F
N Nerre skrev:
Just farthållare är det lite lustigt att många tillverkare ännu inte kunna lösa på ett bra sätt.

Jag har inte adaptiv (ännu), men min nuvarande bil (Octavia) är den första av mina bilar där farthållare inte gör konstiga ryck.

Min Mitsubishi Galant hade det lustigt att farthållaren inte klarade av uppförsbackar. Kom man i 70 till en lång flack backe så sjönk hastigheten ner till 60, sen blev det kick-down och världens ryck. Det jobbigaste var ju när en sån kick-down kom precis i en kurva på landsväg.

Min Opel Zafira hade liknande beteenden för sig, men den var inte riktigt lika ryckig.

Men jag misstänker att det helt enkelt beror på att man förr i tiden tiden använde vanliga simpla PI-regulatorer som var till största delen mekaniska och pneumatiska (vakuum). Idag kommer elektroniken, och då borde det vara enklare att lösa det.
Förstår inte alls vad problemet skulle vara på en så enkel sak som en ej adaptiv farthållare. Har fungerat felfritt i de 20 år jag har haft det faktiskt. Sen tycker jag det är svagt att en bil från 2020 med adaptiv farthållare som även envisas med att vilja styra åt mig är så otroligt dålig på att göra det. Snacka om att vara dålig på att läsa av trafiksituationer. Hela jävla bilen är fullsmetad av kameror. Då borde den kunna läsa av tex blinkers och bromsljus på bilen framför, den borde kunna ta hänsyn till rött ljus och den borde fatta när det kommer fartgupp.

Angående adaptiva farthållare mm.
Jag som inte investerar en krona mer än jag måste på transportverktygen kommer vara hänvisad till scum-classe på grejerna. Då blir självstyrande grejer en mardröm.
Mvh Findus

Redigerat:
  • Haha
dicliff
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Förstår inte alls vad problemet skulle vara på en så enkel sak som en ej adaptiv farthållare. Har fungerat felfritt i de 20 år jag har haft det faktiskt. Sen tycker jag det är svagt att en bil från 2020 med adaptiv farthållare som även envisas med att vilja styra åt mig är så otroligt dålig på att göra det. Snacka om att vara dålig på att läsa av trafiksituationer. Hela jävla bilen är fullsmetad av kameror. Då borde den kunna läsa av tex blinkers och bromsljus på bilen framför, den borde kunna ta hänsyn till rött ljus och den borde fatta när det kommer fartgupp.
De äldre farthållarna var ju någon form av motor som drog i gasspjället, minns att man kunde känna det i pedalen på min gamla saab 900. Men de senaste 20-25 åren har väl i princip alla bilar haft elektronisk trottel, så då är det ju inget mer rörligt som behövs. Troligen var reglerloopen väldigt basal i de äldre farthållarna, men jag upplever de jag haft snarare som sega att reagera än få kraftiga överslängar... Generellt har väl tip in/out förbättrats även med pedalrörelser, då ju även de filtreras eller lutningen på kurvan anpassas, sen elektronisk trottel infördes...

Den vanliga radarn i adaptiv farthållare har väldigt lätt att filtrera rörliga objekt från statiska, men väldigt svårt att se stationära objekt, då den vad jag förstår fungerar så att den skiljer objekten från bakgrunden genom att rörliga objekt skiljer sig från bakgrundens eko som är mer som ett brus. Ett stillastående fordon kan därför inte skiljas från en skylt, kuperad terräng, att vägen svänger kraftigt osv. För detta behövs normalt mer avancerade sensorer som inte är standard i de billigaste adaptiva bilarna. Därav kommer bilen att mycket lätt kunna se ett långsamt köslut medan ett stillastående fordon inte ses lika lätt. Kamerorna har väl främst varit för att se linjerna på vägen och det fungerar väl oftast bara sådär bra. Men utvecklingen går ju fort framåt, så systemen kommer säkert funka mycket bättre om ett par år. I stort är de ju på de flesta bilar komfort eller säkerhetssystem, inte system för autonom körning.

G
J JohanLun skrev:
De äldre farthållarna var ju någon form av motor som drog i gasspjället, minns att man kunde känna det i pedalen
Påminner om polarens f.d. 945(?) från 1994. Farthållaren på och pedalen försvann under foten. :D

Jag föredrar att köra med fartbegränsaren istället. Då har man foten liggandes på gasen tills man kommer ikapp nån där det inte går att köra om så lägger man tillbaks foten på gasen när det är fritt fram.
Men å andra sidan kör jag nästan bara där det är relativt lite trafik och mycket vajerväg.

S Stuff skrev:
Möjligt att gamla Mitsubishi Galant och Opel Zafira inte är några direkta förebilder när det kommer till teknik.
Galanten var ju en -96:a och Zafiran en -01:a, så det var ju gamla bilar. Det var det som var poängen där.

Min Octavia, som är en -15, upplever jag inte såna konstigheter med, den är mjuk och fin.

useless useless skrev:
Tillverkarna vill gärna ha automat eller servostyrda lådor eftersom dom kan optimeras efter standardkörcyklerna och spara ytterligare några fiktiva procent i deklarerad bränsleförbrukning.
Precis, de gör inte alla saker för oss bilägare som vi tror, utan det mesta är för egen vinning.

F
J JohanLun skrev:
Automat med converter och lockup är ju trevliga att köra, men fortfarande så drar convertern bränsle. Robotiserade lådor kan klara sig utan synk, om de gör det eller ej i verkligheten idag i de personbilslådor som finns därute vet jag inte. Volvos lastbilslåda "iShift" har skippat ett antal av synkroniseringarna. Scanias gamla robotiserade lådor växlade utan att manövrera kopplingen, utan anpassade varvtalet så att nästa växlel trillar i med dreven i samma hastighet, dock med synkringar.

Min egen erfarenhet är att det är lättare att gasa på i en automat, så jag tror att mycket av att den drar mer bränsle är att högerfoten är tyngre. På en manuell släpper man av när man växlar. Av förbrukningsskäl finns inte något motiv att välja manuell växel längre. Däremot om man köper en äldre begagnad bil så skulle jag välja en manuell bensinbil av skälet att avancerad teknik både har större sannolikhet att gå sönder och är dyrare att reparera.

Om 10-20 år så tror jag det i princip inte kommer gå att köpa nya "manuella" bilar här i sverige. Jag är tveksam till om konventionella automater kommer finnas för normala bilar också. För mycket momentstarka fordon finns det säkert kvar en liten marknad för momentomvandlare, om inte elen möter även det behovet.
Standardiserade körcykler drar knappast på mer på manuellt. Och data kommer från specifikation så det är knappast upplevd skillnad i förbrukning. Personligen så kör jag fö betydligt snabbare med manuell låda än med automat (där jag mer åker bil än kör bil tyvärr. Det är generellt lite att ta det roliga ur bilkörning med automat om det inte är kö eller motorväg eller nåt sånt, då är det bekvämt. Men det är aldrig roligt på samma sätt som det kan vara med en manuell låda.

F
useless useless skrev:
Jag föredrar att köra med fartbegränsaren istället. Då har man foten liggandes på gasen tills man kommer ikapp nån där det inte går att köra om så lägger man tillbaks foten på gasen när det är fritt fram.
Men å andra sidan kör jag nästan bara där det är relativt lite trafik och mycket vajerväg.
Så kan man ju göra, lite som manuell adaptiv farthållare. Kan inte minnas att jag någonsin har använt "Speed Limit" funktionen öht faktiskt.

F
J JohanLun skrev:
De äldre farthållarna var ju någon form av motor som drog i gasspjället, minns att man kunde känna det i pedalen på min gamla saab 900. Men de senaste 20-25 åren har väl i princip alla bilar haft elektronisk trottel, så då är det ju inget mer rörligt som behövs. Troligen var reglerloopen väldigt basal i de äldre farthållarna, men jag upplever de jag haft snarare som sega att reagera än få kraftiga överslängar... Generellt har väl tip in/out förbättrats även med pedalrörelser, då ju även de filtreras eller lutningen på kurvan anpassas, sen elektronisk trottel infördes...

Den vanliga radarn i adaptiv farthållare har väldigt lätt att filtrera rörliga objekt från statiska, men väldigt svårt att se stationära objekt, då den vad jag förstår fungerar så att den skiljer objekten från bakgrunden genom att rörliga objekt skiljer sig från bakgrundens eko som är mer som ett brus. Ett stillastående fordon kan därför inte skiljas från en skylt, kuperad terräng, att vägen svänger kraftigt osv. För detta behövs normalt mer avancerade sensorer som inte är standard i de billigaste adaptiva bilarna. Därav kommer bilen att mycket lätt kunna se ett långsamt köslut medan ett stillastående fordon inte ses lika lätt. Kamerorna har väl främst varit för att se linjerna på vägen och det fungerar väl oftast bara sådär bra. Men utvecklingen går ju fort framåt, så systemen kommer säkert funka mycket bättre om ett par år. I stort är de ju på de flesta bilar komfort eller säkerhetssystem, inte system för autonom körning.
Min sjävkörande kör mig i princip hela vägen hem så fort jag är ute på 70-väg och den fungerar över förväntan, jag behöver av nån anledning inte ens hålla i ratten mer än nån sekund var 3-5:e minut. Problemet är snarare att det med största sannolikhet är olika integratörer av systemen och systemen interagerar inte alls eller väldigt dåligt. Jag är övertygad om att allt som behövs i princip finns i bilen redan i form av kameror, sensorer, radar och GPS. Det är helt enkelt bara dåligt gjort.

Den adaptiva farthållaren när bilen framför mig svänger av är så jävla dålig. Då interagerar det minsann med "fordon i döda vinkeln" varnaren och bilen bromsar kraftigt och piper för fordon från sidan.... ja just det din dumma biljävel, men hade du haft en genomtänkt mjukvara så hade du observerat att det var samma bil som låg framför mig för 3 sekunder sen och är på väg bort från mig nu...

• Gilla
  • Haha
b8q och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Min sjävkörande kör mig i princip hela vägen hem
Men byter den till högerfil åt dig?

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är coolt. Kan man verkligen räkna hem en sån? Eller vill Renault verkligen ge VW en match om den mest opålitliga och känsligaste robotiserade dubbelkopplingslådan?
Bra fråga. Klev in i en ny Trafic för 6 år sen, var väldigt skeptisk efter tidigare erfarenhet av en Trafic, där växellåda, topplock, turbo, EGR, styrbox och alla hjullager gav upp innan 12" mil.

"En helt annan bil, ny motor, ny växellåda, inga likheter med den gamla" sa säljaren.
7000 mil kom jag innan växellådan gav upp !!!

F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men byter den till högerfil åt dig?
Nope... Men den ligger snällt kvar i högerfil.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Min sjävkörande kör mig i princip hela vägen hem så fort jag är ute på 70-väg och den fungerar över förväntan, jag behöver av nån anledning inte ens hålla i ratten mer än nån sekund var 3-5:e minut. Problemet är snarare att det med största sannolikhet är olika integratörer av systemen och systemen interagerar inte alls eller väldigt dåligt. Jag är övertygad om att allt som behövs i princip finns i bilen redan i form av kameror, sensorer, radar och GPS. Det är helt enkelt bara dåligt gjort.

Den adaptiva farthållaren när bilen framför mig svänger av är så jävla dålig. Då interagerar det minsann med "fordon i döda vinkeln" varnaren och bilen bromsar kraftigt och piper för fordon från sidan.... ja just det din dumma biljävel, men hade du haft en genomtänkt mjukvara så hade du observerat att det var samma bil som låg framför mig för 3 sekunder sen och är på väg bort från mig nu...
Jo, jag kör VW, och nu med passat 2020 börjar det bli ok, tidigare VW med adaptiv farthållare och aktiv styrning har varit långt ifrån autonoma. Jag misstänker tex Tesla bygger hela mjukvaran själv och inte integrerar komponenter. Jag har samma känsla, att det borde gått göra bättre med tillgänglig hw. Har inte provat någon Audi, men fått för mig de ligger lite före VW trots mycket är samma på dem.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Standardiserade körcykler drar knappast på mer på manuellt. Och data kommer från specifikation så det är knappast upplevd skillnad i förbrukning. Personligen så kör jag fö betydligt snabbare med manuell låda än med automat (där jag mer åker bil än kör bil tyvärr. Det är generellt lite att ta det roliga ur bilkörning med automat om det inte är kö eller motorväg eller nåt sånt, då är det bekvämt. Men det är aldrig roligt på samma sätt som det kan vara med en manuell låda.
Till vardags åker jag gärna bil. Jag har tröttnat på manuella bilar då jag ofta "kör" köer på Essingeleden. Då är adaptiv bil med automat guld värd. Fast jag kör manuell bil ibland också, det är ok men kanske inte just för växlingen... :) Lyckas man stressa av så är det rätt skönt att åka farthållare.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.