Jag behöver köpa ett nytt badrumsskåp eftersom mitt nuvarande har gått sönder. Tänkte ta en i bredden mindre så innebär såklart att hålen inte kommer matcha från nuvarande skåp.
Jag undrar hur man bäst fäster ett sådant skåp. Jag har sett att det finns olika sätt att montera det på och funderar på om man kan limma direkt på kakel? Eller om man ska borra? Samtidigt är jag lite orolig för att borra tänk om man råkar borra i något man inte borde? Jag har heller inte borrmaskin så vill egentligen också att de ska gå så smidigt och bra som möjligt.
Tacksam för all tips Jag bifogar bild så att ni lättare kan förstå hur det ser ut och vad jag tänkt köpa.
Jag undrar hur man bäst fäster ett sådant skåp. Jag har sett att det finns olika sätt att montera det på och funderar på om man kan limma direkt på kakel? Eller om man ska borra? Samtidigt är jag lite orolig för att borra tänk om man råkar borra i något man inte borde? Jag har heller inte borrmaskin så vill egentligen också att de ska gå så smidigt och bra som möjligt.
Tacksam för all tips Jag bifogar bild så att ni lättare kan förstå hur det ser ut och vad jag tänkt köpa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 289 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 289 inlägg
Jag har i alla fall inte sett något badrumsskåp som ska limmas fast, utan bara sådana som ska skruvas. För att limmas behövs en stor yta direkt mot väggen och skåpet ska kunna hänga på bakstycket, vilket inte går om det består av en tunn masonitskiva enkelt infäst i sidorna.
Vad är det för material i väggen bakom kaklet, betong, träregler + gipsskivor eller något annat?
När renoverades badrummet sist?
Hur brett är nuvarande skåp och vad vill du nu?
Skjutdörrar är inte alltid så praktiska eftersom det blir ett utrymme i mitten som man inte kommer åt enkelt.
Vad är det för material i väggen bakom kaklet, betong, träregler + gipsskivor eller något annat?
Skjutdörrar är inte alltid så praktiska eftersom det blir ett utrymme i mitten som man inte kommer åt enkelt.
Elen måste väl också dras om ifall du köper skåpet på bild2.A Amatörpåvift skrev:Jag behöver köpa ett nytt badrumsskåp eftersom mitt nuvarande har gått sönder. Tänkte ta en i bredden mindre så innebär såklart att hålen inte kommer matcha från nuvarande skåp.
Okej ska jag bara göra de enkelt och köpa likadan skåp eller? Behöver jag då något annat för kanterna eller räcker de med att skruva i samma hål?BirgitS skrev:
Jag har i alla fall inte sett något badrumsskåp som ska limmas fast, utan bara sådana som ska skruvas. För att limmas behövs en stor yta direkt mot väggen och skåpet ska kunna hänga på bakstycket, vilket inte går om det består av en tunn masonitskiva enkelt infäst i sidorna.
Tänker sån där silikon grej ….
Försöker hitta, hornbach verkar ha de måtten jag efterfrågar. Vet dock inte om borrhålen är på samma plats.BirgitS skrev:
Tänker mer på skåpkanterna om de ska tätas sen med de också?
Vet endast att de kakel på… hur vet man vad som finns bakom de 😬
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 289 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 289 inlägg
I din andra tråd verkar det som att det gäller en bostadsrätt och i så fall kan du fråga styrelsen om hur huset är konstruerat, om det är väggar i betong, lättbetong, tegel, stående plank, träreglar med skivor på eller något annat.
Klicka här för att svara