Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med tre rondellolyckor bakom dig gissar jag nog ändå på att det var du. Trafik är inte en tävling där man i någon egentlig mening vunnit om man varit med om en olycka bara för att motparten bedömts som vållande.
Instämmer.
Grundregeln i trafiken är ju "Don't be a dick."
Jag tycker inte ju att det är så mycket värt att ha haft rätt tre gånger,
jämfört med att inte ha krockat dom tre gångerna.
Om en argumentation börjar med "Jag har rätt att... " så vet man att inget bra kan komma ut av det.

Fairlane
S Sackaros skrev:
Ja, fast det är ju det som är grejen. När du är stressad fungerar inte hjärnan och logiken. Du blir primitiv. Det är inte för att de är elaka, de är pressade och kan inte bättre just då.
Visst är det så, men jag tror att man inte efteråt analyserar situationen, vilket gör att nästa gång man hamnar i ett liknande läge så gör man likadant.
En klassiker är när någon lagt sig i vänsterfil vid korsning, en fil för endast vänstersvängande, med eget trafikljus.
När det blir grönt så inser de att de inte alls ska vänster utan måste byta fil till höger, men där står ju andra bilar så det går inte. Då väntar man bara och blockerar för alla bakom.
I en sådan situation borde man inte vara så stressad egentligen. Jag tror att det är samma personer som ställer kundvagnen tvärsöver gången på ICA eller Ikea istället för längs med gången. Man tänker inte på andra än sig själv, I butiken är det bara irriterande, i trafiken kan det vara livsfarligt.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Ja, fast det är ju det som är grejen. När du är stressad fungerar inte hjärnan och logiken. Du blir primitiv. Det är inte för att de är elaka, de är pressade och kan inte bättre just då.
Nä inte elaka, bara egoistiska. Det naturliga och enkla är att fortsätta i den fil man redan är om det inte går att byta på ett säkert sätt och utan att hindra och störa annan trafik. Men jag förstår hur du menar, ibland tar man till kortsiktiga och dåliga lösningar i panik.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då rekommenderar jag exempelvis Vallarondellen i Linköping. Där leder vissa filer otvetydigt ut ur rondellen vid vissa vägar. Vill minnas att exempelvis Thorildsplan i Sthlm är likadan. Finns fler exempel även om det är en ovanlig lösning.
Nu pratar vi om olika saker här.

Det jag syftade på var precis det som Mikael_L länkar till: Om det blir en krock mellan två bilar i en cirkulationsplats så är det alltid den som låg i innerfil som anses vållande. Det finns t.o.m. HD-dom på det. Enda sättet att inte bli vållande i en olycka är alltså att ligga i högerfil. Det var det jag menade med enda "säkra".

Att det samtidigt kan innebära att man inte kommer dit man vill är en helt annan femma. Men faktum är alltså att varje gång du ligger i en annan fil än ytterfil i en cirkulationsplats så gör du alltså en chansning att det inte ska ligga nån i högerfil när det är dags att åka ut. Annars får du åka flera varv.

Man kan ju också titta innan man svänger...

S Sackaros skrev:
Gällande faran med att köra fel och tokiga filbyten när man ligger i fel fil så tror jag att det helt enkelt är en stressreaktion. Det handlar inte om att man inte kan köra 2 km extra, utan man blir stressad och fattar fel beslut. Hittar man dessutom inte så vet man inte hur lång den extra sträckan blir. Missar jag min motorvägsavfart på vägen hem blir det en timmes extra körning.
Ja, på motorväg brukar jag ofta försöka tänka att det är bättre att åka av en gång för ofta än att missa en avfart.

P Pin skrev:
Nä inte elaka, bara egoistiska. Det naturliga och enkla är att fortsätta i den fil man redan är om det inte går att byta på ett säkert sätt och utan att hindra och störa annan trafik. Men jag förstår hur du menar, ibland tar man till kortsiktiga och dåliga lösningar i panik.
Ja, i trafiken verkar folk bli extremt egoistiska. Jag tror det handlar mycket om att man sitter i en skyddad burk isolerad från andra.

Min familj brukar tråka mig för att jag inte vill stanna precis var som helst för att släppa av nån. Även om det inte syns en enda bil just då kan man ge sig f-n på att nån dyker upp så fort man stannat, så jag vill alltid stanna där man absolut inte står i vägen. Jag vill försöka visa hänsyn gentemot andra.

Det är samma sak som gör att jag ofta ligger i 80 bakom en husvagn på motorvägen, det går så fort i vänsterfil att jag kommer att ligga i vägen för de som kör där om jag bara kör 110. Så jag sniglar på i 80 tills det är tomt bakom. Ibland kan de dröja flera mil, för de som kommer bakom mig i högerfil kan ju inte föreställa sig att jag faktiskt ligger och väntar på att kunna köra om, så de byter till vänsterfil långt bak, vilket gör att det dröjer väldigt länge innan det blir en lucka för mig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Man kan ju också titta innan man svänger...
Och vad gör du om det är fullt med bilar i ytterfilen? Eller en långtradare? Jo, då får du som sagt var vackert åka flera varv, för de har ingen skyldighet att släppa in dig.

Det är därför det är "säkrast" att ligga i ytterfilen. Ingen risk att bli instängd, mindre risk att anses som vållande.

N Nerre skrev:
Ja, i trafiken verkar folk bli extremt egoistiska. Jag tror det handlar mycket om att man sitter i en skyddad burk isolerad från andra.

Min familj brukar tråka mig för att jag inte vill stanna precis var som helst för att släppa av nån. Även om det inte syns en enda bil just då kan man ge sig f-n på att nån dyker upp så fort man stannat, så jag vill alltid stanna där man absolut inte står i vägen. Jag vill försöka visa hänsyn gentemot andra.

Det är samma sak som gör att jag ofta ligger i 80 bakom en husvagn på motorvägen, det går så fort i vänsterfil att jag kommer att ligga i vägen för de som kör där om jag bara kör 110. Så jag sniglar på i 80 tills det är tomt bakom. Ibland kan de dröja flera mil, för de som kommer bakom mig i högerfil kan ju inte föreställa sig att jag faktiskt ligger och väntar på att kunna köra om, så de byter till vänsterfil långt bak, vilket gör att det dröjer väldigt länge innan det blir en lucka för mig.
Samma här, förutom att jag gärna kör om snarast möjligt. Många hk så det går snabbt att komma förbi.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och vad gör du om det är fullt med bilar i ytterfilen? Eller en långtradare? Jo, då får du som sagt var vackert åka flera varv, för de har ingen skyldighet att släppa in dig.

Det är därför det är "säkrast" att ligga i ytterfilen. Ingen risk att bli instängd, mindre risk att anses som vållande.
Jag anpassar farten för att få en lucka. Har aldrig upplevt att det har varit ett problem om inte någon har brutit mot väjningsplikten och åkt in för att svänga till höger direkt trots att jag är i innerfil. Men då har jag inga betänkligheter ang. att stoppa upp..

F
N Nerre skrev:

Det KAN verkligen inte vara ett problem.

Att läsa av den situationen i god tid KAN inte vara ett problem.

Att signalera att man vill ut i ytterfil för att svänga och samtidigt anpassa sin fart till trafikrytmen så det inte behövs nån direkt lucka KAN inte vara ett problem.

Och skulle man mot förmodan behöva ta ett varv till i rondellen (vilket inte har hänt mig någonsin efter jag vet inte..... 400000-600000km eller nåt??) så KAN det inte vara ett problem det heller.

Det är väldigt många saker du inte tycker KAN vara problem. Så varför bryr du dig? Det är bara de som tycker att det KAN vara ett problem som behöver tänka på att man är i princip rättslös om man ligger i innerfil och ska köra ut.

Jag tycker personligen att det inte är helt trivialt att kolla döda vinkeln på höger sida samtidigt som man ligger i en vänsterkurva i innerfilen i en rondell.

N Nerre skrev:

Bara en undran, när du ligger i höger filen och någon i vänsterfilen vill komma in, släpper du in honom?

F
N Nerre skrev:
Det är väldigt många saker du inte tycker KAN vara problem. Så varför bryr du dig? Det är bara de som tycker att det KAN vara ett problem som behöver tänka på att man är i princip rättslös om man ligger i innerfil och ska köra ut.

Jag tycker personligen att det inte är helt trivialt att kolla döda vinkeln på höger sida samtidigt som man ligger i en vänsterkurva i innerfilen i en rondell.
Nej, jag förstår. Du förmedlar allt annat än säkerhet och självförtroende när du skriver om bilkörning, jag köper det. Men många i den situationen du verkar befinna dig i gör generalfelet att dra ner på farten och skapa fartskillnader och då blir det svårt, då är alla naturliga luckor helt borta.

Nissens Nissens skrev:
@Fotografen ser inte att du svarade på detta?
Vilket stort land i väster är det du syftar på??
Med den formuleringen brukar det bli USA. De delstater jag kört bil i har inget högerpåbud, och omkörning är tillåten på båda sidor. Spektakulärt för en högersvensk att bli rejält omkört av en stor Kenworth, på "insidan", när din egen mätare redan visar 65 mph.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.