Skaffa en fuktmätare till inneluften, troligen lite väl fuktig luft inne. Kanske för dålig luftcirkulation vid fönstren av inneluften, element under fönstren?

• Gilla
Daessman
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden men rent tekniskt är det så här: det inre glaset ska vara HELT TÄTT inåt huset det yttre glaset ska inte vara helt tätt ut i naturen, det måste kunna vädras med uteluft mellan glasen. En liten snutt 3-4cm av ev tätningslist kan tas bort i alla fyra hörnen upptill och nedtill alltså blir det ett hål på ca 3x30mm i varje hörn och det brukar räcka. Man måste även se till så ytterbågen har en liten glipa mot karmen annars hjälper inget

• Gilla
Naturnicklas och 2 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Kondens beror på att varm luft möter kall yta. Kall yta = dålig isolering. Problemet är att kopplade fönster är en, med dagens mått räknat, dålig konstruktion. I moderna fönster har man en fönsterkassett med två eller tre glas med någon ädelgas som gör att får bra isolering. Tyvärr är lösningen att byta fönster.

/N
Jobbar du kanske åt en fönsterbytarfirma?
Har fönstren fungerat i snart 100 år så är det inte fel på fönstren. De behöver bara rätt underhåll.

• Gilla
trilithium och 8 till
  • Laddar…
D Daessman skrev:
Hej! Bor i ett hus från 1928 med varierande grader av renoveringsbehov. Vi har originalfönster, 2-glas där innerbågarna är avkopplingsbara (för sommartid). På övervåningen har vi stort problem med kondens på insidan av ytterfönstrer så fort hösten kommer. Även is uppträder vid enstaka tillfällen. Jag renoverar fönstrena i mån av tid men har inte hunnit alla ännu, dock har det inte gjort skillnad för kondensen. Vi har testat både fönstervadd och hampa som hjälp med fukten. Jag har tätat innerbågarna på ett av fönstrena med 5 mm gummilist samt skruvat åt den ytterligare då jag förstått att varm luft säkerligen sipprar ut och möter den kalla ytterrutan = kondens. Det gör ingen skillnad alls.
Ytterbågarna är fria från lister. Och vi har element under fönstrena.
All denna kondens gör att röta uppstår och jag vill inte behöva byta fönster men ser snart ingen annan utväg. Huset har självdrag med 4 kakelugnar (2 i dagligt bruk) samt en automatisk pax-fläkt i det nyrenoverade badrummet på överplan. Inget av detta har vare sig hjälp eller gjort kondensen värre.
Finns det något mer jag kan göra? Finns liknande hus med orginalfönster i området som inte har samma problem så det blir kanske snart ett besök hos grannarna…
Tacksam för råd!
Jag har haft samma problem. Råden att täta runt innerbågen och se till att uteluft kan cirkulera runt ytterbågen är bra.

En annan problemkälla kan vara att ytterbågen behöver ses över. Om det t ex saknas kitt tar sig fukt in. En tredje är att regnvatten kan komma in utifrån om det regnar och blåser - men då borde imman torka upp inom nån dag.

Problemen visar sig på övervåningen men kan emanera från bottenvåningen eller t o m källare / undergrund. Man får leta och kolla. I mitt fall har det funkat med att ha noga tätt vid innerbågen och luftad ytterbåge utom på ett ställe där det blir kondens efter regn o blåst. Där torkar det i o f s upp men dom rutorna behöver tvättas oftare.

Vore helt vansinnigt att byta ut fönstren Nya fönster har en beräknad livslängd på ca.30 år, sen måste de bytas. Men dina är redan 100 och klarar lätt 100 till därför att de är byggda av förstklassigt kådrikt virke som står emot det mesta. Andra argument emot är kostnaden och belastningen på miljön. Tror inte jag har så många råd att tillföra vad gäller kondensen. Men jag funderar över röta i träet. Ser du tecken på röta eller är du rädd att det ska bli? Om fönstren är målade med linoljefärg står de emot röta många år även om det är fuktigt. Kanske har bågen lager av moderna akrylat/plastfärger som stänger inne fukten så att träet aldrig får torka ut? Om så är fallet behöver du i alla fall skrapa bort de färglagren, torka träet ordentligt, halvolja (linolja+balsamterpentin) och i alla fall grundmåla en gång med linoljefärg i väntan på att ha tid att göra en större fönsterenovering.

• Gilla
Anderz H och 3 till
  • Laddar…
Ta reda på relativa luftfuktigheten inomhus, rätt enkelt att mäta.

• Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Minns sen barndomen att mor ställde nubbeglas med saltsyra i mellan fönstren.
Hmm, hur funkade det? Jag som är kemist och som vet mycket om både saltsyra och salpetersyra som det står om längre ner i tråden skulle absolut avråda från att ställa syror mellan fönstren. Båda syrorna är flyktiga och förr eller senare blir det frätskador runtomkring. Koncentrerad svavelsyra suger åt sig vatten garanterat och är svårflyktig, men jag vill ändå på det bestämdaste avråda för att experimentera med det.

Det finns en produkt som heter Torrbollen och den innnehåller ett ofarligt salt som man kan prova med. Viktigt att veta är att saltet förbrukas och måste bytas ut. Man behöver inte köpa en Torrboll, saltet finns att köpa separat.

• Gilla
NilleBo och 5 till
  • Laddar…
RoTe
H Henrik Sörensen skrev:
Hmm, hur funkade det? Jag som är kemist och som vet mycket om både saltsyra och salpetersyra som det står om längre ner i tråden skulle absolut avråda från att ställa syror mellan fönstren. Båda syrorna är flyktiga och förr eller senare blir det frätskador runtomkring. Koncentrerad svavelsyra suger åt sig vatten garanterat och är svårflyktig, men jag vill ändå på det bestämdaste avråda för att experimentera med det.

Det finns en produkt som heter Torrbollen och den innnehåller ett ofarligt salt som man kan prova med. Viktigt att veta är att saltet förbrukas och måste bytas ut. Man behöver inte köpa en Torrboll, saltet finns att köpa separat.
Jag är inte sååå gammal men har ändå varit med att sätta innerfönster med nån syra mellan, minns ej vilken, det fanns speciella "platta" glas för detta och var en självklarhet för de äldre. Hörde aldrig att det skulle vara något problem mer än att "spill för helvete inte syran".

O onebit skrev:
Skaffa en fuktmätare till inneluften, troligen lite väl fuktig luft inne. Kanske för dålig luftcirkulation vid fönstren av inneluften, element under fönstren?
Tack. Ja element under fönstren.

D Daessman skrev:
Vad tråkigt att höra!
Jag tror inte det gäller oss då det enbart gäller fönster på övervåningen, dock hela. En vattenskada torde ge mer lokal kondensspridning. Vi har gjort stambyte och badrumsrenovering under tiden vi bott o huset och kondensen var precis lika påtaglig innan som efter, inget verkar kunna rubba den…:)
OK 👍

O onebit skrev:
Ja, exakt. Problemet är fukt i inneluften, som kondenserar på den kallare ytan. Man kan täta och hålla på tills man dör, men man vinner aldrig över grundläggande fysiska lagar. Varm luft kan bära mer vatten än kall, så när den fuktiga inneluften möter den kalla ytan så kondenserar vattnet.

Skaffa en drös fuktmätare till varje rum, och fundera på avfuktare.

Men, glöm inte att gamla enkla fönster läcker värme som ett såll.

Hyr en IR mätare, ställa dig utanför ditt hus, så kommer du se att fönstren lyser knallröda. Värmeläckage. Hur charmigt det än är med oroginalfönster, så har varje sa sin tid. Kan vara läge att skaffa nya för att minska värmeläckaget,

L linoljefärg skrev:
Vore helt vansinnigt att byta ut fönstren Nya fönster har en beräknad livslängd på ca.30 år, sen måste de bytas. Men dina är redan 100 och klarar lätt 100 till därför att de är byggda av förstklassigt kådrikt virke som står emot det mesta. Andra argument emot är kostnaden och belastningen på miljön. Tror inte jag har så många råd att tillföra vad gäller kondensen. Men jag funderar över röta i träet. Ser du tecken på röta eller är du rädd att det ska bli? Om fönstren är målade med linoljefärg står de emot röta många år även om det är fuktigt. Kanske har bågen lager av moderna akrylat/plastfärger som stänger inne fukten så att träet aldrig får torka ut? Om så är fallet behöver du i alla fall skrapa bort de färglagren, torka träet ordentligt, halvolja (linolja+balsamterpentin) och i alla fall grundmåla en gång med linoljefärg i väntan på att ha tid att göra en större fönsterenovering.
Nja, riktig så enkelt är det inte. Visst, gamla fönster har bra virke och går att underhålla. Men, frågan är hur de fyller sin funktion? Gamla fönster har ett betydligt högre U värde än nya. Och fönstren kan stå för 30% av husets energiförluster. Genom att byta till nya fönster kan man sänka sina uppvärmningskostnader avsevärt.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Nja, riktig så enkelt är det inte. Visst, gamla fönster har bra virke och går att underhålla. Men, frågan är hur de fyller sin funktion? Gamla fönster har ett betydligt högre U värde än nya. Och fönstren kan stå för 30% av husets energiförluster. Genom att byta till nya fönster kan man sänka sina uppvärmningskostnader avsevärt.
30 års livslängd är nog väldigt teoretiskt.
Jag satte in nya Hajomfönster 1995. De har jag målat två gånger och ser inga tecken på att de åldrats alls. Som allt annat behöver de underhåll.

• Gilla
Dr.Mugg och 1 till
  • Laddar…
M måns hagberg skrev:
Jag har haft samma problem. Råden att täta runt innerbågen och se till att uteluft kan cirkulera runt ytterbågen är bra.

En annan problemkälla kan vara att ytterbågen behöver ses över. Om det t ex saknas kitt tar sig fukt in. En tredje är att regnvatten kan komma in utifrån om det regnar och blåser - men då borde imman torka upp inom nån dag.

Problemen visar sig på övervåningen men kan emanera från bottenvåningen eller t o m källare / undergrund. Man får leta och kolla. I mitt fall har det funkat med att ha noga tätt vid innerbågen och luftad ytterbåge utom på ett ställe där det blir kondens efter regn o blåst. Där torkar det i o f s upp men dom rutorna behöver tvättas oftare.
Vi ska faktiskt dränera huset (aldrig gjort) om en vecka. Har inte tänkt så långt men kanske får det effekt på ovanvåningen. Under tiden ska jag skrapa bort lite färg, försöka göra mer luftspalten, försöka täta innerbågen ännu mer, samt köra med torrboll. Får väll ge det ett par veckor sen så får vi se!

D Daessman skrev:
Vi ska faktiskt dränera huset (aldrig gjort) om en vecka. Har inte tänkt så långt men kanske får det effekt på ovanvåningen. Under tiden ska jag skrapa bort lite färg, försöka göra mer luftspalten, försöka täta innerbågen ännu mer, samt köra med torrboll. Får väll ge det ett par veckor sen så får vi se!
Nej, dräneringen kommer inte påverka kondensproblemen. Fukten i inomhusluften kommer från människorna, i det. Vi andas ut, lagar mat, duschar. torkar tvätt.

Jag hade inte satsat på torrbollar, de räcker inte. Köp fuktmätare, för en hundring styck, så du vet vad fukten är. Justera badrumsfläktarna så de går oftare, köp avfuktare.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.