F fsn skrev:
och du väljer fortfarande att inte ta in argumenten.
Men du ger mig ju inga nyanserade argument?
Jag får bara "du är dum i huvudet" i olika former, tillsammans med några plakatslogans?

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Men du ger mig ju inga nyanserade argument?
Jag får bara "du är dum i huvudet" i olika former, tillsammans med några plakatslogans?

Skrev jag att du är dum i huvudet NÅGON STANS i det citerade inlägget?

Om du läser igen och läser klart så ser du tre ganska påtagliga anledningar till regeln att hålla till höger.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Lövdalen och 1 till
  • Laddar…
Så, jag vill gärna ha en förklaring till varför detta är så bra.
Det är väl inget som är exceptionellt bra med den regeln jämfört med att tillåta omkörningar både till höger och vänster.

Men nu är saken att regeln finns, då ska man följa den. Följer man trafikreglerna så blir medtrafikanternas beteende förutsägbart och vi får en säker trafikmiljö? Hittar man på egna regler för att man tycker att de som finns inte är optimala så ställer man till det för andra.

• Gilla
René W och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl inget som är exceptionellt bra med den regeln jämfört med att tillåta omkörningar både till höger och vänster.

Men nu är saken att regeln finns, då ska man följa den. Följer man trafikreglerna så blir medtrafikanternas beteende förutsägbart och vi får en säker trafikmiljö? Hittar man på egna regler för att man tycker att de som finns inte är optimala så ställer man till det för andra.
Ja, jag har ju uttryckligen skrivit att att jag följer regeln, trafikanter som hittar på egna regler har vi nog av.
Jag vill bara diskutera bakgrunden eftersom jag upplevt andra varianter som fungerar bättre.

Nyfniken Nyfniken skrev:
...Följer man trafikreglerna så blir medtrafikanternas beteende förutsägbart....
Oavsett vilka filer man ligger i, eller vilken trafiksituation det gäller, är medtrafikanters beteende inte helt förutsägbart. Bara till en viss sannolikhet.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag vill bara diskutera bakgrunden eftersom jag upplevt andra varianter som fungerar bättre.
Du har ju helt klart rätt. Inte för att vårt system är dåligt i sig, utan för att fölk uppenbarligen har sjukt svårt att förstå denna, till synes enkla regel.

Det är ett bra system, men tyvärr är hälften av bilförarna dummare än genomsnittet. Ibland får man vara pragmatisk och anpassa kartan efter verkligen. Vi borde absolut tillåta omkörning på båda sidor.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har ju helt klart rätt. Inte för att vårt system är dåligt i sig, utan för att fölk uppenbarligen har sjukt svårt att förstå denna, till synes enkla regel.

Det är ett bra system, men tyvärr är hälften av bilförarna dummare än genomsnittet. Ibland får man vara pragmatisk och anpassa kartan efter verkligen. Vi borde absolut tillåta omkörning på båda sidor.
Jo, jag kan hålla med om allt detta. Problemet är att köra-om-till-varje-pris-chaufförerna som ofta ligger (mycket) för fort/över hastighetsgräns tycker sig hitta ett argument i håll-till-höger, man lägger sig nära bakom och viftar. Meningen med fler filer är att öka flödet med bilar/sekund/areaenhet, inte med km/h. Två tomma vänsterfiler blir lite knepigt då.
Sen kan man ju fundera på om vi ska införa en "truck-lane" genom Stockholm, ett körfält för bara lastbilar. Inte det högraste högerfältet, utan det näst till höger. Jag har erfarenhet av att det fungerar.

Nu är det ju lyckligtvis inte så ofta jag åker på vägar med tre eller fler filer i vardera körriktningen men de få gånger jag gör det är det oftast på E4:an mellan Stockholm mot Södertälje. En jävla sträcka att köra på för övrigt men ibland är det nödvändigt.
(Ja, jag är från landet)

Jag är fullt medveten om att man ska hålla till höger men å andra sidan så ser jag körfältet allra längst till höger på ovanstående sträcka som på- och avfartsfiler, då det är rätt så många såna.

För att få bra flyt i trafiken åker jag helst i mittfilen.

Vill jag köra om eller av någon annan anledning vill köra fortare än hastighetsbegränsningen väljer jag ytterfil, den till vänster. Vill jag köra saktare än hastighetsbegränsningen väljer jag den högra, även om risken finns att filen slutar i en avfart så man hamnar i nån jävla förort man inte vill hamna i.

Sen kör jag naturligtvis efter hur skyltarna sitter. Är det skyltat att i den här filen ska man ligga för att komma till ett visst resmål så gör jag det, oavsett om filen är i mitten eller inte.

• Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Sen kör jag naturligtvis efter hur skyltarna sitter. Är det skyltat att i den här filen ska man ligga för att komma till ett visst resmål så gör jag det, oavsett om filen är i mitten eller inte.
Det kan vara den saken somliga inte begriper.

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
Ja, läsa skyltar verkar vara svårt. Exempelvis högerfilen som blir avfartsfil mot Alby söderifrån brukar vara sopren sådär en halvmil före det att den skyltas som avfart...

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ah, du snackar om Essingeleden 10 timmar om dygnet. :)
Att det ser ut så på Essingeleden beror ju på att det är tät trafik. Men om alla får ligga i vilken fil de vill så kan det ju uppstå såna proppar även vid gles trafik (där de svenska reglerna skulle göra att vänsterfilen i alla fall är tom).

Demmpa Demmpa skrev:
Jag fick lära mig att jag bör byta ett steg åt vänster för att underlätta påfart under förutsättning att det kan ske utan att man hindrar/stör den/dom som ligger i den filen.
Inte bör. Får eller kan. Men du kan lika gärna sakta in och skapa en lucka framför dig. Och om det redan finns lucka både framför och bakom dig är det den som kör på påfarten som ska anpassa sig.

När jag kör i 110 på 2-filig motorväg brukar de som ligger i vänsterfil inte bli så glada om jag går ut där för att underlätta för en långtradare som ska köra på motorvägen (bra exempel är E4 mot Uppsala, vid Arlanda eller Knivsta).

Så, jag vill gärna ha en förklaring till varför detta är så bra.
Det gör t.ex. att trafiken flyter bättre, det gör att olycksrisken minskar eftersom sannolikheten att ett annat fordon byter från högerfil till mittenfil samtidigt som du byter från vänsterfil till mittenfil minskar (om fordon kör om både till höger och vänster så finns risken att bägge två efter omkörningen ska in i samma mittenfil från varsit håll).

Det enda "problemet" med regeln är att man ibland måste göra många körfältsbyten, men det uppvägs av fördelarna.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:

Hälften bara? Jag älskar din optimism. Du kan ha rätt om omkörningar på båda sidor, retroaktiv abort är väl uteslutet även om det är en lockande tanke.

Ett annat alternativ skulle väl vara ordningsmaktens närvaro och extremt påtagliga påföljder för mittfilscampare. 2500kr första gången och indraget körkort i 3 månader andra gången och jag ger mig den på att det skulle vara trångt som fan i högerfilen.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Jag har haft körkort sedan 1989 och det är av klass BECEDE, jag har kört bil i stort sett varje dag sedan 1989 och jag har utbildat människor i att köra och backa med släp osv så jag anser mig kompetent.

Fotografen
Jag börjar med att ge dig en eloge för att du uppger att du följer trafikreglerna, även om du inte förstår dem. Vi är nog överens om att om alla följde alla regler så skulle säkert 90% av olycksstatistiken försvinna.

Men även om du känner dig så meriterad så skulle jag rekommendera att du skriver in dig på körskolan. Jag ser att det fattas ett "A"? Några tusen mil på motorcykel kan fungera som en märklig ögonöppnare för förståelsen för trafikregler. En kompetenshöjare helt enkelt.

Det är nog få sträckor jag kör motorcykel så lugnt som på de här vi diskuterar. För jag vet att förr eller senare kommer det en zick-zackande idiot i en Audi bakifrån. Samtidigt, att öppna upp för möjligheten att placera 3 tradare i bredd ter sig nästan lockande i det perspektivet.

• Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.