12 481 läst ·
67 svar
12k läst
67 svar
Fönster från 1928 envis kondens insida ytterfönster
På ett av mina gamla fönster (ca 1900) så var det under en period problem med att fukt trängde in utifrån genom fönsterkarmarna. Det visade sig i o f s framförallt genom att färg flagnade på fönsterkarmarna mellan fönstren men det är möjligt att imma var ett tidigt tecken. Det är ett fritidshus och vi hade dålig koll på det fönstret.
Exakt. Ibland ser man en konstig kärlek till fönster bara för att de är gamla. Jag tycker åldern inte är lika viktig det faktiska skicket. VI har precis bytt några 50+ år gamla fönster i huset och de var i väldigt dåligt skick. Här var byte det enda alternativet.R Robzon skrev:På ett av mina gamla fönster (ca 1900) så var det under en period problem med att fukt trängde in utifrån genom fönsterkarmarna. Det visade sig i o f s framförallt genom att färg flagnade på fönsterkarmarna mellan fönstren men det är möjligt att imma var ett tidigt tecken. Det är ett fritidshus och vi hade dålig koll på det fönstret.
Nej, jag jobbar med något helt annat. För 100 år sedan så hade man helt andra krav och man skapade mycket mindre fukt än vad man gör idag. Man duschade/badade väldigt sällan, det var lite springor här och där som så luft kunde komma in/ut, man eldade med ved för att värma huset osv.imported_Benno skrev:
Idag så har man antagligen tätat springorna så huset är mycket tätare, man dushar flera gånger i veckan (eller flera gånger om dagen), man värmer med el eller värmepump osv. Detta skapar mycket mer fukt och fukten stannar inomhus på ett annat sätt.
Detta gör att det som fungerade för 100 år sedan, inte fungerar så bra idag, sen brydde man sig inte över lite fukt på insidan heller. Antagligen hade man tjocka gardiner framför fönstrena för att minska kallras (inga element under fönstrena) så man såg inte om det var fukt.
Vi bodde i en gammal skånelänga tidigare med skitdåliga fönster, värmde primärt via ved och det var aldrig fukt på insidan, blåste in rejält och det blev massor med luftombyte (man fick också ha på sig skor inomhus för det var så kallt på golvet). Alla ventiler var stängde för det var så många andra hål där det blåste in i.
Vi flyttade sen och renoverade ett hus och satte in nya fönster, då fick vi också problem med fukt på insidan, men då var det bristfällig ventilation, främst på ovanvåningen. Fixade ventilationen och så var fukten borta.
Så vettigt isolerade fönster + rätt ventilation så får man bort fukten.
Det finns fina fönster med almoge profil och klassiskt utsende, men som är moderna och isolerar vettigt.
Lycka till!
/N
Gamla 1+1 fönster har inte så dåligt U-värde så du kan aldrig räkna hem energibesparingen ekonomiskt. Framförallt inte om du har värmepump.N niblom skrev:Nej, jag jobbar med något helt annat. För 100 år sedan så hade man helt andra krav och man skapade mycket mindre fukt än vad man gör idag. Man duschade/badade väldigt sällan, det var lite springor här och där som så luft kunde komma in/ut, man eldade med ved för att värma huset osv.
Idag så har man antagligen tätat springorna så huset är mycket tätare, man dushar flera gånger i veckan (eller flera gånger om dagen), man värmer med el eller värmepump osv. Detta skapar mycket mer fukt och fukten stannar inomhus på ett annat sätt.
Detta gör att det som fungerade för 100 år sedan, inte fungerar så bra idag, sen brydde man sig inte över lite fukt på insidan heller. Antagligen hade man tjocka gardiner framför fönstrena för att minska kallras (inga element under fönstrena) så man såg inte om det var fukt.
Vi bodde i en gammal skånelänga tidigare med skitdåliga fönster, värmde primärt via ved och det var aldrig fukt på insidan, blåste in rejält och det blev massor med luftombyte (man fick också ha på sig skor inomhus för det var så kallt på golvet). Alla ventiler var stängde för det var så många andra hål där det blåste in i.
Vi flyttade sen och renoverade ett hus och satte in nya fönster, då fick vi också problem med fukt på insidan, men då var det bristfällig ventilation, främst på ovanvåningen. Fixade ventilationen och så var fukten borta.
Det finns fina fönster med almoge profil och klassiskt utsende, men som är moderna och isolerar vettigt.
Lycka till!
/N
Iaf inom en rimlig tid. Sen när isolerglaskassetterna har gett upp är det bara att kassera och köpa nya fönster medans 1+1 håller hur länge som helst om de bara underhålls.
Varm luft stiger. Du får då ett högre tryck på övervåningen än utomhus. Luften trycks ut genom otätheter.D Daessman skrev:Ok tack. Ska testa detta. Har du någon teori varför det bara uppträder på över våning? Inga problem med fönstrena på nedervåning dock är de också övermålade och en del går inte att öppna pga detta. Ändå ingen kondens. Är inte jätteskillnad i temp mellan våningarna men är det för att värmen stiger upp och vill sippra ut genom fönstrena på ovanvåningen?
Jag lyckas alltid med fönsterremsor (tapen du har använt). Öka ventilationen på ytterbågen.
Du kanske även behöver ventiler på övervåningen för att få ut övertrycket någon annan stans än genom fönstren.
Nya fönster är fula eftersom glaset är tyngre och kräver grövre bågar. Visst kan man köpa nya träfönster tillverkade på traditionellt sätt men då är det ju tillbaka på ruta 1 och kan lika gärna renovera de du redan har. Dessutom är planglas fulare än valsat eller munblåst glas.N niblom skrev:Nej, jag jobbar med något helt annat. För 100 år sedan så hade man helt andra krav och man skapade mycket mindre fukt än vad man gör idag. Man duschade/badade väldigt sällan, det var lite springor här och där som så luft kunde komma in/ut, man eldade med ved för att värma huset osv.
Lycka till!
/N
Rent ekonomiskt är väl väldigt svårt att räkna hem ett fönsterbyte på sparad energi när de nya fönstren har begränsad livslängd. Ett gammalt träfönster håller 10 gånger längre minst om det underhålls. Det är inga större problem att ha kondensfria, gamla fönster om man har tätt där det ska vara tätt osv.
Med nya fönster får du ju dessutom kondens på utsidan istället, vet inte om jag tycker det är så mycket bättre.
surris skrev:
Gamla 1+1 fönster har inte så dåligt U-värde så du kan aldrig räkna hem energibesparingen ekonomiskt. Framförallt inte om du har värmepump.
Iaf inom en rimlig tid. Sen när isolerglaskassetterna har gett upp är det bara att kassera och köpa nya fönster
medans 1+1 håller hur länge som helst om de bara underhållssurris skrev:
Gamla 1+1 fönster har inte så dåligt U-värde så du kan aldrig räkna hem energibesparingen ekonomiskt. Framförallt inte om du har värmepump.
Iaf inom en rimlig tid. Sen när isolerglaskassetterna har gett upp är det bara att kassera och köpa nya fönster medans 1+1 håller hur länge som helst om de bara underhålls.
Med dagens elpriser så går det räkna hem ett fönsterbyte (nej jag säljer inte fönster). Jag har tvåglasflönster med något speciell ädelgas (har glömt vilken) med almogeprofil och traditionella haspar och de är inte tjockare än 1 + 1 fönster.S sprucetwig skrev:Nya fönster är fula eftersom glaset är tyngre och kräver grövre bågar. Visst kan man köpa nya träfönster tillverkade på traditionellt sätt men då är det ju tillbaka på ruta 1 och kan lika gärna renovera de du redan har. Dessutom är planglas fulare än valsat eller munblåst glas.
Rent ekonomiskt är väl väldigt svårt att räkna hem ett fönsterbyte på sparad energi när de nya fönstren har begränsad livslängd. Ett gammalt träfönster håller 10 gånger längre minst om det underhålls. Det är inga större problem att ha kondensfria, gamla fönster om man har tätt där det ska vara tätt osv.
Med nya fönster får du ju dessutom kondens på utsidan istället, vet inte om jag tycker det är så mycket bättre.
Sen blir det betydligt mindre underhåll, kallras och tystare med nya fönster. Det går faktiskt att byta kassett i dem också, de är lite pill att göra det men precis som att det går att byta glas, kitta om, byta del av rutten karm på en äldre fönster så går det byta kassett.
Men det är inte min kåk så ni får faktiskt göra precis som ni vill!
/N
Räknat med en värmepump. 75+ år är ingen bra återbetalningstid..N niblom skrev:Med dagens elpriser så går det räkna hem ett fönsterbyte (nej jag säljer inte fönster). Jag har tvåglasflönster med något speciell ädelgas (har glömt vilken) med almogeprofil och traditionella haspar och de är inte tjockare än 1 + 1 fönster.
Sen blir det betydligt mindre underhåll, kallras och tystare med nya fönster. Det går faktiskt att byta kassett i dem också, de är lite pill att göra det men precis som att det går att byta glas, kitta om, byta del av rutten karm på en äldre fönster så går det byta kassett.
Men det är inte min kåk så ni får faktiskt göra precis som ni vill!
/N
D Daessman skrev:
Det skall inte vara inneluft mellan fönstren, det skall vara uteluft (eftersom den innehåller mindre vatten).D Dr.Mugg skrev:Ja, exakt. Problemet är fukt i inneluften, som kondenserar på den kallare ytan. Man kan täta och hålla på tills man dör, men man vinner aldrig över grundläggande fysiska lagar. Varm luft kan bära mer vatten än kall, så när den fuktiga inneluften möter den kalla ytan så kondenserar vattnet.
Skaffa en drös fuktmätare till varje rum, och fundera på avfuktare.
Men, glöm inte att gamla enkla fönster läcker värme som ett såll.
Hyr en IR mätare, ställa dig utanför ditt hus, så kommer du se att fönstren lyser knallröda. Värmeläckage. Hur charmigt det än är med oroginalfönster, så har varje sa sin tid. Kan vara läge att skaffa nya för att minska värmeläckaget,
Finns den kalkylen någonstans så man kan se den eller är det något du har knåpat ihop själv?surris skrev:
Vad händer om man bor i Norbotten med en årsmedel på 3 grader och ett elpris på 3kr. Personligen tror jag inte att elpriset kommer gå ner de närmaste åren utan upp. Flera nätägare har precis höjt nätavgiften med 14% och så kommer effekttarrifen ovanpå det.
/N
Du ser ju vilka parametrar jag har räknat med? det är inget påhittat. Det är byggnadsfysik och en ekonomisk kalkyl. Självklart spelar det stor roll vad energipriset är. Men även med energipris på 3kr och 3 grader i årsmedel skulle det ta ca 30 år i återbetalningstid.N niblom skrev:Finns den kalkylen någonstans så man kan se den eller är det något du har knåpat ihop själv?
Vad händer om man bor i Norbotten med en årsmedel på 3 grader och ett elpris på 3kr. Personligen tror jag inte att elpriset kommer gå ner de närmaste åren utan upp. Flera nätägare har precis höjt nätavgiften med 14% och så kommer effekttarrifen ovanpå det.
/N
Sedan har energiprisökning historiskt varit 2-3% vilket följer inflationsmålet. Så räknar du upp energipriset behöver du räkna upp investeringskostnaden också.
Det var mer att jag var intresserad av att använda kalkylen för att prova olika scenarios.surris skrev:
Du ser ju vilka parametrar jag har räknat med? det är inget påhittat. Det är byggnadsfysik och en ekonomisk kalkyl. Självklart spelar det stor roll vad energipriset är. Men även med energipris på 3kr och 3 grader i årsmedel skulle det ta ca 30 år i återbetalningstid.
Sedan har energiprisökning historiskt varit 2-3% vilket följer inflationsmålet. Så räknar du upp energipriset behöver du räkna upp investeringskostnaden också.
Sen har energipriserna sen 1992 ökat snabbare än inflationen. Det är ökningen av energipriserna som drivit på inflationen. Investeringen tar man ju först och sen betalar man elen (under då hur lång tid det blir). Igår var elpriset i skåne över 6spänn...
/N
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Alla underhåller inte sina fönster lika föredömligt. Jag känner inte till just det fönsterfabrikatet men allmänt är nya fönster av sämre virke än de äldre och klarar sig sämre om de är dåligt skötta.Intet skrev:
Jag renoverar för närvarande fönster från 1928 som misskötts åtminstone de senaste 50 åren. Vanligen är bara bottenstycket dåligt och det räcker oftast med att byta den yttersta centimetern av virket där. Resten av fönsterbågen är frisk och luktar till och med kåda om man sågar i den. Det gör troligen inte mockfjärdfönster ens när de är nya.