12 564 läst ·
67 svar
13k läst
67 svar
Fönster från 1928 envis kondens insida ytterfönster
Det låter rimligt, provar att ta bort hampan mellan fönstret. Den gör ju ingen nytta blöt somsagt. Jag tror också lite av orsaken är blött trä. Fönstrena har blivit målade många gånger med olika sorters färg misstänker jag. Blir nog att behöva göra en mer ordentlig renovering både av fönster och karm. Tack för dina tips!imported_Benno skrev:
Om innanfönstret är lufttätt så att inomhusluften inte kan ta sig ut finns det andra möjligheter till kondensbildning. Ta också bort luddet mellan fönstren. Det binder förmodligen också fukt som kondenserar på glasen. Är ytterbågen och karmen torr? Läcker det in vatten i virket pga otätt färgskikt/fönsterkitt kan kondens bildas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 329 inlägg
Kall yta + fuktig luft = kondens. Någonstans kommer fukten in och fönstren är kalla.
Ventilation inne är troligtvis bristfällig, och tätning sådär.
Man skulle kunna lägga lite kiselgel mellan rutorna om det är tillfällig fukt, annars behöver man kolla var fukten kommer från.
Ventilation inne är troligtvis bristfällig, och tätning sådär.
Man skulle kunna lägga lite kiselgel mellan rutorna om det är tillfällig fukt, annars behöver man kolla var fukten kommer från.
Är fönstervadden ny? Tycker på bilden att den ser ut att ha varit med ett tag. Kattsand kan också fungera för att fånga fukt. Fyll en nylonstrumpor med kattsand och testa lägga emellan. Kan vara värt att testa i väntan på tid att kunna renovera.D Daessman skrev:Tyvärr har varken pappersremsor eller vadd hjälp utan snarare lett till att fukten binder och bidrar till mer röta. Men jag är väldigt glad för mina fönster och lite bekymrad över att jag inte hittar en lösning på detta. Sannolikt är det många lager färg och blött trä som är boven.
Behöver renovera både fönster och karm under nästa år.
Kondens: innerfönsyret inte tillräckligt tätat inifrån och/eller fuktigt virke. Åtgärd: Se till att ytterfönstret inte tätar så att kondensen kan vädras ut.
Bor i hus från 1919 med löstagbara innerfönster, som är helt tätade med tätningslist och på de fönster som det trots allt blivit kondens på så var jag kompletterat med pappersremsor. Ytterfönstren är tätade delvis, men upp- och nedtill utan tätningslist på 10 cm så att uteluften kan vädra bort kondensen.
Kolla fuktigheten i virket med en enkel och billig fuktmätare från Clas Ohlson.
Bor i hus från 1919 med löstagbara innerfönster, som är helt tätade med tätningslist och på de fönster som det trots allt blivit kondens på så var jag kompletterat med pappersremsor. Ytterfönstren är tätade delvis, men upp- och nedtill utan tätningslist på 10 cm så att uteluften kan vädra bort kondensen.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Åh, nu blir jag nostalgisk. Precis sådana fönster hade jag på min Gotlandsgård. Vadd mellan fönstren och remsor på rulle som jag tätade med på vinterhalvåret. Sommarhalvåret åkte remsorna och innerförnstren bort. Ingen kondens. I ett rum, salen, fanns det inga innerfönster så de beställdes från en glasmästarinna och de hade gummilist. Inga pappersremsor och ingen kondens. Lycka till! Fönstren i de andra byggnaderna renoverades av en lokal glasmästare som även bytte ut trasiga rutor och det var där som jag köpte remsorna och fick veta hur jag skulle bära mig åt!D Daessman skrev:Hej! Bor i ett hus från 1928 med varierande grader av renoveringsbehov. Vi har originalfönster, 2-glas där innerbågarna är avkopplingsbara (för sommartid). På övervåningen har vi stort problem med kondens på insidan av ytterfönstrer så fort hösten kommer. Även is uppträder vid enstaka tillfällen. Jag renoverar fönstrena i mån av tid men har inte hunnit alla ännu, dock har det inte gjort skillnad för kondensen. Vi har testat både fönstervadd och hampa som hjälp med fukten. Jag har tätat innerbågarna på ett av fönstrena med 5 mm gummilist samt skruvat åt den ytterligare då jag förstått att varm luft säkerligen sipprar ut och möter den kalla ytterrutan = kondens. Det gör ingen skillnad alls.
Ytterbågarna är fria från lister. Och vi har element under fönstrena.
All denna kondens gör att röta uppstår och jag vill inte behöva byta fönster men ser snart ingen annan utväg. Huset har självdrag med 4 kakelugnar (2 i dagligt bruk) samt en automatisk pax-fläkt i det nyrenoverade badrummet på överplan. Inget av detta har vare sig hjälp eller gjort kondensen värre.
Finns det något mer jag kan göra? Finns liknande hus med orginalfönster i området som inte har samma problem så det blir kanske snart ett besök hos grannarna…
Tacksam för råd!
Kondens beror på att varm luft möter kall yta. Kall yta = dålig isolering. Problemet är att kopplade fönster är en, med dagens mått räknat, dålig konstruktion. I moderna fönster har man en fönsterkassett med två eller tre glas med någon ädelgas som gör att får bra isolering. Tyvärr är lösningen att byta fönster.N Nephew skrev:Kondens: innerfönsyret inte tillräckligt tätat inifrån och/eller fuktigt virke. Åtgärd: Se till att ytterfönstret inte tätar så att kondensen kan vädras ut.
/N
Det ska vara tätt kring det inre glaset. Prova med att tejpa med maskeringstejp ( tillfällig lösning).D Daessman skrev:Det låter rimligt, provar att ta bort hampan mellan fönstret. Den gör ju ingen nytta blöt somsagt. Jag tror också lite av orsaken är blött trä. Fönstrena har blivit målade många gånger med olika sorters färg misstänker jag. Blir nog att behöva göra en mer ordentlig renovering både av fönster och karm. Tack för dina tips!
Det yttre glaset ska var ventilerat både i toppen och i botten.
Pröva med en kopp med lite salt i mellan glasen. Salt suger åt sig fukt.
På utsidan är det viktigt med avrinninning, och att fönstren är fogade/kittade så inte vatten rinner in i trävirket.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Från för ganska länge sedan minns jag att man hade ett litet drickdglas med ,jag ror salpetersyra, mellan bågarna. Detta var nog för att torka ut luften mellan bågarna. Kondensen på yttre glasets innersida är helt enkelt kondens av den fukt som finns mellan bågarna.D Daessman skrev:Hej! Bor i ett hus från 1928 med varierande grader av renoveringsbehov. Vi har originalfönster, 2-glas där innerbågarna är avkopplingsbara (för sommartid). På övervåningen har vi stort problem med kondens på insidan av ytterfönstrer så fort hösten kommer. Även is uppträder vid enstaka tillfällen. Jag renoverar fönstrena i mån av tid men har inte hunnit alla ännu, dock har det inte gjort skillnad för kondensen. Vi har testat både fönstervadd och hampa som hjälp med fukten. Jag har tätat innerbågarna på ett av fönstrena med 5 mm gummilist samt skruvat åt den ytterligare då jag förstått att varm luft säkerligen sipprar ut och möter den kalla ytterrutan = kondens. Det gör ingen skillnad alls.
All denna kondens gör att röta uppstår och jag vill inte behöva byta fönster men ser snart ingen annan utväg. Huset har självdrag med 4 kakelugnar (2 i dagligt bruk) samt en automatisk pax-fläkt i det nyrenoverade badrummet på överplan. Inget av detta har vare sig hjälp eller gjort kondensen värre.
Finns det något mer jag kan göra? Finns liknande hus med orginalfönster i området som inte har samma problem så det blir kanske snart ett besök hos grannarna…
Tacksam för råd!
Jag bor i ett hus med tvåglasfönster och där kan det när det blir kallt ute kondens på inte glasets nersida.
Låt mig göra ett par killgissningar på lösning av ditt problem:
- pröva förslaget med stark salpetersyra enl. ovan
- se till att inte en så bra tätningslist mellan karm och yttre båge. Kanske får du då samma absoluta luftfuktighet mellan uteluft och luft mellan bågarna.
Alltså bara killgissningar. Skicka gärna feedback. Jag tycker frågan är intressant!
/Per Åke
per.ake.andreasson@gmail.com
Nej det är hampa, också flitigt använt alternativ till fönstervadd. Den luddar inte lika mkt och är en naturprodukt.M Mrs November skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 329 inlägg
Njae, fukt måste kunna komma ut om den kommer in. Inneluften är ofta varm och fuktig och den vill du inte få cirkulerad mot det kalla ytterglaset.M M85 skrev:
D Daessman skrev:Hej! Bor i ett hus från 1928 med varierande grader av renoveringsbehov. Vi har originalfönster, 2-glas där innerbågarna är avkopplingsbara (för sommartid). På övervåningen har vi stort problem med kondens på insidan av ytterfönstrer så fort hösten kommer. Även is uppträder vid enstaka tillfällen. Jag renoverar fönstrena i mån av tid men har inte hunnit alla ännu, dock har det inte gjort skillnad för kondensen. Vi har testat både fönstervadd och hampa som hjälp med fukten. Jag har tätat innerbågarna på ett av fönstrena med 5 mm gummilist samt skruvat åt den ytterligare då jag förstått att varm luft säkerligen sipprar ut och möter den kalla ytterrutan = kondens. Det gör ingen skillnad alls.
Tacksam för råd!
Hej
Hade samma problem och det förstog vi först efter upptäckt av vattenläckag/vattenskada där fuskare som renoverat badrummet använt 1 tums klicka ihop rör under golvet från utlopp för tvättmaskin. Så kolla om ni har fukt under grund eller läckage, hoppas ni slipper det. I vårt fall hade röret så klart lossat så tvättmaskin spolade ut tvättvattnet rakt i trossbotten = Förruttnelse och mkt fuktigt under huset. Nu torra fönster efter 3 månaders renovering 2024.
Lycka till 🍀
Vad tråkigt att höra!P Patrik La skrev:Hej
Hade samma problem och det förstog vi först efter upptäckt av vattenläckag/vattenskada där fuskare som renoverat badrummet använt 1 tums klicka ihop rör under golvet från utlopp för tvättmaskin. Så kolla om ni har fukt under grund eller läckage, hoppas ni slipper det. I vårt fall hade röret så klart lossat så tvättmaskin spolade ut tvättvattnet rakt i trossbotten = Förruttnelse och mkt fuktigt under huset. Nu torra fönster efter 3 månaders renovering 2024.
Lycka till 🍀
Jag tror inte det gäller oss då det enbart gäller fönster på övervåningen, dock hela. En vattenskada torde ge mer lokal kondensspridning. Vi har gjort stambyte och badrumsrenovering under tiden vi bott o huset och kondensen var precis lika påtaglig innan som efter, inget verkar kunna rubba den…