1 820 952 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tyckte Polestar 2 var läcker men allt för litet bagage för mig, en sådan men i kombimodell vore nått. Tesla provade jag inte då den inte fanns i utbudet då. Nu när de sänkt priset har den dykt upp dock men då hade jag redan beställt. Om det finns en Tesla med long-range och bagage motsvarande ID.4 / Enyaq vore det optimalt.pacman42 skrev:
Nu måste jag börja fundera lite, det verkar som om jag kommer att få en leasingbil från firman nästa år, vad skall man välja? Tesla eller Polestar? Eller något annat? Jag vet inte vad som godkänns då jag bara känner två på jobbet som har lease och de har Tesla respektive Polestar. Man skall ju bara ha den i tre år så man kan ju välja rätt frittnutan att behöva tänka långsiktigt. Är nog mer sugen på en Tesla...
Jag har räknat på detta. Det man vinner mycket på är att företaget förhandlat fram väldigt bra rabatter på nybilspriset. En annan viktig parameter är att välja en bil som har så bra andrahandsvärde dom möjligt.Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte så särskilt förmånligt med förmånsbil. Visst, man slipper stå för kapitalkostnaden själv och vissa subventioner finns kvar som bara gäller företag, men om det är något som växlas mot lön skulle jag i alla fall räkna lite på om det verkligen är en plusaffär.
På nedsidan tycker jag att man då också ska tänka på eventuell inlåsningseffekt om man måste lösa ut leasingen på något vis när man slutar och om man tycker att restvärdeskalkylen känns rimlig.
Vilken bil? Ja, du säger ju inte ens vilka modeller du väljer mellan, så jag svarar den blå.
Överskjutande medel går tillbaka till föraren efter att skatt och sociala avgifter är betalda.
Har ungefär samma räckvidd som du. Kan inte ens om jag anstränger mig se att ett stopp mellan t ex Sthlm och Malmö skulle vara ett problem. man behöver ju ändå stanna och pausa/käka någon gång.GoC skrev:
Som jag skrev, man ”laddar när man kan” inte när man är tvingad och måste.
Har du ett behov att sträckköra väldigt långt utan att stanna. Ja då får du köpa en bil som fixar det. T.ex Lucid Air som går närmare 90 mil, finns flera modeller på marknaden som tangerar 60 mil.
Själv klarar jag mig drygt 42/32 mil sommar/vinter
Och precis som du skriver ovan, om man tillhör det fåtal som kör väldigt långt i tjänsten då finns ju en hel del bilar med räckvidd på 60 mil eller mer.
Vill minnas att svensken i snitt kör 1200 mil/år, dvs ett snitt på 3,3 mil/dag så problemet kan knappast vara gigantiskt.
Att många gör några enstaka längre semesterresor per år och då behöver ladda på vägen vid något tillfälle är knappast något som gör att dessa ”måste” ha en räckvidd på över 60 mil. De flesta köper ju inte ett hus på 350 kvm för att de vart tionde år fyller jämt och sks ha ett stort kalas.
Det är inte ofta Max eller andra ställen har laddplatser, och att käka en korv på macken är inte aktuellt…J jocke31 skrev:Har ungefär samma räckvidd som du. Kan inte ens om jag anstränger mig se att ett stopp mellan t ex Sthlm och Malmö skulle vara ett problem. man behöver ju ändå stanna och pausa/käka någon gång.
Och precis som du skriver ovan, om man tillhör det fåtal som kör väldigt långt i tjänsten då finns ju en hel del bilar med räckvidd på 60 mil eller mer.
Vill minnas att svensken i snitt kör 1200 mil/år, dvs ett snitt på 3,3 mil/dag så problemet kan knappast vara gigantiskt.
Att många gör några enstaka längre semesterresor per år och då behöver ladda på vägen vid något tillfälle är knappast något som gör att dessa ”måste” ha en räckvidd på över 60 mil. De flesta köper ju inte ett hus på 350 kvm för att de vart tionde år fyller jämt och sks ha ett stort kalas.
När jag åker till släkten och har släp med två skotrar är jag tvungen att stanna en gång. Det tycker jag är tillräckligt... Sen stannar man såklart ändå när man känner för det och tar en bensträckare/kaffe. Men jag skulle inte vara nöjd om jag var tvungen att stanna 30 minuter flera gånger däremellan för att ladda.GoC skrev:
Som jag skrev, man ”laddar när man kan” inte när man är tvingad och måste.
Har du ett behov att sträckköra väldigt långt utan att stanna. Ja då får du köpa en bil som fixar det. T.ex Lucid Air som går närmare 90 mil, finns flera modeller på marknaden som tangerar 60 mil.
Själv klarar jag mig drygt 42/32 mil sommar/vinter
Stopp för tankning och lunch brukar det bli i Lycksele efter de första 60 milen. Sen är det bara 58 mil kvar.
Håller absolut helt med här! Finns inget värre för trafiksäkerheten än när man blir försenad av yttre orsaker, såsom en halvtimme i kö, värmt väder så elbilens AC tömmer batteriet, kallt väder så värmen tömmer batteriet osv osv. Det syns varje morgon på väg till jobbet när folk är några minuter försenade, kör som idioter.Alfredo skrev:
Är du helt säker på att det verkligen är "trafiksäkerhetsmässigt positivt" med påtvingade stopp som inte sker där man önskar? Jag tror tvärtom att denna typ av tvång kan skapa en stress som är direkt "trafiksäkerhetsmässigt negativ".
Tycker du även att en fosilbil med liten tank är att föredra framför en med stor tank (med samma förbrukning per mil), då den med mindre tank är "trafiksäkerhetsmässigt positiv"?
Det du säger är att om man skulle lyckas uppfinna en elbil med ett "evighetsbatteri" som var fulladdat från fabriken och därefter aldrig behövde laddas vore detta "trafiksäkerhetsmässigt negativt". Tror att få skulle se detta gigantiska genombrott i batteriteknik på detta sätt...![]()
Tycker man ska vara ärlig och säga som det är att en elbil duger bra, eller är till och med väldigt bra, till resor kortare än räckvidden inkl alla omständigheter och där man vid ankomst eller hemkomst kan ladda i lugn och ro. Pendlar man ett antal mil om dagen kan den vara fantastisk, köra småsträckor osv. Men att försöka lappa ihop argument som gör alla nackdelar till fördelar är ju bara patetiskt! Eller är det så att dessa paus-är-livsviktigt-ivrare förr enbart tankade bilen med 10-15 liter för att man ju tvunget skulle få en tankpaus var 30e mil?
Diskuterade saken igår med en vän som fått sin elbil nu. Han kör många mil i tjänsten och hade sett fram emot sin XC40 men han var hyfsat missnöjd. Bilen i sig var finfin men just det praktiska fungerade inte. Längre resor i tjänsten utfördes numera i några äldre V70 som företaget hade som "bilpool", det gick inte att få ihop dagarna med alla laddstopp och extra körning för att hitta snabbladdare.
Det blir mest en massa anekdotisk bevisföring dock, det funkar för vissa, inte för andra. Men man kan väl ändå vara ärlig med styrkor och svagheter.
Det finns en hel del snabbladdare i Sverige, och jag skulle nog säga att många av dessa även har mat av alla möjliga slag. Och om man stannar och laddar bara några km utanför de större vägarna så kan man t o m få bra käk och inte bara vägkrogsmat.Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med, klart du och Alfredo har rätt.Tomtom79 skrev:
Det kan inte finnas något positivt med att bilen tvingar en till laddstopp när man inte vill och där man inte vill.
Min lilla paus på långkörningen vill jag kanske ägna åt att svänga av E4 en mil och ta en kaffe med moster som jag inte träffar så ofta, hon har ju ingen snabbladdare.
Som jag skrev:Nissens skrev:
Men rent principiellt är all form av biltankning/-laddning enbart ett nödvändigt ont. Elbilen är sämre vid påtvingad laddning, men bättre vid "ändå parkerad laddning".Alfredo skrev:
Alfredo skrev:
Men i ärlighetens namn så är ju räckvidden hos XC40 den svaga punkten eftersom den är lite inneffektiv. Samtidigt verkar det vara den viktigaste parametern för din vän.Tomtom79 skrev:
Håller absolut helt med här! Finns inget värre för trafiksäkerheten än när man blir försenad av yttre orsaker, såsom en halvtimme i kö, värmt väder så elbilens AC tömmer batteriet, kallt väder så värmen tömmer batteriet osv osv. Det syns varje morgon på väg till jobbet när folk är några minuter försenade, kör som idioter.
Tycker man ska vara ärlig och säga som det är att en elbil duger bra, eller är till och med väldigt bra, till resor kortare än räckvidden inkl alla omständigheter och där man vid ankomst eller hemkomst kan ladda i lugn och ro. Pendlar man ett antal mil om dagen kan den vara fantastisk, köra småsträckor osv. Men att försöka lappa ihop argument som gör alla nackdelar till fördelar är ju bara patetiskt! Eller är det så att dessa paus-är-livsviktigt-ivrare förr enbart tankade bilen med 10-15 liter för att man ju tvunget skulle få en tankpaus var 30e mil?
Diskuterade saken igår med en vän som fått sin elbil nu. Han kör många mil i tjänsten och hade sett fram emot sin XC40 men han var hyfsat missnöjd. Bilen i sig var finfin men just det praktiska fungerade inte. Längre resor i tjänsten utfördes numera i några äldre V70 som företaget hade som "bilpool", det gick inte att få ihop dagarna med alla laddstopp och extra körning för att hitta snabbladdare.
Det blir mest en massa anekdotisk bevisföring dock, det funkar för vissa, inte för andra. Men man kan väl ändå vara ärlig med styrkor och svagheter.
Men det är ju något som inte går ihop här. Det förmenta behovet av lång räckvidd och genomsnittsvenskens körmönster t ex. Med tanke på de som kör riktigt långt i tjänsten (typ 3000-4000 mil/år) så blir ju mediansiffran ännu lägre för genomsnittet.Alfredo skrev:
Ja, som tjänstebil behöver man ju en Long Range-bil för att det ska vara praktiskt om man kör långa sträckor. XC40 är trevlig, men drar mycket, och har inte jättestort batteri.W witten skrev: