432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Att alla glider fram i samma lugna tempot i USA tycker jag har ändrats på senare år till hetsigare tempo. Senaste besöket i Texas passerade en gigantisk långtradare o högerfilen i 130 km/h (lagligt tror jag) och väldigt ryckigt tempo och höga hastigheter och mycket filbyten överlag.F fsn skrev:intressant. Det låter som att du tänker fortsätta campa i mittfilen? Vidare så tycker du det är läskigt med sicksackande. Du har inte reflekterat över att du slipper sicksackande runt dig om du ligger i högerfilen? Du säger att du har ”en gedigen utbildning” så kan det vara, det var kanske du som inte var intresserad no, det vet inte jag. Men har man gedigen utbildning inom området och vet ungefär vad man gör så kan inte ett filbyte vara läskigt, det handlar om hstighetsanpassning och avstånd, det skall man klara om man har körkort. Ta en lektion av pappsen.
Lite oroande tycker jag det är att en del väljer körfält i mitten för att de tycker att körfältsbyten är besvärliga eller känns läskiga, och då är det ändå ofta folk i medelåldern eller yngre.
Om man redan i den åldern börjar ha svårt att hantera bilkörningen, hur ska det inte då bli när man börjar närma sig pensionsåldern?
Om man redan i den åldern börjar ha svårt att hantera bilkörningen, hur ska det inte då bli när man börjar närma sig pensionsåldern?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
så kan det absolut vara, jag vet inte, har bara kört bil i NewYork och upp till Kanada och det var som att köra i Sverige. Men vad har det med mitt inlägg att göra? Svarade du på fel inlägg?P Pin skrev:
Ja, du får väl tala med de som gör så.F fsn skrev:
Prata också gärna med alla andra som i trafiken beter sig på ett sätt som inte är förenligt med lagen, om att de ska lämna in körkortet.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Jag kan ju istället lägga mig på tok för nära bakom, blinka med ljustutan och tuta tills dom flyttar sig. Och fattar dom inte så kan jag köra om och lägga mig framför och sänka farten så dom själva inser att det hade varit bättre att ligga i högerfil.Keiller skrev:
Ett andra alternativ är ju att jag gör en provokativ, olaglig och farligt snabb omkörning på insidan, förslagsvis tutar jag och ventilerar mitt missnöje med vänster långfinger när jag med 15 cm mellan backspeglarna drar förbi.
Ett tredje förslag är att jag från högerfilen gör att aggresivt dubbelt filbyte med en viss risk, kör om och gör ett demonstrativt dubbelt filbyte tillbaka till högerfilen. Gärna lite tätt framför så mittfilscamparen behöver bromsa och upplever ett visst obehag.
Kan det vara nåt tror du?
Det är intressant att du nämner långtradare, för jag har aldrig i något annat land i världen sett så mycket rester av exploderade lastbilsdäck på motorvägarna (högtemperatur, som ökar med stigande hastighet, dessutom i mittenfiler, ja, det kan ju bara leda till en sak - fler olyckor).P Pin skrev:
Nej, jag tror inte det kan var nåt. Risken för att drabbas av hjärtinfarkt är stor om man hetsar upp sig för mycket i trafiken. Olycksrisken ökar sannolikt också.F fsn skrev:Jag kan ju istället lägga mig på tok för nära bakom, blinka med ljustutan och tuta tills dom flyttar sig. Och fattar dom inte så kan jag köra om och lägga mig framför och sänka farten så dom själva inser att det hade varit bättre att ligga i högerfil.
Ett andra alternativ är ju att jag gör en provokativ, olaglig och farligt snabb omkörning på insidan, förslagsvis tutar jag och ventilerar mitt missnöje med vänster långfinger när jag med 15 cm mellan backspeglarna drar förbi.
Ett tredje förslag är att jag från högerfilen gör att aggresivt dubbelt filbyte med en viss risk, kör om och gör ett demonstrativt dubbelt filbyte tillbaka till högerfilen. Gärna lite tätt framför så mittfilscamparen behöver bromsa och upplever ett visst obehag.
Kan det vara nåt tror du?
Så alternativ fyra, som jag föredrar, är att försöka vara en god trafikant och så ofta som möjligt göra rätt, inte hetsa upp sig över andra trafikanter eller med diverse gester försöka uppfostra andra i bilkörning.
Jag vet, det är svårt att hålla sig från att skrika rätt ut när folk kör som idioter men det är faktiskt lönlöst har jag upptäckt. Ingen hör en.
Dessutom skapar det fler farliga situationer när de som kör "som man ska" måste göra dubbla filbyten vid omkörningar, så det är dåligt för alla.Anonymiserad 173289 skrev:
Man kan inte falla tillbaka från filen längst till vänster till filen längst till höger utan blinka för att "det förväntas" heller. Alla "regler" som gäller på två filer är inte överförbara till tre filer. Blinka bör man.
Vid byte av fil SKALL man blinka, ALLTID (även i Brommaplansrondellen!!!!)P Patmark skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Märklig körskolelärare som ansåg att man inte behövde använda blinkers när man byter fil till höger, för att det är självklart... Det är förvisso självklart att man ska hålla så långt till höger som det går, men minst lika självklart att man ska använda blinkers vid filbyte.
Jag tycker att det är självklart att man tänker falla tillbaka efter en omkörning på landsväg, som jag har svårt att se som "filbyte". Då kan man gott hoppa över att blinka. På motorväg är det ju alltid ett filbyte, även om man har kört om någon, och därmed blinkar man.Fairlane skrev: