1 821 699 läst ·
27 228 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Aldrig generellt som jag kommer få uppleva, endast på speciellt anpassade vägar. Och vi har ett stort vägnät utanför de E-märkta.13th Marine skrev:
Jag har inte köpt elbil ännu men det är nog inte långt borta. Det är bra med olika åsikter och fakta så man lär sig och förstår mer och bättre.A AndersS skrev:Tror jag också, men idag saknas det utifrån vårt behov. Det är nog därför vi är några, kanske 40% som idag inte tycker att elbil är tillräckligt bra, är inte det bra utifrån trådens fråga att vi också skriver eller bör det bara vara förbehållet de som redan valt elbil?
Har exkluderat de som inte har ekonomi att göra bytet utifrån tillgång till elbilar men annars skulle elbil vara perfekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 223 inlägg
Jag säger inte att du är extremt ovanlig, inte heller att jag själv inte gjort samma sak. Jag säger bara att det inte är en jättestor uppoffring för de flesta av oss och att det analogt med reglerna för tung trafik säkerhetsmässigt nog är ganska bra att man pausar en del vid riktigt långa resor.A AndersS skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Hur har det gått med kärleken då?Mikael_L skrev:
För en gångs skull lyckades jag pricka rätt i livet, jag har missat bitcoin-rejset, bostadspris-racet, jag har missat hur många aktier som helst som jag borde slagit till på, jag körde inte etanolbil den (korta?) tid det var lönsamt osv.
Men elbilen råkade jag köpa just innan det blev galna priser, och kör just nu runt nästan helt skattefritt ..
(Nåja, energiskatten på elen blir väl ca 1 kr/ mil för min bil och körning)
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag håller med! Siktar på nästa år, eventuellt. Jag har bara så förbaskat svårt att bestämma mig för vilken modell man ska köpa. Prismässigt så ligger en elbil typ 200k mer än vad jag normalt brukar handla bil för, så man är lite mer petig med valet, vill absolut inte köpa grisen i säcken. Så det är ett riktigt svårt beslut.Jonatan79 skrev:
Privatleasa hade säkert varit grejen, men jag gillar att äga mina saker. Och ska man köpa en vara för +400k av sparade pengar så måste det kännas precis rätt.
Jag siktar på en bättre beg. (2-3 år) typ Kia E-niro eller liknande, 8 års garanti är stabilt och den är lagom stor och kan ha dragkrok om man behöver hämta ett lass jord eller köra till tippen :=)
Och jag vill påstå att man kommer fram mer utvilad efter en ”påtvingad” paus.Nötegårdsgubben skrev:
Det är i alla fall min erfarenhet efter 1,5 år med elbil. Stressar mindre och kör saktare utan att procenta hela tiden. Tar några minuter längre, kanske upp mot en halvtimme mot när jag ”tokörde” till jobbet på min veckopendling. Men tid finns det gott om, samt att skadeföljden vid en eventuell olycka minskar rejält.
Förövrigt är det betydligt färre som kör onödigt mycket för fort i dag. I alla fall enligt mina erfarenheter.
Vet du om att det finns två varianter där? Den tidigare varianten kallades E-niro och hade en maximal dragvikt på 300 kg. Den nyare heter Niro EV och har en dragvikt på 750 kg. Det blir inga stora lass jord efter E-niro.Jonatan79 skrev:
Det högre körtempot gör snarare att du måste ”vila” oftare, förbrukningen på elbilen ökar rejält med ökad hastighet. Däremot kan du kanske behöva planera lite annorlunda och lägga på en halvtimme i din planering av ditt fullspäckade schema. Man kör på ett annat vis, laddar när man kan eller har lust, inte när man måste.Alfredo skrev:
Precis, när jag och frugan körde kustvägen från Malmö till Göteborg med hennes Fiat förra sommaren så sparade vi in både tid och ett laddstopp på att köra långsammare. Nu har hon bara 50kW laddning iofs...GoC skrev:
Det högre körtempot gör snarare att du måste ”vila” oftare, förbrukningen på elbilen ökar rejält med ökad hastighet. Däremot kan du kanske behöva planera lite annorlunda och lägga på en halvtimme i din planering av ditt fullspäckade schema. Man kör på ett annat vis, laddar när man kan eller har lust, inte när man måste.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 691 inlägg
Finns redan på vanliga motorvägar. De styrs från ett kontrollrum i mer komplicerade miljöer på motorvägen (Göteborg) och när man lämnar motorvägen.A AndersS skrev:
I Hamburg finns hyrbilar som fungerar ungefär som Taxi. De körs ut till dig av en chaufför i ett kontrollrum, sedan kör du den dit du skall, sedan tar kontrollrummet över igen.
I bägge fallen är det testverksamhet där inga människor får vara i bilarna som körs av datorer eller fjärrstyrs av människor.