I våran BRF har vi som sagt tagit värdena från kvartalets alla elräkningar (vi har tre kåkar = 3 ab.).
Summerat alla elenergikostnader samt elnätkostnader och abonnemang. Detta har vi sedan delat på totalt energiförbrukningen så att ingen missgynnas över olika ab.kostnader etc. Då får föreningen och alla medlemmarna samma "internpris". Vi avrundar till närmaste övre 5-öring:

[TABLE="width: 418"]
[TR]
[TD][TABLE="width: 488"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]ENERGI (kWh)[/TD]
[TD]EL[/TD]
[TD]ELNÄT+AB.[/TD]
[TD]SUMMA[/TD]
[TD]TOTALT (kr/kWh)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]OKT-DEC[/TD]
[TD="align: right"]25505[/TD]
[TD] 16 908 kr[/TD]
[TD] 10 341 kr[/TD]
[TD] 27 249 kr[/TD]
[TD="align: right"]1,07[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]JUL-SEP[/TD]
[TD="align: right"]17777[/TD]
[TD] 12 249 kr[/TD]
[TD] 9 396 kr[/TD]
[TD] 21 645 kr[/TD]
[TD="align: right"]1,22[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD="align: right"][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Så för 2013 Q3 var det 1,25kr/kWh och för Q4 var det 1,10kr/kWh.
[/TD]
[TD="align: right"][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
 
Skrev fel tidigare. Inte 80W/m utan 80W/m2. Men det finns "kraftigare" golvvärmeslingor.

Det var synd att ni inte la vattenburet. Ni kunde iaf lagt tomma rör utifall att..
Men det går ju att räkna på när det lönar sig att göra om. Kör ni i snitt 500W så blir det ca 4400kr/år. Efter 3-4 år når ni nog pay-off.
 
Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi mäter ju bara kvartalsvis, tyvärr, så det är lite svårt att säga ngt om förbrukningen. Alla förbryukar ju mer "ljus" på vintern dvs samtidigt som ev. golvvärme. Alla med en stjärna har el.golvvärme i varierande mängd. Vissa har stängt av då det påverkade elkostnaden för mkt..

Lyan näst längt till höger är på ca 110kvm å ligger ju kring dina kvartalskostnader. De har iof rätt mkt golvvärme. Oklart hur mkt som används dagligen.
 
Här kommer lite jämförelsesiffror,

Bor med min sambo i en trerummare 77m2
Har el-govvärme i badrummet ca 100W går via en termostat inställd på 27grader,
+ en paxfläkt (4W) som går dygnet runt
Årsförbrukning 2100kWh Det blir ett snitt på 175kWh/månad
Lever inte i ett mörker, lite lampor här och var. både led och Lågenergi

Glömde skriva i kronor ca 310kr/månaden inkl. alla avgifter
 
Redigerat:
C
folkeorg skrev:
Skrev fel tidigare. Inte 80W/m utan 80W/m2. Men det finns "kraftigare" golvvärmeslingor.
Fast man har ju en termostat också så slingan drar ju inte märkeffekten kontinuerligt, dvs. hur "kraftig" slingan är spelar ingen roll. Skulle gissa att en normal "duty cycle" på en normaldimensionerad slinga är max 50% på vintern för en lägenhet ej NB. Sen är ju ytan på ett badrum ofta rätt begränsad, säg 4m2.
80 * 0,5 * 4 * 24 * 30 = 115 kWh/mån. För att få ett hum om vad det kan ligga någonstans.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.