1 820 727 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
För detta behov så vore ju t ex en Audi, Ioniq5, EV6 eller Tesla mer praktisk. Dvs en bil som laddar snabbt och/eller har stort batteri.W witten skrev:
Jag tycker du använder ett genomsnitt på ett mycket märkligt sätt.J jocke31 skrev:
Antag någon som varje vardag åker till jobbet en mil bort. Dessutom åker de till stugan varje helg, fem mil bort. Det är allt de kör. Varje år kör de 1040 mil eller knappa 3 mil per dag i snitt. Med dit synsätt borde en bil som har en räckvidd på fem mil duga mer än väl, detta trots att den är oduglig varje helg...
Nja, det är illa nog att man tvingas till långa pauser, men att bilen dessutom skall begränsa mina matval är att gå för långt faktiskt.J jocke31 skrev:
Och snabbladdare är inte så vanliga.
Den lila strimman högst upp i bilden visar andelen snabbladdare idag…
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Lycksele har fått superchargers på torget.useless skrev:
När jag åker till släkten och har släp med två skotrar är jag tvungen att stanna en gång. Det tycker jag är tillräckligt... Sen stannar man såklart ändå när man känner för det och tar en bensträckare/kaffe. Men jag skulle inte vara nöjd om jag var tvungen att stanna 30 minuter flera gånger däremellan för att ladda.
Stopp för tankning och lunch brukar det bli i Lycksele efter de första 60 milen. Sen är det bara 58 mil kvar.
Förutsatt att de har el i stugan så täcker en bil med 5 mils räckvidd 100% av körningarna i ditt exempel…Alfredo skrev:
Jag tycker du använder ett genomsnitt på ett mycket märkligt sätt.
Antag någon som varje vardag åker till jobbet en mil bort. Dessutom åker de till stugan varje helg, fem mil bort. Det är allt de kör. Varje år kör de 1040 mil eller knappa 3 mil per dag i snitt. Med dit synsätt borde en bil som har en räckvidd på fem mil duga mer än väl, detta trots att den är oduglig varje helg...
Jag pratar inte om en elbil eller en fosilbil, eller om laddmöjligheter eller tankmöjligheter, utan om det felaktiga i att använda ett genomsnitt på det sätt @jocke31 gör.Nissens skrev:
Men fine, vill du göra det till en laddfråga så saknas el i stugan!
Om det inte är så att tillverkaren anger 5 mil men att det egentligen alltid är mellan 2-4 mil räckvidd... Om du inte kör med värme/AC avstängd, lite långsammare än hastighetsgränserna och har medvind.Nissens skrev:
Men kan man vara ärlig och säga att om elbilen har en räckvidd på 10 mil, det finns el i stugan så duger den alldeles utmärkt till denna användning! Om den bara har 5 mil så är den ganska oduglig, även om det finns en laddare vid McDonalds halvvägs.
Inte alls. Men kanske en bil med en räckvidd på 30-40 mil i ditt exempel ovan?Alfredo skrev:
Jag tycker du använder ett genomsnitt på ett mycket märkligt sätt.
Antag någon som varje vardag åker till jobbet en mil bort. Dessutom åker de till stugan varje helg, fem mil bort. Det är allt de kör. Varje år kör de 1040 mil eller knappa 3 mil per dag i snitt. Med dit synsätt borde en bil som har en räckvidd på fem mil duga mer än väl, detta trots att den är oduglig varje helg...
Det jag ifrågasätter är förstås behovet av att äga en elbil med 80 mils räckvidd för att man en gång om året åker till fjällen.
Kartorna jag postade visar snabbladdare i Sverige med mer än 50 kW effekt.Nissens skrev:
Elbilen begränsar knappast dina matval, det finns snabbladdare vid tämligen många restauranger längs vägarna.
Nja, det var ju 5 mil till stugan så den täcker den sträckan, och min erfarenhet av laddhybrid är att batteriet räcker längre än specat på sommaren och kortare än specat på vintern. Och till sommarstugan köra man kanske inte så mycket på vintern ändå.Tomtom79 skrev:
Om det inte är så att tillverkaren anger 5 mil men att det egentligen alltid är mellan 2-4 mil räckvidd... Om du inte kör med värme/AC avstängd, lite långsammare än hastighetsgränserna och har medvind.
Men kan man vara ärlig och säga att om elbilen har en räckvidd på 10 mil, det finns el i stugan så duger den alldeles utmärkt till denna användning! Om den bara har 5 mil så är den ganska oduglig, även om det finns en laddare vid McDonalds halvvägs.

