Jag håller med om att man kan (och ofta bör) klaga på andras fel utan att själv vara felfri. Det är mest när det blir närmast hatiskt som jag vill påminna om bjälken i det egna ögat.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Moderna automater har inte högre förbrukning, vissa konstruktioner kan till och med få lägre förbrukning eftersom det är robotiserade manuella lådor där synkringar etc kan optimeras bort, växlingstider och växlingspunketer optimeras men framförallt motorn går på optimalt varvtal och belastning.
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag skriver just det om robotiserade manuella lådor (som alltså inte är en automat). En automatlåda är både tyngre och dras med högre intern friktion och är törstigare.

På vilket sätt drar en synkring mer soppa i en manuell bil? Och är det verkligen inte synkringar i en robotiserad låda? Jag har kört väldigt mycket utan synkringar och det är inte för alla att reda ut det, kräver att man vare sig tvekar eller smeker i växlarna. En robotiserad låda borde fixa det men med så snabba växlingar så måste dom ha nåt som roterar upp jämn hastighet, motorvarvet sjunker långsammare än växlingen och hur skulle dom göra det utan synkringar? Jag har aldrig rivit i en dubbelkoppling mer än att jag sett en delad låda från Porsche för 20-25 år sen men det var innan det fanns i produktion. Tänkte inte alls på hur det såg ut faktiskt.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fairlane
Guzzi Guzzi skrev:
Nä, min egen känsla är att de som campar i mittfilen är den typen av trafikanter som har full koll på hela trafikbilden, men som tror att hela trafikbilden är framför dem. Och missar att de är en del av någon annans trafikbild som ligger bakom dem. Hur ofta har man inte sett att någon har fastnat ute i en korsning därför att någon en bil eller två framför har lämnat en lucka på en billängd eller mer i kön till nästa trafikljus? Jag tror det är samma personer. Deras uppfattning om trafiken slutar med deras egen position. Det finns en särskild plats i helvetet reserverad för dessa personer.
Jag håller med resten av inlägget och känner väl igen beteendet på 73:an oavsett om man kör in mot stan eller ut från stan.
Just denna del håller jag inte helt med om dock. De har uppenbarligen ingen kolla snett framåt på höger sidan, där det är tomt, så de har uppenbarligen inte full koll på trafikbilden.
Sen kan jag inte tycka att det är någon annans fel längre fram om någon blockerar en korsning. Man kör inte in i korsningen om det inte är ledigt på andra sidan. Jag lämnar själv gärna lite plats framför min bil när det är kösituationer. Jag ser det inte som mitt fel att någon längre bak i kön kör in i korsningen utan att kunna komma över. Ser jag det i backspegeln, vilket ju beror på hur långt före jag ligger så försöker jag hjälpa till, men det är likförbaskat den personen som är klanten.
Sen kan man såklart undra varför jag håller ett avstånd till framförvarande i det läget. Jag ser många skäl.
  • det kan vara en stinkdiesel framför
  • jag kan få en mjukare körning
  • är det uppförsbacke så slipper jag att bilen framför rullar bakåt in i min bil om det är en manuellt växlad bil
  • det är betydligt lättare att flytta undan och bereda plats när man ska släppa förbi blåljus, bärgare eller en motorcykel i det läget. Det klassiska är annars att folk står så tätt i köerna så de inte kan flytta sig många cm när det kommer en ambulans som måste fram.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att många av oss som klagar på mittfilscampare kör för fort.
Jag kör inte för fort. Det är därför jag irriterar mig på mittfilscamparna som ligger där i 90 på 110-väg. Jag som kommer i 110 i högerfil har två (lagliga) val:

1. Ligga kvar i högerfil och då vara tvungen att sakta ner till 90 för att inte köra om på fel sida.
2. Göra två filbyten ut till vänsterfil för omkörning (vilket gör att alla fortkörare som kommer i 120-130 i vänsterfil blir skitsura på mig).

Om den som kör i 90 hade legat i högerfil hade jag kunnat gå ut i mittenfil och kört om i 110, medans fortkörarna kan köra om mig i 120-130 i vänsterfil.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det så att många som klagar på mittfältsförarna kör för fort ibland.
Och jag kör aldrig för fort (på de här vägarna vi pratar om nu), utan typ konstant för sakta, men jag irriterar mig ändå över mittfältscamparna.
Själv är jag ordentligt upplärd att ligga så långt åt höger som möjligt, och fast jag t.o.m ligger en bit under gällande hastighetsgräns så hinner jag då och då ikapp (i det i princip tomma högra körfältet) folk som kör ännu långsammare i mittenkörfältet. :mad:

Om jag vill hålla 90 på den 100-skyltade vägen, så känns det fullständigt vansinnigt att behöver byta ändå ut längst till vänster för att köra om en som håller 85 i mitten. Vad ska jag ut i vänster och göra???
Fuck you, jävla mittfilsidioter! :mad:

• Haha
  • Gilla
dicliff och 7 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
En automatlåda är både tyngre och dras med högre intern friktion och är törstigare.
Det som drar i en konventionell automatlåda är väl momentomvandlaren (som slirar en massa). Men det har man ju fixat med lock-up sen många år tillbaka.

Jag har aldrig upplevt att automatlådan ger märkbart ökad förbrukning. Jag är rätt övertygad om att de flesta som kör manuell låda är så pass dåliga på att växla vid optimalt varvtal att det faktiskt ger högre förbrukning.

Och hur många biltillverkare idag använder växellåda med momentomvandlare?

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag skriver just det om robotiserade manuella lådor (som alltså inte är en automat). En automatlåda är både tyngre och dras med högre intern friktion och är törstigare.

På vilket sätt drar en synkring mer soppa i en manuell bil? Och är det verkligen inte synkringar i en robotiserad låda? Jag har kört väldigt mycket utan synkringar och det är inte för alla att reda ut det, kräver att man vare sig tvekar eller smeker i växlarna. En robotiserad låda borde fixa det men med så snabba växlingar så måste dom ha nåt som roterar upp jämn hastighet, motorvarvet sjunker långsammare än växlingen och hur skulle dom göra det utan synkringar? Jag har aldrig rivit i en dubbelkoppling mer än att jag sett en delad låda från Porsche för 20-25 år sen men det var innan det fanns i produktion. Tänkte inte alls på hur det såg ut faktiskt.
Jag har 8 stegad automat (BMW), ingen dubbel låda eller något robotiserat. Den är snålare än den manuella, i alla fall på pappret. I verkligheten beror det ju på hur man växlar med den manuella så jag misstänker att en icke ideal förare av den manuella drar upp förbrukningen lite till.
Manuell eller automat tycker jag delvis beror på storstad eller ej, samt typ av bil och motor. Automat till undermotoriserad bil gillar jag inte. Med bra effekt och vrid tycker jag om automat. Faller andan på går det alltid att peta i sportläget eller själv byta växel. På min förra automat som var 6 stegad och av tidigare generation var förbrukningen klart högre än manuella.

Adaptiva farthållaren är bekväm i långsamma köer. På motorväg har jag svårt att komma överens med den. Jag ställer in högre hastighet än det står på skyltarna (ajabaja) och kommer jag ikapp bilar blir det för kraftigt inbromsning och sedan för kraftig acceleration när jag kör om. Kompenserar jag med att ställa in längre avstånd så saktar bilen in så tidigt att jag inte vill påbörja omkörning för att inte "campa" i vänsterfilen. Ställer jag in kortare avstånd ökar det första problemet.
Jag vet att det lätt löses genom att ställa in en lägre hastighet och bara följa John i samma fil, kanske i mitten :surprised:

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
Det som drar i en konventionell automatlåda är väl momentomvandlaren (som slirar en massa). Men det har man ju fixat med lock-up sen många år tillbaka.

Jag har aldrig upplevt att automatlådan ger märkbart ökad förbrukning. Jag är rätt övertygad om att de flesta som kör manuell låda är så pass dåliga på att växla vid optimalt varvtal att det faktiskt ger högre förbrukning.

Och hur många biltillverkare idag använder växellåda med momentomvandlare?
nej, det är inte bara så. Däremot som jag skrev så var det påtaglig skillnad tidigare och mer akademisk nu. Men generellt är inte automatlådor snålare alls. Nu är det ju nästan omöjligt att hitta riktiga bilar med motsvarande motorer med manuell och riktig automat men om man tittar på Tex en Volvo V90 med både D3 och D4 motorn så fanns dom med manuell och med en modern 8 stegs automat och där är manuell akademiskt snålare än automat vid blandad körning.

F fsn skrev:

Inget svar på din fråga, men Renault kommer med en automatisk dogbox låda till laddhybrider, där en elmotor sätter rätt fart på nästa drev.

F
Isakare Isakare skrev:
Inget svar på din fråga, men Renault kommer med en automatisk dogbox låda till laddhybrider, där en elmotor sätter rätt fart på nästa drev.
Det är coolt. Kan man verkligen räkna hem en sån? Eller vill Renault verkligen ge VW en match om den mest opålitliga och känsligaste robotiserade dubbelkopplingslådan?

Jag kollade fö en dubbelkopplingslåda och det såg absolut ut att vara synkringar i den.

J
Automat med converter och lockup är ju trevliga att köra, men fortfarande så drar convertern bränsle. Robotiserade lådor kan klara sig utan synk, om de gör det eller ej i verkligheten idag i de personbilslådor som finns därute vet jag inte. Volvos lastbilslåda "iShift" har skippat ett antal av synkroniseringarna. Scanias gamla robotiserade lådor växlade utan att manövrera kopplingen, utan anpassade varvtalet så att nästa växlel trillar i med dreven i samma hastighet, dock med synkringar.

Min egen erfarenhet är att det är lättare att gasa på i en automat, så jag tror att mycket av att den drar mer bränsle är att högerfoten är tyngre. På en manuell släpper man av när man växlar. Av förbrukningsskäl finns inte något motiv att välja manuell växel längre. Däremot om man köper en äldre begagnad bil så skulle jag välja en manuell bensinbil av skälet att avancerad teknik både har större sannolikhet att gå sönder och är dyrare att reparera.

Om 10-20 år så tror jag det i princip inte kommer gå att köpa nya "manuella" bilar här i sverige. Jag är tveksam till om konventionella automater kommer finnas för normala bilar också. För mycket momentstarka fordon finns det säkert kvar en liten marknad för momentomvandlare, om inte elen möter även det behovet.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mercedes har nyligen aviserat att de kommer att sluta med manuell växellåda. Liten efterfrågan och behov av att effektivisera och spara pengar genom att minska antalet varianter på produkterna sägs vara skälet.

Tillverkarna vill gärna ha automat eller servostyrda lådor eftersom dom kan optimeras efter standardkörcyklerna och spara ytterligare några fiktiva procent i deklarerad bränsleförbrukning.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Adaptiva farthållaren är bekväm i långsamma köer. På motorväg har jag svårt att komma överens med den. Jag ställer in högre hastighet än det står på skyltarna (ajabaja) och kommer jag ikapp bilar blir det för kraftigt inbromsning och sedan för kraftig acceleration när jag kör om. Kompenserar jag med att ställa in längre avstånd så saktar bilen in så tidigt att jag inte vill påbörja omkörning för att inte "campa" i vänsterfilen.
Just farthållare är det lite lustigt att många tillverkare ännu inte kunna lösa på ett bra sätt.

Jag har inte adaptiv (ännu), men min nuvarande bil (Octavia) är den första av mina bilar där farthållare inte gör konstiga ryck.

Min Mitsubishi Galant hade det lustigt att farthållaren inte klarade av uppförsbackar. Kom man i 70 till en lång flack backe så sjönk hastigheten ner till 60, sen blev det kick-down och världens ryck. Det jobbigaste var ju när en sån kick-down kom precis i en kurva på landsväg.

Min Opel Zafira hade liknande beteenden för sig, men den var inte riktigt lika ryckig.

Men jag misstänker att det helt enkelt beror på att man förr i tiden tiden använde vanliga simpla PI-regulatorer som var till största delen mekaniska och pneumatiska (vakuum). Idag kommer elektroniken, och då borde det vara enklare att lösa det.

Möjligt att gamla Mitsubishi Galant och Opel Zafira inte är några direkta förebilder när det kommer till teknik.

Upplever inga som helst problem med farthållaren på min 2018 Octavia.
Den farthållaren är adaptiv och sköter sig utmärkt.
För att undvika ryckig körning får man såklart planera sina omkörningar och skapa sig en känsla för när bilen brukar börja bromsa in för framförvarande och se till att blinka ut strax före det inträffar. Då slipper man onödiga inbromsningar.
Nu bromsar Skodan för det mesta mjukt och fint som standard men kan sakna en justeringsmöjlighet som finns på nyare Audis. På skodan kan jag bara ställa in avstånd till framförvarande men på vissa nyare Audis jag kört kan man dessutom ställa in "aggressiviteten" på inbromsningarna och accelerationerna: I ena änden väldigt mjukt och fint men risk för stoppkloss i vänsterfilen. I andra änden väldigt rappt och snabba omkörningar men lite ryckigt. Fint att kunna välja beroende på trafiksituation.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.