432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Håller med - kan göra så själv också, men det bygger ju då på att man är beredd att placera om sig på vägen vid möten eller passage av gående etc.F fsn skrev:
Så är det. Fördelen med motorväg är att den är planskild och ingen mötande trafik och inga hårda hinder att slå in i - så en olycka på motorvägen är sannolikt mindre allvarlig än på många andra vägar... Därmed inte sagt att man kan köra in i lastbilar, kö-slut mm. Men min egen inställning är att motorvägen är en av de säkraste platserna att köra (lite för?) fort på.T twoody skrev:
Det är väl passande med uttrycket, It's not the fart that kills you, it's the smell... (Det är inte farten som dödar, det är smällen).
inte nödvändigtvis. Jag ser varje dag ouppmärksamma förare i trafiken, de kör gärna för långsamt ibland och för fort ibland. Gärna i i 50 på såväl 30- som 70-vägar. Gasar i nedförsbackar och bromsar i uppförsbackar. Missar vägmärken och markeringar och kör allmänt egoistiskt.N Nerre skrev:
Sedan har vi förstås Södertäljenätverks-Audi-A7-marodörerna som både kör i 170 på E:4an, ligger i arslet på folk och kör slalom… men de är långt ifrån lika vanliga som allmänt ouppmärksamma förare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej fart i säg dödar inte. Det är när man krockar som effekterna blir värre i hög fart.T twoody skrev:Ok så alla experter har fel, eller vad grundar du dina teorier på?
Fart dödar det är inget du eller någon annan kan snacka bort det är bara så.
Då kan man ju lika bra säga att det är ju ingen fara att ligga bakom någon i tex mittenfilen om man inte krockar eller ouppmärksamma förare är inte farliga så länge dom inte krockar.
Nej försök inte snacka bort att fart = död i trafiken.
Vad anser du vara farligast av följande två situationer?
1. En ensam bilist kör 140 km/h på motorvägen
2. Ett gäng bilister ligger i 90 km/h med 10 meters avstånd
Då har jag inte ens lagt till ouppmärksamhet.
Tycker A7orna (och liknande trista men lyxiga tyska kryssare) oftast framförs av yngre rätt välmakeade kvinnor med "icke-ursvenskt" utseende i gissningsvis 25-40 års åldern (svårt att se exakt). Men kanske beror det på att jag bara åker där 7 på morgonen eller fem på eftermiddagen...J jocke31 skrev:
Ok vad är farligast 200kmh ensam eller 1 kmh med 1 m mellan?Fairlane skrev:
Så du tror inte det skulle bli mindre dödsfall i trafiken om vi bara fick köra hälften så fort som det är idag?
I ärlighetens namn har jag själv haft en Audi (dock en oglamorös A4:a Avant), men när jag jobbade i Södertälje för några år sedan så pendlade jag varje dag till Södertälje från Stockholm, då tyckte jag mig se en rejäl överrepresentation av A5J JohanLun skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Exakt vad jag skrev för 800 inlägg sen ungefär men det var tydligen så att jag var psykopat som kör 30km/h för fort på motorväg när det ges tillfälle utan risk som var det livsfarliga och allt annat var sekundärt.Fairlane skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Teoretiskt kan man lämna lucka till bilen i andra filen (den luckan kan lämnas framåt eller bakåt) så kan man öppna upp för omkörning på högersidan på 70-väg. Men jag tycker trots det att man går in till höger, det är fullt tillåtet att köra om till höger men jag tycker ändå inte om det. På den punkten är jag lite konservativ, det är bättre att köra om till vänster.N Nerre skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Man kan bevisa vad man vill med statistik. I år har vi statistiskt mist antal döda i trafikolyckor på evigheter. Det beror på minskad trafik. Det är alltså inte farten som dödar utan trafikintensiteten... om man vill spetsa till det lite. Man kanske skall jobba lite med parametern sannolikhet också och inte bara konsekvens när man påstår att det ena är farligare än det andra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag noterar att du inte kunde besvara min fråga, kanske för att du insåg att det är fel att bara fokusera på hastigheten?T twoody skrev:
Jag ska åtminstone inte göra samma sak, utan jag besvarar din fråga. Där är det såklart alternativ 1, att köra 200 km/h som är farligast, eftersom man riskerar dödsfall, vilket man inte gör i 1 km/h.
En skillnad mot mitt scenario är att i båda hastigheterna som jag angav så är faran för liv stor.
Så vi får se om du klarar att svara på var mina teorier skiljer sig från de experter du talar om. Det här var alltså mina teorier som du anser skiljer sig från experterna. Kan du tala om vilken/vilka som experterna har en avvikanda åsikt om, så vore det snällt.
1. Farten i sig är inte det som dödar. Så länge man inte krockar så är farten oväsentligt.
2. Om man krockar så är farten väsentlig.
3. Risken att krocka kan, men behöver inte, öka märkbart med farten.
4. Risken att krocka ökar troligen mycket mer om man är ouppmärksam, än om man kör för fort (inom rimliga gränser).
5. Risken att krocka är också mycket högre om man ligger alldeles för nära framförvarande och om man har någon alldeles för nära bakom
Men snälla trollar du bara?Fairlane skrev:
Jag noterar att du inte kunde besvara min fråga, kanske för att du insåg att det är fel att bara fokusera på hastigheten?
Jag ska åtminstone inte göra samma sak, utan jag besvarar din fråga. Där är det såklart alternativ 1, att köra 200 km/h som är farligast, eftersom man riskerar dödsfall, vilket man inte gör i 1 km/h.
En skillnad mot mitt scenario är att i båda hastigheterna som jag angav så är faran för liv stor.
Så vi får se om du klarar att svara på var mina teorier skiljer sig från de experter du talar om. Det här var alltså mina teorier som du anser skiljer sig från experterna. Kan du tala om vilken/vilka som experterna har en avvikanda åsikt om, så vore det snällt.
1. Farten i sig är inte det som dödar. Så länge man inte krockar så är farten oväsentligt.
4. Risken att krocka ökar troligen mycket mer om man är ouppmärksam, än om man kör för fort (inom rimliga gränser).
5. Risken att krocka är också mycket högre om man ligger alldeles för nära framförvarande och om man har någon alldeles för nära bakom
Menar du på allvar det du skriver?
Skulle du vilja köra av vägen eller krocka med en älg i 140kmh eller 90kmh?
Det är ju redan besvarat: 90.T twoody skrev:
Den andra faktorn är sannolikheten, risk = sannolikhet x konsekvens.
Så vill du köra i 90 på en glest trafikerad motorväg med viltstängsel eller på en smal landsväg i skymningen?
Med ditt resonemang är ju risken samna eftersom konsekvensen är samna.
Sannolikheten däremot, skiljer sig åt.
Håller med
Håller med
Nej risken att krocka ökar markant med hastighet.
Ja olyckor drabbar ouppmärksamma förare mer men farten i olyckan spelar stor roll om det blir allvarligt eller inte.
5. Risken att krocka är också mycket högre om man ligger alldeles för nära framförvarande och om man har någon alldeles för nära bakom.
Ja och dödligheten eller riskförsäkringen allvarliga skador ökar med hastigheten.
Så du tror inte det skulle bli mindre dödsfall i trafiken om vi bara fick köra hälften så fort som det är idag, du glömde svara på det.
Håller med
Håller med
Nej risken att krocka ökar markant med hastighet.
Ja olyckor drabbar ouppmärksamma förare mer men farten i olyckan spelar stor roll om det blir allvarligt eller inte.
5. Risken att krocka är också mycket högre om man ligger alldeles för nära framförvarande och om man har någon alldeles för nära bakom.
Ja och dödligheten eller riskförsäkringen allvarliga skador ökar med hastigheten.
Så du tror inte det skulle bli mindre dödsfall i trafiken om vi bara fick köra hälften så fort som det är idag, du glömde svara på det.