F fsn skrev:
Om du läser ditt eget inlägg och vad du citerade så ser du själv vad jag skrev. Det står inte ett ord om vare sig USA eller lugnt tempo i det inlägget.
Fel av mig, det skulle vara svar till @Stuff inlägget ovanför ditt. :oops:

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Fairlane
P Patmark skrev:
Jag tycker att det är självklart att man tänker falla tillbaka efter en omkörning på landsväg, som jag har svårt att se som "filbyte". Då kan man gott hoppa över att blinka. På motorväg är det ju alltid ett filbyte, även om man har kört om någon, och därmed blinkar man.
Vi tänker olika. Jag blinkar alltid. Jag blinkar också när jag ligger i en högersvängande fil. Jag blinkar också i lägen där det "inte behövs eftersom jag är ensam på vägen". Dels blir det en vana, dels så finns alltid risken att jag missat någon, som kan vara hjälpt av min blinkers och det kostar mig ingenting.

• Gilla
  • Älska
vcx och 8 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Vi tänker olika. Jag blinkar alltid. Jag blinkar också när jag ligger i en högersvängande fil. Jag blinkar också i lägen där det "inte behövs eftersom jag är ensam på vägen". Dels blir det en vana, dels så finns alltid risken att jag missat någon, som kan vara hjälpt av min blinkers och det kostar mig ingenting.
Du kör inte Audi du.....

• Haha
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
F
Keiller Keiller skrev:
Nej, jag tror inte det kan var nåt. Risken för att drabbas av hjärtinfarkt är stor om man hetsar upp sig för mycket i trafiken. Olycksrisken ökar sannolikt också.

Så alternativ fyra, som jag föredrar, är att försöka vara en god trafikant och så ofta som möjligt göra rätt, inte hetsa upp sig över andra trafikanter eller med diverse gester försöka uppfostra andra i bilkörning.

Jag vet, det är svårt att hålla sig från att skrika rätt ut när folk kör som idioter men det är faktiskt lönlöst har jag upptäckt. Ingen hör en.
Missförstå mig rätt, jag kör kanske inte så heller även om det säkert har hänt. Men det är det som är konsekvensen av mittfilscampare. De är EN DEL av orsaken till ett pissigt trafikklimat. Så den generella analysen att OM ALLA BARA TAR DET PIANO är inte en lösning.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Nej vi tänker inte så olika, jag blinkar också i onödan hela tiden. Även när jag kör om på landsväg blinkar jag höger när jag faller tillbaka. Jag menar bara generellt vad jag tycker är acceptabelt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sen är det ju så också att man inte blir bra på filbyten förrän man tränar på det. Så om alla mittfilscampare skulle byta fil 3 ggr extra varje resa för att de lägger sig i högerfilen skulle de efter ett tag inte ha några problem med att byta fil. När jag var dålig på att backa med bilen backade jag in på varje parkering tills jag kunde det ordentligt. Man behöver träna, ingen är en fulländad förare direkt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kan trygga alla med att jag är en ganska nitisk användare av blinkers. Tänker att för mycket information i trafiken kan inte vara fel. Förutom de gånger när jag missar då...

Ville bara understryka min körskolelärares inställning till att bara tanken att man skulle ligga kvar och köra i omkörningsfil var befängd.

Men nej, kommer jag på motorväg och kommer ikapp en bil, det finns inga andra trafikanter på flera hundra meter, varken framför eller bakom. Alltså är vi "ensamma". Då blinkar jag när jag går ut i omkörningsfil men inte när jag går tillbaka. Där håller jag med min körskolelärare. Sedan vet jag inte om detta ändrats sedan -85?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag tycker det är synd att inte fler kan tänka sig att köra lagligt även utan att se polisfordon, men jag kan inte göra så mycket åt att de är idioter.
Folk har ingen koll på reglerna, de kör enligt en massa myter. Jag tror det förekommit även i den här tråden att folk hävt ur sig rena felaktigheter och påstått att det är gällande trafikregler.

Jag hade TF utskriven i bilen under större delen av 90-talet och en bit in på 00-talet. Numera går det snabbare att leta fram den på internet med mobilen om man är osäker på nån regel.

P Patmark skrev:
När högerfilen försvinner i t.ex. norrut i Upplands Väsby blir det trafikstockning. Om då alla som ligger i högerfilen ska in i mittenfilen (som blir högerfil) förvärrar det rejält.
Fast nu ligger ju folk ofta i mittenfil från Häggvik ända fram till efter Bredden, och där går de ut i högerfil (som de alltså hade kunnat ligga i hela tiden, som jag gjort snett bakom dem). Jag vet inte direkt om det är en bättre lösning?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Det lustiga är att alla som förespråkar laglydighet hänvisar till ett bra flöde. Men filbyten och inbromsningar är ju det sämsta för ett bra flöde? Vad talar för att det är positivt för flödet att ligga i 110 på högerfilen, komma ikapp en lastbil som blir omkörd i 100 och då göra två filbyten för att köra om längst till vänster? Sedan dessutom falla tillbaka i högerfilen utan att blinka...
Du menar alltså att de som kör fortast ska ligga i högerfil, de som kör långsammast i mittenfil och de som kör lite lagom i vänsterfil?

Hur blir det när det blir 2-filigt då? Är det högerfilen eller vänsterfilen som försvinner?

Guzzi Guzzi skrev:
Kan trygga alla med att jag är en ganska nitisk användare av blinkers. Tänker att för mycket information i trafiken kan inte vara fel. Förutom de gånger när jag missar då...

Ville bara understryka min körskolelärares inställning till att bara tanken att man skulle ligga kvar och köra i omkörningsfil var befängd.

Men nej, kommer jag på motorväg och kommer ikapp en bil, det finns inga andra trafikanter på flera hundra meter, varken framför eller bakom. Alltså är vi "ensamma". Då blinkar jag när jag går ut i omkörningsfil men inte när jag går tillbaka. Där håller jag med min körskolelärare. Sedan vet jag inte om detta ändrats sedan -85?
Låter som vi haft samma lärare. Håller också med om resonemanget att det inte är nödvändigt att blinka högre för att återgå till högerfilen - annat än i undantagsfall då man av någon anledning behöver svänga in onödigt snävt framför den man kört om.

Fairlane
Att mittfilscamparna tycker det är läskigt att byta fil kan jag delvis förstå. Väldigt ofta så kommer de ju i låg fart på påfartssträckan och kastar sig snabbt två filer vänster in i mittfil för att sedan försöka öka farten. Tacka fasen att det är läskigt att byta fil då, när man håller mycket lägre fart än omgivningen.

• Gilla
  • Haha
Prodigys och 5 till
  • Laddar…
Det heter väl accelerationsfält egentligen. Gissa vad man ska göra där? :)

Sen ska man ju faktiskt anpassa sig efter hastigheten i det körfält man ska köra ut i.

"Pelle i botten" brukade min körskolelärare tjata om. Och att man sen skulle byta fil så tidigt som möjligt när det inte längre var heldraget. Många idag verkar istället köra efter "jag kör så länge jag kan i accelerationsfältet så måste de andra släppa in mig sen när det tar slut". Vilket ju inte alls stämmer.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
P
N Nerre skrev:
Du menar alltså att de som kör fortast ska ligga i högerfil, de som kör långsammast i mittenfil och de som kör lite lagom i vänsterfil?
Vet inte hur du kunde tolka det jag skrev så.

Angående högerfilen kan du titta i Upplands-Väsby där filen längst till höger försvinner. Ligger du där och lallar måste du byta till mittenfilen med resultat att rytmen där störs.

P Patmark skrev:
Angående högerfilen kan du titta i Upplands-Väsby där filen längst till höger försvinner. Ligger du där och lallar måste du byta till mittenfilen med resultat att rytmen där störs.
Som sagt var, jag vet precis hur det ser ut där, eftersom det är de som envisas med att ligga i mittenfil som gör att högerfilen är oanvändbar.

Det händer rätt ofta att jag kommer i högerfil, som oftast blir tom efter avfarten till Bredden, och så måste jag gå ut i vänsterfil för att köra förbi en massa såskoppar som ligger i 70 i mittenfil (för de ska nämligen snart köra av och börjar sakta in 3 km före avfarten). Sen efter att jag kört om dem och gått tillbaka till högerfil ser jag ofta i backspegeln hur de också byter till högerfil.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.