432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
I morse åkte jag E4an norr ut.
På en avfart i vägrenen stod en civil polisbil och blinkade blått, som stoppat en taxi.
Jag ligger i höger av 3 filer med fri sikt framför så långt ögat når.
Mitten är full. Jag o de i mitten håller jämn laglig fart, men när de ser den blinkande polisbilen börjar de bromsas, vilket gör att jag ofrivilligt börjar köra om på höger sida.
Skulle jag bromsat och bytt till vänster ?? 80 var hastigheten, eller räknas det som passerande ??
På en avfart i vägrenen stod en civil polisbil och blinkade blått, som stoppat en taxi.
Mitten är full. Jag o de i mitten håller jämn laglig fart, men när de ser den blinkande polisbilen börjar de bromsas, vilket gör att jag ofrivilligt börjar köra om på höger sida.
Skulle jag bromsat och bytt till vänster ?? 80 var hastigheten, eller räknas det som passerande ??
Oooooh... ska jag....? Nä... jo.... nä...JO! Automatlådor är för folk som ÅKER bil, manuella för oss som KÖR bil! Sug på den!! 
En till: Elektroniska hjälpmedel i bilar löser ett problem, men orsakar ofta ett annat.
- Adaptiva farthållare: Någon nämnde det för några inlägg sedan, hur ofta hamnar man inte bakom någon som kör 10-20 under det man själv gör och märker inte att bilen saktar ner!?
Och farthållaren reagerar ju och börjar sakta in hur långt som helst från bilen framför! Helt värdelöst när bilen saktar in långt innan man vill byta fil för att köra om.
- Antikollisionssystem: Man ligger i högerfil, närmar sig en bil framför men kan inte gå ut i vänsterfil än för där kommer en annan bil i lite högre fart. Man vill inte sakta ner för mycket så man kanske smyger liiite för nära bilen framför och precis mitt i filbytet är man så nära att ens egen bil tycker man är för nära och mer eller mindre tvärnitar!
Finns fler exempel...
En till: Elektroniska hjälpmedel i bilar löser ett problem, men orsakar ofta ett annat.
- Adaptiva farthållare: Någon nämnde det för några inlägg sedan, hur ofta hamnar man inte bakom någon som kör 10-20 under det man själv gör och märker inte att bilen saktar ner!?
- Antikollisionssystem: Man ligger i högerfil, närmar sig en bil framför men kan inte gå ut i vänsterfil än för där kommer en annan bil i lite högre fart. Man vill inte sakta ner för mycket så man kanske smyger liiite för nära bilen framför och precis mitt i filbytet är man så nära att ens egen bil tycker man är för nära och mer eller mindre tvärnitar!
Finns fler exempel...
Nej, en kösituation uppstår då och då får du köra om till höger.Isakare skrev:
I morse åkte jag E4an norr ut.
Om du inte känner av retardationen i kroppen med en adaptiv farthållare, skulle jag säga att du är en av de som åker bil, inte kör. Med eller utan automat.T ToRy skrev:Oooooh... ska jag....? Nä... jo.... nä...JO! Automatlådor är för folk som ÅKER bil, manuella för oss som KÖR bil! Sug på den!!
- Adaptiva farthållare: Någon nämnde det för några inlägg sedan, hur ofta hamnar man inte bakom någon som kör 10-20 under det man själv gör och märker inte att bilen saktar ner!?Och farthållaren reagerar ju och börjar sakta in hur långt som helst från bilen framför! Helt värdelöst när bilen saktar in långt innan man vill byta fil för att köra om.
Finns fler exempel...
Sen går de väl i princip alltid ställa in avstånd de ska hålla? Har aldrig kört en bil med adaptiv farthållare utan den funktionen. Annars är det ju enkelt använda gaspedalen några sekunder i den situationen man tillfälligt vill smyga närmare än inställt.
Antikollisionssystemet hade jag falsklarm i min förra bil, Passat GTE, några gånger i en specifik korsning med rödljus. Trefiligt där vänsterfil går till vänster samtidigt som hela vägbanan svänger höger strax innan korsningen (mitten för rakt fram, högerfil för högersväng). Om det stod bilar stilla pga rött i vänsterfilen men jag som låg i mitten och skulle rakt fram hade grönt, så skrek kollisionssystemet för den reagerade på bilarna i vänsterfil som pga högersvängen var ganska "rakt framför".
Med min nuvarande Superb har det inte inträffat.
Redigerat:
Nej, det är inte korrekt. Läs Trafikförordningen. Formuleringen är (min fetmarkering):MathiasS skrev:
Det är just det som är problemet med mittfilscamparna. Även om det är köbildning i både mittenfil och vänsterfil får man inte köra om till höger om det inte är köbildning även i högerfil.
Detta kommer alltid vara en gråzon => bara att åka.N Nerre skrev:
Jag kan, nästan alltid, hävda att min hastighet bestäms av fordonet framför mig => ok, för då är det kö. Om det nu verkligen var så att det inte fanns en enda annan bil i högerfilen, så kanske man ska passa sig lite, det håller jag med om.
Har du nån gång upplevt en full "mitigering" med en radarassisterad nödbroms? Bromsen går på så sent att man är nästan säker man kommer smälla. Sådana tester görs med "ballongbilar" eller fällbara bommar som är helt ok att köra på. Om du får chansen nån gång rekommenderar jag att ta det. Jag har provat. Om du inte råkat ut för en bugg eller kör extremt vårdslöst så har jag svårt att tro att du upplevt detta, speciellt i en omkörning. Ta en titt på youtube.T ToRy skrev:Oooooh... ska jag....? Nä... jo.... nä...JO! Automatlådor är för folk som ÅKER bil, manuella för oss som KÖR bil! Sug på den!!
- Adaptiva farthållare: Någon nämnde det för några inlägg sedan, hur ofta hamnar man inte bakom någon som kör 10-20 under det man själv gör och märker inte att bilen saktar ner!?Och farthållaren reagerar ju och börjar sakta in hur långt som helst från bilen framför! Helt värdelöst när bilen saktar in långt innan man vill byta fil för att köra om.
Finns fler exempel...
Jag har även fått falska varningar i mina bilar som haft radar (jag är inne på min 4e VW med radar) men aldrig en full nödbroms, även om jag har pratat med folk som hävdat de fått det.
De som låter radarn köra och inte märker om de går 70 eller 140 tror jag inte skulle hålla en jämn hastighet vad de än körde. Jag tror snarare farthållaren gör att dessa jojo förare håller jämnare fart om de använder farthållare...
I min A6 Allroad 2016 kan jag ganska enkelt framkalla en falsk tvärnit. I början hände det ofta när man passerar en bil som stannat för att svänga vänster in på en anslutande väg, tex i en tkorsning. Jag kör uppenbarligen närmare denna bil än vad datorn tycker är lämpligt. Nu har jag lärt mig att hålla ut lite mer men de tvärnitar som bilen gör är både obehagliga och farliga för bakomvarande. Inte helt nöjd med det.J JohanLun skrev:
Är det tvärnit eller en lättare broms? Kör du på farthållare eller med den urkopplad? För med farthållaren i brukar den kunna bromsa ganska hårt utan att det är en riktig nödbroms...MathiasS skrev:
I min A6 Allroad 2016 kan jag ganska enkelt framkalla en falsk tvärnit. I början hände det ofta när man passerar en bil som stannat för att svänga vänster in på en anslutande väg, tex i en tkorsning. Jag kör uppenbarligen närmare denna bil än vad datorn tycker är lämpligt. Nu har jag lärt mig att hålla ut lite mer men de tvärnitar som bilen gör är både obehagliga och farliga för bakomvarande. Inte helt nöjd med det.
Många har aldrig provat att stampa på full broms i full hastighet, i motorvägsfart är det ju inte att rekommendera, men det bromsar mer än man tror...
Nej det är i stadstrafik så utan farthållare och det är TVÄRNIT. Väldigt obehagligt.J JohanLun skrev:Är det tvärnit eller en lättare broms? Kör du på farthållare eller med den urkopplad? För med farthållaren i brukar den kunna bromsa ganska hårt utan att det är en riktig nödbroms...
Många har aldrig provat att stampa på full broms i full hastighet, i motorvägsfart är det ju inte att rekommendera, men det bromsar mer än man tror...Det många tycker är full broms är inte det, man fegar med pedalen. Jag har fått bromsassist i ett köslut en gång när jag gick hårt på bromsen (i en bil utan radar) och det bromsar rätt rejält...
Full broms från högfart har jag inget problem med, sådant ska man öva på ibland om man inte gör det ändå....men med autobromsen är det obehagligaste att ingreppet är så plötsligt och snabbt, mycket snabbare än man själv bromsar + att man är oförberedd förstås. Men det som ändå bekymrar mig mer är förstås risken att bli påkörd.
Det borde du påtala till ÅF. Varningar har jag fått många, men verklig nödbroms på felaktig grund är en incident som faktiskt bör utredas, som du skriver så är det en stor risk för en följdolycka. Men med det sagt så räddar sannolikt bromsen många fler än vad den orsakar olyckor. Samma med många system, det kommer alltid finnas de som drabbas av ett fel på ett säkerhetssystem men sålänge det är mycket få är det ändå en fördel att ha det.MathiasS skrev:
Nej det är i stadstrafik så utan farthållare och det är TVÄRNIT. Väldigt obehagligt.
Full broms från högfart har jag inget problem med, sådant ska man öva på ibland om man inte gör det ändå....men med autobromsen är det obehagligaste att ingreppet är så plötsligt och snabbt, mycket snabbare än man själv bromsar + att man är oförberedd förstås. Men det som ändå bekymrar mig mer är förstås risken att bli påkörd.
Även jag kan ju ibland tycka det är skönt att åka bil: Får väl erkänna att jag var lite provokativ i det där.engs skrev:
Om du inte känner av retardationen i kroppen med en adaptiv farthållare, skulle jag säga att du är en av de som åker bil, inte kör. Med eller utan automat.
Sen går de väl i princip alltid ställa in avstånd de ska hålla? Har aldrig kört en bil med adaptiv farthållare utan den funktionen. Annars är det ju enkelt använda gaspedalen några sekunder i den situationen man tillfälligt vill smyga närmare än inställt.
Antikollisionssystemet hade jag falsklarm i min förra bil, Passat GTE, några gånger i en specifik korsning med rödljus. Trefiligt där vänsterfil går till vänster samtidigt som hela vägbanan svänger höger strax innan korsningen (mitten för rakt fram, högerfil för högersväng). Om det stod bilar stilla pga rött i vänsterfilen men jag som låg i mitten och skulle rakt fram hade grönt, så skrek kollisionssystemet för den reagerade på bilarna i vänsterfil som pga högersvängen var ganska "rakt framför".
Med min nuvarande Superb har det inte inträffat.
Anywho... Problemet med min bil (med min bil menar jag den bil jag kör i jobbet. Hade aldrig köpt den själv...) är att när man kommer ikapp en bil som kör 5-10 knyck långsammare så är min retardation så försiktig att jag inte märker den om jag inte är fullt fokuserad på hastighetsmätaren, och börjar på så långt avstånd att jag inte ens börjat tänka på att jag kommer ikapp någon.
Visst kan jag ställa in avståndet. Men på min verkar den inställningen bara påverka vilket avstånd bilen vill ha när bådas hastighet är samma, inte när den ska börja anpassa hastigheten.
Visst kan jag använda gaspedalen en liten stund. Problemet är att min hjärna inte lärt sig än hur tidigt biljäveln saktar in.
Min antikollision är också lite felkalibrerad. Har hänt ett antal gånger att den reagerat när framförallt större fordon i filen bredvid kommer lite nära linjen. Ligger jag då i 80 och fordonet bredvid i 60 och det här händer när jag är 5 meter snett bakom, då bromsas det rätt kraftigt. Totalt livsfarligt.
Edit: Glömde: "Min" bil är en Kia Optima Plug-in...
Var tvungen att kolla upp vad "mitigering" betyder först.J JohanLun skrev:Har du nån gång upplevt en full "mitigering" med en radarassisterad nödbroms? Bromsen går på så sent att man är nästan säker man kommer smälla. Sådana tester görs med "ballongbilar" eller fällbara bommar som är helt ok att köra på. Om du får chansen nån gång rekommenderar jag att ta det. Jag har provat. Om du inte råkat ut för en bugg eller kör extremt vårdslöst så har jag svårt att tro att du upplevt detta, speciellt i en omkörning. Ta en titt på youtube.
Jag har även fått falska varningar i mina bilar som haft radar (jag är inne på min 4e VW med radar) men aldrig en full nödbroms, även om jag har pratat med folk som hävdat de fått det.
De som låter radarn köra och inte märker om de går 70 eller 140 tror jag inte skulle hålla en jämn hastighet vad de än körde. Jag tror snarare farthållaren gör att dessa jojo förare håller jämnare fart om de använder farthållare...
Förmodar att du med frågan syftar på mitt "...mer eller mindre tvärnitar"? Nja, tvärnita är kanske lite överdrivet men å andra sidan skrev jag ju även "mer eller mindre".
Men för att besvara frågan så ja, men bara från relativt låg hastighet. Hände för inte så länge sedan faktiskt. Något miffo som betedde sig.... tja, miffoaktigt i trafiken. Jag tutade när han var på väg att preja mig vid ett puckat filbyte, varpå han skulle käcka sig och bromsade när han redan låg några få meter framför mig. Jag bromsade såklart också och hade inte kört in i honom, men min bil tyckte ändå jag kom för nära, varpå den tvärnitade - på riktigt. Menar tokbroms, eller vad som tydligen heter radarassisterad nödbroms. Allt löst i bilen åkte så långt fram det kunde, så även jag. Obehagligt och i mitt tycke onödigt. Inte blev jag mindre stressad av att bilfan stannade helt, och sen tog minst ett par sekunder innan den reagerade på gaspådrag så jag kom därifrån. Jag tryckte ju mer eller mindre gasen i botten då jag visste att jag hade bilar på väg mot mig bakifrån... Vet ärligt talat inte om jag var mest förbannad på idiotjäveln framför mig eller biljäveln i det läget.
Har inte riktigt koll men kan tänka mig att hastigheten vid bromstillfället låg någonstans mellan 15-30 km/h.
Hade jag gått ner från 140 (vilket jag ju aldrig kör i...