432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Underlättar på och avfart... Det är det man har påfartssträckor och avfartssträckor till.A Andy78 skrev:
Om det skulle vara ett så stort problem så att man vill ha den tunga trafiken i mittfil, mil efter mil så tillför inte högerfilen något på samma sträckor. Kanske kan man ha längre avfartssträckor och påfartssträckor isåfall, men en mil känns onödigt.
Om det är ett stort, reellt problem så borde samma argument fungera på tvåfilig motorväg.
Det blir ju perfekt trafik som max får köra 80-100 km/h i vänsterfil på motorväg med högre tillåten hastighet.
Jag kanske ska börja ligga i vänsterfil på tvåfiliga motorvägar när jag är ute med släpvagnen. Allt för att underlätta påfart och avfart alltså...
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Mja, jag är väl kanske inte helt oförstående...ska man tillåta enskilt uppträdande i ett komplext system som trafik gäller det att alla följer mönstret, sedan om man kallar mönstret "regler" eller nåt annat är egalt.Guzzi skrev:
Jag börjar med att ge dig en eloge för att du uppger att du följer trafikreglerna, även om du inte förstår dem. Vi är nog överens om att om alla följde alla regler så skulle säkert 90% av olycksstatistiken försvinna.
Men även om du känner dig så meriterad så skulle jag rekommendera att du skriver in dig på körskolan. Jag ser att det fattas ett "A"? Några tusen mil på motorcykel kan fungera som en märklig ögonöppnare för förståelsen för trafikregler. En kompetenshöjare helt enkelt.
Det är nog få sträckor jag kör motorcykel så lugnt som på de här vi diskuterar. För jag vet att förr eller senare kommer det en zick-zackande idiot i en Audi bakifrån. Samtidigt, att öppna upp för möjligheten att placera 3 tradare i bredd ter sig nästan lockande i det perspektivet.
Man kan debattera och diskutera regler och procedurer, och det är viktigt med ett utvecklande debattklimat där alla får komma till tals, men man följer dem till de förändras formellt.
Precis som i flygvärlden.
Vad gäller MC-kort har jag tänkt tanken, jag sneglar åt nån veteranhoj, HD 1940 tex. Originalskick.
Eller något liknande. (De har blivit lite dyra bara, 4-500. För 20 år sedan en hundring, och knappt det.)
Jag minns ögonöppnaren när man satt i en lastbil första gången efter ett par år med B-kort, blev en helt annan förståelse för filkörning, planera körning, förutsätta att andra kan missa saker och ting och lämna vingelmån åt ouppmärksamma chaufförer. Just det sistnämnda kan vara en förutsättning för överlevnad åt dessa.
Tyvärr blev jag lite kroppsligt krasslig för ett par år sedan, så A-kortet har jag lagt på hyllan. För att göra en lång historia kort krävs det lite utvidgade undersökningar hos doktorn för att få ett intyg för CE-DE och bla äter jag Waran så en eventuell vurpa får större konsekvenser för en justerad 50-årig gubbe än för en piggelin 25-åring.
Men de där veteranhojarna tittar jag efter.
Just att ta MC-kort öppnar ögonen på de flesta och gör dem även till bättre bilförare. (Nu pratar jag inte om ungdomar upp till 30 som köper en plastraket och ser sig själva som både odödliga och världsbäst...)
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Ja, att köra hoj är rätt fostrande. Och är det inte det så är det darwin award och självjusterande. Det borde vara obligatoriskt att köra hoj för att få ett jobb på Trafikverket.j.erkers skrev:
Tanken med regeln är jättebra i teorin men iom att många inte kan eller vill förstå den och då sabbar det hela så kanske det är lika bra att slopa regeln och samtidigt öppna upp för att man får köra om på vilken sida som helst.
Jag har också kört i USA (Kalifornien) och där fungerade det alldeles utmärkt. Lugnt och hänsynsfullt beteende från alla trafikanter
Jag har också kört i USA (Kalifornien) och där fungerade det alldeles utmärkt. Lugnt och hänsynsfullt beteende från alla trafikanter
Från Södertäljepolisens FB-sida:
”Va? Men alla andra ligger ju i mittfilen?”
11e budordet : Du skall icke ligga i mittfilen (om körfältet till höger är ledigt).
Mängder av bilister ligger i körfältet i mitten av motorvägen trots att körfältet till höger är ledigt. Förklaringarna är alla möjliga och alla lika ogiltiga. Är körfältet till höger ledigt SKALL du använda detta. Anledningen är att undvika otillåtna omkörningar och framförallt få ett bättre trafikflöde. Genom att omotiverat ligga i mittfilen så ”stänger” du körfältet till höger och orsakar köer (givetvis gäller detta även om du ligger i vänster körfält). Så var inte en brottslig mittfilssnigel, utan håll till höger.
Ta hand om varandra och kör försiktigt nu när temperaturen sjunker.
Väl mött,
Södertäljepolisen"

”Va? Men alla andra ligger ju i mittfilen?”
11e budordet : Du skall icke ligga i mittfilen (om körfältet till höger är ledigt).
Mängder av bilister ligger i körfältet i mitten av motorvägen trots att körfältet till höger är ledigt. Förklaringarna är alla möjliga och alla lika ogiltiga. Är körfältet till höger ledigt SKALL du använda detta. Anledningen är att undvika otillåtna omkörningar och framförallt få ett bättre trafikflöde. Genom att omotiverat ligga i mittfilen så ”stänger” du körfältet till höger och orsakar köer (givetvis gäller detta även om du ligger i vänster körfält). Så var inte en brottslig mittfilssnigel, utan håll till höger.
Ta hand om varandra och kör försiktigt nu när temperaturen sjunker.
Väl mött,
Södertäljepolisen"
Jag tror generellt att ett bra sätt att få upp regelefterlevnaden är att ha fler synliga poliser i trafiken.
Jag tycker det är synd att inte fler kan tänka sig att köra lagligt även utan att se polisfordon, men jag kan inte göra så mycket åt att de är idioter.
Jag tycker det är synd att inte fler kan tänka sig att köra lagligt även utan att se polisfordon, men jag kan inte göra så mycket åt att de är idioter.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Ja, det är ju det som blir följden, och det är det som är felet med regelkombinationen.Guzzi skrev:
Tillåt omkörning till höger, och slopa högerkörfältskravet.
Tror ni det går att få svenska bilister att köra så, om det vore tillåtet?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Ett annat alternativ är ju att istället följa lagen i den mån att man helt enkelt håller till höger.Fotografen skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Ja det är ju så vi får göra...och önska en förändring...
En anledning för tung trafik att hålla sig i högerfilen och inte mitten är väl att de sällan kan hålla sig nära hastighetsbegränsningen, som ofta är 90-110.
När högerfilen försvinner i t.ex. norrut i Upplands Väsby blir det trafikstockning. Om då alla som ligger i högerfilen ska in i mittenfilen (som blir högerfil) förvärrar det rejält.
På många sätt är dock detta en ickefråga, de som förespråkar att ligga i mittenfilen vid normalmängd trafik och köra den angivna hastigheten kör oftast om många som ligger i högerfilen och kör saktare, bromsar för att de ska av eller gasar p.g.a. att de kommer från en påfart. Så man kan säga att det är en konstant omkörning. Fotografen förespråkar vad jag förstår inte att ligga och köra 20 km lägre än angiven hastighet i mittenfilen när det är glest med trafik.
När högerfilen försvinner i t.ex. norrut i Upplands Väsby blir det trafikstockning. Om då alla som ligger i högerfilen ska in i mittenfilen (som blir högerfil) förvärrar det rejält.
På många sätt är dock detta en ickefråga, de som förespråkar att ligga i mittenfilen vid normalmängd trafik och köra den angivna hastigheten kör oftast om många som ligger i högerfilen och kör saktare, bromsar för att de ska av eller gasar p.g.a. att de kommer från en påfart. Så man kan säga att det är en konstant omkörning. Fotografen förespråkar vad jag förstår inte att ligga och köra 20 km lägre än angiven hastighet i mittenfilen när det är glest med trafik.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Det skulle fungera om alla retards provade det och inser att det varken är svårt eller kostar nåt. Jag är rätt säker på att så som trafikklimatet ser ut så skulle omkörningar till höger vara farligare än att få de rabiata att följa lagen och hålla till höger.Nyfniken skrev:
Ett annat argument är att tre st i Birkenstock helt lagligt skulle kunna korka igen en trefilig motorväg totalt utan att antagligen fatta det för dom skulla vara så fokuserade på vad som händer från ratten (som dom i princip krampaktigt kramar ihjäl) och 10m framåt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Bara för att sätta USA-jämförelserna i sammanhang så har de 2–5 ggr så många döda i trafiken som vi, beroende på hur man mäter.
Nu är förvisso inte motorvägar den stora dödsfällan i trafiken, men ändå, det är inte ett trafiksäkerhetsmässigt föredöme det jämförs med.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Nu är förvisso inte motorvägar den stora dödsfällan i trafiken, men ändå, det är inte ett trafiksäkerhetsmässigt föredöme det jämförs med.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate