1 822 106 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Backkamera är väl trevligt, för min del var det inget som gör nån nytta. Det går ju att slänga dit om man känner för det =)Nissens skrev:
Kör ju även skåpbil, utan backkamera. Hade det på min i40 och det enda jag tyckte den var bra till var för att backa till släpet, alltid mitt i prick.
Självklart är det en fördel att se bakåt utan något som döljer sikten när man backar. Behöver du inte se framåt heller?Rkarlsson skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Vår elbil går från 3100kr till 2800kr när 36mån passerats.Rkarlsson skrev:Jag hittade nu i efterhand vwfinans version. Jag behöver inte "besikta" den, och skulle den nya leasingtagaren vilja "besikta" den så var den kostnadsfri. Nu finns där inte en enda skråma på bilen så det är ju inga bekymmer från min sida, och hade det funnits nån skada hade jag sett till och fixa den till den nya brukaren =)
Så lite mer på fötterna nu, så nu gäller det bara att hitta en som vill ha min id3 och köra vidare med som tycker kostnaden motsvarar nyttan =)
Blev det mycket billigare dina 6 extramånader ?
Det är väl iofs så mykt försäkringen går upp när man behöver gå upp till helförsäkring...
Citygo iV ökar 108kr/mån per procent höjd ränta
Tycker fr a man har nytta av 360-kamerorna i bilen, dvs att bortsett från att se endast framåt eller bakåt även se hela bilen uppifrån och se exakt vad som finns runtom hela bilen. Inte minst om man har en lite bredare bil. Hade sådan på Outlandern och har det på Mustangen.
Sedan så gillar jag också att bilen säger till om fordon (eller fotgängare) närmar sig från höger eller vänster när man backar ut på en trång parkering.
Sedan så gillar jag också att bilen säger till om fordon (eller fotgängare) närmar sig från höger eller vänster när man backar ut på en trång parkering.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Backkamera är nästan ett måste på nya bilar för de har så sluttande front och bak så det går knappt att se vart de slutar och börjar.
Med bakhjulsdtyrning är det knöligt att fickparkera utan 360 kamera då den inte följer det mönster och tips man lärt sig. Tur att den även kan auto parkera på både längden och tvären själv. 😌
Med bakhjulsdtyrning är det knöligt att fickparkera utan 360 kamera då den inte följer det mönster och tips man lärt sig. Tur att den även kan auto parkera på både längden och tvären själv. 😌
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Att det finns de som vill ha igen den förhöjda förstahyran förvånar inte, frågan är väl snarare om de får det. Går månadskostnaden som du säger upp är det nog troligare att man måste betala någon för att ta över avtalet. Inget konstigt i det, men surt.Rkarlsson skrev:
Återkom gärna när/om du lyckas överlåta avtalet med villkoren för det.
De där 20 000 kr är inget jag kräver tillbaka, och inget man kan få tillbaka från vw. Om jag skulle kräva det av nästa brukare så kan jag nog se att det finns 0% chans att bli av med bilen, medans det kan finnas en chans att bli av med den nu =)Nötegårdsgubben skrev:
Att det finns de som vill ha igen den förhöjda förstahyran förvånar inte, frågan är väl snarare om de får det. Går månadskostnaden som du säger upp är det nog troligare att man måste betala någon för att ta över avtalet. Inget konstigt i det, men surt.
Återkom gärna när/om du lyckas överlåta avtalet med villkoren för det.
Jag har iallafall lagt ut annonser så får vi se. Blir jag inte av med den så låt det va så. Blir jag av med den så kommer jag sänka månadsutgiften rejält.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Jag vet inte om detta inlägg är värt något men jag delar ändå: pratade med en säljare (på ett svetsföretag) som har en C40 som han kört i 7000 mil. Jag är själv intresserad av en sådan (som tjänstebil). På frågan om han körde lagligt så svarade han "plus moms" - så inte helt enligt hastighetsbegränsningen med andra ord. Han fick ut 38 mil på en laddning nu på sommaren och 20 % mindre på vintern (således ca 30 mil). Han kör mycket mellan Göteborg och Karlskoga via E20 - och det fungerade mycket bra enligt honom med laddningen den sträckan. Han har den tidigare modellen av C40 - med nuvarande modell borde man få ut 6-8 mil till enligt min kompis som jobbar på Volvo Cars.
Så klart en omställning då det blir ett stopp på ca 40 minuter för att ladda (i varje riktning). Men han sa att under tiden kan han passa på att svara på mail - som han annars fick göra när han kom hem/till hotellet. Så för honom gjorde det inget med laddstoppet.
Personligen hade jag inte tänkt på laddstoppet som ett sätt att utnyttja tiden - jag såg det bara som ett nödvändigt ont.
Jag såg ett ovetenskapligt test på Youtube av Volvo_Kristian - där de jämförde C40 med Polestar 2 och BMW i4. Klart effektivast var i4 med ca 1,4 kWh/mil, tvåa var C40 med ca 1,6 kWh/mil och trea var Polestar 2 med ca 1,68 kWh/mil (ta siffrorna med en nypa salt - för jag minns inte exakt - men det var i den häraden). Detta var på våren/hösten - det var nog ca +10°C om jag minns rätt.
Min kompis skaffade en Ioniq 5 i våras och när det var kallt (-5 till +5) så låg han på 2,1-2, 2 kwh/mil. Har inte kollat nu när det är varmare vad den ligger på i förbrukning dock.
Så klart en omställning då det blir ett stopp på ca 40 minuter för att ladda (i varje riktning). Men han sa att under tiden kan han passa på att svara på mail - som han annars fick göra när han kom hem/till hotellet. Så för honom gjorde det inget med laddstoppet.
Personligen hade jag inte tänkt på laddstoppet som ett sätt att utnyttja tiden - jag såg det bara som ett nödvändigt ont.
Jag såg ett ovetenskapligt test på Youtube av Volvo_Kristian - där de jämförde C40 med Polestar 2 och BMW i4. Klart effektivast var i4 med ca 1,4 kWh/mil, tvåa var C40 med ca 1,6 kWh/mil och trea var Polestar 2 med ca 1,68 kWh/mil (ta siffrorna med en nypa salt - för jag minns inte exakt - men det var i den häraden). Detta var på våren/hösten - det var nog ca +10°C om jag minns rätt.
Min kompis skaffade en Ioniq 5 i våras och när det var kallt (-5 till +5) så låg han på 2,1-2, 2 kwh/mil. Har inte kollat nu när det är varmare vad den ligger på i förbrukning dock.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Aktiverade laddkortet till bilen idag.
Trevlig med 1års fri snabbladdning i hela Europa. 🥳
Trevlig med 1års fri snabbladdning i hela Europa. 🥳


