W witten skrev:
Men i ärlighetens namn så är ju räckvidden hos XC40 den svaga punkten eftersom den är lite inneffektiv. Samtidigt verkar det vara den viktigaste parametern för din vän.
För detta behov så vore ju t ex en Audi, Ioniq5, EV6 eller Tesla mer praktisk. Dvs en bil som laddar snabbt och/eller har stort batteri.

• Gilla
witten
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det förmenta behovet av lång räckvidd och genomsnittsvenskens körmönster
Jag tycker du använder ett genomsnitt på ett mycket märkligt sätt.

Antag någon som varje vardag åker till jobbet en mil bort. Dessutom åker de till stugan varje helg, fem mil bort. Det är allt de kör. Varje år kör de 1040 mil eller knappa 3 mil per dag i snitt. Med dit synsätt borde en bil som har en räckvidd på fem mil duga mer än väl, detta trots att den är oduglig varje helg...

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J jocke31 skrev:
Det finns en hel del snabbladdare i Sverige, och jag skulle nog säga att många av dessa även har mat av alla möjliga slag. Och om man stannar och laddar bara några km utanför de större vägarna så kan man t o m få bra käk och inte bara vägkrogsmat.

[bild] [bild] [bild]
Nja, det är illa nog att man tvingas till långa pauser, men att bilen dessutom skall begränsa mina matval är att gå för långt faktiskt.
Och snabbladdare är inte så vanliga.

Den lila strimman högst upp i bilden visar andelen snabbladdare idag…

• Cirkeldiagram som visar effektutbud för laddning, olika färger representerar olika effektnivåer på elbilsladdare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
När jag åker till släkten och har släp med två skotrar är jag tvungen att stanna en gång. Det tycker jag är tillräckligt... Sen stannar man såklart ändå när man känner för det och tar en bensträckare/kaffe. Men jag skulle inte vara nöjd om jag var tvungen att stanna 30 minuter flera gånger däremellan för att ladda.

Stopp för tankning och lunch brukar det bli i Lycksele efter de första 60 milen. Sen är det bara 58 mil kvar.
Lycksele har fått superchargers på torget. :)

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:

Antag någon som varje vardag åker till jobbet en mil bort. Dessutom åker de till stugan varje helg, fem mil bort. Det är allt de kör. Varje år kör de 1040 mil eller knappa 3 mil per dag i snitt. Med dit synsätt borde en bil som har en räckvidd på fem mil duga mer än väl, detta trots att den är oduglig varje helg...
Förutsatt att de har el i stugan så täcker en bil med 5 mils räckvidd 100% av körningarna i ditt exempel…

Jag har då aldrig snabbladdat på AC. Däremot DC…

• Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Förutsatt att de har el i stugan så täcker en bil med 5 mils
Jag pratar inte om en elbil eller en fosilbil, eller om laddmöjligheter eller tankmöjligheter, utan om det felaktiga i att använda ett genomsnitt på det sätt @jocke31 gör.

Men fine, vill du göra det till en laddfråga så saknas el i stugan!

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är illa nog att man tvingas till långa pauser, men att bilen dessutom skall begränsa mina matval är att gå för långt faktiskt.

Tittar vi på DC istället ser det ut såhär:
Färgglad cirkeldiagram som visar effektutbud, förmodligen relaterat till laddningsstationer för elbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men varken den eller din bild säger så mycket i sig.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Förutsatt att de har el i stugan så täcker en bil med 5 mils räckvidd 100% av körningarna i ditt exempel…
Om det inte är så att tillverkaren anger 5 mil men att det egentligen alltid är mellan 2-4 mil räckvidd... Om du inte kör med värme/AC avstängd, lite långsammare än hastighetsgränserna och har medvind.

Men kan man vara ärlig och säga att om elbilen har en räckvidd på 10 mil, det finns el i stugan så duger den alldeles utmärkt till denna användning! Om den bara har 5 mil så är den ganska oduglig, även om det finns en laddare vid McDonalds halvvägs.

Alfredo Alfredo skrev:

Inte alls. Men kanske en bil med en räckvidd på 30-40 mil i ditt exempel ovan?
Det jag ifrågasätter är förstås behovet av att äga en elbil med 80 mils räckvidd för att man en gång om året åker till fjällen.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är det som måste till ändå för att poolbil ska funka. Det får se till att bli billigare för fler användarfall
..eller att alternativet blir för dyrt/svårt, eller en kombination av dessa och andra faktorer.

D
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så blir föraren mer stressad av att tvingas ta pauser vid tillfällen som inte är självvalda.
Man ska kanske inte vara i trafiken om man är så skör.. tänker jag

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Kartorna jag postade visar snabbladdare i Sverige med mer än 50 kW effekt.

Elbilen begränsar knappast dina matval, det finns snabbladdare vid tämligen många restauranger längs vägarna.

D djac skrev:
Man ska kanske inte vara i trafiken om man är så skör.. tänker jag
Många här verkar i stället tänka att de flesta i trafiken är så sköra att de behöver tvingas till paus av trafiksäkerhetsmässiga skäl.

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om det inte är så att tillverkaren anger 5 mil men att det egentligen alltid är mellan 2-4 mil räckvidd... Om du inte kör med värme/AC avstängd, lite långsammare än hastighetsgränserna och har medvind.

Men kan man vara ärlig och säga att om elbilen har en räckvidd på 10 mil, det finns el i stugan så duger den alldeles utmärkt till denna användning! Om den bara har 5 mil så är den ganska oduglig, även om det finns en laddare vid McDonalds halvvägs.
Nja, det var ju 5 mil till stugan så den täcker den sträckan, och min erfarenhet av laddhybrid är att batteriet räcker längre än specat på sommaren och kortare än specat på vintern. Och till sommarstugan köra man kanske inte så mycket på vintern ändå. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.