1 822 237 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Tänker i liknande banor, vilka modeller kikar du på?M Markarbetaren skrev:Jag håller med! Siktar på nästa år, eventuellt. Jag har bara så förbaskat svårt att bestämma mig för vilken modell man ska köpa. Prismässigt så ligger en elbil typ 200k mer än vad jag normalt brukar handla bil för, så man är lite mer petig med valet, vill absolut inte köpa grisen i säcken. Så det är ett riktigt svårt beslut.
Privatleasa hade säkert varit grejen, men jag gillar att äga mina saker. Och ska man köpa en vara för +400k av sparade pengar så måste det kännas precis rätt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det beror onekligen på vad man jämför med. Är det ett enstaka besök och man annars inte har så stort behov av bil kan det vara försvarbart, är det något man gör flera gånger i månaden är det orimligt dyrt relativt att ha egen bil.N Nerre skrev:
Aimo Share som jag regelbundet slår ett slag för i den här tråden eftersom att det är elbilar och jag både gillar upplägget och har nyttjat en del kostar från 2.000 spänn för en helg (fredag kväll till söndag kväll blir två dygn, sen eventuell timtaxa upp till tredygnstaxa om man åker tidigt på fredagen och är tillbaka sent på söndagen).
Så det är typ samma pris som att hyra på en bensinmack, men man slipper en del administration. Å andra sidan är det ett innerstadsfenomen. Och finns nästan bara i Stockholm.
Jag har svårt att tro att det kommer bli så mycket billigare. Det är dyrt med bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det var min fråga.13th Marine skrev:
Och i alla väder med snö, is och halka,
Vi har haft liknande dialog för något år sedan gällande våra vanliga bilar, men det har avtagit sedan tillverkarna erkänt problemen.
Och när vädret tillåter, körs tester även i Kalifornien.pacman42 skrev:
Finns redan på vanliga motorvägar. De styrs från ett kontrollrum i mer komplicerade miljöer på motorvägen (Göteborg) och när man lämnar motorvägen.
I Hamburg finns hyrbilar som fungerar ungefär som Taxi. De körs ut till dig av en chaufför i ett kontrollrum, sedan kör du den dit du skall, sedan tar kontrollrummet över igen.
I bägge fallen är det testverksamhet där inga människor får vara i bilarna som körs av datorer eller fjärrstyrs av människor.
Jag hade blivit tosig.Jonatan79 skrev:
Brukar köra till dalarna, en liten sträcka på 62 mil. Jag har ett stopp i skövde och där väljer jag max för att snabbast möjligast gå på vägen snabbt. Jag kollade möjlighet till laddning då jag var uppe på cykelvasan. Och i skövde var då närmast laddplats vid audi, alltså en bra bit från max och det är ju inget alternativ om man som jag vill mata av hela sträckan så snabbt som möljligt.
Sen när man kom till Filipstad så går jag ut i tiomilaskogen för att slippa trafiken. Väl på målet finns där ingen laddning alls.
Hade snabbladdare suttit vid max så hade de varit toppen. Men det sitter ju inte vettigt till där.
Varje gång jag kör upp dit så gör jag exakt likadant.
Såg dock att minihålan lesjöfors har fått snabbladdare till och med.
Hur löser man det praktiskt menar du då?13th Marine skrev:
Endast till terminaler får jag ju hoppas. Kommer en självkörande lastbil in till mitt jobb så får de ju skicka ut folk för att hjälpa till med lossning =)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Det är ju här man får spännande synergieffekter när bilarna pratar med varandra om väglag osv, men det jag främst tänker på är då snöröjda vägar. Ska man utanför detta så låter man en mänsklig förare ta över.A AndersS skrev:
Det är ju att ligga och plöja motorväg som tar en massa tid, och borde vara enklast att automatisera.
Själv ser jag fram emot när min bil kör mig merparten av resan, då slipper jag köra själv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
"Vill man så kan man"Rkarlsson skrev:
Har själv som godsmottagare på lager fått tjuriga chaufförer att lossa själva.
Samtidigt är ju detta saker som är fullt lösbara, och är något som kan ändras när bilarna saknar fysiska förare.
Jag arbetar på en godsmottagning. Och tjuriga chaufförer har 2 val. Antingen dra fram godset så jag kommer åt eller kör iväg igen. Eftersom de inte har plats med vårt gods så har alla hittills hjälpt till.13th Marine skrev:
Ja det är absolut lösbart så länge det är öppningsbara sidor, trailer är uteslutet till 100% hos oss. Ingen av oss öppnar sidor på östbilar, det är farligt för hälsan =)
Jobbet skall inte läggas över på företagen när det är åkeriernas jobb att hjälpa till.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Det jag menar är att man löser detta, det är saker man behöver komma överrens om, och troligtvis kommer komma överrens om, innan man skickar iväg bilen.Rkarlsson skrev:Jag arbetar på en godsmottagning. Och tjuriga chaufförer har 2 val. Antingen dra fram godset så jag kommer åt eller kör iväg igen. Eftersom de inte har plats med vårt gods så har alla hittills hjälpt till.
Ja det är absolut lösbart så länge det är öppningsbara sidor, trailer är uteslutet till 100% hos oss. Ingen av oss öppnar sidor på östbilar, det är farligt för hälsan =)
Jobbet skall inte läggas över på företagen när det är åkeriernas jobb att hjälpa till.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Byt till Sibylla så har du en 180kW laddareRkarlsson skrev:Jag hade blivit tosig.
Brukar köra till dalarna, en liten sträcka på 62 mil. Jag har ett stopp i skövde och där väljer jag max för att snabbast möjligast gå på vägen snabbt. Jag kollade möjlighet till laddning då jag var uppe på cykelvasan. Och i skövde var då närmast laddplats vid audi, alltså en bra bit från max och det är ju inget alternativ om man som jag vill mata av hela sträckan så snabbt som möljligt.
Sen när man kom till Filipstad så går jag ut i tiomilaskogen för att slippa trafiken. Väl på målet finns där ingen laddning alls.
Hade snabbladdare suttit vid max så hade de varit toppen. Men det sitter ju inte vettigt till där.
Varje gång jag kör upp dit så gör jag exakt likadant.
Såg dock att minihålan lesjöfors har fått snabbladdare till och med.
I morgon beställer jag en ny laddhybrid, leverans i Januari. Ser fram emot att få ännu en period med en laddhybrid, kanske den sista. Förhoppningsvis är elbilarna och infrastrukturen tillräckligt bra om 3,5 år från nu så att det kan bli en renodlad elbil nästa gång.Jonatan79 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag var tydligt. Att jag kör maxJohannes Carlsson skrev:
Så tråkig är väg 26 och den blir inte roligare om målet är just mitt ute i skogen i dalarna =) Du vet, en öl ska man ju hinna med innan man lägger sig.