då vi köpte skulle det 25 000 kr mellan be be bakhjulsdrift och 4x4...P Pin skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Varför skulle man vilja ha 4x4 om man bor i civilisationen? Tyngre, mer saker som kan gå sönder, sämre räckvidd, sämre vändcirkel (och i Enyaqs fall dubbel leveranstid)@ @ndreas skrev:Elbilar har för mycket kraft - kör du tex. en Kia e-niro (som är framhjulsdriven) och trycker på - så kan den spinna lös på torr asfalt trots antispinn. Det händer inte med bakhjulsdrift. För övrigt tror jag att de flesta väljer 4x4 på sina elbilar. Då vi köpte skulle det 25 000 kr mellan be be bakhjulsdrift och 4x4...
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Jag körde nyligen Göteborg-Säter med täckt vagn med ungefär samma last. Förbrukningen gick från ~15kWh/100km till ~24kWh/100km men jag höll mig under 90km/h.Walle85 skrev:
Körde nyligen en Enyaq iV 80x fram och tillbaka till Linköping från Stockholm med gallersläp (ca 250-300kg last. Den drog då ca 32kWh/100km. Ca 50% mer än vanligt när jag kör långa sträckor, körde förvisso närmare 100km/h än 80km/h, så går säkert att få ner förbrukningen något.
Min slutsats är iaf att elbilar fortfarande är lite för opraktiska som dragbilar på längre sträckor pga antalet laddstopp man måste göra. Men kan man tajma snabbladdare bra så går det.
Bilen är en 2023 i4 edrive40. Jobbigast är ju att man näst intill alltid måste ställa av vagnen när man ska ladda.
Där tycker jag att man kunnat tänkt till lite mer när man satte upp laddplatserna men förstår såklart att det enklaste var att sätta dem vid befintliga parkeringsplatser i de allra flesta fall.
Inte på ett enda ställe var det kö men däremot laddare som inte fungerade vilket är för dåligt om man ser till att elbilsflottan växer.
Tror jag kan räkna på en hand hur många gånger en bensin/dieselpump inte fungerat sedan jag tog körkort -93.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Är på bilsemester och utbudet av utbyggt nätverk från en operatör är skralt. Det gäller att planera körningen via app om man inte skall ha en klase med kort och taggar med för att kunna ladda.j.f.s skrev:
Jag körde nyligen Göteborg-Säter med täckt vagn med ungefär samma last. Förbrukningen gick från ~15kWh/100km till ~24kWh/100km men jag höll mig under 90km/h.
Bilen är en 2023 i4 edrive40. Jobbigast är ju att man näst intill alltid måste ställa av vagnen när man ska ladda.
Där tycker jag att man kunnat tänkt till lite mer när man satte upp laddplatserna men förstår såklart att det enklaste var att sätta dem vid befintliga parkeringsplatser i de allra flesta fall.
Inte på ett enda ställe var det kö men däremot laddare som inte fungerade vilket är för dåligt om man ser till att elbilsflottan växer.
Tror jag kan räkna på en hand hur många gånger en bensin/dieselpump inte fungerat sedan jag tog körkort-93.
Erfar också att det är många laddare offline, trasiga displayer osv. Hittills har det varit kö på 3 av 5 stationer och kösystem existerar inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Skriv vilken operatör. Att du väljer att bara använda ett underutbyggt nätverk säger ju ganska lite i sig. Få med avgasbil skulle ju exempelvis bara tanka på Gulf.R Robert-san01 skrev:
Antar att det gäller Ionity, och att en delförklaring är att du har bra pris där.
Jag säger inte att systemet med proprietära betallösningar är bra för oss konsumenter, men fler och fler tar vanliga kort. Ja, man måste vara en bra och informerad konsument för att göra det lätt för sig, men att uttalat låsa fast sig vid ett enskilt underutbyggt närverk måste väl vara sämre – eller?
Redigerat:
När marknaden mognat borde laddning bli lika enkel som att tanka bensin/diesel. Var väl lite problem på Gotland med laddplatser nu på sommaren enligt ett reportage och frågor till elbilsägare. Största missnöjet verkade vara trasiga laddstationer.
Jo elbilar spinner loss med rwd med. Ganska lätt tyvärr med, id3 gör det om man trycker något på gasen och inte mesar.@ @ndreas skrev:Elbilar har för mycket kraft - kör du tex. en Kia e-niro (som är framhjulsdriven) och trycker på - så kan den spinna lös på torr asfalt trots antispinn. Det händer inte med bakhjulsdrift. För övrigt tror jag att de flesta väljer 4x4 på sina elbilar. Då vi köpte skulle det 25 000 kr mellan be be bakhjulsdrift och 4x4...
Yes, håller med dig om att det är lite meckigare med släp när man ska ladda. Svårt att ta höjd för detta om man ska vara lite platseffektiv när man sätter upp laddstationer tyvärr.j.f.s skrev:
Jag körde nyligen Göteborg-Säter med täckt vagn med ungefär samma last. Förbrukningen gick från ~15kWh/100km till ~24kWh/100km men jag höll mig under 90km/h.
Bilen är en 2023 i4 edrive40. Jobbigast är ju att man näst intill alltid måste ställa av vagnen när man ska ladda.
Där tycker jag att man kunnat tänkt till lite mer när man satte upp laddplatserna men förstår såklart att det enklaste var att sätta dem vid befintliga parkeringsplatser i de allra flesta fall.
Inte på ett enda ställe var det kö men däremot laddare som inte fungerade vilket är för dåligt om man ser till att elbilsflottan växer.
Tror jag kan räkna på en hand hur många gånger en bensin/dieselpump inte fungerat sedan jag tog körkort -93.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Ja, det är Ionity jag använder då det är förutom Tesla, trots allt det mest utbyggda i EU och det som många operatörer och biltillverkare knyter sig till.Nötegårdsgubben skrev:
Skriv vilken operatör. Att du väljer att bara använda ett underutbyggt nätverk säger ju ganska lite i sig. Få med avgasbil skulle ju exempelvis bara tanka på Gulf.
Antar att det gäller Ionity, och att en delförklaring är att du har bra pris där.
Jag säger inte att systemet med proprietära betallösningar är bra för oss konsumenter, men fler och fler tar vanliga kort. Ja, man måste vara en bra och informerad konsument för att göra det lätt för sig, men att uttalat låsa fast sig vid ett enskilt underutbyggt närverk måste väl vara sämre – eller?
Det är dock en stor skillnad när man jämför el mot bensin/diesel och det är att du behöver inte betala till bensinbolagen för att få tanka till rimligt pris hos dem.
Har du inte abb för 130-140kr/m hos ex Tesla eller Ionity är det mer än dubbla kostnaden för att ladda. Visst spar man in den kostnaden vid första laddningen, men för att det skall bli rimligt snitt gäller det att du laddar fler gånger den månaden.
Har en kollega i sthlm, tror det brukar räknas till civilisationen, vill ha fyrhjulsdrift för de bor högst upp på en kulle med brant backe. Helt omöjligt ta sig upp vintertid och snö/is med annat.Attitudeswe skrev:
Snö? Vinter? Även om man bor norrut så brukar åtminstone städerna där (utav vissa) räknas till civilisationen. Köpte själv en Enyaq 80x (4x4) och är mycket nöjd. En perfekt vinterbil!Attitudeswe skrev: