Hade ingen aning om att man inte får köra i mittenfilen -gör alltid det på den sträckan då de blir mindre filbyten (läskigt varje gång så som andra kör och sicksackar och inte släpper fram en). Såsar dock verkligen inte men kör ju inte heller så fort att körkortet ryker vilket många andra gör. Jaja ni har tur att jag inte kör där så ofta iaf.

• Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Men vad intressant! Här har vi en mittfilscampare! ;)

Om du tycker det är läskigt med filbyten, hur tror du då vi andra tycker det är om vi kommer ikapp dig och ska passera dubbla filer för att kunna köra om dig för att sedan passera dubbla filer på väg tillbaka för fortsatt färd? Det är ju i det fallet du som är orsaken till att det blir en massa läskiga zick-zackanden och filbyten?

Jag blir genuint nyfiken på hur du fick körkort utan att ha koll på högertrafik och placering?

(Om du tycker jag låter syrlig så är det inte min avsikt. Jag är ärligt nyfiken. Jag tog körkort -85, mitt på bonnvischan, och jag minns placering som en ganska grundläggande del i utbildningen. Minns körläraren säga att "har ni gjort en omkörning behöver ni däremot inte blinka när ni går tillbaka, för det är en självklarhet att ni ska ligga i högerfältet".)

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Men vad intressant! Här har vi en mittfilscampare! ;)

Om du tycker det är läskigt med filbyten, hur tror du då vi andra tycker det är om vi kommer ikapp dig och ska passera dubbla filer för att kunna köra om dig för att sedan passera dubbla filer på väg tillbaka för fortsatt färd? Det är ju i det fallet du som är orsaken till att det blir en massa läskiga zick-zackanden och filbyten?

Jag blir genuint nyfiken på hur du fick körkort utan att ha koll på högertrafik och placering?

(Om du tycker jag låter syrlig så är det inte min avsikt. Jag är ärligt nyfiken. Jag tog körkort -85, mitt på bonnvischan, och jag minns placering som en ganska grundläggande del i utbildningen. Minns körläraren säga att "har ni gjort en omkörning behöver ni däremot inte blinka när ni går tillbaka, för det är en självklarhet att ni ska ligga i högerfältet".)
tog körkort i småstan för 20 år sen så ja den frågan kom inte riktigt upp... (pappa är trafiklärare så förutom att jag nu ska pika honom för detta skulle jag säga att jag har en gedigen utbildning i ryggen). Återigen -jag såsar inte i filen utan kör typ så fort man kan utan att för den saken skull kasta mig ut i vänsterfilen där folk lägger sig i 120 och trycker bakifrån. Men som sagt tycker hela sträckan är rätt oskön så undviker att köra där (Max 5-10 ggr per åt om ens det) så du behöver nog inte oroa dig att jag ska störa din färd.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Så länge folk i mittfilen håller högsta tillåtna hastighet ser jag inget problem med det. De som "kommer ifatt" kör av olika anledningar fortare än så och kan använda vänsterfil för omkörning. Då kan höger körfält användas som på- och avfarter, vilket de i realiteten är.

Problemet som jag ser det är inte att folk kör i mittfilen utan problemet är att man lagt på- och avfarter gemensamt med det högra körfältet, istället för att lägga på- och avfarter till höger om högra körfältet. Som man gjort på större delen av svenska vägar med mer än två körfält i vardera körriktningen.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Problemet som jag ser det är inte att folk kör i mittfilen utan problemet är att man lagt på- och avfarter gemensamt med det högra körfältet, istället för att lägga på- och avfarter till höger om högra körfältet.
Fast så är det ju inte mer än undantagsvis, och då är det skyltat i mer än god tid. Folk ligger helt enkelt i mittfil för att det är bekvämt för dem. Och eftersom att ”alla” gör det så är det svårt att påverka folk till att vilja göra rätt.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men påbudet att alltid ligga i högerfilen...är det bra, egentligen?
JA!

J jocke31 skrev:
jag är också en fan av amerikansk trafik. Skillnaden är att man där får köra om på båda sidor. Det är liksom en förutsättning för att miitfilskörning ska vara acceptabel.
Jämför olycksstatistik för USA med Tyskland och du har svaret!

Keiller Keiller skrev:
Så länge folk i mittfilen håller högsta tillåtna hastighet ser jag inget problem med det. De som "kommer ifatt" kör av olika anledningar fortare än så och kan använda vänsterfil för omkörning. Då kan höger körfält användas som på- och avfarter, vilket de i realiteten är.

Problemet som jag ser det är inte att folk kör i mittfilen utan problemet är att man lagt på- och avfarter gemensamt med det högra körfältet, istället för att lägga på- och avfarter till höger om högra körfältet. Som man gjort på större delen av svenska vägar med mer än två körfält i vardera körriktningen.
Om förare har problem med att byta fil för på- och avfarter och därmed undviker att ligga i den ”juridiskt påbjudna” högerfilen så går det ju alldeles utmärkt att på frivillig basis lämna in sitt körkort på närmsta polisstation med hänvisning till att kompetensen saknas för upprätthållande av nämnda licens.

Någon nämnde tidigare motorvägen mellan Södertälje och Stockholm och där kan man väldigt ofta se hur kön i vänsterfilen växer, mittfilen är konstant, medan enstaka fordon trafikerar en i övrigt ganska tom högerfil. MEN med det sagt så ser jag t o m polisbilar ligga i mittfilen i 95-98 km/h (det är 100 km/h på huvuddelen av sträckan) istället för att föregå med gott exempel och ligga i högerfilen, skärpning polisen!!

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Om förare har problem med att byta fil för på- och avfarter och därmed undviker att ligga i den ”juridiskt påbjudna” högerfilen så går det ju alldeles utmärkt att på frivillig basis lämna in sitt körkort på närmsta polisstation med hänvisning till att kompetensen saknas för upprätthållande av nämnda licens.

Någon nämnde tidigare motorvägen mellan Södertälje och Stockholm och där kan man väldigt ofta se hur kön i vänsterfilen växer, mittfilen är konstant, medan enstaka fordon trafikerar en i övrigt ganska tom högerfil. MEN med det sagt så ser jag t o m polisbilar ligga i mittfilen i 95-98 km/h (det är 100 km/h på huvuddelen av sträckan) istället för att föregå med gott exempel och ligga i högerfilen, skärpning polisen!!
Själv har jag inga problem med att byta fil men jag har även förståelse för att en del väljer att ligga i mittfilen för att högerfilen "försvinner".

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
Det lustiga är att alla som förespråkar laglydighet hänvisar till ett bra flöde. Men filbyten och inbromsningar är ju det sämsta för ett bra flöde? Vad talar för att det är positivt för flödet att ligga i 110 på högerfilen, komma ikapp en lastbil som blir omkörd i 100 och då göra två filbyten för att köra om längst till vänster? Sedan dessutom falla tillbaka i högerfilen utan att blinka...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bara för att sätta USA-jämförelserna i sammanhang så har de 2–5 ggr så många döda i trafiken som vi, beroende på hur man mäter.

Nu är förvisso inte motorvägar den stora dödsfällan i trafiken, men ändå, det är inte ett trafiksäkerhetsmässigt föredöme det jämförs med.

[länk]
USA ska väl inte ses som nåt föredöme i stort. Nu var det just denna regel om omkörning på båda sidor som jag anser är bra. Tror faktiskt inte att den påverkar trafiksäkerheten negativt där i särskilt stor omfattning. Många får en läskig bild i huvudet av att det kommer att flyga förbi bilar i 200 blås på båda sidor om dig när du kör på motorvägen men nej, i praktiken skiljer det bara 3-5km/h mellan de olika fordonen. Alla glider fram i lugnt tempo och väldigt få har behov av att använda annat än farthållaren.
Sen finns det säkert många andra anledningar till att de har fler döda i trafiken. Att de har 0,8 promille som gräns för rattfylla är ju ett bra exempel

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
F
L Lisa Lottery skrev:
Hade ingen aning om att man inte får köra i mittenfilen -gör alltid det på den sträckan då de blir mindre filbyten (läskigt varje gång så som andra kör och sicksackar och inte släpper fram en). Såsar dock verkligen inte men kör ju inte heller så fort att körkortet ryker vilket många andra gör. Jaja ni har tur att jag inte kör där så ofta iaf.
intressant. Det låter som att du tänker fortsätta campa i mittfilen? Vidare så tycker du det är läskigt med sicksackande. Du har inte reflekterat över att du slipper sicksackande runt dig om du ligger i högerfilen? Du säger att du har ”en gedigen utbildning” så kan det vara, det var kanske du som inte var intresserad no, det vet inte jag. Men har man gedigen utbildning inom området och vet ungefär vad man gör så kan inte ett filbyte vara läskigt, det handlar om hstighetsanpassning och avstånd, det skall man klara om man har körkort. Ta en lektion av pappsen.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
Sen finns det säkert många andra anledningar till att de har fler döda i trafiken. Att de har 0,8 promille som gräns för rattfylla är ju ett bra exempel
Och att de får ta körkort vid 16 med relativt låga kunskapskrav. Alltså det finns ju tusen andra anledningar till höga olyckstal än att man får köra om på höger sida.

F
Keiller Keiller skrev:
Själv har jag inga problem med att byta fil men jag har även förståelse för att en del väljer att ligga i mittfilen för att högerfilen "försvinner".
Då kan man med fördel lämna in sitt körkort enligt instruktionerna ett par inlägg upp. Att välja att ligga kvar i mittfilen är inte förenligt med lagen, det kan ingen ha missat vid det här laget.

• Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
F
P Patmark skrev:
Och att de får ta körkort vid 16 med relativt låga kunskapskrav. Alltså det finns ju tusen andra anledningar till höga olyckstal än att man får köra om på höger sida.
Det är även på sina ställen tillåtet att svänga höger vid rött och dom har fortfarande inte fattat vad en cirkulationsplats har för fördelar.

Det kanske är så att det inte är ett land att snegla på öht när det gäller trafiksäkerhet?

• Gilla
Patmark och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.