J JohanLun skrev:
Det borde du påtala till ÅF. Varningar har jag fått många, men verklig nödbroms på felaktig grund är en incident som faktiskt bör utredas, som du skriver så är det en stor risk för en följdolycka. Men med det sagt så räddar sannolikt bromsen många fler än vad den orsakar olyckor. Samma med många system, det kommer alltid finnas de som drabbas av ett fel på ett säkerhetssystem men sålänge det är mycket få är det ändå en fördel att ha det.
Jag har accepterat det som en "feature". Funkar ungefär likadant på en Polo vi har, men det bromsar inte lika våldsamt där. Systemet bromsar ju heller inte bilen till stopp, utan inser efter någon sekund eller två att faran är över och slutar bromsa, men man hinner ändå få en rand i fillingarna.

J
Mitigera betyder här i princip att "lindra krocken" inte att undvika krocken.

Kör du på farthållare så är tanken ju att du avslappnat utan att komforten störs saktar in för eventuella hinder. Att du inte märker det är snarast ett gott betyg skulle jag säga. På mina bilar har man kunnat justera både hur offensivt och på vilket avstånd farthållaren ska reglera.

Om du kör med gaspedal måste ingreppet ske så sent att alla andra "normala" vägar att undvika olyckan, inklusive att bilen du ser kör vid sidan av din bana, eller att du gör en sen undanmanöver är uteslutna. Om bilen nitar när du enkelt kan ändra riktning några grader så är det ett felaktigt ingripande. Därför bör de flesta system vara kalibrerade så att de bara tvärnitar så sent att du inte hunnit styra förbi hindret. När det är så kort kvar är risken stor att (om det tex är lite halt ute) du krockar, men att din hastighet vid krocken är så låg att skadan blir liten. Om bilen ofta nödbromsar utan att det behövs så utsätter ju bilen föraren istället för en olycka att bakomvarande kör in i dig. Så, hellre att bilen inte lyckas avvärja olyckor eller bara mildrar dem än att man får många felaktiga nödbromsar. Felaktiga mjuka retardationer vid farthållare är inte alls speciellt allvarliga, så där kan man börja bromsa betydligt tidigare men mjukare. Här har man ju lämnat till fordonet att själv reglera farten och görs det inom rimliga gränser är det ju inget ingripande utan bara reglering.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om det nu verkligen var så att det inte fanns en enda annan bil i högerfilen, så kanske man ska passa sig lite, det håller jag med om.
Jag hade kört. Hade polisen tagit mig om jag låg i rätt fil utan att köra för fort hade jag syrligt frågat om det var för svårt att välja vilka av dem som låg i mittfil man skulle plocka och irriterat accepterat mina böter.

Men jag tror inte att polisen hade fokuserat på en i övrigt laglydig insidesomkörare här.

J JohanLun skrev:
Mitigera betyder här i princip att "lindra krocken" inte att undvika krocken.

Kör du på farthållare så är tanken ju att du avslappnat utan att komforten störs saktar in för eventuella hinder. Att du inte märker det är snarast ett gott betyg skulle jag säga. På mina bilar har man kunnat justera både hur offensivt och på vilket avstånd farthållaren ska reglera.

Om du kör med gaspedal måste ingreppet ske så sent att alla andra "normala" vägar att undvika olyckan, inklusive att bilen du ser kör vid sidan av din bana, eller att du gör en sen undanmanöver är uteslutna. Om bilen nitar när du enkelt kan ändra riktning några grader så är det ett felaktigt ingripande. Därför bör de flesta system vara kalibrerade så att de bara tvärnitar så sent att du inte hunnit styra förbi hindret. När det är så kort kvar är risken stor att (om det tex är lite halt ute) du krockar, men att din hastighet vid krocken är så låg att skadan blir liten. Om bilen ofta nödbromsar utan att det behövs så utsätter ju bilen föraren istället för en olycka att bakomvarande kör in i dig. Så, hellre att bilen inte lyckas avvärja olyckor eller bara mildrar dem än att man får många felaktiga nödbromsar. Felaktiga mjuka retardationer vid farthållare är inte alls speciellt allvarliga, så där kan man börja bromsa betydligt tidigare men mjukare. Här har man ju lämnat till fordonet att själv reglera farten och görs det inom rimliga gränser är det ju inget ingripande utan bara reglering.
Jo visst är tanken med farthållare att det ska vara komfortabelt. Men samtidigt är ju meningen att den ska just hålla farten. Så den får gärna reglera själv, men jag vill få reda på att den gör det, lämpligen med något mjukt pingljud av något slag, typ som det ping som ackompanjerar "bälte på" i ett flygplan. Annars är funktionen bara irriterande. Mitt beslut är att koppla ur den adaptiva delen så snart jag faktiskt kommer ihåg att göra det när jag är i bilen och den står still. :rofl:

Håller med om att antikollisionssystemen (kan ju bara tala för mig själv och den bil jag kör) borde var mindre känsliga. Jag kör betydligt hellre lite lätt in i bilen framför än får bilen bakom i ändalykten för att min bil tokbromsat i onödan.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T ToRy skrev:
lämpligen med något mjukt pingljud av något slag,
Ja bara detta går att stänga av för annars pratar vi verkligen om sjukt irriterande saker. ;)

• Gilla
Demmpa och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja bara detta går att stänga av för annars pratar vi verkligen om sjukt irriterande saker. ;)
Självklart! Alla former av indikeringar OCH elektroniska så kallade hjälpmedel borde enligt lag vara möjliga att stänga av. Allt annat är en inskränkning av min personliga frihet. :rofl:

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J
T ToRy skrev:
Självklart! Alla former av indikeringar OCH elektroniska så kallade hjälpmedel borde enligt lag vara möjliga att stänga av. Allt annat är en inskränkning av min personliga frihet. :rofl:
dock är det lagkrav på retardationer och så vidare i denna funktion och jag tror att om det inte redan är det så kommer det vara krav på nödbroms, ungefär som krav på bilbälte, ABS, ESP, airbag osv. Så tillverkarna varken kommer få, eller kan välja fritt hur systemet ska fungera. Det är kravställt från myndigheter som troligen inte har full insyn i vad tekniken klarar av. Dock är det nog en jätteutmaning med lagar och ansvar kring säkerhet och autonomi. Jag har faktiskt en tro att vi kan få en säkrare miljö om tex bilen inte tillåter körning över lagstadgad hastiget, pingar och antingen själv eller med förarens assistans byter fil, så slipper vi tokfilbyten, tokomkörningar och mittfältscampare... Kommer gå lite långsammare, men mycket säkrare och totalt sett tror jag att medeltiden för resor kommer minska. Däremot tror jag inte på att i en närtid ha full autonom körning, från start till mål. Men på motorvägen i bra väder bör det absolut vara säkrare inom en nära framtid.

J JohanLun skrev:
Jag har faktiskt en tro att vi kan få en säkrare miljö om tex bilen inte tillåter körning över lagstadgad hastiget,
Ja jäklar vad trygg och säker omkörningen blir av ett husvagnsekipage på en normal 90-landsväg då. :mad: Nu händer detta förmodligen inte under min livstid, vilket känns skönt. :)

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Så den får gärna reglera själv, men jag vill få reda på att den gör det, lämpligen med något mjukt pingljud av något slag, typ som det ping som ackompanjerar "bälte på" i ett flygplan.
NEJ, inget jävla plingande när adaptiva farthållaren går ner i hastighet för att man kommer ifatt någon som kör saktare än en man själv gör.

T ToRy skrev:
Oooooh... ska jag....? Nä... jo.... nä...JO! Automatlådor är för folk som ÅKER bil, manuella för oss som KÖR bil! Sug på den!! :rofl:
Dra inte gränsen där...visst vore det mycket manligare med diverse reglage för tändkurva, variabel kamjustering och bränsleblandning etc. istället för att en fjollig dator ska inbilla sig att den sköter det bättre. Och självklart förbud mot alla former av servoassistans. Lägg till osynkad låda och vevstart för de som är riktiga hårdingar. :)

• Haha
  • Gilla
ByggareBob21 och 5 till
  • Laddar…
Tur man har en bil utan vare sig automat eller farthållare så slipper man störa sig på det, eller jo, bilen hade väl en farthållare men den pajade för 3 år sen, inget jag lägger pengar på att fixa iaf.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
J
Jag fick aldrig klart min VW 1951 med helt osynkad låda, det hade vart nåt att lära sig dubbeltrampa sig igenom köerna på Essingeleden. Tyvärr är den såld...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
"Det är en regel som kommit de senaste åren, och så kör folk som de alltid har gjort."

Ehhh.. nej. Man förstår att det finns lite att jobba med för Polisen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
"Det är en regel som kommit de senaste åren, och så kör folk som de alltid har gjort."

Ehhh.. nej. Man förstår att det finns lite att jobba med för Polisen.
Jo den kommentaren var kul, senaste åren är väl sen 1967 ;)

"Håll till höger Svensson" sa men redan då.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.