M Markarbetaren skrev:
Jag håller med! Siktar på nästa år, eventuellt. Jag har bara så förbaskat svårt att bestämma mig för vilken modell man ska köpa. Prismässigt så ligger en elbil typ 200k mer än vad jag normalt brukar handla bil för, så man är lite mer petig med valet, vill absolut inte köpa grisen i säcken. Så det är ett riktigt svårt beslut.

Privatleasa hade säkert varit grejen, men jag gillar att äga mina saker. Och ska man köpa en vara för +400k av sparade pengar så måste det kännas precis rätt.
Tänker i liknande banor, vilka modeller kikar du på?
 
N Nerre skrev:
det [är] nog inte heller optimalt ur kostnadssynpunkt att ha en poolbil stående vid sommarstugan från fredag kväll till söndag eftermiddag.
Det beror onekligen på vad man jämför med. Är det ett enstaka besök och man annars inte har så stort behov av bil kan det vara försvarbart, är det något man gör flera gånger i månaden är det orimligt dyrt relativt att ha egen bil.

Aimo Share som jag regelbundet slår ett slag för i den här tråden eftersom att det är elbilar och jag både gillar upplägget och har nyttjat en del kostar från 2.000 spänn för en helg (fredag kväll till söndag kväll blir två dygn, sen eventuell timtaxa upp till tredygnstaxa om man åker tidigt på fredagen och är tillbaka sent på söndagen).

Så det är typ samma pris som att hyra på en bensinmack, men man slipper en del administration. Å andra sidan är det ett innerstadsfenomen. Och finns nästan bara i Stockholm.

Jag har svårt att tro att det kommer bli så mycket billigare. Det är dyrt med bilar.
Prislista för biltjänst: minut-, tim-, dag- och månadspriser inklusive moms, gäller från maj 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Självkörande på alla vägar? Det skrev jag inte.
Men att köra själv på motorvägar och större landsvägar tror jag inte är långt bort. Resten löser man fjärrstyrt.
Men det var min fråga.
Och i alla väder med snö, is och halka,
Vi har haft liknande dialog för något år sedan gällande våra vanliga bilar, men det har avtagit sedan tillverkarna erkänt problemen.
 
  • Gilla
Manna85
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Finns redan på vanliga motorvägar. De styrs från ett kontrollrum i mer komplicerade miljöer på motorvägen (Göteborg) och när man lämnar motorvägen.

I Hamburg finns hyrbilar som fungerar ungefär som Taxi. De körs ut till dig av en chaufför i ett kontrollrum, sedan kör du den dit du skall, sedan tar kontrollrummet över igen.

I bägge fallen är det testverksamhet där inga människor får vara i bilarna som körs av datorer eller fjärrstyrs av människor.
Och när vädret tillåter, körs tester även i Kalifornien.
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tvärtom, pauser kan man oftast planera. Finns väldigt många laddmöjlighter längs våra större vägar och blir vara flera med tiden. Jag tycker vi stressar mer och mer i samhället, hoppas elbilar leder till motsats effekt.
Jag hade blivit tosig.
Brukar köra till dalarna, en liten sträcka på 62 mil. Jag har ett stopp i skövde och där väljer jag max för att snabbast möjligast gå på vägen snabbt. Jag kollade möjlighet till laddning då jag var uppe på cykelvasan. Och i skövde var då närmast laddplats vid audi, alltså en bra bit från max och det är ju inget alternativ om man som jag vill mata av hela sträckan så snabbt som möljligt.

Sen när man kom till Filipstad så går jag ut i tiomilaskogen för att slippa trafiken. Väl på målet finns där ingen laddning alls.

Hade snabbladdare suttit vid max så hade de varit toppen. Men det sitter ju inte vettigt till där.

Varje gång jag kör upp dit så gör jag exakt likadant.
Såg dock att minihålan lesjöfors har fått snabbladdare till och med.
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Personligen tror jag att vi snart kommer se delvis självkörande lastbilar. En första variant kör själv på motorvägen med föraren i bilen, för att sedan omlokalisera föraren till fjärrstyrning.
Hur löser man det praktiskt menar du då?
Endast till terminaler får jag ju hoppas. Kommer en självkörande lastbil in till mitt jobb så får de ju skicka ut folk för att hjälpa till med lossning =)
 
A AndersS skrev:
Men det var min fråga.
Och i alla väder med snö, is och halka,
Vi har haft liknande dialog för något år sedan gällande våra vanliga bilar, men det har avtagit sedan tillverkarna erkänt problemen.
Det är ju här man får spännande synergieffekter när bilarna pratar med varandra om väglag osv, men det jag främst tänker på är då snöröjda vägar. Ska man utanför detta så låter man en mänsklig förare ta över.
Det är ju att ligga och plöja motorväg som tar en massa tid, och borde vara enklast att automatisera.

Själv ser jag fram emot när min bil kör mig merparten av resan, då slipper jag köra själv.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Hur löser man det praktiskt menar du då?
Endast till terminaler får jag ju hoppas. Kommer en självkörande lastbil in till mitt jobb så får de ju skicka ut folk för att hjälpa till med lossning =)
"Vill man så kan man" ;)

Har själv som godsmottagare på lager fått tjuriga chaufförer att lossa själva.

Samtidigt är ju detta saker som är fullt lösbara, och är något som kan ändras när bilarna saknar fysiska förare.
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
"Vill man så kan man" ;)

Har själv som godsmottagare på lager fått tjuriga chaufförer att lossa själva.

Samtidigt är ju detta saker som är fullt lösbara, och är något som kan ändras när bilarna saknar fysiska förare.
Jag arbetar på en godsmottagning. Och tjuriga chaufförer har 2 val. Antingen dra fram godset så jag kommer åt eller kör iväg igen. Eftersom de inte har plats med vårt gods så har alla hittills hjälpt till.

Ja det är absolut lösbart så länge det är öppningsbara sidor, trailer är uteslutet till 100% hos oss. Ingen av oss öppnar sidor på östbilar, det är farligt för hälsan =)
Jobbet skall inte läggas över på företagen när det är åkeriernas jobb att hjälpa till.
 
Rkarlsson skrev:
Jag arbetar på en godsmottagning. Och tjuriga chaufförer har 2 val. Antingen dra fram godset så jag kommer åt eller kör iväg igen. Eftersom de inte har plats med vårt gods så har alla hittills hjälpt till.

Ja det är absolut lösbart så länge det är öppningsbara sidor, trailer är uteslutet till 100% hos oss. Ingen av oss öppnar sidor på östbilar, det är farligt för hälsan =)
Jobbet skall inte läggas över på företagen när det är åkeriernas jobb att hjälpa till.
Det jag menar är att man löser detta, det är saker man behöver komma överrens om, och troligtvis kommer komma överrens om, innan man skickar iväg bilen.
 
Rkarlsson skrev:
Jag hade blivit tosig.
Brukar köra till dalarna, en liten sträcka på 62 mil. Jag har ett stopp i skövde och där väljer jag max för att snabbast möjligast gå på vägen snabbt. Jag kollade möjlighet till laddning då jag var uppe på cykelvasan. Och i skövde var då närmast laddplats vid audi, alltså en bra bit från max och det är ju inget alternativ om man som jag vill mata av hela sträckan så snabbt som möljligt.

Sen när man kom till Filipstad så går jag ut i tiomilaskogen för att slippa trafiken. Väl på målet finns där ingen laddning alls.

Hade snabbladdare suttit vid max så hade de varit toppen. Men det sitter ju inte vettigt till där.

Varje gång jag kör upp dit så gör jag exakt likadant.
Såg dock att minihålan lesjöfors har fått snabbladdare till och med.
Byt till Sibylla så har du en 180kW laddare
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag siktar på en bättre beg. (2-3 år) typ Kia E-niro eller liknande, 8 års garanti är stabilt och den är lagom stor och kan ha dragkrok om man behöver hämta ett lass jord eller köra till tippen :=)
I morgon beställer jag en ny laddhybrid, leverans i Januari. Ser fram emot att få ännu en period med en laddhybrid, kanske den sista. Förhoppningsvis är elbilarna och infrastrukturen tillräckligt bra om 3,5 år från nu så att det kan bli en renodlad elbil nästa gång. :)
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Byt till Sibylla så har du en 180kW laddare
Vad i följande gick inte fram? ;)
Rkarlsson skrev:
Varje gång jag kör upp dit så gör jag exakt likadant.
 
  • Haha
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Det jag menar är att man löser detta, det är saker man behöver komma överrens om, och troligtvis kommer komma överrens om, innan man skickar iväg bilen.
Jo det funkar ju. De får sätta en chaufför som löser problemet =)
 
P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Byt till Sibylla så har du en 180kW laddare
Jag var tydligt. Att jag kör max ;) Det ligger exakt bredvid vägen jag passerar, jag svänger 3e avfarten i rondellen, 2 högersvängar och liten rattvidning till så är jag i drive in och får maten inom 10 minuter, 10 minuter max senare är jag ute och plöjer asfalt igen =)

Så tråkig är väg 26 och den blir inte roligare om målet är just mitt ute i skogen i dalarna =) Du vet, en öl ska man ju hinna med innan man lägger sig.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.