432 662 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Jag tror också att det är tillåtet, kanske bara i vissa fall men det är inget som jag vill rekommendera eller som jag själv gör. Känns som om man ber om att få bli påkörd då.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Sorligt.
Det enda "säkra" är tyvärr att alltid ligga i högerfil i cirkulationsplats. Då behöver man nämligen aldrig göra ett körfältsbyte inne i cirkulationsplatsen.
Ligger man i vänsterfil in så kommer man behöva göra ett körfältsbyte åtminstone när man kör ut (även om det är två filer ut så kommer du att korsa högerfilen), och vid körfältsbyte har man väjningsplikt mot trafik i andra körfältet. Så att ligga i vänsterfil är alltid lite av en chansning, bilar i högerfil kan "tvinga" dig att köra ett extra varv om du har otur.
Jag blinkar alltid ut ur rondellen, huruvida jag blinkar vänster in beror på rondellens storlek. Är den stor så ser de på andra sidan ändå inte mig när jag är på väg in, och då är det meningslöst. Men är den mindre så hjälper det de "mötande" att de vart jag har tänkt ta vägen.
Sen får man inte glömma att ibland finns det inget tydligt "höger" eller "vänster", om en rondell t.ex. har 3 eller 5 anslutande vägar. GPS brukar säga 1:a, 2:a eller 3:e utfarten.
Ligger man i vänsterfil in så kommer man behöva göra ett körfältsbyte åtminstone när man kör ut (även om det är två filer ut så kommer du att korsa högerfilen), och vid körfältsbyte har man väjningsplikt mot trafik i andra körfältet. Så att ligga i vänsterfil är alltid lite av en chansning, bilar i högerfil kan "tvinga" dig att köra ett extra varv om du har otur.
Jag blinkar alltid ut ur rondellen, huruvida jag blinkar vänster in beror på rondellens storlek. Är den stor så ser de på andra sidan ändå inte mig när jag är på väg in, och då är det meningslöst. Men är den mindre så hjälper det de "mötande" att de vart jag har tänkt ta vägen.
Sen får man inte glömma att ibland finns det inget tydligt "höger" eller "vänster", om en rondell t.ex. har 3 eller 5 anslutande vägar. GPS brukar säga 1:a, 2:a eller 3:e utfarten.
Nu är vi förvisso OT, men du har rätt i det mesta här (allt?)N Nerre skrev:Det enda "säkra" är tyvärr att alltid ligga i högerfil i cirkulationsplats. Då behöver man nämligen aldrig göra ett körfältsbyte inne i cirkulationsplatsen.
https://www.mestmotor.se/automotors...lkorningens-viktigaste-regel-hall-till-hoger/
Och här finns en HD-dom som står bakom detta.
Men märk väl att HD snärjer in sig lite i resonemang om cirkulationsplatsens storlek och verkar mena att olika regler kan gälla.
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591
Kameror på E4:an mellan Södertälje och Stockholm som automatiskt bötfäller de som mittfilscampar, inte använder blinkers, inte håller avståndet och kör över heldraget. Det skulle bekosta hela Österleden och lite till.S JockeEinarson skrev:Det verkar ju nu som att ALLA vet att grundläget för samtliga trafikanter är det högra körfältet, övriga körfält är för snabbare trafik i omkörning. Vid byte av körfält, oavsett om det är till vänster eller till höger SKALL blinkers användas.
Ovanstående går att tyda sig till i Trafikförordningen och om alla nu gör som förpliktigat så kommer såväl snabb, som långsammare trafik att fungera bättre. Frågan är HUR vi får ALLA mittkörfältscampare som inte läser denna tråd att fatta, förslag?
Tillåtet sen år 2000 då reglerna för cirkulationsplats ändrades. Sen är det ibland inte att rekommendera, men det är en annan sak.Fotografen skrev:
Ska du byta från vänster till höger för att åka ur rondellen, får du inte göra det om en bil ligger bredvid, oavsett var bilen kom ifrån, inte ens om den åkt 3 varv i ytterringen (höger)
För långtradare t.ex. är det rätt praktiskt att endast ta höger körfält i cirkulationsplatserna oavsett vilken utfart de har tänkt ta. De har nämligen rätt lätt att bli "inspärrade" i vänster körfält om de har lagt sig där.
Själv kör jag hela tiden där jag kommer fram, och inte bryter allt för mycket mot lagar. Så det blir ytterfil hela vägen ibland, t.ex. om det krävs för att passera någon lus.
Själv kör jag hela tiden där jag kommer fram, och inte bryter allt för mycket mot lagar. Så det blir ytterfil hela vägen ibland, t.ex. om det krävs för att passera någon lus.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja långtradare har lite andra förutsättningar än vanliga bilar, exempelvis när det gäller cirkulationsplatser, att man måste köra mer av en päronsväng för att inte riva ner stolpar, att accelerationer tar mer tid så att man inte alltid hinner upp i fart innan man ska köra in från accelerationssträckan till motorvägen etc.
Det har jag full förståelse för och jag tar hänsyn till det. Jag tycker bara det är så rackarna tråkigt att det finns så många långtradare i trafiken nuförtiden. Vi har långtradaren Volvo V70 som man måste köra i päronsväng för att komma runt lyktstolpen på sidan. I samma kategori har vi även långtraderaren Toyota Aygo och långtradaren VW Tiguan och många fler. Även när det gäller cirkulationsplatser så ser man idag flera långtradare som måste köra i ytterfil även om de ska 3/4 varv, exempelvis långtradaren Skoda Octavia och långtradaren Peugeot 308 eller långtradaren Volvo XC60.
På accelerationssträckorna trängs långtradare av modell V90, Audi A4, Citroën C3 etc med långtradare från Kia, Hyundai och Opel.
Idag råkade jag dock ut för en lite ny situation. Eller ny är väl att ta i, en vanlig situation, men med ett nytt fordon. En som alldeles för sent inser "Jävlar, här ska jag av" och ligger i fel fil och tvingas korsa alla och dra rätt över spärrområdet. Denna gång var det en långtradare av typen MAN, dvs inte en av de små nämnda ovan, som missade att avfarten vid kungens kurva sker från vänster fil. Från högerfil, så är det bara att snabbt passera mittfil, vänsterfil och spärrområde och övriga får helt enkelt bromsa...
Det sista får mig att fundera över folks rädsla att köra fel, vilket också använts som argument till att ligga i mittfil. Vad är problemet med att missa sin avfart, eller tvingas köra av motorvägen för att man inte hann byta fil på över en km, trots skyltning? Varför är det så farligt så att man måste dra in framför andra och köra över spärrzon och heldraget? Varför inte bara köra vidare och vända? Eller i fallet med att man kör av motorvägen för tidigt, kör man rakt fram i korsningen eller rondellen* som kommer efter avfarten så är man 99 ggr av 100 på motorvägen igen.
Jag såg till och med en dam göra en u-sväng på tvåfilig väg, från högerfil, över heldraget för att hon insåg att hon var på väg åt fel håll för några månader sen. Dvs, hon svänger över en annan fil åt samma håll och över heldraget... 100 meter längre fram låg en rondell...
* för dig som tolkar "köra rakt ram i en rondell" som att man ska göra över gräset, så bör du öva din förmåga att förstå omgivningen, annars riskerar du faktiskt bli en fara i trafiken. Fantasi behöver man för att bli en bra förare.
Det har jag full förståelse för och jag tar hänsyn till det. Jag tycker bara det är så rackarna tråkigt att det finns så många långtradare i trafiken nuförtiden. Vi har långtradaren Volvo V70 som man måste köra i päronsväng för att komma runt lyktstolpen på sidan. I samma kategori har vi även långtraderaren Toyota Aygo och långtradaren VW Tiguan och många fler. Även när det gäller cirkulationsplatser så ser man idag flera långtradare som måste köra i ytterfil även om de ska 3/4 varv, exempelvis långtradaren Skoda Octavia och långtradaren Peugeot 308 eller långtradaren Volvo XC60.
På accelerationssträckorna trängs långtradare av modell V90, Audi A4, Citroën C3 etc med långtradare från Kia, Hyundai och Opel.
Idag råkade jag dock ut för en lite ny situation. Eller ny är väl att ta i, en vanlig situation, men med ett nytt fordon. En som alldeles för sent inser "Jävlar, här ska jag av" och ligger i fel fil och tvingas korsa alla och dra rätt över spärrområdet. Denna gång var det en långtradare av typen MAN, dvs inte en av de små nämnda ovan, som missade att avfarten vid kungens kurva sker från vänster fil. Från högerfil, så är det bara att snabbt passera mittfil, vänsterfil och spärrområde och övriga får helt enkelt bromsa...
Det sista får mig att fundera över folks rädsla att köra fel, vilket också använts som argument till att ligga i mittfil. Vad är problemet med att missa sin avfart, eller tvingas köra av motorvägen för att man inte hann byta fil på över en km, trots skyltning? Varför är det så farligt så att man måste dra in framför andra och köra över spärrzon och heldraget? Varför inte bara köra vidare och vända? Eller i fallet med att man kör av motorvägen för tidigt, kör man rakt fram i korsningen eller rondellen* som kommer efter avfarten så är man 99 ggr av 100 på motorvägen igen.
Jag såg till och med en dam göra en u-sväng på tvåfilig väg, från högerfil, över heldraget för att hon insåg att hon var på väg åt fel håll för några månader sen. Dvs, hon svänger över en annan fil åt samma håll och över heldraget... 100 meter längre fram låg en rondell...
* för dig som tolkar "köra rakt ram i en rondell" som att man ska göra över gräset, så bör du öva din förmåga att förstå omgivningen, annars riskerar du faktiskt bli en fara i trafiken. Fantasi behöver man för att bli en bra förare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Med tre rondellolyckor bakom dig gissar jag nog ändå på att det var du. Trafik är inte en tävling där man i någon egentlig mening vunnit om man varit med om en olycka bara för att motparten bedömts som vållande.Isakare skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Då rekommenderar jag exempelvis Vallarondellen i Linköping. Där leder vissa filer otvetydigt ut ur rondellen vid vissa vägar. Vill minnas att exempelvis Thorildsplan i Sthlm är likadan. Finns fler exempel även om det är en ovanlig lösning.N Nerre skrev:
Så det är nog som vanligt bäst att lära sig köra bil och ta hänsyn till sina medtrafikanter snarare än att hålla sig till en och samma lösning jämnt.
@Fotografen ser inte att du svarade på detta?N Nyikåk skrev:
Vilket stort land i väster är det du syftar på??
Är det skyltat med körfältsvägvisare in i en rondell med flera filer, är det väl det som "gäller".Isakare skrev:
Tillåtet sen år 2000 då reglerna för cirkulationsplats ändrades. Sen är det ibland inte att rekommendera, men det är en annan sak.
Ska du byta från vänster till höger för att åka ur rondellen, får du inte göra det om en bil ligger bredvid, oavsett var bilen kom ifrån, inte ens om den åkt 3 varv i ytterringen (höger)
*Vänsterfil in - vänstersväng eller rakt.
*Högerfil in i rondellen - höger eller rakt.
Är det påbjudet i nån 2filig rondell att köra höger in och vänster ut?
Ser inga exempel när jag googlat lite.
Märkväl, jag skriver 2filig rondell, då vi inte har större än så här på landet, däremot har vi MÅNGA rondeller...