Mikael_L
N Nerre skrev:
Vad gör man om det ligger folk i alla filerna som kör långt under gällande hastighetsbegränsning?
Ah, du snackar om Essingeleden 10 timmar om dygnet. :)
Ja då gör man som man gör på Essingeleden då. Knyter näven, väljer körfält som kommer passa en långt fram och kör sakta ...

• Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Det kan tydligen inte sägas för många gånger, men det är ett väldigt lustig (fel)beteende det där med att mösa i mittfil och tvinga de som kör i tillåten hastighet i höger körfält att göra två filbyten till vänster och sedan två till höger bara för att köra om lagligt.

Ännu värre är det när tre filer bli två och den som låg i mittfil bara ligger kvar där, i vad som nu är vänsterfilen, och blockerar. Har lust att stanna varenda bil och fråga hur föraren tänker. Jag får nog tyvärr nöja mig med att hytta med näven :thinking:
Men om du ska köra snabbare än höger och mittenfil, varför väljer du inte vänster körfält?

A Andy78 skrev:
Men om du ska köra snabbare än höger och mittenfil, varför väljer du inte vänster körfält?
För att det är olagligt. Man ska hålla till höger.

• Haha
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men påbudet att alltid ligga i högerfilen...är det bra, egentligen?
Här är ett ställe där det inte är så bra och klassikerna från bilskolan "alltid hålla till höger" har skapat många olyckor.

Påfarten från järnvägsgatan till länsväg 279 är obefintlig. själv går jag alltid ut i vänsterfil här i god tid då det är bra sikt för dem som kör på vägen.
Ofta man ser bilar i högerfil trots helt fritt i vänsterfil och bilar som ska på måste stanna.
https://www.google.se/maps/@59.3710345,17.9403111,470m/data=!3m1!1e3

Redigerat:
Två gånger hittills i år (ja, vi är ju ändå halvvägs in i januari) har jag sett långtradare i vänsterfil på E4:n söderut i höjd med Sätra vid relativt modest trafik. Vi pratar alltså en väg med fyra parallella körfält.

Det är förstås dåligt omdöme från långtradarchaufförerna, men också en direkt effekt av att det ligger folk och kör exakt lika fort i de två mittre filerna samtidigt som högerfilen knappt används.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Äntligen !! Nu är det dax igen o jaga tröttmössorna :)

Vill få slut på mittfilskörningen mellan Södertälje och Salem – höjd polisnärvaro | SVT Nyheter
Trafikverket har stort ansvar i beteendet på den sträckan. Varför ska tredje filen försvinna som avfart i Botkyrka och sen direkt komma på igen?
Folks bekvämlighet gör att dom inte vill hålla på och byta fil... Idioter absolut men hade varit bättre om filen längst till höger inte försvinner.

Ligger själv ofta i 100 längst till höger och seglar om massa bilar.

Fairlane
A Andy78 skrev:
Här är ett ställe där det inte är så bra och klassikerna från bilskolan "alltid hålla till höger" har skapat många olyckor.

Påfarten från järnvägsgatan till länsväg 279 är obefintlig. själv går jag alltid ut i vänsterfil här i god tid då det är bra sikt för dem som kör på vägen.
Ofta man ser bilar i högerfil och bilar som ska på måste stanna.
[länk]
Rent generellt så är det helt ok att byta fil för att underlätta påfart, det tror jag ingen förnekar.
I övrigt är den vägen väl skyltad 70 km/h större delen och 50 km/h just där, om man inte ändrat sen jag körde på platsen mycket för många år sen. Stämmer det så får man ju köra om till höger där och problemet är mindre än när folk ligger i mittfil på en sträcka med 100 km/h. Eftersom omkörning till höger är förbjuden så har man i praktiken förvandlat en trefilig väg till en tvåfilig.

I fredags körde jag E4/E20 mellan Hallunda och Salem. Där är det 100 km/h. Som vanligt är det rätt mycket trafik i mittfil och vänsterfil. Jag ligger till höger och kommer ifatt en bil i mittfil. Jag ligger i 100 km/h och det är inte så att jag seglar mig ikapp, utan det går fort. Jag saktar in strax bakom (i högerfil) och ser att hen kör 70 km/h... Sen blir kriminell och kör om till höger. Gissningsvis hade den föraren ingen aning om att den gjorde fel.

• Gilla
Lövdalen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Rent generellt så är det helt ok att byta fil för att underlätta påfart, det tror jag ingen förnekar.
Jag fick lära mig att jag bör byta ett steg åt vänster för att underlätta påfart under förutsättning att det kan ske utan att man hindrar/stör den/dom som ligger i den filen.

Sedan gäller det för den/dom på påfarten att dom accelererar upp i gällande hastighet snabbt, helst innan påfarten börjar gå ihop med högerfilen.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
fast sist det här diskuterades så kom vi väl till slutsatsen att du inte var kompetent nog? Regeln är att hålla till höger, hur jävla svårt kan det vara för dig att fatta det? Ta det lugnt eller hetsa är en helt annan diskussion, ta den i din egen tråd med dina andra snigelkompisar.

anledningen till att hålla till höger är fortfarande för att minimera hastighetsskillnader mellan filer och inte korka igen vägen. Problemet är att är man inte mottaglig för det utan är rättshaverist så blir det 1200 inlägg.
Nej, jag förstår inte.

Observera att jag inte har något problem att begripa att regeln är sådan, och jag följer den. Jag har en mycket god vana av att sätta mig in i olika regelverk, och det väsentliga är vad som ligger bakom dem.

Jag har haft körkort sedan 1989 och det är av klass BECEDE, jag har kört bil i stort sett varje dag sedan 1989 och jag har utbildat människor i att köra och backa med släp osv så jag anser mig kompetent.
Så, jag vill gärna ha en förklaring till varför detta är så bra. Observera att det inte handlar om att försvara att ligga och slöa sakta, kör man av någon anledning långsammare än hastighetsbegränsningen så håller man höger. Vill man av någon anledning köra fortare än hastighetsbegränsning, ja då får man faktiskt acceptera att man bryter ett mönster och de andra gör rätt. Reglen är att hålla vad som står på skylten. De ytterst få gånger en vanlig trafikant har ett legitimt skäl att bryta hastighetsgräns är en artefakt, de flesta körkortsinnehavare råkar ut för detta mellan noll och en gång under ett helt körkortsliv.

Så, kan vi få en redogörelse av anledningarna till varför detta är så bra? Observera att det inte handlar om "det begriper du väl tillsammans med dina snigelkompisar hur jävla svårt ska det vara?", det är rätthaveristbeteende. Nej, utan ett nyanserat, lite djupare inlägg med en redogörelse av för- och nackdelar och bakgrund till hålltillhöger-regeln, och dess plats i den moderna trafiken och trafiklagstiftningen.

Är du kompetent till det?

Tack
Fotografen

• Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Trafikverket har stort ansvar i beteendet på den sträckan. Varför ska tredje filen försvinna som avfart i Botkyrka och sen direkt komma på igen?
Folks bekvämlighet gör att dom inte vill hålla på och byta fil... Idioter absolut men hade varit bättre om filen längst till höger inte försvinner.

Ligger själv ofta i 100 längst till höger och seglar om massa bilar.
Jo, det har du helt rätt i, märklig lösning.
Blir själv drabbad av det då jag oftast ska av mot Slagsta/Ekerö, men jag ligger inte i mitten från Södertälje för det. Gör som du, 100 i högern.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Jag fick lära mig att jag bör byta ett steg åt vänster för att underlätta påfart under förutsättning att det kan ske utan att man hindrar/stör den/dom som ligger i den filen.

Sedan gäller det för den/dom på påfarten att dom accelererar upp i gällande hastighet snabbt, helst innan påfarten börjar gå ihop med högerfilen.
Ja, självklart måste man ha fritt för att kunna byta fil. Just på platsen i fråga är det 50 km/h (även om de flesta inte saktar ner utan ligger kvar i 70 km/h som det är innan och efter). Påfart existerar inte.

Varför är det bättre att ha tung trafik i högerfil på tex e4an än mittenfilen?
Personligen har jag inget emot att dom kör i mittenfil då det underlättar på och avfart.
Man ser ofta tung trafik i mittenfilen.

• Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Några funderingar som dyker upp:

Vad gör man om det ligger folk i alla filerna som kör långt under gällande hastighetsbegränsning? Jag menar, de som är emot det här förbudet mot att köra om till höger brukar ju just vilja köra om, dvs köra snabbare än andra. Men det går ju inte alls om alla filerna går lika fort?

Hur ser deras olycksstatistik ut? Har de färre olyckor?

Jag har hört att generellt är tempot i trafiken i USA lugnare, eftersom nästan alla har automatlåda. Det blir mer hetsigt tempo med manuell låda.
Ja, du...jag har aldrig råkat ut för att det är proppat på det sättet, är det fullt är det fullt och då kommer man inte om hursomhelst.
Sen är trafikmentaliteten annorlunda, tät trafik på highway med tre-fyra filer är tre-fyra filer i 55-60 mph, en lite surrealistisk men efter ett tag skön känsla för en svensk.
Här ska alla bara om, från Pelle 18 år till Stina, 82. Det finns inte där borta, det där "FLYTTADIGTILLHÖGERFÖRF-N", man rullar på i rytmen. Dessutom är det gott om poliser, både i målade och civila bilar.
Man kan se poliser som klivit ur bilen och dirigerar trafik på någon bökig utfart i rusningstid, när såg du det sist här?
Som jag skrivit innan är inte allt bara bättre, hanteringen av fordonet och fantasi för oväntade händelser tex kan brista. Men man slipper idioterna som bara ska köra om, hur fort man än kör själv.

A Andy78 skrev:
Varför är det bättre att ha tung trafik i högerfil på tex e4an än mittenfilen?
Personligen har jag inget emot att dom kör i mittenfil då det underlättar på och avfart.
Man ser ofta tung trafik i mittenfilen.
De har antagligen från sin upphöjda position skådat ljuset?;)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Nej, jag förstår inte.

Observera att jag inte har något problem att begripa att regeln är sådan, och jag följer den. Jag har en mycket god vana av att sätta mig in i olika regelverk, och det väsentliga är vad som ligger bakom dem.

Jag har haft körkort sedan 1989 och det är av klass BECEDE, jag har kört bil i stort sett varje dag sedan 1989 och jag har utbildat människor i att köra och backa med släp osv så jag anser mig kompetent.
Så, jag vill gärna ha en förklaring till varför detta är så bra. Observera att det inte handlar om att försvara att ligga och slöa sakta, kör man av någon anledning långsammare än hastighetsbegränsningen så håller man höger. Vill man av någon anledning köra fortare än hastighetsbegränsning, ja då får man faktiskt acceptera att man bryter ett mönster och de andra gör rätt. Reglen är att hålla vad som står på skylten. De ytterst få gånger en vanlig trafikant har ett legitimt skäl att bryta hastighetsgräns är en artefakt, de flesta körkortsinnehavare råkar ut för detta mellan noll och en gång under ett helt körkortsliv.

Så, kan vi få en redogörelse av anledningarna till varför detta är så bra? Observera att det inte handlar om "det begriper du väl tillsammans med dina snigelkompisar hur jävla svårt ska det vara?", det är rätthaveristbeteende. Nej, utan ett nyanserat, lite djupare inlägg med en redogörelse av för- och nackdelar och bakgrund till hålltillhöger-regeln, och dess plats i den moderna trafiken och trafiklagstiftningen.

Är du kompetent till det?

Tack
Fotografen
Ja, du har skrivit om alla dina körkort och att du backar med släp förut och jag har skrivit att jag har bedrivit körövningar för poliser så vi kan väl kalla det oavgjort.

Tack för att du bekräftar det jag skrev. 1200 inlägg och du väljer fortfarande att inte ta in argumenten.

Bara för att du käftar emot så gör det inte tidigare argument mindre värda, dessa gäller fortfarande. Kan bara beklaga att du inte förstår, det är både skrämmande och beklagligt. Ibland kanske man måste acceptera att man inte har kapaciteten att förstå allt?

1. Undvika fartskillnader
2. Frigöra kapacitet på vägen

3. vi kan lägga till säkerhetsargumentet att man endast behöver förvänta sig snabbare trafik till vänster om sig. Vänligen, gör inte en sak av den här sista punkten genom att påtala det självklart uppenbara att man ALLTID måste ha full kontroll över allt som händer på alla sidor om bilen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.