Guzzi Guzzi skrev:
"Det är en regel som kommit de senaste åren, och så kör folk som de alltid har gjort."

Ehhh.. nej. Man förstår att det finns lite att jobba med för Polisen.
Men påbudet att alltid ligga i högerfilen...är det bra, egentligen?

• Arg
René W
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men påbudet att alltid ligga i högerfilen...är det bra, egentligen?
Japp, den regeln är klockren. Varför alla som har körkort inte fattat den saken är en gåta.

• Gilla
sir_daniel och 9 till
  • Laddar…
Förklara gärna vad som är så bra.
Jag är ingen oinskränkt beundrare av det stora landet i väster och dess trafik, men det är en sak som fungerar utmärkt.
Att man kan välja fil.
Påbudet att alltid ligga i högerfilen finns inte. Tar en stund att lära sig, men sen fungerar det.
Det finns två-tre-fyra filer, och man får helt själv välja den som passar.

Jag är ingen oinskränkt beundrare av det stora landet i väster och dess trafik, men det är en sak som fungerar utmärkt.
Att man kan välja fil.
Påbudet att alltid ligga i högerfilen finns inte. Tar en stund att lära sig, men sen fungerar det.
På 1246 inlägg så har det redan diskuterats ett antal gånger i tråden. I sista änden kokar det ner till trafiksäkerhet (om du inte orkar gå bakåt i tråden).

• Gilla
René W
  • Laddar…
Mja, en stor trafiksäkerhetsvinst vill jag påstå är att ersätta "köra om köra om köra om" med "take it easy, take it easy"...

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Att man kan välja fil.
Där åker alla lika sakta, här kör vi olika fort.
Vi borde titta neråt ist för väster ut (Tyskland)

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Där åker alla lika sakta, här kör vi olika fort.
Vi borde titta neråt ist för väster ut (Tyskland)
Nej.
Vi borde ta det lite lungare och köra lika halvfort, som de gör over there.
"...don't let the sound of your own wheels drive you crazy..."

Att man kan välja fil.
jag är också en fan av amerikansk trafik. Skillnaden är att man där får köra om på båda sidor. Det är liksom en förutsättning för att miitfilskörning ska vara acceptabel.

• Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Äntligen !! Nu är det dax igen o jaga tröttmössorna :)

Vill få slut på mittfilskörningen mellan Södertälje och Salem – höjd polisnärvaro | SVT Nyheter
Äntligen!
För min del skulle bötesbeloppet gärna få vara högre.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tobbe.A
Det kan tydligen inte sägas för många gånger, men det är ett väldigt lustig (fel)beteende det där med att mösa i mittfil och tvinga de som kör i tillåten hastighet i höger körfält att göra två filbyten till vänster och sedan två till höger bara för att köra om lagligt.

Ännu värre är det när tre filer bli två och den som låg i mittfil bara ligger kvar där, i vad som nu är vänsterfilen, och blockerar. Har lust att stanna varenda bil och fråga hur föraren tänker. Jag får nog tyvärr nöja mig med att hytta med näven :thinking:

• Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Att man kan välja fil.
Vilket stort land i väster menar du? Det är ju inte USA... eller i Michigan verkar det vara så.
https://www.autoinsurance.org/keep-right-which-states-enforce-left-lane-passing-only/
https://oklahoman.com/article/56452...by-state-guide-to-when-its-legal-when-its-not

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Om alla dåliga förare söker sig till mitten så kanske de ska få ligga kvar där, och så är det omkörningsfil både till höger och vänster. Åkte bil i ett annat land där trafiken var mycket mindre hetsig och det berodde på att alla höll en jämn hastighet. Var det 100 körde samtliga fordon 100, ingen låg och pös i 80 och ingen körde 130. Det var skönt.

• Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Var det landet Utopia?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
F
Nej.
Vi borde ta det lite lungare och köra lika halvfort, som de gör over there.
"...don't let the sound of your own wheels drive you crazy..."
fast sist det här diskuterades så kom vi väl till slutsatsen att du inte var kompetent nog? Regeln är att hålla till höger, hur jävla svårt kan det vara för dig att fatta det? Ta det lugnt eller hetsa är en helt annan diskussion, ta den i din egen tråd med dina andra snigelkompisar.

anledningen till att hålla till höger är fortfarande för att minimera hastighetsskillnader mellan filer och inte korka igen vägen.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Lövdalen och 3 till
  • Laddar…
Att man kan välja fil.
Några funderingar som dyker upp:

Vad gör man om det ligger folk i alla filerna som kör långt under gällande hastighetsbegränsning? Jag menar, de som är emot det här förbudet mot att köra om till höger brukar ju just vilja köra om, dvs köra snabbare än andra. Men det går ju inte alls om alla filerna går lika fort?

Hur ser deras olycksstatistik ut? Har de färre olyckor?

Jag har hört att generellt är tempot i trafiken i USA lugnare, eftersom nästan alla har automatlåda. Det blir mer hetsigt tempo med manuell låda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.