432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Förklara gärna vad som är så bra.
Jag är ingen oinskränkt beundrare av det stora landet i väster och dess trafik, men det är en sak som fungerar utmärkt.
Att man kan välja fil.
Påbudet att alltid ligga i högerfilen finns inte. Tar en stund att lära sig, men sen fungerar det.
Det finns två-tre-fyra filer, och man får helt själv välja den som passar.
Jag är ingen oinskränkt beundrare av det stora landet i väster och dess trafik, men det är en sak som fungerar utmärkt.
Att man kan välja fil.
Påbudet att alltid ligga i högerfilen finns inte. Tar en stund att lära sig, men sen fungerar det.
På 1246 inlägg så har det redan diskuterats ett antal gånger i tråden. I sista änden kokar det ner till trafiksäkerhet (om du inte orkar gå bakåt i tråden).Fotografen skrev:
Att man kan välja fil.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Mja, en stor trafiksäkerhetsvinst vill jag påstå är att ersätta "köra om köra om köra om" med "take it easy, take it easy"...
Där åker alla lika sakta, här kör vi olika fort.Fotografen skrev:
Att man kan välja fil.
Vi borde titta neråt ist för väster ut (Tyskland)
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
jag är också en fan av amerikansk trafik. Skillnaden är att man där får köra om på båda sidor. Det är liksom en förutsättning för att miitfilskörning ska vara acceptabel.Fotografen skrev:
Att man kan välja fil.
Det kan tydligen inte sägas för många gånger, men det är ett väldigt lustig (fel)beteende det där med att mösa i mittfil och tvinga de som kör i tillåten hastighet i höger körfält att göra två filbyten till vänster och sedan två till höger bara för att köra om lagligt.
Ännu värre är det när tre filer bli två och den som låg i mittfil bara ligger kvar där, i vad som nu är vänsterfilen, och blockerar. Har lust att stanna varenda bil och fråga hur föraren tänker. Jag får nog tyvärr nöja mig med att hytta med näven
Ännu värre är det när tre filer bli två och den som låg i mittfil bara ligger kvar där, i vad som nu är vänsterfilen, och blockerar. Har lust att stanna varenda bil och fråga hur föraren tänker. Jag får nog tyvärr nöja mig med att hytta med näven
Vilket stort land i väster menar du? Det är ju inte USA... eller i Michigan verkar det vara så.Fotografen skrev:
Att man kan välja fil.
https://www.autoinsurance.org/keep-right-which-states-enforce-left-lane-passing-only/
https://oklahoman.com/article/56452...by-state-guide-to-when-its-legal-when-its-not
Om alla dåliga förare söker sig till mitten så kanske de ska få ligga kvar där, och så är det omkörningsfil både till höger och vänster. Åkte bil i ett annat land där trafiken var mycket mindre hetsig och det berodde på att alla höll en jämn hastighet. Var det 100 körde samtliga fordon 100, ingen låg och pös i 80 och ingen körde 130. Det var skönt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
fast sist det här diskuterades så kom vi väl till slutsatsen att du inte var kompetent nog? Regeln är att hålla till höger, hur jävla svårt kan det vara för dig att fatta det? Ta det lugnt eller hetsa är en helt annan diskussion, ta den i din egen tråd med dina andra snigelkompisar.Fotografen skrev:
anledningen till att hålla till höger är fortfarande för att minimera hastighetsskillnader mellan filer och inte korka igen vägen.
Redigerat av moderator:
Några funderingar som dyker upp:Fotografen skrev:
Att man kan välja fil.
Vad gör man om det ligger folk i alla filerna som kör långt under gällande hastighetsbegränsning? Jag menar, de som är emot det här förbudet mot att köra om till höger brukar ju just vilja köra om, dvs köra snabbare än andra. Men det går ju inte alls om alla filerna går lika fort?
Hur ser deras olycksstatistik ut? Har de färre olyckor?
Jag har hört att generellt är tempot i trafiken i USA lugnare, eftersom nästan alla har automatlåda. Det blir mer hetsigt tempo med manuell låda.