Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Hur har det gått med kärleken då?:D
Jag har nog missat något där också ... :whistle: :sweat:
 
  • Wow
Markarbetaren
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Jag håller med! Siktar på nästa år, eventuellt. Jag har bara så förbaskat svårt att bestämma mig för vilken modell man ska köpa. Prismässigt så ligger en elbil typ 200k mer än vad jag normalt brukar handla bil för, så man är lite mer petig med valet, vill absolut inte köpa grisen i säcken. Så det är ett riktigt svårt beslut.

Privatleasa hade säkert varit grejen, men jag gillar att äga mina saker. Och ska man köpa en vara för +400k av sparade pengar så måste det kännas precis rätt.
Det är ju lite galna priser på elbilar just nu, det märks att det är hype och att underleverantörer, t.ex. batterier, inte hinner med.

Så jag tror inte det är riktigt bästa köpläge just nu.
Om man bara får ihop budgeten ganska nära mellan att köra 1-2 år till med gamla bilen eller tjacka elbil på stört så är det frågan om det inte är lika bra att ha lite is i magen och se vad som händer med både bilarna och priserna om 1-2 år.

OK, lite chansning är ju det också, men jag satsar mest på att det kommer bli lite bättre priser och bättre bilar under de närmaste åren, det brukar vara så vid teknikskiften.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Begagnatpriserna har ju rasat efter Tesla sänkte sina priser och faktiskt levererar många bilar. Det känns som allt är på väg åt rätt håll nu
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
Om det bara blir bra med batterierna, så ska nog elbilar bli billigare att köpa än ICE.

100$ /kWh -gränsen för battericeller slogs ju för ett tag sedan, så det finns ju i sikte att ett 40kWh-batteri inte ska behöva kosta mer än 40', och ett 80kWh inte kosta mer än 80'.

Resten i en elbil är ju billiga saker, eller alltså.. samma som ICE (kaross, inredning, hjul osv) eller billigare (motor, växellåda, kylsystem, bränslesystem, avgassystem osv).

Men just nu säljs ju alla elbilar som produceras i princip av sig självt, så just nu kommer ju ingen slakta sin guldkalv.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nu måste jag börja fundera lite, det verkar som om jag kommer att få en leasingbil från firman nästa år, vad skall man välja? Tesla eller Polestar? Eller något annat? Jag vet inte vad som godkänns då jag bara känner två på jobbet som har lease och de har Tesla respektive Polestar. Man skall ju bara ha den i tre år så man kan ju välja rätt frittnutan att behöva tänka långsiktigt. Är nog mer sugen på en Tesla...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu måste jag börja fundera lite, det verkar som om jag kommer att få en leasingbil från firman nästa år, vad skall man välja? Tesla eller Polestar? Eller något annat? Jag vet inte vad som godkänns då jag bara känner två på jobbet som har lease och de har Tesla respektive Polestar. Man skall ju bara ha den i tre år så man kan ju välja rätt frittnutan att behöva tänka långsiktigt. Är nog mer sugen på en Tesla...
Testa den och bilda en uppfattning! Jag har då aldrig kört en bil med sämre komfort och byggkvalitet än Tesla. Kör hellre en Lada Niva faktiskt (även om jag får ge att Teslan är lite tystare än Ladan..).
Jag tog en Skoda Enyaq och tycker det var den bästa bil jag haft. Tyvärr nytt jobb så utan bil just nu
 
G GHGH skrev:
Testa den och bilda en uppfattning! Jag har då aldrig kört en bil med sämre komfort och byggkvalitet än Tesla. Kör hellre en Lada Niva faktiskt (även om jag får ge att Teslan är lite tystare än Ladan..).
Jag tog en Skoda Enyaq och tycker det var den bästa bil jag haft. Tyvärr nytt jobb så utan bil just nu
Jag har testat Teslan och hade inte samma uppfattning, men jag har ju en Mitsubishi Outlander idag så jag har inte så mycket att jämföra med...
 
Det är inte så särskilt förmånligt med förmånsbil. Visst, man slipper stå för kapitalkostnaden själv och vissa subventioner finns kvar som bara gäller företag, men om det är något som växlas mot lön skulle jag i alla fall räkna lite på om det verkligen är en plusaffär.

På nedsidan tycker jag att man då också ska tänka på eventuell inlåsningseffekt om man måste lösa ut leasingen på något vis när man slutar och om man tycker att restvärdeskalkylen känns rimlig.

Vilken bil? Ja, du säger ju inte ens vilka modeller du väljer mellan, så jag svarar den blå.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ju här man får spännande synergieffekter när bilarna pratar med varandra om väglag osv, men det jag främst tänker på är då snöröjda vägar. Ska man utanför detta så låter man en mänsklig förare ta över.
Det är ju att ligga och plöja motorväg som tar en massa tid, och borde vara enklast att automatisera.

Själv ser jag fram emot när min bil kör mig merparten av resan, då slipper jag köra själv.
Men det gör ju bilar redan idag kommunicerar med varandra, men erkänner att det är meningslöst med nuvarande funktion.
Får upp en symbol att en bil med samma system har haft hjulspinn/sladdat i närområdet pga trolig halka.:crysmile:
Dagens självstyrande/körande klara inte snö eller dåligt väglag, så det måste byggas en helt ny infrastruktur som inte finns idag.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tvärtom, pauser kan man oftast planera. Finns väldigt många laddmöjlighter längs våra större vägar och blir vara flera med tiden.
GoC GoC skrev:
Man kör på ett annat vis, laddar när man kan eller har lust, inte när man måste.
Det är intressant hur ni försöker få det att framstå som något positivt att man tvingas till paus för att ladda en bil. Varför skulle exempelvis någon någonsin "ha lust" att ladda... Efter närmare 40 år med fosilbil har i alla fall jag aldrig känt minsta lust att tanka... Det har alltid varit ett nödvändigt ont! Och som @GoC skriver man "laddar när man kan"... :rolleyes:

Att tvingas tanka en traditionell fosilbil på en mack med jämna mellanrum är en teknisk brist och naturligtvis inget positivt alls. På samma sätt är behovet av att ladda en elbil en teknisk brist som naturligtvis är inte önskvärd. Elbilen har en fördel jämfört med fosilbilen om den kan laddas när den ändå står parkerad, exempelvis på natten hemma eller på jobbet.

Tvingas man ladda/tanka under exempelvis en längre resa är detta tvång naturligtvis ett oönskat ont. Väldigt få personer uppskattar när tekniska brister tvingar dem till oönskade beteenden, exempelvis oönskade pausar. Då elbilen, ännu så länge, tar längre tid att fylla än fosilbilen, är elbilen för närvarande sämre än fosilbilen ur denna aspekt. Jag tycker det blir smått löjligt och aningen fanatiskt om man inte medger det.

Att det sen är lämpligt med paus då och då är en helt annan fråga. I alla fall jag vill själv besluta när jag önskar en paus och inte tvingas till det av tekniska brister.
 
  • Gilla
robhol och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är intressant hur ni försöker få det att framstå som något positivt att man tvingas till paus för att ladda en bil.
Det är trafiksäkerhetsmässigt positivt. Att man själv hade föredragit större frihetsgrader är en helt annan fråga.

Bara för att vända på ditt resonemang.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu måste jag börja fundera lite, det verkar som om jag kommer att få en leasingbil från firman nästa år, vad skall man välja? Tesla eller Polestar? Eller något annat? Jag vet inte vad som godkänns då jag bara känner två på jobbet som har lease och de har Tesla respektive Polestar. Man skall ju bara ha den i tre år så man kan ju välja rätt frittnutan att behöva tänka långsiktigt. Är nog mer sugen på en Tesla...
Polestar 2 har ju fått en rejäl uppdatering med bättre räckvidd så den är helt klart ett rimligt alternativ.

Ställ upp en kravlista, och ta den du tycker är roligast att hoppa in i som uppfyller kraven.

- räckvidd
- max pris
- rymlighet
- lastbarhet (hatchbacklucka på PS2 och MY, men korkad sedanlucka på M3, i4)
- komfortkrav?
- dragkrok/dragvikt?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är trafiksäkerhetsmässigt positivt. Att man själv hade föredragit större frihetsgrader är en helt annan fråga.
Är du helt säker på att det verkligen är "trafiksäkerhetsmässigt positivt" med påtvingade stopp som inte sker där man önskar? Jag tror tvärtom att denna typ av tvång kan skapa en stress som är direkt "trafiksäkerhetsmässigt negativ".

Tycker du även att en fosilbil med liten tank är att föredra framför en med stor tank (med samma förbrukning per mil), då den med mindre tank är "trafiksäkerhetsmässigt positiv"?

Det du säger är att om man skulle lyckas uppfinna en elbil med ett "evighetsbatteri" som var fulladdat från fabriken och därefter aldrig behövde laddas vore detta "trafiksäkerhetsmässigt negativt". Tror att få skulle se detta gigantiska genombrott i batteriteknik på detta sätt... ;)
 
  • Gilla
robhol och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du helt säker på att det verkligen är "trafiksäkerhetsmässigt positivt" med påtvingade stopp som inte sker där man önskar? Jag tror tvärtom att denna typ av tvång kan skapa en stress som är direkt "trafiksäkerhetsmässigt negativ".

Tycker du även att en fosilbil med liten tank är att föredra framför en med stor tank (med samma förbrukning per mil), då den med mindre tank är "trafiksäkerhetsmässigt positiv"?

Det du säger är att om man skulle lyckas uppfinna en elbil med ett "evighetsbatteri" som var fulladdat från fabriken och därefter aldrig behövde laddas vore detta "trafiksäkerhetsmässigt negativt". Tror att få skulle se detta gigantiska genombrott i batteriteknik på detta sätt... ;)
Som jag skrev, man ”laddar när man kan” inte när man är tvingad och måste.
Har du ett behov att sträckköra väldigt långt utan att stanna. Ja då får du köpa en bil som fixar det. T.ex Lucid Air som går närmare 90 mil, finns flera modeller på marknaden som tangerar 60 mil.
Själv klarar jag mig drygt 42/32 mil sommar/vinter
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.