12 481 läst ·
67 svar
12k läst
67 svar
Fönster från 1928 envis kondens insida ytterfönster
Håller helt med. Mina källarfönster är från 1950. När jag köpte huset 35 år senare var de kitt och färglösa efter många års försumlighet men det löste dig med ett antal indränkningar med linolja. Sedan kitt och färg. Inget trä byttes.imported_Benno skrev:
Alla underhåller inte sina fönster lika föredömligt. Jag känner inte till just det fönsterfabrikatet men allmänt är nya fönster av sämre virke än de äldre och klarar sig sämre om de är dåligt skötta.
Jag renoverar för närvarande fönster från 1928 som misskötts åtminstone de senaste 50 åren. Vanligen är bara bottenstycket dåligt och det räcker oftast med att byta den yttersta centimetern av virket där. Resten av fönsterbågen är frisk och luktar till och med kåda om man sågar i den. Det gör troligen inte mockfjärdfönster ens när de är nya.
Så visst var det betydligt högre kvalitet då än idag men att från den kunskapen konstatera att nyare fönster ändast Håller i 30 år, stämmer nog inte. Underhåll är grundbulten för hållbarhet vare sig det gäller bilar, båtar, tak eller fönster.
D Daessman skrev:Hej! Bor i ett hus från 1928 med varierande grader av renoveringsbehov. Vi har originalfönster, 2-glas där innerbågarna är avkopplingsbara (för sommartid). På övervåningen har vi stort problem med kondens på insidan av ytterfönstrer så fort hösten kommer. Även is uppträder vid enstaka tillfällen. Jag renoverar fönstrena i mån av tid men har inte hunnit alla ännu, dock har det inte gjort skillnad för kondensen. Vi har testat både fönstervadd och hampa som hjälp med fukten. Jag har tätat innerbågarna på ett av fönstrena med 5 mm gummilist samt skruvat åt den ytterligare då jag förstått att varm luft säkerligen sipprar ut och möter den kalla ytterrutan = kondens. Det gör ingen skillnad alls.
Ytterbågarna är fria från lister. Och vi har element under fönstrena.
All denna kondens gör att röta uppstår och jag vill inte behöva byta fönster men ser snart ingen annan utväg. Huset har självdrag med 4 kakelugnar (2 i dagligt bruk) samt en automatisk pax-fläkt i det nyrenoverade badrummet på överplan. Inget av detta har vare sig hjälp eller gjort kondensen värre.
Finns det något mer jag kan göra? Finns liknande hus med orginalfönster i området som inte har samma problem så det blir kanske snart ett besök hos grannarna…
Tacksam för råd!
Fina fönster! Byt dom inte, dom är en hållbar investering. Det mesta har väl sagts. Viktigt är att ha helt tätt på insidan. Pappersremsor överallt, även nedtill och upptill. Och över beslagen. Vi kunde inte öppna fönstren på vintern, alltså. Hade själv problem med de remsor som såldes i vårt snabbköp tills jag hittade en ”syrafri förseglingsremsa” för akvareller och inramning. Den både fäster och håller bra mycket bättre + finns även 40mm bred.D Daessman skrev:Hej! Tack för svar! Vi har haft pappremsor både över alla fönster och ibland på enstaka. Just dom jag fotade tog jag ner remsorna förra veckan för att förstärka med gummilist, tänkte att gummilist och pappremsa hade samma funktion(?). Sen har jag inte hunnit få på den igen. Upplever inte att den stoppar värmen från att sippra ut tyvärr. Men skönt att höra att det funkar för er! Då vet jag iaf att det KAN hjälpa kondensen med pappremsa.
Nej, inneluften skall inte ut mellan fönstren. Inneluften håller mer vatten än uteluften. Det skall endast finnas uteluft mellan glasen.eanders skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Jag har lagt ut bild på ett sådant ovalt glas som följde med mitt hus med dessa gamla fönster, i detta forum. Jag tror det var någon av forumets arkitekter som inte sett ett och var nyfiken.P per åke andreasson skrev:Från för ganska länge sedan minns jag att man hade ett litet drickdglas med ,jag ror salpetersyra, mellan bågarna. Detta var nog för att torka ut luften mellan bågarna. Kondensen på yttre glasets innersida är helt enkelt kondens av den fukt som finns mellan bågarna.
Jag bor i ett hus med tvåglasfönster och där kan det när det blir kallt ute kondens på inte glasets nersida.
Låt mig göra ett par killgissningar på lösning av ditt problem:
- pröva förslaget med stark salpetersyra enl. ovan
- se till att inte en så bra tätningslist mellan karm och yttre båge. Kanske får du då samma absoluta luftfuktighet mellan uteluft och luft mellan bågarna.
Alltså bara killgissningar. Skicka gärna feedback. Jag tycker frågan är intressant!
/Per Åke
[email protected]
Vadden som ska användas är viskosvadd. Allra viktigast är pappersremsorna och att det är absolut tätt där. När jag flyttade hit på 1990-talet hade lokala butiken både sådana rullar och viskosvadden. Kan t o m ha någon rulle kvar.
Jag använde aldrig glasen utan nöjde mig med viskosvadden och remsorna, det räckte. Hade aldrig kondens emellan.
Edit: Hittade inte inlägget, men här kommer en bild om någon är nyfiken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det du måste göra är att tejpa innerfönstren för att få tätt in mot huset . Man kan köpa fönstertejp som det ska vara, ingen annan tejp, på byggnadsvårdsbutiken.seD Daessman skrev:Hej! Bor i ett hus från 1928 med varierande grader av renoveringsbehov. Vi har originalfönster, 2-glas där innerbågarna är avkopplingsbara (för sommartid). På övervåningen har vi stort problem med kondens på insidan av ytterfönstrer så fort hösten kommer. Även is uppträder vid enstaka tillfällen. Jag renoverar fönstrena i mån av tid men har inte hunnit alla ännu, dock har det inte gjort skillnad för kondensen. Vi har testat både fönstervadd och hampa som hjälp med fukten. Jag har tätat innerbågarna på ett av fönstrena med 5 mm gummilist samt skruvat åt den ytterligare då jag förstått att varm luft säkerligen sipprar ut och möter den kalla ytterrutan = kondens. Det gör ingen skillnad alls.
Ytterbågarna är fria från lister. Och vi har element under fönstrena.
All denna kondens gör att röta uppstår och jag vill inte behöva byta fönster men ser snart ingen annan utväg. Huset har självdrag med 4 kakelugnar (2 i dagligt bruk) samt en automatisk pax-fläkt i det nyrenoverade badrummet på överplan. Inget av detta har vare sig hjälp eller gjort kondensen värre.
Finns det något mer jag kan göra? Finns liknande hus med orginalfönster i området som inte har samma problem så det blir kanske snart ett besök hos grannarna…
Tacksam för råd!
Vi har likadana fönster och har renoverat dom och tejpat med fönsterremsor, det är klistrade pappersremsor som fuktas och sätts runt om fönstret och det blir ingen kondens. Man gjorde så förr när man hade sommarfönster. Vi har inga tätningsremsor alls på våra ytterfönster. Det finns flera videos på YouTube.com bla en som Anders gjort där han visar hur det går till ( byta, renovera och klistra fönster) Fönster på gamla hus.
Redigerat:
Ja, tack! I trådens börjar beskriver jag att jag gjord det mesta, även fönstertejp i mängder 😇Mayas skrev:
Det du måste göra är att tejpa innerfönstren för att få tätt in mot huset . Man kan köpa fönstertejp som det ska vara, ingen annan tejp, på byggnadsvårdsbutiken.se
Vi har likadana fönster och har renoverat dom och tejpat med fönsterremsor, det är klistrade pappersremsor som fuktas och sätts runt om fönstret och det blir ingen kondens. Man gjorde så förr när man hade sommarfönster. Vi har inga tätningsremsor alls på våra ytterfönster. Det finns flera videos på YouTube.com bla en som Anders gjort där han visar hur det går till ( byta, renovera och klistra fönster) Fönster på gamla hus.
Låter orimligt att det är saltsyra - saltsyra är en gas av väteklorid löst i vatten på samma sätt som ammoniak är löst i vatten (prova att ställ en skvätt av båda bredvid så kommer det att ryka - mycket)P per åke andreasson skrev:
Och båda kommer att vara till största delen bort inom några dagar ur lösningen för att de har dunstat väg, dessutom har saltsyreånga en oerhörd drivande kraft på att få järn att rosta som spikar mm. så det är till och med väldigt olämpligt att använda dessa mellan fönster.
Det som jag tror att man förväxlat med är att svavelsyra användes då i koncentrerad form så absorberar det vatten från luften och är svårflyktigt - dvs. den håller sig kvar i glaset och växer i volym när det absorberar vatten. idag måste man ha tillstånd från länstyrelsen för att köpa svavelsyra, så det är inte tillgängligt på samma sätt som förr.
Men oftast använde man vadd, mossa, hampa men även kattsand¹ (klumpande modell - ej den brända icke klumpande) och kiselgel (vilket också kan hittas i formen av kattsand som halvgenomskinlig vit kross eller pärlor) kan agerar som sorbent (fuktabsorbator) och med sin fuktnivå i balans med luften, att den agerar buffert med att både avge och absorbera fukt ur luften mellan glasen när det varierar upp och ned i temperatur och fukt och den vägen håller luften mellan glasen under immande nivå i de flesta fallen.
En sorbent påverkas relativt lite av temperaturnivå (fungerar även vid många minusgradnivå) men mycket av omkringliggande luftens Rh i procent - så är sorbentens vatteninnehåll runt 60% Rh räknat som dess luftfuktighet vid dess yta så kommer sorbenten börja absorbera fukt från luften när luftens temperatur sjunker och dess Rh-värde ökar över 60% Rh och luften dräneras på vatteninnehåll genom att sorbenten suger till sig fukt med dom procentenheter Rh högre än sorbentens egna fuktnivå. På motsvarande sätt kommer sorbenten att börja avge fukt när luften blir torrare av uppvärmning sedd som procent Rh när tex. solen ligger på fönstret och luften kan bära mer vatten i de högre värmen och har man en viss mått av ventilation till utsidan samtidigt så kan sorbenten börja förlora vatten när den varmare fuktigare luften mellan fönstren pyser iväg i karmen och bli lite torrare till kvällen och miljön mellan glasen blir en smula torrare och daggpunkten för att bilda imma sjunker.
¹ kattsand består av samma lertyp som också används i många torkpåsar som tex. följer med elektronik när man köper dessa istället för torkpåsar med pärlor av kiselgel som också är mycket vanligt använt.
Redigerat:
Klicka här för att svara