432 661 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Om alla höll tre sekunders lucka skulle det aldrig vara något problem att byta fil, men nu när det snarare är tre billängders lucka så lägger många sig hellre i mittfilen när man vet att högerfilen försvinner om en kilometer eller så.
Jag har därför viss förståelse för att vissa ligger kvar i mittfilen trots att det är olagligt, i alla fall på sträckor med tät trafik och där körfälten kommer och går.
Jag har därför viss förståelse för att vissa ligger kvar i mittfilen trots att det är olagligt, i alla fall på sträckor med tät trafik och där körfälten kommer och går.
Fantastiskt att denna diskussionen blommade upp igen, med samma resonemang, åsikter och troligen konklusioner.
Men det är ju bra att kunskap sprids.
O för att sprida lite kunskap vill jag bara påminna om det här med filbyte vs körfältsbyte.
Filbyte:
Körfältsbyte:
Så har vi rett ut det en gång för alla!

O för att sprida lite kunskap vill jag bara påminna om det här med filbyte vs körfältsbyte.
Filbyte:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Körfältsbyte:
Logga in
Skapa konto
Så har vi rett ut det en gång för alla!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
Och dela för bövelen inte filen, det är olagligt med fildelning.K knipo skrev:Fantastiskt att denna diskussionen blommade upp igen, med samma resonemang, åsikter och troligen konklusioner.
Filbyte:
[bild]
[bild]
Körfältsbyte:
[bild]
Så har vi rett ut det en gång för alla!![]()
Det verkar ju nu som att ALLA vet att grundläget för samtliga trafikanter är det högra körfältet, övriga körfält är för snabbare trafik i omkörning. Vid byte av körfält, oavsett om det är till vänster eller till höger SKALL blinkers användas.
Ovanstående går att tyda sig till i Trafikförordningen och om alla nu gör som förpliktigat så kommer såväl snabb, som långsammare trafik att fungera bättre. Frågan är HUR vi får ALLA mittkörfältscampare som inte läser denna tråd att fatta, förslag?
Ovanstående går att tyda sig till i Trafikförordningen och om alla nu gör som förpliktigat så kommer såväl snabb, som långsammare trafik att fungera bättre. Frågan är HUR vi får ALLA mittkörfältscampare som inte läser denna tråd att fatta, förslag?
Det är inte så att du ligger i högerfil vid bredden och så måste du byta fil (körfält, whatever) för att du inte ska till Upplands-Väsby?N Nerre skrev:Som sagt var, jag vet precis hur det ser ut där, eftersom det är de som envisas med att ligga i mittenfil som gör att högerfilen är oanvändbar.
Det händer rätt ofta att jag kommer i högerfil, som oftast blir tom efter avfarten till Bredden, och så måste jag gå ut i vänsterfil för att köra förbi en massa såskoppar som ligger i 70 i mittenfil (för de ska nämligen snart köra av och börjar sakta in 3 km före avfarten). Sen efter att jag kört om dem och gått tillbaka till högerfil ser jag ofta i backspegeln hur de också byter till högerfil.
Nej, jag bor i Upplands väsby så jag åker i princip aldrig förbi där.P Patmark skrev:
1 km innan högerfilen försvinner sitter det körfältsvägvisare, och då får man äntligen köra förbi alla mittenfilare. Och inte alltför sällan är det nån i mittenfil som alltför sent inser att de skulle svängt av, så de sneddar över spärrzonen...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Det enda intressanta här är:K knipo skrev:Fantastiskt att denna diskussionen blommade upp igen, med samma resonemang, åsikter och troligen konklusioner.
Filbyte:
[bild]
[bild]
Körfältsbyte:
[bild]
Så har vi rett ut det en gång för alla!![]()
1 vilka blinkar vänster redan innan de kör in i rondellen?
x vilka blinkar höger vid "filbytet"?
2 vilka blinkar höger ut ur rondellen?
# vilka halvgarderar?
# vilka helgarderar?
Och vilka kör in i vänstra eller högra filen. Och vilka kör in i vänstra men ut i högra.
Häromveckan körde jag bakom en som körde in i högra filen (jag i vänstra) sedan bytte han till vänstra framför näsan på mig och sedan till höger igen för att köra ur rondellen.
Häromveckan körde jag bakom en som körde in i högra filen (jag i vänstra) sedan bytte han till vänstra framför näsan på mig och sedan till höger igen för att köra ur rondellen.
Beror på hur linjerna i rondellen är målade, finns några varianter samt vart jag skall. Rakt fram höger in och höger ut eller vänster och vänster ut. Svänga vänster blir vänster in om det sedan blir höger eller vänster ut beror på linjemålningen.P Pin skrev:
Höger fil in ger höger ut höger och höger ut rakt fram men aldrig höger fil åt vänster i en rondell.
Vänster fil in aldrig åt högersväng, vänster fil ut rakt fram och vänster fil vänster ut.
Blev mycket höger och vänster här men förhoppningsvis gick det att förstå hur jag uppfattat att man skall köra.
Vänster fil in aldrig åt högersväng, vänster fil ut rakt fram och vänster fil vänster ut.
Blev mycket höger och vänster här men förhoppningsvis gick det att förstå hur jag uppfattat att man skall köra.