432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
när hastigheten är 70 km/h eller lägre så finns inga omkörningsfält utan då är det färdriktningsfält. Dvs. du ska placera dig enligt din färdriktning.Cruzze skrev:
Jag vet dock inte hur det ser ut längre fram där eller vad det är för hastighet.
Så länge man "kör om" bilen till höger om en, dvs kör fortare än höger/mittenfilen, så tycker jag det är omotiverat av bilen bakom att lägga sig och slicka bumpern och blinka med ljustutan. även om man kör 100 på 110 väg, men mittfilen går 95. Men går man sen inte in direkt efter omkörningen så ska man ha sig en ljustuta. Dvs att meja bort alla i vänsterfil (ÄVEN de som faktiskt håller på och kör om) om man kör 140km/h eller mer genom att lägga sig precis bakom är inte OK. Men det är verkligen inte OK att ligga kvar i vänsterfilen efter en långsam omkörning. Och är det tät trafik och mittenfilen går 90 på 110 väg så kanske man inte ska sega sig om i 92 utan stampa på lite eller foga sig att ligga kvar i mitten eller högerfil.
Ofta kan jag känna att vänsterfilen går lite för fort (den ligger ofta 25 över hastighetsgränsen på denna sträcka vi pratar om - norrort - söderort E4) och mitten lite för långsamt, höger är tyvärr tom. Jag löser detta med att köra lite för fort när jag "kör om" och sen ligga och vara lite irriterad att det går för långsamt innan jag kör om nästa gång. Även om jag gasar på lite i vänsterfil, så försöker jag "stressa ned" för att jag ska inte behöva hålla undan, gasa på och kasta mig till höger om det kommer nån i 150 och slickar bumper. De har all möjlighet att lätta på gasen i 15 sekunder och sen öka igen när jag gått undan.
Ofta kan jag känna att vänsterfilen går lite för fort (den ligger ofta 25 över hastighetsgränsen på denna sträcka vi pratar om - norrort - söderort E4) och mitten lite för långsamt, höger är tyvärr tom. Jag löser detta med att köra lite för fort när jag "kör om" och sen ligga och vara lite irriterad att det går för långsamt innan jag kör om nästa gång. Även om jag gasar på lite i vänsterfil, så försöker jag "stressa ned" för att jag ska inte behöva hålla undan, gasa på och kasta mig till höger om det kommer nån i 150 och slickar bumper. De har all möjlighet att lätta på gasen i 15 sekunder och sen öka igen när jag gått undan.
Sanning med modifikation, du ska placera dig så som är lämpligt för kommande färden. Om bägge körfälten går rakt fram just nu men du vet att du ska svänga höger längre fram så är det inte rätt att ligga i vänsterfilen om du inte kör om. Om du däremot vet att du ska svänga vänster längre fram är det ok att ligga i vänsterfilen även om du inte kör om.catherineb skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, men man kan också ha hamnat i vänsterfil tidigare och då ser jag ingen som helst anledning att stressa att byta fil, bara för att jag ska svänga höger om 5 km. Jag hade en sådan situation häromdagen. Jag hamnar i vänsterfil i samband med en omkörning av långsammare trafik. Mittfilen är efter det knökfull av bilar som håller 10-15 meters avstånd. Jag är inte särskilt sugen att tränga mig in där bara för att en som kör klart över hastighetsgränsen kommer ikapp och lägger sig så nära att jag inte ens kan se hans lyktor längre. Han får vänta tills jag har en rimlig lucka att flytta mig till.N Nerre skrev:Sanning med modifikation, du ska placera dig så som är lämpligt för kommande färden. Om bägge körfälten går rakt fram just nu men du vet att du ska svänga höger längre fram så är det inte rätt att ligga i vänsterfilen om du inte kör om. Om du däremot vet att du ska svänga vänster längre fram är det ok att ligga i vänsterfilen även om du inte kör om.
OBS! Det var alltså på en väg med hastighetsbegränsningen 70 km/h och jag låg inte under den hastigheten, låg runt 77 GPS-fart.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Jag uttryckte mig nog otydligt, men det var precis så jag menadeN Nerre skrev:Sanning med modifikation, du ska placera dig så som är lämpligt för kommande färden. Om bägge körfälten går rakt fram just nu men du vet att du ska svänga höger längre fram så är det inte rätt att ligga i vänsterfilen om du inte kör om. Om du däremot vet att du ska svänga vänster längre fram är det ok att ligga i vänsterfilen även om du inte kör om.
Nej det är farten som dödar ju fortare du kör desto större risk att dö.Mats-S skrev:
Det finns något som är betydligt farligare i trafiken; ouppmärksamhet.
Och det har inget med farten att göra, har man inte koll på sin körning till 100% så är det bättre att man lägger ner bilkörningen innan man orsakar en olycka ...
Och om man nu ska återgå till ämnet i den tråden, sä är typ 50% av alla mittfältskörare totalt ouppmärksamma med noll koll på omgivande trafik. Ofta sysslar dom med allt annat än bilkörning, kolla på dom när ni kör om dom som förstår ni va jag menar.
Sen har jag svårt att tro att du har koll på att 50% av mittenfilsidioterna har dålig uppmärksamhet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nja, farten i sig är inte det som dödar. Så länge man inte krockar så är farten oväsentligt.
Om man krockar så är farten väsentlig.
Risken att krocka kan, men behöver inte, öka märkbart med farten.
Risken att krocka ökar troligen mycket mer om man är ouppmärksam, än om man kör för fort (inom rimliga gränser).
Risken att krocka är också mycket högre om man ligger alldeles för nära framförvarande och om man har någon alldeles för nära bakom, vilket väldigt ofta är fallen med mittfältsförarna.
Risken att krocka ökar troligen mycket mer om man är ouppmärksam, än om man kör för fort (inom rimliga gränser).
Risken att krocka är också mycket högre om man ligger alldeles för nära framförvarande och om man har någon alldeles för nära bakom, vilket väldigt ofta är fallen med mittfältsförarna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Det man kanske skall vara uppmärksam på där är att man inte ligger till vänster om nån hela tiden utan att det är lite fartskillnad mellan filerna eller mellan bilar i filerna vid låg trafik. Potentiellt så kan ju två bilar på en tvåfilig 70 korka igen totalt om dom kör med huvudet under armen och där anser jag att bilen i vänstra körfältet har ett större ansvar samt att bilen till höger kan köra hur sakta den vill.N Nerre skrev:Sanning med modifikation, du ska placera dig så som är lämpligt för kommande färden. Om bägge körfälten går rakt fram just nu men du vet att du ska svänga höger längre fram så är det inte rätt att ligga i vänsterfilen om du inte kör om. Om du däremot vet att du ska svänga vänster längre fram är det ok att ligga i vänsterfilen även om du inte kör om.
...dessutom... många kör alldeles för fort i villaområden mm, där det rör sig oskyddade trafikanter, barn, husdjur, cyklar. Ibland tutar de eller kör skitnära eller försöker köra om i villaområdet om man håller 25 vid skolor osv.Fairlane skrev:
Nja, farten i sig är inte det som dödar. Så länge man inte krockar så är farten oväsentligt.
Ibland upplever jag att dessa förare (om man åker samma väg som en sådan) sen väl ute på motorvägen lägger sig i mitten i lägre hastighet än övriga. Min egen teori är att detta är förare som har fullt upp att hålla koll på sin egen bil - antingen för de är usla förare eller okoncentrerade. De kör i mitten av vägen i villaområdet och på motorvägen. De är de som kör långsamt när det är enfiligt på 2+1 vägar och fort när det blir tvåfiligt. De är de som ligger i vänsterfil utan att se att någon ligger bakom och att det är tomt till höger. De är inne i sin egen värld.
På motorvägen känns det som att man ska ha koll på speglarna och hålla avstånden. Kan iofs vara nån annan som plötsligt gör en oväntad manöver eller ett rådjur springer ut. Men det är ändå otroligt mycket mer som kan hända i villaområdet. Och konsekvenserna är mycket värre, framförallt för de andra än bilföraren.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Håller med om allt men tycker absolut att man i villaområden faktiskt med fördel kan köra mitt i vägen där det fungerar av säkerhetsskäl. Jag gör det alltid och på landsväg kör jag i princip med vänsterhjulen på mittlinjen om det är mörkt. Man vet aldrig vad som smyger i vägkanten.J JohanLun skrev:...dessutom... många kör alldeles för fort i villaområden mm, där det rör sig oskyddade trafikanter, barn, husdjur, cyklar. Ibland tutar de eller kör skitnära eller försöker köra om i villaområdet om man håller 25 vid skolor osv.
Ibland upplever jag att dessa förare (om man åker samma väg som en sådan) sen väl ute på motorvägen lägger sig i mitten i lägre hastighet än övriga. Min egen teori är att detta är förare som har fullt upp att hålla koll på sin egen bil - antingen för de är usla förare eller okoncentrerade. De kör i mitten av vägen i villaområdet och på motorvägen. De är de som kör långsamt när det är enfiligt på 2+1 vägar och fort när det blir tvåfiligt. De är de som ligger i vänsterfil utan att se att någon ligger bakom och att det är tomt till höger. De är inne i sin egen värld.
På motorvägen känns det som att man ska ha koll på speglarna och hålla avstånden. Kan iofs vara nån annan som plötsligt gör en oväntad manöver eller ett rådjur springer ut. Men det är ändå otroligt mycket mer som kan hända i villaområdet. Och konsekvenserna är mycket värre, framförallt för de andra än bilföraren.
Jodå, visst ökar risken med farten. Men - jag föredrar varje dag i veckan någon som kör 110 på 100-väg framför:
de som inte lärt sig använda blinkers vid filbyte,
de som kör över heldraget, de som inte håller avståndet, de som kör mot rött, de som inte lärt sig lämna företräde-skylten och de som kör slalom mellan filerna. Eller de som kör om på 30-väg eller övergångsställen. Samt de som bromsar vid på- och avfarter på motorvägen och de som ligger i mittfilen när högerfilen är tom.
de som kör över heldraget, de som inte håller avståndet, de som kör mot rött, de som inte lärt sig lämna företräde-skylten och de som kör slalom mellan filerna. Eller de som kör om på 30-väg eller övergångsställen. Samt de som bromsar vid på- och avfarter på motorvägen och de som ligger i mittfilen när högerfilen är tom.
Ok så alla experter har fel, eller vad grundar du dina teorier på?Fairlane skrev:
Fart dödar det är inget du eller någon annan kan snacka bort det är bara så.
Då kan man ju lika bra säga att det är ju ingen fara att ligga bakom någon i tex mittenfilen om man inte krockar eller ouppmärksamma förare är inte farliga så länge dom inte krockar.
Nej försök inte snacka bort att fart = död i trafiken.
Ja precis, det var lite det jag försökt få fram. Vänsterfilen är fortfarande primärt en omkörningsfil, men man måste inte lika strikt tillbaka till högerfil igen om det är 70 eller lägre.F fsn skrev:Det man kanske skall vara uppmärksam på där är att man inte ligger till vänster om nån hela tiden utan att det är lite fartskillnad mellan filerna eller mellan bilar i filerna vid låg trafik. Potentiellt så kan ju två bilar på en tvåfilig 70 korka igen totalt om dom kör med huvudet under armen och där anser jag att bilen i vänstra körfältet har ett större ansvar samt att bilen till höger kan köra hur sakta den vill.
Det intressanta är ju att samtliga av de där kategorierna också tenderar att köra för fort.J jocke31 skrev:Jodå, visst ökar risken med farten. Men - jag föredrar varje dag i veckan någon som kör 110 på 100-väg framför:
de som kör över heldraget, de som inte håller avståndet, de som kör mot rött, de som inte lärt sig lämna företräde-skylten och de som kör slalom mellan filerna. Eller de som kör om på 30-väg eller övergångsställen.
Jag tycker ju att diskussionen börjar likna "Det är inte vapen som dödar, det är människor".
Det må så vara, men tar man bort vapnen minskar dödandet. På samma sätt minskar dödsfallen i trafiken om man sänker farten. Detta kan varenda trafikforskare tala om.
Ok, fart är en riskfaktor, men långt ifrån den enda, och inte heller alltid den allvarligaste riskfaktorn. Ta exemplet med ouppmärksamhet. Om det inte var farligt så skulle det förstås vara fullt tillåtet att fippla med mobiltelefonen i bilen. Det är det inte.