Din försäkring kommer troligen belastad om du kör in i en annan bil vid ett filbyte, oavsett pilar.

FredrikR FredrikR skrev:
Är det skyltat med körfältsvägvisare in i en rondell med flera filer, är det väl det som "gäller".

*Vänsterfil in - vänstersväng eller rakt.
*Högerfil in i rondellen - höger eller rakt.

Är det påbjudet i nån 2filig rondell att köra höger in och vänster ut?
Ser inga exempel när jag googlat lite. :thinking:

Märkväl, jag skriver 2filig rondell, då vi inte har större än så här på landet, däremot har vi MÅNGA rondeller... :crysmile:
Ekhagsrondellen Jönköping.
31
https://maps.app.goo.gl/FDFcP5ug6qEPxyk57

• Gilla
  • Ledsen
L-Bror och 2 till
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
Ekhagsrondellen Jönköping.
31
[länk]
Damn... men visst är det inte 2 filer rakt igenom i riktning Rosenlund/Elmia då va? :)
Och vänsterfil är enbart E4 Helsingborg?

Mitt resonemang ovan, att inte hamna till vänster när du kör in i högerfilen är beroende av 2filiga utfarter åt samtliga håll.

Gällande faran med att köra fel och tokiga filbyten när man ligger i fel fil så tror jag att det helt enkelt är en stressreaktion. Det handlar inte om att man inte kan köra 2 km extra, utan man blir stressad och fattar fel beslut. Hittar man dessutom inte så vet man inte hur lång den extra sträckan blir. Missar jag min motorvägsavfart på vägen hem blir det en timmes extra körning.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
[länk]
Aj, den där var inte snygg. När skylt och markering i vägbanan inte säger samma sak kan det bli lite stökigt.

F
S Sackaros skrev:
Gällande faran med att köra fel och tokiga filbyten när man ligger i fel fil så tror jag att det helt enkelt är en stressreaktion. Det handlar inte om att man inte kan köra 2 km extra, utan man blir stressad och fattar fel beslut. Hittar man dessutom inte så vet man inte hur lång den extra sträckan blir. Missar jag min motorvägsavfart på vägen hem blir det en timmes extra körning.
Fast det är när du missar avfarten. Hur mycket skulle du förlora i tid om du istället råkade svänga av en avfart förtidigt? Det brukar vanligtvis finnas möjligheter att köra på igen efter nån korsning.

Med det resonemanget så borde den nervösa typen ALLTID hålla sig i högerfilen.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med tre rondellolyckor bakom dig gissar jag nog ändå på att det var du. Trafik är inte en tävling där man i någon egentlig mening vunnit om man varit med om en olycka bara för att motparten bedömts som vållande.
Givetvis kan man tolka det så.

S Sackaros skrev:
Jag ser ofta liknande i stadsmiljö där det oftast går att vända genom att köra runt ett kvarter eller svänga av i nästa korsning. Trivts det är det vissa som gör farligt sena filbyten och u-svängar på trafikerade gator. Men det är klar att om alla andra stannar går ju manövern snabbare än om jag måste köra några meter extra...

F fsn skrev:
fast sist det här diskuterades så kom vi väl till slutsatsen att du inte var kompetent nog? Regeln är att hålla till höger, hur jävla svårt kan det vara för dig att fatta det? Ta det lugnt eller hetsa är en helt annan diskussion, ta den i din egen tråd med dina andra snigelkompisar.

anledningen till att hålla till höger är fortfarande för att minimera hastighetsskillnader mellan filer och inte korka igen vägen.
Egentligen är det enklare än så: Du ska hålla väl till höger för att det är det som gäller.
Det är inte så att regler inte gäller för mig om jag inte förstår dom.
Sen kan man sätta sig in i varför regeln finns, eller inte. Men under den tiden ligger man väl till höger.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F
E eleson skrev:
Egentligen är det enklare än så: Du ska hålla väl till höger för att det är det som gäller.
Det är inte så att regler inte gäller för mig om jag inte förstår dom.
Sen kan man sätta sig in i varför regeln finns, eller inte. Men under den tiden ligger man väl till höger.
eller åker taxi

FredrikR FredrikR skrev:
Är det skyltat med körfältsvägvisare in i en rondell med flera filer, är det väl det som "gäller".

*Vänsterfil in - vänstersväng eller rakt.
*Högerfil in i rondellen - höger eller rakt.

Är det påbjudet i nån 2filig rondell att köra höger in och vänster ut?
Ser inga exempel när jag googlat lite. :thinking:

Märkväl, jag skriver 2filig rondell, då vi inte har större än så här på landet, däremot har vi MÅNGA rondeller... :crysmile:
cirkulationsplatsen i Kundvägen/Arningevägen, Arninge:
Vägskyltar över cirkulationsplats vid Kundvägen/Arningevägen med hastighetsgräns och biltrafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
B b8q skrev:
cirkulationsplatsen i Kundvägen/Arningevägen, Arninge:
[bild]
Dock inte 2 filer ur rakt igenom.
Vänster är enbart vänster. (y)

FredrikR FredrikR skrev:
Dock inte 2 filer ur rakt igenom.
Vänster är enbart vänster. (y)
Japp, men det går som du ser inte kategoriskt att säga "höger körfält in > aldrig ut åt vänster"

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
B b8q skrev:
Japp, men det går som du ser inte kategoriskt att säga "höger körfält in > aldrig ut åt vänster"
Nej det skulle vara ihop med 2 filer rakt igenom.
Om det då finns påbjuden vänstersväng från högerfil. (y)

P Pin skrev:
Jag ser ofta liknande i stadsmiljö där det oftast går att vända genom att köra runt ett kvarter eller svänga av i nästa korsning. Trivts det är det vissa som gör farligt sena filbyten och u-svängar på trafikerade gator. Men det är klar att om alla andra stannar går ju manövern snabbare än om jag måste köra några meter extra...
Ja, fast det är ju det som är grejen. När du är stressad fungerar inte hjärnan och logiken. Du blir primitiv. Det är inte för att de är elaka, de är pressade och kan inte bättre just då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.