Nyfniken Nyfniken skrev:
Skylten ger information om åt vilket håll respektive fil går, inte vilka filer det är tillåtet att köra i.
Så du menar på fullt allvar att man inte får köra dit man ska?

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så du menar på fullt allvar att man inte får köra dit man ska?
Jodå, det får du. Så länge du åker i höger fil (av de som går mot din destination). De andra filerna får du bara använda tillfälligt för att köra om.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jodå, det får du. Så länge du åker i höger fil (av de som går mot din destination). De andra filerna får du bara använda tillfälligt för att köra om.
Men självklart!

Fairlane
Felet är att folk inte fattar skillnaden mellan de två varianterna i bilden nedan. Övre bild visar trafikskyltar på motorväg för rakt fram, nedre bild av filbyte för rakt fram längre fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I den övre bilden ska man hålla till i den tredje filen från vänster (korrigering, skrev höger först) om man ska rakt fram, något som man ser på bilden att det inte sker, folk ligger i mittfil.
I den nedre bilden som är 5,5 km längre fram på samma väg. Ska man nu rakt fram, (mot Helsingborg/Göteborg) så ligger man självfallet i fil två från vänster.
Problemet är att folk är så rädda att tvingas av i en situation som den på bild 2 så de lägger sig i mittfel redan 10 km innan, vilket givetvis är fel. Man får information om att filen blir en avfart mer än 1000 meter innan (och det kommer påminnelser) och man hinner i lugn och ro byta fil. Om man mot all förmodan inte klarar av det så beror det antingen på att man är alltför osäker (och troligen inte borde köra alls på platsen) eller att man sitter och är ouppmärksam och borde kanske inte heller köra... Om man trots allt på något sätt hamnar fel så är det väl inte värre än att svänga av och följa skyltningen för att köra på igen. det förutsätter förstås att man kan följa skyltningen och det verkar en majoritet ha svårt för.

Redigerat:
  • Gilla
roli och 7 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Felet är att folk inte fattar skillnaden mellan de två varianterna i bilden nedan.[bild]
I den övre bilden ska man hålla till i den tredje filen från höger om man ska rakt fram, något som man ser på bilden att det inte sker, folk ligger i mittfil.
Hi Ford its me.... I can walk again. Blev lite fel där eller? Tredje filen från vänster vill jag absolut ha det till i övre bilden.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fairlane
F fsn skrev:
Hi Ford its me.... I can walk again. Blev lite fel där eller? Tredje filen från vänster vill jag absolut ha det till i övre bilden.
Korrekt såklart

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Felet är att folk inte fattar skillnaden mellan de två varianterna i bilden nedan.
Tror inte jag. Jag tror bara att de flesta tycker att det är bekvämt att ligga i mitten. Sen sitter det i ryggmärgen, så då gör de likadant även om de kör på på en påfart och av vid första avfarten efter att ha blivit omkörda på insidan...

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
En del fattar att de gör fel men är för egoistiska för att bry sig eller för puckade för att fatta konsekvenserna. En del är för puckade för att fatta att de gör fel över huvud taget.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att många av oss som klagar på mittfilscampare kör för fort. Den diskussionen har vi förvisso redan haft, men ändå. Vinkeln att det är olagligt att köra i mittfil blir då i mina ögon rätt ointressant. Jag har i alla fall ingen rätt att kasta första stenen här.

Men till skillnad från fortkörning (som i alla fall tar en fortare från a till b) är den objektiva nyttan med att ligga i mittfil väldigt låg, så det måste finnas något annat som väldigt få erkänner att de upplever som bättre/enklare med att alltid ligga där. Några sporadiska svar finns det väl, men mer från sällankörare än vanekörare, och jag tror att de senare är i majoritet.

Jag kör absolut för fort.

Problemet med campandet i mittfilen uppenbarar sig dock även när hastigheterna kryper långt ner under den föreskrivna maxhastigheten.

NB. Ska man följa trafikrytmen in mot Stockholm vid 8-tiden så får man vara beredd att hålla +10, 20, 30 km/h över lagstadgad hastighet för att inte sitta som en propp.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
Visst är det så att många som klagar på mittfältsförarna kör för fort ibland. Det händer att jag gör det, men det är inte så vanligt längre. Trots att jag sällan kör för fort så är det mycket vanligt att jag kommer ikapp folk som ligger och kör 80 km/h i mittfilen där det är hastighetsbegränsat till 100 km/h. Det är alltifrån de som kör släpvagn (bra hastighet, fel fil) till de som spelar Facebook eller vad de nu gör.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T
När blev farthållare standard på bilar i Sverige? Jag vet inte men det var ganska mycket extravaganza när jag bodde i USA i början på 80-talet, då hette det Cruise control, jag kände det gjorde lata människor ännu latare eftersom säkert 80% av bilarna hade automatlåda eftersom det var "lyxigt". Jag kan ta argument som att automatlåda sänker bränsleåtgång och därmed kostnad, men fan så tråkigt! Jag kommer aldrig, om jag inte blir handikappad köpa en bil med automatlåda.
Min nuvarande bil har farthållare och jag har, på allvar, använt den vid två tillfällen så jag tror helt enkelt att det är bilförare som antingen är trötta eller vill ägna uppmärksamhet på annat (mobil, navelpillande) som placerar sig i mitten och kör enligt hastighetsgränsen och knappt ens ser levande ut när man (jag) passerar, oavsett om det är på insidan eller i det korrekta omkörningsfältet.

Håller med @Fairlane att om en är rädd för att missa en avfart till Nyköping och därmed håller sig i mittfilen ända från Stockholm för säkerhets skull, så är en inte lämplig att framföra ett fordon ö h t. Uppmärksamhet ska vara på vägen, medtrafikanter och skyltar, inget annat.

För övrigt är jag sååå glad att slippa den vägsträcka som Fairlane visar, jag körde den dagligen i 13+ år och mådde verkligen dåligt för det stressade mig oerhört. Nu är kanske inte den väg jag numer kallar min, Nynäsvägen/73, så mycket bättre men jag behöver å andra sidan bara tampas med den 2-3 ggr i veckan. Pust!

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag kör ofta för fort. Och jag klagar på mittfilscampare. Men inte av det skälet. Jag har full förståelse om man ligger i mittfilen under gällande hastighet om högerfilen är full med fordon som kör ännu långsammare. Så det är inte i de lägena jag klagar. Men sanningen är ju den att högerfilen ofta är näst intill tom. Hur många gånger har man inte sett en bil svänga ut norrut vid Handen, ut och lägga sig i mittfil, under gällande hastighet, för att sedan byta fil och svänga av i Trångsund? Den har gjort två filbyten helt i onödan. Och antagligen tvingat ett antal personer att göra dubbla filbyten under samma resa.

För några veckor sedan skulle jag köra en 40-milatripp på motorcykel. Börjar mellan Stockholm-Södertälje. Fredag och rusningstrafik. Lägger mig snett bakom en tjej som ligger i mittfilen i 85 km/h. Orsaken att det gick i 85 var att några hundra meter fram låg det en tradare i mittfilen. Så vi kan skylla på att yrkeschauffören var en idiot. Men mellan den här tjejen och tradaren var det konstant 5-6 idioter till. Det var inte så att de blåste på och skulle förbi den där tradaren. Nä, de låg där bara. Själv hade jag tom högerfil fram och förbi tradaren.

Jag skulle så gärna vilja få prata med den tjejen (och även de andra som låg där i mittfilen) och fråga hur de tänkte? Om de tänkte? Jag hade att välja på att begå trafikbrott genom att köra förbi på höger sidan, alternativt gå ut två filer för att kunna ta mig förbi den här raddan. Efter 30 år på hoj så bedömer jag att jag kan göra det säkert. Men efter 30 år på hoj så vet jag också att olycksrisken ökar markant om jag börjar ta mig mellan Stockholm-Södertälje genom att fladdra mellan filerna i rusningstrafik bara för att andra ligger och trycker i mittfilen. Och när man sitter på motorcykel innebär olycksrisk något annat än när man sitter i en bil. Så nä, jag valde att ligga i 85 km/h de milen mellan de här städerna, snett bakom framförvarande bil, och tänkte att jag får stå på sedan när trafiken glesnar istället.
I vänsterfilen var det väldigt trångt.

Nä, min egen känsla är att de som campar i mittfilen är den typen av trafikanter som har full koll på hela trafikbilden, men som tror att hela trafikbilden är framför dem. Och missar att de är en del av någon annans trafikbild som ligger bakom dem. Hur ofta har man inte sett att någon har fastnat ute i en korsning därför att någon en bil eller två framför har lämnat en lucka på en billängd eller mer i kön till nästa trafikljus? Jag tror det är samma personer. Deras uppfattning om trafiken slutar med deras egen position. Det finns en särskild plats i helvetet reserverad för dessa personer.

...kan man säga lite skämtsamt. Fast jag skulle gärna se att det här prioriterades upp polisens dagordning. För det är ju ett förbannat resursslöseri att bygga 3 filer när sedan bara 2 används.

Tillägg: Själv åker jag gärna automat och så mycket som möjligt på farthållare. Men så långt ut till höger som jag någonsin kan.

• Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
F
Maria T Maria T skrev:
När blev farthållare standard på bilar i Sverige? Jag vet inte men det var ganska mycket extravaganza när jag bodde i USA i början på 80-talet, då hette det Cruise control, jag kände det gjorde lata människor ännu latare eftersom säkert 80% av bilarna hade automatlåda eftersom det var "lyxigt". Jag kan ta argument som att automatlåda sänker bränsleåtgång och därmed kostnad, men fan så tråkigt! Jag kommer aldrig, om jag inte blir handikappad köpa en bil med automatlåda.
Min nuvarande bil har farthållare och jag har, på allvar, använt den vid två tillfällen så jag tror helt enkelt att det är bilförare som antingen är trötta eller vill ägna uppmärksamhet på annat (mobil, navelpillande) som placerar sig i mitten och kör enligt hastighetsgränsen och knappt ens ser levande ut när man (jag) passerar, oavsett om det är på insidan eller i det korrekta omkörningsfältet.

Håller med @Fairlane att om en är rädd för att missa en avfart till Nyköping och därmed håller sig i mittfilen ända från Stockholm för säkerhets skull, så är en inte lämplig att framföra ett fordon ö h t. Uppmärksamhet ska vara på vägen, medtrafikanter och skyltar, inget annat.

För övrigt är jag sååå glad att slippa den vägsträcka som Fairlane visar, jag körde den dagligen i 13+ år och mådde verkligen dåligt för det stressade mig oerhört. Nu är kanske inte den väg jag numer kallar min, Nynäsvägen/73, så mycket bättre men jag behöver å andra sidan bara tampas med den 2-3 ggr i veckan. Pust!
Bara det att en automatisk växellåda alltid är törstigare än samma bil med manuell. Speciellt förr då det var färre växlar på automaten. Numera är det väl minst 7, ofta 8 och ibland 9 växlar men det är likväl mer interna förluster som som skall betalas för i form av högre förbrukning. Undantaget är väl då robotiserade manuella lådor som Porsches PDK ock Folka/Audis motsvarande mm som är helt jämförbara med en manuell låda men kanske vinner lite på att det är en tysk ingenjör som faktiskt bestämt när den skall växla.

Jag sa också aldrig automat men nu blev det så ändå, mest för att adaptiv farthållare är mongo med manuell låda. Man väljer sig rätt fort vid skiten. Farthållare har jag kört med i minst 20 år och det är inget alternativ att köra utan. Allt har sin plats, adaptiv farthållare borde alla ha i köer, i tät trafik och på motorväg. Det enda ”dåliga” är att den saktar ner så mjukt om man kommer ikapp nån att man kan komma på sig själv med att ligga bakom en liten tant i 90 fast man har farthållaren satt på 135. Då skäms man och funderar på hur länge man campade bakom den tanten.

Det jag dock aldrig kan acceptera är att min gamla bil från 2008 med 26000mil på mätaren och som är en vanlig tråkig kombi som inte gör nån glad ändå har överlägsen handling, väghållning och känsla jämfört med en ny tråkig laddhybrid från 2020. Det kan aldrig vara acceptabelt att prioritera ner köregenskaperna så hårt som det görs på nya standardbilar idag även inom premiumsegmentet.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Bara det att en automatisk växellåda alltid är törstigare än samma bil med manuell. Speciellt förr då det var färre växlar på automaten. Numera är det väl minst 7, ofta 8 och ibland 9 växlar men det är likväl mer interna förluster som som skall betalas för i form av högre förbrukning. Undantaget är väl då robotiserade manuella lådor som Porsches PDK ock Folka/Audis motsvarande mm som är helt jämförbara med en manuell låda men kanske vinner lite på att det är en tysk ingenjör som faktiskt bestämt när den skall växla.

Jag sa också aldrig automat men nu blev det så ändå, mest för att adaptiv farthållare är mongo med manuell låda. Man väljer sig rätt fort vid skiten. Farthållare har jag kört med i minst 20 år och det är inget alternativ att köra utan. Allt har sin plats, adaptiv farthållare borde alla ha i köer, i tät trafik och på motorväg. Det enda ”dåliga” är att den saktar ner så mjukt om man kommer ikapp nån att man kan komma på sig själv med att ligga bakom en liten tant i 90 fast man har farthållaren satt på 135. Då skäms man och funderar på hur länge man campade bakom den tanten.

Det jag dock aldrig kan acceptera är att min gamla bil från 2008 med 26000mil på mätaren och som är en vanlig tråkig kombi som inte gör nån glad ändå har överlägsen handling, väghållning och känsla jämfört med en ny tråkig laddhybrid från 2020. Det kan aldrig vara acceptabelt att prioritera ner köregenskaperna så hårt som det görs på nya standardbilar idag även inom premiumsegmentet.
Moderna automater har inte högre förbrukning, vissa konstruktioner kan till och med få lägre förbrukning eftersom det är robotiserade manuella lådor där synkringar etc kan optimeras bort, växlingstider och växlingspunketer optimeras men framförallt motorn går på optimalt varvtal och belastning.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.