Hej. Elbil är beställd och laddboxen ska installeras på tomten. Lättast vore att montera ny kabel från mätarskåpet (sitter på en stolpe) direkt till laddboxen. Finns det några problem med detta ? Kommer lastbalansering fungera ? Har laddboxar inbyggd jordfelsbrytare ? Något speciellt vi behöver tänka på ?
Tack.

Några allmänna svar.

Det ska finnas plats i mätarskåpet. Dels plats på kundplinten för en ny kabel och dels plats för eventuella skydd. Det kan också behövas plats för strömtrafos. Det gäller att välja laddstation med omsorg.

De flesta laddstationer för laddning av en (1) bil kräver en JFB typ A, och då sätter man också ett överströmsskydd. Det tar 7 modulplatser på en DIN-skena som ska få plats i mätarskåpet. Väljer du en laddstation med dubbla uttag som kan användas samtidigt så finns alltid alla skydd inbyggda och du behöver endast en kabel från mätarskåpet, dock minst 5G6 mm² i detta fall.

Många laddbalanserare kan idag använda den befintliga elmätaren som just strömmätare per fas, medan andra (äldre?) laddstationer kan kräva strömtrafo eller separat energimätare, och dessutom eventuellt en signalkabel mellan mätarskåp och laddstation om det inte kör trådlöst. Trådlöst kan kräva internetanslutning och abonnemang.

Det fanns en webbsida som hade en översikt av alla laddstationer, men jag tror den blev övermäktig att hålla uppdaterad.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Några allmänna svar.

Det ska finnas plats i mätarskåpet. Dels plats på kundplinten för en ny kabel och dels plats för eventuella skydd. Det kan också behövas plats för strömtrafos. Det gäller att välja laddstation med omsorg.

De flesta laddstationer för laddning av en (1) bil kräver en JFB typ A, och då sätter man också ett överströmsskydd. Det tar 7 modulplatser på en DIN-skena som ska få plats i mätarskåpet. Väljer du en laddstation med dubbla uttag som kan användas samtidigt så finns alltid alla skydd inbyggda och du behöver endast en kabel från mätarskåpet, dock minst 5G6 mm² i detta fall.

Många laddbalanserare kan idag använda den befintliga elmätaren som just strömmätare per fas, medan andra (äldre?) laddstationer kan kräva strömtrafo eller separat energimätare, och dessutom eventuellt en signalkabel mellan mätarskåp och laddstation om det inte kör trådlöst. Trådlöst kan kräva internetanslutning och abonnemang.

Det fanns en webbsida som hade en översikt av alla laddstationer, men jag tror den blev övermäktig att hålla uppdaterad.
Mätaren är ny men skåpet är från 60-talet. Porslins säkringar sitter monterade i en grå plåtlåda fråm 60-talet. Kan man byta ut den mot en modernare med plats för modernare huvudsäkringar till huset och det du nämner behövs till laddboxen ?

Det fanns förr smala skåp och breda skåp, och under åren som gått kan de se bedrövliga ut eller vara i bra skick. Ta en bild. Det går alltid att sätta en kapsling på stolpen bredvid skåpet.

Har du luftledning bör du beakta att nätägaren snart kanske vill ta bort stolpen, och då är det lämpligt att byta mätarskåpet till ett modernt. Det är nog ingen som nyttjar stolpskor idag så lådan bör inte vara ivägen.

Skåpet är helt ok, ca 75x30x22 (hxbxdj). Menar du att det som hör till laddstolpen även kan monteras i separat skåp på stolpen? Nya skåp behöver jag nog inte oroa mig för. Ellevio grävde ner ledningarna till ca 50 fastigheter på samma område. Stolparna tog de ner och ersätta med kortare stolpe i plast. Elskåpen flyttade de bara över...

• Elskåp utomhus med elmätare och tre säkringar, två avsäkrade på botten av skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja där finns ingen plats.

Du har några alternativ, i den ordning jag rekommenderar.
  1. Byt mätarskåp till ett modernt.
  2. Skaffa en laddstation med dubbla uttag som jag skrev om.
  3. Sätt en kapsling på stolpen med dvärg och JFB.
Det finns ju även alternativet att leta efter en singel laddstation med inbyggda skydd, som man kan lita på. Hade inte Garo det? Men om man i detta fall formellt slipper överströmsskydd och JFB i matande ände kan diskuteras.

Laddstationen kan ju bytas i framtiden med andra krav.

Redigerat:
Purre
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja där finns ingen plats.

Du har några alternativ, i den ordning jag rekommenderar.
  1. Byt mätarskåp till ett modernt.
  2. Skaffa en laddstation med dubbla uttag som jag skrev om.
  3. Sätt en kapsling på stolpen med dvärg och JFB.
Det finns ju även alternativet att leta efter en singel laddstation med inbyggda skydd, som man kan lita på. Hade inte Garo det? Men om man i detta fall formellt slipper överströmsskydd och JFB i matande ände kan diskuteras.

Laddstationen kan ju bytas i framtiden med andra krav.
Vad är en dvärg ?

Purre
L Lasse Karlsson2 skrev:
Vad är en dvärg ?
Det är en minibrytare med dagens ordval. Automatsäkring förekommer också. En säkring med en vippa. Det andra som finns är diazedsäkring/gängsäkring.

Stort tack till er som hjälpt oss. Nu har vi kunskap när den lokala elfirman kommer och diskuterar installationen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.